Σχόλια και κριτική στα θέματα Μαθηματικών των Πανελλαδικών εξετάσεων 2013.

panelladikes1

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, αρκετός λόγος γίνεται για τα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Πέρυσι, για παράδειγμα, στο μάθημα της  Νεοελληνικής Γλώσσας, το κείμενο που δόθηκε για διαπραγμάτευση στους μαθητές, κρίθηκε ιδιαίτερα δύσκολο και μεγάλη αίσθηση έκανε το γεγονός ότι και η ίδια η συγγραφέας και ακαδημαϊκός  Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, είπε λίγο μετά τις εξετάσεις: «Δεν θα έβαζα ποτέ δικό μου κείμενο στις εξετάσεις», ακυρώνοντας τις επιλογές της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων.

Φέτος, για μια ακόμη φορά, την παράσταση έκλεψαν τα Μαθηματικά. Τα θέματα, τόσο της Γενικής Παιδείας όσο και της Κατεύθυνσης, χαρακτηρίστηκαν ως τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών, με μερικές κρίσιμες αστοχίες και οι αντιδράσεις από μαθητές και καθηγητές ήταν αρκετά έντονες. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι σε μερικά βαθμολογικά κέντρα, οι βαθμολογητές, διαμαρτυρόμενοι για τη δυσκολία των θεμάτων και τις συνέπειές της, αρνήθηκαν  να διορθώσουν τα γραπτά, αιτιολογώντας την πράξη τους.

Με βάση όλα τα παραπάνω, ο προβληματισμός που παράγεται είναι επίσης έντονος και τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι πολλά και ζητούν άμεση απάντηση. Αυτά έχουν να κάνουν κυρίως με την ποιότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των θεμάτων, τη συμβατότητα τους με τα σχολικά βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, τα κριτήρια επιλογής τους από διδακτική και παιδαγωγική κυρίως άποψη, καθώς επίσης  τις συνέπειες στο εκπαιδευτικό έργο των καθηγητών, τη μαθησιακή διαδικασία  και τη ψυχολογία των μαθητών και επιπλέον στην οικονομική κατάσταση των γονέων τους.

Είναι γεγονός ότι το έργο των μελών της επιτροπής που επιλέγει τα θέματα είναι πολύ δύσκολο, τα θέματα που επιλέγουν έχουν συνήθως αρκετά θετικά στοιχεία, αλλά υπάρχουν και άλλα που χρειάζονται βελτίωση. Ελπίζω, άμεσα, να ξεκινήσει ένας γόνιμος και ουσιαστικός διάλογος, μεταξύ των αρμόδιων επιστημονικών φορέων και του Υπουργείου Παιδείας, για να εντοπιστούν τα πραγματικά προβλήματα και να βρεθούν οι κατάλληλες λύσεις, έτσι ώστε να μη διαιωνίζεται αυτή η κατάσταση και να μη χρειάζεται και στις επόμενες Πανελλαδικές να μιλάμε και πάλι για το ίδιο θέμα.

Δύο επιστημονικοί φορείς που έχουν εκφράσει τα σχόλια και την κριτική τους στα θέματα των Μαθηματικών, είναι η Ελληνική Μαθηματική Εταιρία (ΕΜΕ) και η Επιστημονική Ένωση για τη Διδακτική των Μαθηματικών (ΕΠΕΔΙΜ)

Σχόλια & κριτική από ΕΜΕ

Σχόλια & κριτική από ΕΠΕΔΙΜ

Διαβάστε επίσης την

κριτική από την ΟΛΜΕ για τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις και την

ανακοίνωση από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών για τη Φυσική