Χειμώνας: Διδακτική αξιοποίηση της ταινίας “Ο Χιονάνθρωπος” και του μύθου της Αλκυόνας!

Με αφορμή την παγωνιά του χειμώνα, τα νήπια εισήχθησαν σε έννοιες σχετικά με την εποχή αυτή παρακολουθώντας την ταινία κινουμένων σχεδίων “Ο Χιονάνθρωπος (The Snowman)”, μια βρετανική ταινία 26 λεπτών της Dianne Jackson, η οποία προβλήθηκε για πρώτη φορά στις 26 Δεκεμβρίου 1982 στο Channel 4 και έκτοτε επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο συνήθως την εποχή των Χριστουγέννων. Βασίζεται στο ομότιτλο εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο του Raymond Briggs, το οποίο εκδόθηκε το 1978. Η ταινία ήταν υποψήφια για βραβείο Oscar και θεωρείται από τις κορυφαίες στιγμές στην ιστορία της βρετανικής τηλεόρασης. Η ταινία είναι χωρίς λόγια, και η αφήγηση πραγματοποιείται σχεδόν αποκλειστικά με τις εικόνες και την υπέροχη μουσική του Howard Blake.

Η ταινία περιγράφει τη μαγική περιπέτεια που θα ζήσει ο μικρός James, όταν μια χιονισμένη μέρα του χειμώνα θα φτιάξει έναν χιονάνθρωπο στην αυλή του σπιτιού του. Θα του φορέσει καπέλο και κασκόλ, θα του βάλει κάρβουνα για μάτια και ένα μήλο για μύτη. Τα μεσάνυχτα θα συμβεί κάτι μαγικό!!! Ο Τζέιμς θα δει τον χιονάνθρωπό του να λαμπυρίζει με πολύχρωμα φώτα και να αποκτά ζωή. Θα γίνουν οι καλύτεροι φίλοι και θα ζήσουν μια μαγική και συγκινητική περιπέτεια.

https://sway.cloud.microsoft/z92hDm13LSaTzhGf?ref=Link&loc=play

Τα νήπια στη συνέχεια παρακολούθησαν εικόνες από την ταινία και αναδιηγήθηκαν την ιστορία του χιονάνθρωπου.
Η αναδιήγηση βοηθά τα παιδιά να θυμηθούν τις λεπτομέρειες της ιστορίας, να κατανοήσουν την πλοκή και να οργανώσουν τις σκέψεις τους. Αναπτύσσουν τη δεξιότητα να απομονώνουν τις βασικές ιδέες και να τις αναπαράγουν.
Ακολούθησαν ερωτήσεις αναστοχασμού. Οι ερωτήσεις αναστοχασμού, αποτελούν βασικό εργαλείο για την ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Με αυτές, τα παιδιά δεν περιορίζονται μόνο στην κατανόηση της ιστορίας, αλλά οδηγούνται σε βαθύτερη σκέψη και ανάλυση, ενώ δύνανται να στοχαστούν σχετικά με τις αξίες, τα συναισθήματα και τα μηνύματα της ιστορίας.
-Αν μπορούσες να διαλέξεις, θα ήθελες να είσαι το παιδί ή ο χιονάνθρωπος; Γιατί;
-Ν: Θα ήθελα να είμαι ο χιονάνθρωπος γιατί έδωσε στο παιδί μαγικές στιγμές.
-Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, η πιο χαρούμενη σκηνή της ταινίας;
-Δ: Ήταν τη στιγμή που εμφανίσθηκε ο Άγιος Βασίλης. 
-Ποια είναι η πιο λυπητερή σκηνή;
-Δ: Εκεί που έλιωσε ο χιονάνθρωπος.
-Σου άρεσε το τέλος της ιστορίας; Θα ήθελες να επινοήσεις ένα δικό σου τέλος;
-Σ: Δεν μου άρεσε γιατί ο χιονάνθρωπος έλιωσε. Θα ήθελα να κάνει ένα μαγικό κόλπο και να μην έλιωνε ποτέ.
-Ζωγράφισε τη σκηνή που σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση.
805fb1d1 7d8c 416d 9a45 8d646e47bf8f

Όταν έφυγε με την μηχανή του ο Χιονάνθρωπος

3323ccae 2910 4468 a5bd 1a2b20b4289d

Η μηχανή που πήρε ο χιονάνθρωπος και το ταξίδι του

25381562 641e 49b7 b079 d56f122553a7

Οι τάρανδοι του Άη Βασίλη

ae269f45 de34 4817 89e0 83233f4d9cd0

Ο Άη Βασίλης

d64708ec 2ab1 4994 a736 433650648d98

Ο χιονάνθρωπος στην μηχανή του

Στη συνέχεια παίξαμε παιχνίδια on line όπως:
  • “Μετρώ τα γράμματα της λέξης ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ και σύρω τον αριθμό στο κουτάκι!”
  • “Παρατηρώ τη λέξη ΓΕΝΑΡΗΣ και ενώνω το κεφαλαίο με το πεζό!”
  • “Παρατηρώ το σύμβολο και επιλέγω τη σωστή απάντηση!” Π.χ. Ο χιονάνθρωπος ανήκει στην εποχή του Φθινοπώρου ή του Χειμώνα;
  • Βρες το όμοιο!

https://learningapps.org/watch?v=p45etksfk25

Έπειτα, γράψαμε τους αριθμούς της νέας χρονιάς . . . 2025!!!

