ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ : ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ – Ψηφιακές δεξιότητες “STEAM – ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΣΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ”

Μεθοδολογία και σκοπιμότητα του προγράμματος

Η μεθοδολογία STEAM προσφέρει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν στην τάξη προγράμματα που εμπλέκουν 5 τομείς- πεδία ( φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες και μαθηματικά) και δημιουργεί ένα περιβάλλον μάθησης όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν και να συνεισφέρουν. Με τη μεθοδολογία STEAM οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργούν και να ενισχύουν πολλές σημαντικές δεξιότητες.

Στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Το Ταξίδι του Λέανδρου στα μνημεία της πόλης του Ρεθύμνου” τα παιδιά είχαν την ευκαιρία της δημιουργικής αναπαράστασης και επικοινωνίας των ιδεών και των συναισθημάτων τους, διαγενεακής μάθησης και κοινωνικής ενδυνάμωσης. Οι στόχοι επικεντρώνονται στην ανάπτυξη της οπτικής, ακουστικής και αισθητικής αντίληψης, στην ενεργοποίηση της φαντασίας και της κριτικής σκέψης των παιδιών, μέσα από την επαφή με σημαντικά έργα της πολιτιστικής κληρονομιάς και της τοπικής ιστορίας και ποικίλα ερεθίσματα που καλλιεργούν το αισθητικό τους κριτήριο. Παράλληλα ο δημιουργικός συνδυασμός υλικών και μέσων θα  ενθαρρύνει τον μετασχηματισμό των προσωπικών βιωμάτων των παιδιών σε καλλιτεχνική έκφραση, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη ενεργών πολιτών που διαχειρίζονται τις προκλήσεις της καθημερινότητας με ευαισθησία, επινοητικότητα και επιδεξιότητα

Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα είναι η καλλιέργεια κριτικής σκέψης, η επικοινωνία, η συνεργασία και η δημιουργικότητα.

Δεξιότητες του νου είναι τα παιδιά να περιγράφουν , να διατυπώνουν ερωτήματα, να προβληματίζονται, να ερμηνεύουν με αφορμή την έρευνα πεδίου, την παρατήρηση ψηφιακού και εντύπου υλικού και να δίνουν εξηγήσεις.

Ρουτίνες σκέψεις

Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι

Τι σε κάνει να το πιστεύεις αυτό;

Ψηφιακές δεξιότητες – Υπολογιστική σκέψη

Εργαστήριο 1ο: Ας Γνωριστούμε! Το Ρέθυμνο μέσα από ένα τραγούδι

Γνωριμία της ομάδας! Παιδιά νηπιαγωγείου, μαθητές και μαθήτριες της ειδικότητας Β. Φυσικοθεραπείας του 1ου ΕΠΑΛ Ρεθύμνου και φοιτήτριες του ΠΤΠΕ Πανεπιστημίου Κρήτης.

Οι μαθήτριες του ΕΠΑΛ είχαν ετοιμάσει μια παρουσίαση για τα μνημεία της πόλης του Ρεθύμνου3

Ακούσαμε το “Σιγανό” του Στέλιου Μπικάκη

Χορέψαμε και προσπαθήσαμε να συγκρατήσουμε κάποιες από τις λέξεις του τραγουδού:

viber image 2024 05 06 22 58 12 940

Τα ερωτήματα μας:

Για ποια πόλη μιλάει το τραγούδι;

Ποιες λέξεις συγκρατήσαμε;

Τι γνωρίζουμε γι αυτές;

Τι θα θέλαμε να μάθουμε;

viber image 2024 05 07 12 25 49 778 viber image 2024 05 07 12 25 52 619

Στην αυλή γίναμε όλοι μια μεγάλη ομάδα. Όταν ένας φίλος σου κρατάει το χέρι, όλα γίνονται πιο εύκολα!

viber image 2024 05 06 18 14 12 919 viber image 2024 05 06 18 16 11 568

Εργαστήριο 2ο: Το γράμμα του Λέανδρου

Ο Λέανδρος μας καλεί σε βοήθεια! (εμπνευστήκαμε από μια δράση της συναδέλφου Μ. Ζαχαριά στο Περί Νηπιαγωγών)

16506Γράμμα page 0001

Τον αγαπήσαμε το Λέανδρο. Τι κι αν είναι λιοντάρι; Καμιά φορά και οι πιο δυνατοί φοβούνται και έχουν ανάγκη από φίλους!

