Προτάσεις για την υλοποίηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης από τους Σ.Ε.Ε. Δημοτικής Εκπαίδευσης

Η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην επικοινωνία και να βοηθήσει ώστε τα παιδιά να μη χάσουν την επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία σε αυτές τις δύσκολες και πρωτόγνωρες στιγμές που ζούμε.

Για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης, προτείνεται να αξιοποιηθούν πληροφοριακά συστήματα, δίκτυα και εφαρμογές που έχει αναπτύξει το ΥΠΑΙΘ (e-class, e-me, τα διαδραστικά βιβλία, το Φωτόδεντρο κλπ).

Οι εργασίες που αναθέτουν οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να περιορίζονται στα κλασικά φύλλα εργασίας αλλά να είναι  όσο γίνεται δημιουργικές και να μην απαιτούν  εκτυπώσεις, αγορά υλικού κλπ.

 1. Ενδεικτικό πλάνο ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (σύμφωνα με τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ):

Ανάρτηση στο ψηφιακό τμήμα, με ευθύνη του/της εκπαιδευτικού, εκπαιδευτικού υλικού, υλικού προς μελέτη, ασκήσεων – εργασιών κλπ.

Μελέτη του υλικού από τους μαθητές/τριες, υποβολή ερωτήσεων προς τον/την εκπαιδευτικό, λύση ασκήσεων και υποβολή των εργασιών/απαντήσεων προς τον/την εκπαιδευτικό της τάξης σε προθεσμία που θα ορίζει ο εκπαιδευτικός.

Αξιολόγηση των εργασιών και ασκήσεων από τον εκπαιδευτικό της τάξης και αποστολή σε κάθε μαθητή/τρια μεμονωμένα σχετικής ανατροφοδότησης (με κάθε πρόσφορο τρόπο, π.χ. μέσω της πλατφόρμας ή και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

2. Ενδεικτικές Δραστηριότητες (με βάση τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ):

 α. Δραστηριότητες εμπέδωσης της διδαγμένης ύλης.

Με τις δραστηριότητες της κατηγορίας αυτής επιδιώκουμε να συμμετέχουν οι μαθητές σε μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την επανάληψη και εμβάθυνση ενοτήτων που έχουν ήδη διδαχθεί.

Το μέρος της εξ αποστάσεως που θα γίνεται ασύγχρονα προτείνουμε να περιλαμβάνει σε εβδομαδιαία βάση:

  • το υλικό (ενότητα βιβλίου ή/και ψηφιακές δραστηριότητες ή/και βίντεο κ.λπ.) που καλείται ο μαθητής ή η μαθήτρια να αξιοποιήσει για την επανάληψή του,
  • την ανάθεση σε καθημερινή βάση εργασιών, ασκήσεων, τεστ αυτοαξιολόγησης που καλείται να κάνει ο μαθητής στη συγκεκριμένη περίοδο
  • τη διόρθωση των εργασιών – ασκήσεων από τον εκπαιδευτικό της τάξης και αποστολή σε κάθε μαθητή μεμονωμένα σχετικής ανατροφοδότησης

Αυτό το προτεινόμενο υλικό είναι σημαντικό να υπάρχει για να οργανώνει τη μελέτη του ο μαθητής σε καθημερινή και εβδομαδιαία βάση. Το πρόγραμμα μελέτης διαμορφώνεται είτε για τους μαθητές συγκεκριμένου τμήματος (από τον εκπαιδευτικό του τμήματος) είτε για όλους τους μαθητές της τάξης (μετά από συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών που διδάσκουν το μάθημα).

β. Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας

  • Ανάγνωση ολόκληρου βιβλίου
  • Αποστολή λογοτεχνικών κειμένων και δραστηριότητες πάνω σε αυτά.
  • Σκυταλοδρομία ανάγνωσης.
  1. Η αξιοποίηση των τεχνών στις παραπάνω δραστηριότητες

 Η αξιοποίηση των τεχνών μπορεί να αποτελέσει ένα πρόσφορο εργαλείο στη διευκόλυνση της επαφής των μαθητών/τριών με τη μαθησιακή διαδικασία. Οι τέχνες δίνουν τη δυνατότητα εναλλακτικών προσεγγίσεων και περαιτέρω εμβάθυνσης στη δημιουργική αξιοποίηση της διδαχθείσας ύλης. Δίνουν επίσης τη δυνατότητα εναλλακτικών δραστηριοτήτων, ενεργοποιώντας όλες τις αισθήσεις και προκαλώντας ταυτόχρονα ποικιλία συναισθημάτων. Οι μαθητές επωφελούνται από την αισθητική πολλαπλότητα, καθώς η Τέχνη, ως μέσο αντίληψης, προκαλεί πλούτο γνωστικών βιωμάτων και εμπειριών, από τον οποίο προκύπτει η κατάκτηση των εννοιών.