0f42e7bd 8f41 4ff2 b89e ffad9fa364c4 1e26b653 fc4a 4744 93f6 f4a4b858cb6f 3d8b0fbf 9e5c 4418 b960 8cf1883e16ad 2181aa6a e838 471b 9cab 3aa0e31fe430 98512202 c4f5 45d2 8b7a f3fefbfa9a65

 

 

 

Στο ολοήμερο πρόγραμμα τα νήπια παρακολούθησαν τον μύθο της Αλκυόνης.

Μια φορά κι έναν καιρό, ζούσε ένα ζευγάρι που αγαπούσε πολύ ο ένας τον άλλον. Ήταν η Αλκυόνη και ο άντρας της, ο Κήυκας. Ήταν πολύ ευτυχισμένοι, αλλά είχαν ένα πρόβλημα: ο Κήυκας έπρεπε να φύγει με το καράβι του για ένα μεγάλο ταξίδι στη θάλασσα.

Η Αλκυόνη τον παρακάλεσε να μην πάει, γιατί ανησυχούσε ότι θα τον έπιανε κακοκαιρία. Ο Κήυκας της είπε ότι όλα θα πάνε καλά και ξεκίνησε το ταξίδι του. Όμως, ξαφνικά, μια μεγάλη καταιγίδα χτύπησε το καράβι του, και ο Κήυκας χάθηκε στη θάλασσα.

Όταν η Αλκυόνη έμαθε τι είχε συμβεί, ήταν πολύ λυπημένη. Έκλαιγε συνέχεια και παρακαλούσε τους θεούς να της φέρουν πίσω τον αγαπημένο της. Οι θεοί λυπήθηκαν τόσο πολύ, που αποφάσισαν να τη μεταμορφώσουν σε ένα όμορφο πουλί, την αλκυόνα. Έτσι, η Αλκυόνη μπορούσε να πετάει πάνω από τη θάλασσα και να είναι κοντά στον αγαπημένο της.

Από τότε, οι θεοί κάνουν τις μέρες του χειμώνα πιο ήρεμες, χωρίς καταιγίδες, για να μπορεί η αλκυόνα να φτιάχνει τη φωλιά της κοντά στο νερό. Αυτές τις ήρεμες μέρες του χειμώνα τις ονομάζουμε “Αλκυονίδες ημέρες”.

Ακολούθησαν ερωτήσεις σχετικά με την κατανόηση του μύθου. Ο μύθος της Αλκυόνας γίνεται ένα μέσο για να εισαχθούν τα νήπια στην ελληνική μυθολογία και στις αξίες της ζωής. Κλήθηκαν να ζωγραφίσουν τα στάδια της ιστορίας της Αλκυόνας, δημιουργώντας ένα δικό τους βιβλιαράκι με τον μύθο της.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  • Να μάθουν τα νήπια ποιες είναι οι Αλκυονίδες Μέρες.
  • Να γνωρίσουν το πουλί Αλκυόνα.
  • Να έρθουν σε επαφή με την Ελληνική Μυθολογία.
  • Ο μύθος ης Αλκυόνας και ο συμβολισμός του.
  • Να συνειδητοποιήσουν τη δύναμη της αγάπης και το μήνυμα της αισιοδοξίας που αντλούμε μέσα από αυτό.

00b9378f 45af 47a1 9843 6d9320f3be68 0df662fd bc62 483a aa97 d1d833f6f515 1fad1736 7799 4baa ace7 ec4ad3b10e4f 1fe22e60 f2b0 4d91 8fc3 481f7cba2891 2faa9474 2c4c 4e40 a8ca 8421ba2fa285 26a7154f 627f 40bc a45a d90c8a33da99 35a7d33c 2532 43e7 9de4 39c77fbe0588 92a0229c cda7 4ef0 8068 77fbb7fe8744 094074c2 7e6a 435b 8011 e944fad36a73 12428064 a6fa 4e00 8060 4949b9b22668 a8e9f898 6f30 423e b236 d50a8c92106b a12a36c2 0e8b 471f 9b2c d0c30ba3bb77 ad951779 3665 416b 9eee c4435b4419a7 ae1eeaf4 d74c 4820 9ebb a102aa1b0621 b0c1ecc8 1e2d 4eb7 8b07 e75868b55396 b8331ce6 2265 4752 9696 658e5d8c7df7 ca69338e ab46 441d 8c48 75799d86491c d7a1257d e93e 425e af1f f13d7f939d31 efd47cb0 19de 45aa 8502 23aa2721837a