80a27aba f291 4624 9cca 1c8a77725270

Αλήθεια τι είναι μνημείο; Ποια ήταν η χρήση τους παλιά και ποια σήμερα; Γιατί τα επισκέπτονται χιλιάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο;

77f1c078 72cb 4116 a8d8 d07941f9035e

e935e733 9d04 4091 a635 6b2f84f5a08b

Για να απαντήσουμε στα ερωτήματά μας, αποφασίσαμε να κάνουμε μια έρευνα πεδίου! Θα επισκεφτούμε τα μνημεία της πόλης!

Εργαστήριο 3ο: Πρώτη επίσκεψη – έρευνα πεδίου. Το Ταξίδι Ξεκινά!!

Μπορεί ο καιρός να μας τα χάλασε την πρώτη φορά, αλλά εμείς μένουμε πιστοί στις υποσχέσεις μας! Ο ενθουσιασμός μας ήταν μεγάλος.

20240229 092100 20240229 092130 428981963 1546357089552628 870921388449463381 n

Ξεκινήσαμε να αποτυπώσουμε την ιστορία της πόλης μας! Στην ομάδα μας κάνενας δεν περισσεύει!

Μπροστά μας είδαμε μια πόρτα! Ο Λέανδρος μας είπε την ιστορία της Μεγάλη Πόρτα ή Πόρτα Γκουόρα. Ήταν μέρος του τείχους που έφτιαξαν οι Βενετοί για να προστατέψουν την πόλη τους. Το πρωί ήταν ανοικτή και το βράδυ έκλεινε. Σήμερα όμως μένει συνέχεια ανοικτή και συμβολίζει την είσοδο στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου.

20240229 09255320240409 095317

Μαθαίνουμε παίζοντας! Πότε άνοιγε και πότε έκλεινε η πόρτα Γκουόρα;

20240229 093347

Με μια βόλτα στην πόλη μπορείς να δεις χώρους που προσεύχονταν κάποιοι που πίστευαν σε έναν άλλον Θεό. Φτάνοντας στο σημερινό Ωδείο είδαμε το Τζαμί Νερατζέ. Όταν στην πόλη μας κατοικούσαν οι Βενετοί ήταν η εκκλησία της Santa Maria, της Παναγίας δηλαδή. Ακούσαμε το Ave Maria

20240229 094526 20240229 103635

Οι Οθωμανοί έβαλαν τρεις θόλους σαν “καπάκια” πάνω στη στέγη και έναν μιναρέ σαν “πύραυλο” και το έκαναν Τζαμί για να προσεύχονται στον Αλλάχ. Κάναμε ησυχία και ακούσαμε κι εμείς το κάλεσμα του ιμάμη για προσευχή

429600444 944370864021624 5749496242849625415 n

Στη συνέχεια φτάσαμε και στο σπίτι του Λέανδρου! Γνωρίσαμε και τα αδέρφια του! Τα έφτιαξαν οι Βενετοί με χρήματα του Ριμόντι. Αργότερα χρησιμοποιήθηκε από τους Οθωμανούς

viber image 2024 04 10 06 20 39 250

Εκείνα τα χρόνια ερχόντουσαν στην κρήνη για να πάρουν νερό. Το νερό το έπαιρναν σε κανάτια ή το κουβαλούσαν οι νερουλάδες. Γίναμε κι εμείς νερουλάδες

20240229 105230 20240229 105303

Δύσκολη δουλειά! Ευτυχώς σήμερα έχουμε όλοι νερό στο σπίτι μας και το σπίτι του Λέανδρου είναι μνημείο και αξιοθέατο. “Νερουλάδες” όμως υπάρχουν ακόμα…..

c0038808 800px wm

Δημιουργός: BJORN SVENSSON/SCIENCE PHOTO LIBRARY Συντελεστές: BJORN SVENSSON/SCIENCE

Αρκετά μας παραξένεψαν και τα συζητήσαμε για να καταλήξουμε, μετά από έντονο προβληματισμό, στο συμπέρασμα ότι μπορεί να διαφέρουμε σε πολλά, αλλά μοιάζουμε σε ακόμα περισσότερα.

Έχουμε ανάγκη από φαγητό

20240409 100419

Χρειαζόμαστε κάποιον να μας προσέχει και να μας κρατάει το χέρι

20240229 092106

και να μας αγαπά!

20240229 105451

Δραστηριότητα Αξιολόγησης

426758611 424426996669114 1862568690044658151 n

Εργαστήριο 4ο: Δεύτερη επίσκεψη – έρευνα πεδίου.

