Μετά το πολύ ενδιαφέρον εκπαιδευτικό κουκλοθέατρο ¨ Ο Σίμος και o σεισμός ¨ που τα παιδιά μαζί με το Σίμο έμαθαν τους μύθους της Ιαπωνίας, της Νέας Ζηλανδίας και της Ελλάδας για τους σεισμούς καθώς και πως δημιουργείται στα αλήθεια, αποφασίσαμε στην ολομέλεια να ασχοληθούμε με το φυσικό αυτό φαινόμενο.
Αρχικά στόχος μας ήταν τα παιδιά να αναγνωρίσουν το φαινόμενο του σεισμού και να εκφράσουν τις ιδέες τους. Συζητήσουμε και κάθε παιδί μίλησε για τις εμπειρίες αλλά και τις απορίες του. Καταγράψαμε σε ιστόγραμμα όλες τις γνώσεις και τις ερωτήσεις των παιδιών( η γη κουνιέται, τα τζάμια σπάνε, τι είναι ο σεισμός; γιατί γίνεται; πότε γίνεται; πώς σκίζεται η γη; πώς τα σπίτια καταστρέφονται από το σεισμό; κ.α.) και έτσι δημιουργήθηκαν οι ενότητες με τις οποίες θα προσεγγίζαμε το θέμα . Στόχος μας ήταν τα παιδιά να αντιληφθούν ότι ο σεισμός οφείλεται στις κινήσεις των λιθοσφαιρικών πλακών στο εσωτερικό της γης. Για να γίνει κατανοητό αυτό χρησιμοποιήσαμε ένα πορτοκάλι και τα παιδιά νοερά σκέφτηκαν ότι η γη είναι σαν το πορτοκάλι. Κόψαμε το πορτοκάλι και είδαμε ότι δεν είναι άδειο μέσα έχει κουκούτσια, χυμό και φλούδα. Έτσι και η γη μας μέσα δεν είναι άδεια κάτι έχει; Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις γύρω από αυτό. Οι ιδέες τους καταπληκτικές: Η γη έχει μέσα θάλασσα , χώμα, πολύ νερό, λουλούδια, καλικάντζαρος, μια μεγάλη γάτα, έναν γίγαντα κ.α.
Μετά από τη συζήτηση που κάναμε με τα παιδιά είπαμε να δούμε μέσα από ένα εκπαιδευτικό video κατάλληλο για την ηλικία τους ,τι πραγματικά υπάρχει μέσα στη γη! Στη συνέχεια επεξεργαστήκαμε ένα μοντέλο της γης με πλαστελίνη. Κόψαμε τη γη στη μέση και τα παιδιά παρατήρησαν τα εσωτερικά της στρώματα τον εσωτερικό πυρήνα, τον εξωτερικό , το μανδύα και το φλοιό.
Τις επόμενες μέρες προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε τις κινήσεις των λιθοσφαιρικών πλακών.
Στη συνέχεια μέσα από τις οδηγίες αντισεισμικής προστασίας του Ο.Α.Σ.Π. μάθαμε τι πρέπει να κάνουμε από τώρα, τι κατά την διάρκεια του σεισμού και τι μετά. Μιλήσαμε για το βαλιτσάκι του σεισμού που θα πρέπει να περιέχει μια λίστα πραγμάτων. Είδαμε και παρατηρήσαμε το βαλιτσάκι που υπάρχει στο σχολείο μας.
Και επειδή μαθαίνουμε μέσα από το παιχνίδι είπαμε να παίξουμε με την υπέροχη Χρυσούλα μελισσούλα μας ( τα παιδιά έδωσαν αυτό το όνομα στο BeeBot). Δίναμε εντολές και εκείνη τις εκτελούσε. Τα παιδιά πέρασαν υπέροχα…
Στο επόμενο βήμα αυτά που μάθαμε έγιναν πράξη. Κάναμε άσκηση σεισμού. Τα παιδιά ήταν προετοιμασμένα τόσο καλά που η άσκηση πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία!!!
Η εμπειρία της άσκησης ήταν εξαιρετική και τα παιδιά σκέφτηκαν αυτά που έμαθαν να τα αποτυπώσουν στο χαρτί. Φτιάξαμε μαζί ένα φυλλάδιο με τίτλο ¨ Σεισμός, σεισμός μη σε πιάνει πανικός ¨ το οποίο θα απευθύνεται σε όποιον ενδιαφέρεται να μάθει για το σεισμό. Σκεφτήκαμε πως θα είναι το εξώφυλλο , τι θα περιέχει μέσα και τέλος υπογράψαμε τις δημιουργίες μας. Τα παιδιά σε αυτή τη δραστηριότητα δούλεψαν ομαδοσυνεργατικά.
Στη πορεία ήρθαμε σε επαφή με την επιστήμη της σεισμολογίας. Μιλήσαμε για το σεισμογράφο, το σεισμογράφημα και τον σεισμολόγο. Παρατηρήσουμε τη “γραμμούλα ” που μετράει τη κίνηση της γης. Μιλήσαμε για το επίκεντρο, την ένταση και το μέγεθος( κλίμακα Ρίχτερ). Αφού τα είδαμε όλα αυτά γίναμε και εμείς σεισμολόγοι και μέσα από ένα αυτοσχέδιο σεισμογράφο καταγράψαμε το δικό μας σεισμό.
Κατανοήσαμε λοιπόν καλά ότι ο σεισμός είναι φυσικό φαινόμενο που ο άνθρωπος δεν μπορεί να σταματήσει. Μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή και εμείς πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι. Γι αυτό και μάθαμε τους τριψήφιος τηλεφωνικούς αριθμούς της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ. Και ήρθε η ώρα για να παίξουμε. Το παιχνίδι λέγεται ¨ Καλώ σε βοήθεια ¨ κάθε παιδί σχημάτισε τον αριθμό στο τηλέφωνο και έδωσε τα στοιχεία του( όνομα και επίθετο) , την τοποθεσία του( το σχολείο, τη διεύθυνση του σπιτιού του) και εξήγησε περιληπτικά το λόγο της έκτακτης ανάγκης του. Στην άλλη άκρη της γραμμής η ανάλογη υπηρεσία στέλνει τη βοήθεια της.
Και επειδή σεισμός και σπίτι συνδέθηκε κατά κάποιο τρόπο στο μυαλό μας…να και οι λεξούλες του Σ…μέσα σε ένα σπίτι…
Και τέλος με ποιον τρόπο μπορούμε να αξιοποιήσουμε αν οι στόχοι μας επιτεύχθηκαν; Το ελεύθερο ιχνογράφημα πολλές φορές είναι ένα που καλό εργαλείο για τέτοιου είδους “ανιχνεύσεις”. Χρησιμοποιήσαμε το ποίημα ¨ Ο Σεισμός ¨ που με όμορφο τρόπο δίνει την κατακλείδα, το μελετήσαμε καλά και σε φύλλο εργασίας εκφραστήκαμε δημιουργικά!!!
Και οι δράσεις μας συνεχίζονται….