Πώς μαθαίνουν οι μαθητές.

Της Στέλλας Βοσνιάδου

Οι ψυχολογικές αρχές που περιγράφονται σε αυτό το φυλλάδιο ανακεφαλαιώνουν ορισμένα από τα σημαντικά πορίσματα της τρέχουσας έρευνας για τη μάθηση και αφορούν στην εκπαίδευση. Οι έρευνες αυτές μας έχουν προσφέρει νέες ιδέες για τη μαθησιακή διαδικασία και την εξέλιξη της γνώσης σε πολλούς τομείς μελέτης. Κατά συνέπεια, τα αναλυτικά προγράμματα και ο τρόπος διδασκαλίας αλλάζουν στα σχολεία σήμερα, προσπαθώντας να γίνουν πιο μαθητοκεντρικά παρά δασκαλοκεντρικά, να συνδέσουν το σχολείο με τις πραγματικές συνθήκες ζωής και να εστιαστούν στην κατανόηση και στη σκέψη παρά στην απομνημόνευση και την απλή εξάσκηση.

Αν και η καθεμιά από τις αρχές εξηγούνται ξεχωριστά, και οι 12 αρχές μαζί γίνονται ευκολότερα κατανοητές ως μία οργανωμένη ενότητα όπου η καθεμιά υποστηρίζει τις υπόλοιπες. Στο σύνολό τους, οι αρχές προτείνονται ως ένα ενιαίο πλαίσιο για το σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων και του τρόπου διδασκαλίας. Πραγματικά, βρίσκονται πίσω από ένα αριθμό καινοτομικών προγραμμάτων σε σχολεία σε ολόκληρο τον κόσμο.

Διαβάστε ολόκληρο το φυλλάδιο

 

Η συγγραφέας Σ. Βοσνιάδου είναι Καθηγήτρια Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Γνωστικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Στο βίντεο που ακολουθεί η πανεπιστημιακός Σ. Βοσνιάδου να σχολιάζει την επικαιρότητα και τοποθετείται σε θέματα που απασχολούν όλους μας: την παιδεία μας, το εκπαιδευτικό μας σύστημα, το “πως” μαθαίνουν τα παιδιά και πολλά άλλα. (Μάιος 2011, εκπομπή “Στα άκρα”)