 Άλλες ενδεικτικές δράσεις:

Μπορείτε να προτείνετε στα μεγαλύτερα παιδιά δημιουργία συνεργατικού κειμένου ή παρουσίασης. Ιδανικές για την περίσταση της απομόνωσης είναι ορισμένες εφαρμογές web0 για να πραγματοποιήσουν τα παιδιά εξ αποστάσεως ομαδικές δραστηριότητες π.χ. να φτιάξουν ένα κοινό ψηφιακό βιβλίο με τη συμμετοχή καθενός από το σπίτι του

  • Προτιμήστε διαδραστικό υλικό.
  • Προβείτε σε αποστολή εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (παρουσιάσεις, κουίζ, προσομοιώσεις…) από το Φωτόδεντρο.
  • Οργανώστε το ιστολόγιο  της τάξης και δημοσιεύστε δραστηριότητες.
  • Προτείνετε φωτογράφιση στοιχείων του φυσικού ή αστικού περιβάλλοντος (από το σπίτι) με βάση κάποιο συγκεκριμένο θέμα.
  1. Ενδεικτικός κατάλογος διαθέσιμων ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων

Ψηφιακό Σχολείο (dschool) https://dschool.edu.gr/

Η κεντρική σελίδα για το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (E-books) http://ebooks.edu.gr/

Όλα τα σχολικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή.

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό  (Φωτόδεντρο) http://photodentro.edu.gr/

Κεντρική πύλη για αναζήτηση ποικίλου ψηφιακού υλικού σε εκπαιδευτικά αποθετήρια, μουσεία, εκπαιδευτικές πύλες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ή άλλων φορέων.

Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής http://iep.edu.gr/

Ο επιστημονικός φορέας που υποστηρίζει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Προσβάσιμο http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/

Πλατφόρμα για μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες

Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας http://www.greeklanguage.

Περιβάλλοντα για την υποστήριξη της μελέτης και της γλωσσικής διδασκαλίας: σώματα κειμένων, ηλεκτρονικά λεξικά, γλωσσικά διδακτικά εγχειρίδια, γλωσσάρια ορολογίας.

  1. Προτεινόμενα αποθετήρια διδακτικών σεναρίων:

Σενάρια διαφόρων γνωστικών αντικειμένων

http://aesop.iep.edu.gr/senaria.

Σενάρια που εμπλέκουν τις τέχνες στη γλωσσική εκπαίδευση

http://iep.edu.gr/el/component/k2/853-didaktika-senaria-oi-texnes-sti-glossiki-ekpaidefsi.

Σενάρια για τη διδασκαλία της αρχαιοελληνικής και νεοελληνικής γλώσσας και γραμματείας με την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων

http://proteas.greek-language.gr/.

Σενάρια για την Ιστορία, τον Πολιτισμό, το Φυσικό και Αστικό Περιβάλλον της Ελλάδας

http://scenaria-ekt.mitida.gr/.

Σενάρια που έχουν παρουσιαστεί στο πλαίσιο συνεδρίων

http://iep.edu.gr/el/arts-yliko/synedrio-texni-ekpaidefsi-didaktikes-kai-paidagogikesproseggiseis-sto-sxoleio-tou-21ou-aiona.

Οι ξένες γλώσσες στο σχολείο:

http://www.iep.edu.gr/el/component/k2/162-ksenes-glosses.

  1. Προτάσεις για ενδιαφέροντες εκπαιδευτικούς και επιμορφωτικούς ιστότοπους

 Τα παιδιά μπορούν:

α. Να ακούσουν παραμύθια, να διαβάσουν ιστορίες και ψηφιακά βιβλία

http://www.mikrosanagnostis.gr/istoria.asp Στο «Μικρό Αναγνώστη» μπορείς να ακούσεις αποσπάσματα ή ολόκληρες ιστορίες αγαπημένων συγγραφέων διαβασμένες από γνωστούς ηθοποιούς, ενώ εσύ τις διαβάζεις παράλληλα γυρνώντας τις σελίδες του ψηφιακού βιβλίου!

