Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων , ετοιμάσαμε μια περιπέτεια γεμάτη γνώση, εκπλήξεις και καινούργια πράγματα.
Από το 1977 έχει καθιερωθεί η 18η Μαΐου ως Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων. Τη μέρα αυτή δηλαδή γιορτάζουν όλα τα Μουσεία. Τι είναι όμως ένα Μουσείο; Έχουμε επισκεφθεί ποτέ ένα; Τι υπάρχει εκεί; Για ποιο λόγο να το επισκεφθούμε;
Αφού συζητήσαμε και ακούστηκαν οι απόψεις όλων των παιδιών , ξεκίνησε η περιπέτεια στο μαγικό κόσμο των Μουσείων.
Αρχικά ξεφυλλίσαμε το ηλεκτρονικό βιβλίο της κας. Σοφίας Καλπάκη με τίτλο : «Τι είναι το Μουσείο»
Περιηγηθήκαμε σε εικονικές αίθουσες μουσείων και μάθαμε ότι το Μουσείο είναι ένας χώρος στον οποίο υπάρχουν πολλά αντικείμενα που έφτιαχναν και χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι τα πολύ παλιά τα χρόνια! Όσα από αυτά βρέθηκαν και δε χάθηκαν με την πάροδο του χρόνου, τοποθετήθηκαν στα Μουσεία προκειμένου να τα βλέπουμε και να μαθαίνουμε από αυτά την ιστορία, την παράδοση και τον πολιτισμό κάθε τόπου. Είπαμε ακόμα ότι τα πράγματα που τοποθετούνται σε ένα Μουσείο λέγονται «εκθέματα» και ανάλογα με το είδος των εκθεμάτων , υπάρχουν και αντίστοιχες κατηγορίες Μουσείων. Έτσι έχουμε Μουσεία Αρχαιολογικά, Λαογραφικά, Σύγχρονης Τέχνης, Πολεμικά, Φυσικής Ιστορίας κ.α.
Έπειτα συζητήσαμε για τους κανόνες που έχει 1 Μουσείο και τους εικονογραφήσαμε
Διασκεδάσαμε βλέποντας το παιδικό «Ο Μικρός Νικόλας στο Μουσείο» και παίζοντας διάφορα διαδικτυακά παιχνίδια στη γωνιά του υπολογιστή.
- https://www.liveworksheets.com/iq489681ce
- https://www.liveworksheets.com/ut532346fl
- https://learningapps.org/view12150333?fbclid=IwAR15hXsJY_prTkZ9GhdlVBSA1mU8u7bLO4BvOr0NXEibqUObzv1RnNppEGU
- https://learningapps.org/watch?v=p8qqyamh520&fbclid=IwAR1xxcmAgLoh9xcyJKAd1bi9XHFaTpDsFdxETjOQ0orv_ffYYtiylJ4j_eY
- http://games.mthv.gr/mth-memory/
Στη συνέχεια ακούσαμε, μάθαμε,δραματοποιήσαμε και ζωγραφίσαμε το «Μύθο της Αράχνης».
Πλάσαμε αραχνούλες με πλαστελίνες, βάψαμε χάρτινα πιάτα και υφάναμε τους δικούς μας ιστούς…
Ήρθαμε έτσι σε μια πρώτη επαφή με τον κόσμο της υφαντικής και τον αργαλειό. Είδαμε εικόνες από αληθινούς αργαλειούς και μάθαμε ότι ο αργαλειός ήταν μια απλή κατασκευή από ξύλο ,που λειτουργούσε ως χειροκίνητη μηχανή ύφανσης και η οποία διαδραμάτισε βασικό ρόλο στην οικιακή οικονομία εκείνων των χρόνων. Τον αργαλειό τον χειρίζονταν κυρίως οι γυναίκες εκείνης της εποχής και απαιτούσε μεγάλη μυϊκή ενέργεια μέχρι να ολοκληρωθεί ένα υφαντό.
Τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον αργαλειό κι έτσι την επόμενη ημέρα έφερα στο σχολείο έναν παιδικό αργαλειό στον οποίο τα παιδιά αφού περάσαμε το στημόνι, υφάνανε το δικό τους χαλάκι περνώντας τα κουρελάκια εναλλάξ ανάμεσα στις κλωστές του στημονιού και κάνοντας χρήση της σαΐτας και του χτενιού.
Κατόπιν, αναφέρθηκε ότι και στο χωριό μας υπάρχει ένα Μουσείο, και μάλιστα ένα Λαογραφικό Μουσείο. Τα παιδιά δεν έδειξαν να γνωρίζουν την ύπαρξη του κι έτσι αποφασίσαμε να αφιερώσουμε την 18η Μαΐου σε μιά επίσκεψη στο Λαογραφικού Μουσείου Κανδήλας.
Τα παιδιά προβληματίστηκαν για το που βρίσκετε και το τι μπορεί να έχει αυτό μέσα και συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας
Ανήμερα της γιορτής των Μουσείων, πήραμε το δρόμο για το Λαογραφικό Μουσείο
Φτάνοντας εκεί αντικρίσαμε έναν σχετικά μικρό αλλά καλαίσθητο και ιδιαίτερα προσεγμένο χώρο. Στην είσοδο μας υποδέχτηκαν οι κυρίες Κωνσταντίνα Δεληγιάννη, Σπυριδούλα Δεληγιάννη και Βαρβάρα Δεληγιάννη.
Το χαμόγελο και η ευγένεια τους μας έκανε όλους να νιώσουμε οικεία από την πρώτη στιγμή.
Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης οι μαθητές παρατήρησαν τα εκθέματα, έμαθαν τα ονόματα αλλά και τη χρήση που είχαν αυτά στο παρελθόν, περιεργάστηκαν παραδοσιακές φορεσιές και υφαντά της εποχής εκείνης και εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους κάνοντας ποικίλες ερωτήσεις .
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε στα παιδιά ο αργαλειός και ο τρόπος με τον οποίο αυτός ύφαινε το ρουχισμό εκείνης της εποχής.
Ενθουσιάστηκαν βλέποντας πάνω σε αυτόν ένα κουρελάκι αντίστοιχο με αυτό που είχαν κατασκευάσει τα ίδια στο σχολείο και αποφάσισαν να δωρίσουν στο Μουσείο του χωριού τους και το δικό τους κουρελάκι που με τόσο κόπο και αγάπη είχαν φτιάξει.
Μετά το τέλος της ξενάγησης μοιράστηκαν κεράσματα στα παιδιά κι αυτά κατασκεύασαν, χειροποίητα κεντήματα, τα οποία και «δώρισαν» στο μουσείο μαζί με το χειροποίητο υφαντό τους!!!
Μέσα από τη βιωματική αυτή επαφή των παιδιών με το χώρο του Μουσείο έγινε μια προσπάθεια να γνωρίσουν οι μικροί μαθητές μας το θεσμό του Μουσείου και να αναδειχτεί ο σπουδαίος ρόλος του στη σύγχρονη κοινωνία.
Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι τα μουσεία μεταμορφώνουν τον κόσμο. Παρουσιάζοντας το παρελθόν, ανοίγουν νέους ορίζοντες και διαμορφώνουν νέες καινοτόμες ιδέες με σκοπό την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος.