Αποκλίνουσες συμπεριφορές και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο (μελέτη ΟΕΠΕΚ)

Η αποκλίνουσα συμπεριφορά των ανηλίκων είναι μια από τις προκλήσεις με τις οποίες η σύγχρονη  κοινωνία  έρχεται  αντιμέτωπη.  Οι  διαρκώς αυξανόμενες  ανεξιχνίαστες  υποθέσεις, όπου  παιδιά καταγράφονται ως  δράστες και θύματα  καθιστούν αναγκαία τη διερεύνηση της φύσης  του  προβλήματος  και  των  παραμέτρων  που  σχετίζονται  με  αυτό,  τόσο  σε  επίπεδο εθνικό, όσο και στα πλαίσια μιας ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής για την αντιμετώπισή του. Επίσης, διάφορα  γεγονότα  ή  καταστάσεις μπορεί  να  αποτελέσουν  αιτίες  κρίσεων,  όπως  π.χ.  η  έναρξη  της  σχολικής  φοίτησης, η προσαρμογή στη σχολική ζωή, η (σχολική) αποτυχία, έντονα συναισθήματα, η εφηβεία κ.α.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Α. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

1. Εισαγωγή

1.1. Προβλήματα συμπεριφοράς στα σχολεία

1.1.1. Προσδιορισμός και περιγραφή της υπάρχουσας κατάστασης: της αποκλίνουσας συμπεριφοράς και των κρίσεων στα σχολεία.

1.2. Εννοιολογική προσέγγιση της αποκλίνουσας συμπεριφοράς και των κρίσεων

1.2.1. Διάκριση μεταξύ του «φυσιολογικού» και της «απόκλισης»

1.2.2. Ορισμοί των προβλημάτων συμπεριφοράς

1.2.3. Ορισμός της αποκλίνουσας – παραβατικής συμπεριφοράς μέσα από την κοινωνιολογική προσέγγιση

1.2.4. Τύποι της αποκλίνουσας συμπεριφοράς και περιγραφή των αποκλινουσών συμπεριφορών των παιδιών – Κλινική ταξινόμηση

1.3. Τύποι αποκλίνουσας συμπεριφοράς στο σχολείο

1.4. Σύγχρονα ή πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα από μελέτες για την αποκλίνουσα συμπεριφορά των ανηλίκων στην Ελλάδα

2. Πρακτικές αντιμετώπισης της αποκλίνουσας συμπεριφοράς στα σχολεία

2.1. Σημαντικές επισημάνεις για την ηλικία παρέμβασης

2.1.1. Πρακτικές αντιμετώπισης στο πλαίσιο του σχολείου

2.1.2. Ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις: θεωρητικά μοντέλα

3. Διερεύνηση και ανάλυση της ευρωπαϊκής εμπειρίας

3.1. Ευρωπαϊκές πρακτικές και εκπαιδευτικές προτάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αποκλίνουσας συμπεριφοράς των μαθητών.

3.2. Ευρωπαϊκές πρακτικές για την αντιμετώπιση του «εκφοβισμού – θυματοποίησης» (bullying) στα σχολεία.

3.2.1. Μέτρα και προγράμματα στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού-θυματοποίησης.

3.3. Μέτρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την αντιμετώπιση της αποκλίνουσας συμπεριφοράς

Β. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

1. Σύστημα επικοινωνίας και συντονισμού του έργου

2. Εκτίμηση της σύγχρονης εκπαιδευτικής πραγματικότητας

3. Περιβάλλον του έργου

Γ. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

1. Προετοιμασία-εκπόνηση έρευνας (πρώτη φάση)

2. Αξιολόγηση δεδομένων (δεύτερη φάση)

Θεματική ενότητα 1. Δημογραφικά στοιχεία

Θεματική ενότητα 2. Τύποι αποκλίνουσας συμπεριφοράς μαθητών

Θεματική ενότητα 3. Αντίληψη του ρόλου του εκπαιδευτικού

Θεματική ενότητα 4. Μέθοδοι, στρατηγικές και τεχνικές βελτίωσης ή ελέγχου της αποκλίνουσας συμπεριφοράς

Θεματική ενότητα 5. Επαγγελματική εκπαίδευση και επαγγελματική ετοιμότητα – Αυτοεκτίμηση των εκπαιδευτικών

3. Ποσοτική Ανάλυση των δεδομένων (τρίτη φάση)

4. Εξαγωγή συμπερασμάτων (τέταρτη φάση)

Δ. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


Ε. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Το Ερωτηματολόγιο

Η Ομάδα Έργου

Περισσότερα εδώ

Πηγή: oepek.gr