 β. Να δουν εκπαιδευτικά βίντεο, θεατρικές παραστάσεις κλπ

Εκπαιδευτική Τηλεόραση  http://www.edutv.gr

Παιδικές θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου http://www.nt-archive.gr/theaters.aspx?company=10&fbclid=IwAR3JegcR-YGSySMFNvAYig39jrOEm5C4vuRv5wxi00OI0yvZ5Qn0cQhRSFE

Ελληνική Μυθολογία σε κινούμενα σχέδια: https://www.youtube.com/playlist?list=PL6N-QIDgugWVwfYBu-Ipyin_ljNCGxSEp

Βίντεο για την Ελληνική Ιστορία: https://www.youtube.com/playlist?list=PL6N-QIDgugWXrDjrnkU1oJKACNIF4orA6

γ. Να εξασκηθούν στα μαθήματα με ασκήσεις και παιχνίδια:

Για τα μαθήματα Ε και Στ τάξης https://anoixtosxoleio.weebly.com/epsilon900-tau940xieta.html

Γεωγραφία της Ελλάδας: https://e-geografia.eduportal.gr/katalogos-efarmogon-e-dimotikou/

Παγκόσμια Γεωγραφία: https://e-geografia.eduportal.gr/katalogos-efarmogon-st-dimotikou/

Το Αερόστατο είναι μία εκπαιδευτική πύλη, ειδικά σχεδιασμένη για παιδιά 3-7 ετών, μέσα στην οποία μπορούν να παίζουν και παράλληλα να μαθαίνουν. http://www.mikrapaidia.gr/ccsintro/

Εκπαιδευτικό Λογισμικό Δημοτικού, από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Υπουργίου Παιδείας. http://ts.sch.gr/software

Ιστότοπος με ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την ύλη του Δημοτικού Σχολείου. http://www.jele.gr/

Εργαλεία ανάγνωσης και διδασκαλίας της λογοτεχνίας στο Δημοτικό Σχολείο από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. http://www.e-istories.gr/

eΤάξη: http://users.sch.gr/parantoniou/games.html

δ. Να επισκεφθούν ιστότοπους με παιχνίδια και δραστηριότητες επιμορφωτικού ενδιαφέροντος

Μουσείο της  Ακρόπολης

Το Μουσείο Ακρόπολης διαθέτει διαδικτυακά ψηφιακές εφαρμογές που αναδεικνύουν τα εκθέματα και “φωτίζουν” πτυχές του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

http://Theacropolismuseum.gr/el/content/ekpaideftiko-yliko

Ενδεικτικά:

-«Χρωμάτισε την Πεπλοφόρο». Ο μικρός χρήστης διαλέγει το πινέλο και τα χρώματα που επιθυμεί δημιουργώντας πολλές  και απίθανες παραλλαγές στην εικόνα  του αγάλματος της Πεπλοφόρου http://theacropolismuseum.gr/peploforos /

-Πρόγραμμα Γλαύκα. Στο πολυεπίπεδο αυτό διαδικτυακό παιχνίδι στόχος της εφαρμογής είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα έργα αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης. http://Acropolisvirtualtour.gr/theglafkaproject/#/el/home

Ένας αρχαίος ναός. Διαδικτυακό παιχνίδι για την αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών ναών. http://Ancienttemple.gr

Εικονική Περιήγηση Ακρόπολης. Αποτελείται από εικόνες και πανοράματα υψηλής ανάλυσης, καθώς και από λεπτομερείς φωτογραφικές απεικονίσεις επιλεγμένων εξωτερικών όψεων των αρχαίων τειχών που περιβάλλουν το βράχο. http://Acropolisvirtualtour.gr

Η Ζωφόρος του Παρθενώνα. Ο χρήστης μπορεί να γνωρίσει τη ζωφόρο είτε ανά λίθο, είτε μέσα από θεματικούς περιπάτους στις επιμέρους ενότητες (ιππείς, άρματα, θεοί κλπ) ενώ τα παιδιά καλούνται να παίξουν μέσα από τεστ μνήμης ή χρωματισμού. http://Parthenonfrieze.gr

Αθηνά, Η θεά της Ακρόπολης. Η εφαρμογή αυτή μας συμφιλιώνει με τις διαφορετικές υποστάσεις της θεάς  Αθηνάς αλλά και με το Μουσείο της Ακρόπολης. Μέσα από μία εικονική περιήγηση στο Μουσείο, ο χρήστης ακολουθώντας μία δέσμη φωτός αναζητεί και παρατηρεί τα επιλεγμένα εκθέματα της θεάς. http://Acropolis-athena.gr

———————————–

Εικονική περιήγηση σε μουσεία: https://ideesekpaidefsis.wordpress.com/%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%83%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%82/

———————————–

Εκπαιδευτικές δραστηριότητες και παιχνίδια από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού http://imeakia.gr/

———————————–

Παιχνίδια και δραστηριότητες για την Ευρωπαϊκή Ένωση https://europa.eu/learning-corner/play-games_el

———————————–

Εισαγωγή στον προγραμματισμό:

https://blockly.games

https://www.scratchjr.org

 

Οι Σ.Ε.Ε. Δημοτικής Εκπαίδευσης

Ειρήνη Τσαβαλά, Πέτρος Προβελέγγιος και Μαριλένα Γιαννούλη

Δημοσιεύθηκε στην Ανακοινώσεις, Γενικού ενδιαφέροντος, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και χαρακτηρίσθηκε , , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.