Στο επόμενο ταξίδι μας ο Λέανδρος μας πήγε στη Λότζια. Οι Βενετοί είχαν φτιάξει τη Λότζια. Ήταν το μέρος που χόρευαν, συζητούσαν και έπαιζαν παιχνίδια όπως η μόρα.

431212273 779664943613558 3549703488432245213 n 432857705 923824622453374 3684477453388170271 n

Σήμερα είναι πωλητήριο του αρχαιολογικού μουσείου. Τα πολλά αυτοκίνητα και τα μηχανάκια τρόμαξαν το Λέανδρο και φύγαμε για τον Κήπο.

oa

Στον Λέανδρο αρέσει να έρχεται στο Δημοτικό Κήπο και να κάνει βόλτες γιατί είναι πολύ ήσυχα. Την εποχή των Βενετών υπήρχαν εκεί χωράφια. Ο τόπος ήταν εκτός πόλης. Το ίδιο και την εποχή των Οθομανών. Οι Οθωμανοί έκαναν εδώ το νεκροταφείο τους. Αργότερα οι Ρεθυμνιώτες σεβάστηκαν το χώρο και έφτιαξαν εδώ έναν κήπο.

Την εποχή των Βενετών υπήρχαν συχνά συγκρούσεις με τους τοπικούς άρχοντες για διάφορα ζητήματα της πόλης. Η προσπάθεια επικράτησης ήταν σκληρή

431106250 1071721957272796 1451889337671241573 n 431321664 1231435761564348 5508974906645746304 n

Καμιά φορά το σκοινί τεντωνόταν σε έναν αγώνα αμφίρροπο.

Οι Βενετοί είχαν τους δικούς τους χορούς τις Απόκριες που χόρευαν στη Λότζια! Εμείς έχουμε το Γαϊτανάκι:

432946043 439015651891490 3136563128209367037 n

Οι κορδέλες από το γαϊτανάκι μπλέκονται και ξεμπλέκονται, συμβολίζοντας την ομόνοια

 

1b7959c0 cfb7 4d64 ba74 ae19f9f8cb9d

τη συμφιλίωση

430847371 1395680807738325 6514516600621567210 n

τον κύκλο της ζωής

9dc2a537 4b31 453b 96bf 85ee8cae087a

από τη ζωή στο θάνατο, από τη λύπη στη χαρά, από το χειμώνα στην άνοιξη

431030140 3720666454843704 7591854040968745601 n 431161013 823706212902117 1160216497871012291 n

Εργαστήριο 5ο: Δημιουργώντας έναν κώδικα – Τα ρομπότ μας ξεναγούν στα μνημεία της πόλης 

Αποφασίσαμε να μοιραστούμε αυτά που μας έμαθε ο Λέανδρος με τα ρομποτάκια μας!

398322202 1073426896984048 8629084984401489609 n

Μικροί μεγάλοι στρωθήκαμε στη δουλειά δημιουργώντας μια μακέτα με τα μνημεία της πόλης και προγραμματίζνοντας τα ρομπότ μας να προχωράνε σε αυτή:

viber image 2023 11 23 12 19 10 819 viber image 2023 11 28 09 02 13 929 viber image 2023 11 28 09 07 33 351 viber image 2023 11 29 11 18 04 152410606715 366353192745702 2606768095014329353 n viber image 2023 11 27 12 02 54 664

Εργαστήριο 6ο: Τι γνωρίζαμε; Τι μάθαμε; Αξιολόγηση – Διάχυση προγράμματος

Στην τελική μας κοινή συνάντηση μοιραστήκαμε τα συναισθήματά μας στον κύκλο

1070b7d8 8280 4643 9ecb 4bdacc75e93e

και τις γνώσεις μας για τα μνημεία της πόλης με τη βοήθεια του Beebot και της μακέτας που φτιάξαμε

20240410 112122

Κάποιοι πιστεύουν ότι είναι αδύνατον να υπάρξει συνεργασία των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης. Τους διαψεύδουμε. Εφαρμόζωντας έμα συμβιωτικό οικοσύστημα συνεργασίας και μάθησης, συμπερίληψης, αγάπης και αποδοχής. Συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, ημερολόγια, φύλλα παρατήρησης, ομαδικά και ατομικά έργα ήταν τα εργαλεία διαμορφωτικής αξιολόγησης που χρησιμοποιήθηκαν.

Και κάπως έτσι το ταξίδι μας ολοκληρώθηκε αφού αφήσαμε ελεύθερο το μυαλό μας να ταξιδέψει στο τότε και στο σήμερα.

Το συνολικό ταξίδι μας με περισσότερες λεπτομέρειες παρουσιάζεται στο παρακάτω βίντεο!