Προτεινόμενος τρόπος εργασίας των μαθητών του Γυμνασίου στα Μαθηματικά

Το κείμενο που ακολουθεί δίνεται σε γονείς και κηδεμόνες στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Επίσης αποτελεί τη βάση για ενημέρωση (και συζήτηση) των γονέων των μαθητών της Α’ Γυμνασίου από τον καθηγητή των Μαθηματικών, στην πρώτη συνάντηση που γίνεται συνήθως στα τέλη  Σεπτεμβρίου.

1. Διαβάζουμε σε χώρο που έχει ησυχία και δεν υπάρχουν πράγματα που να αποσπούν την προσοχή μας, έτσι ώστε να είμαστε συγκεντρωμένοι σ’ αυτό που διαβάζουμε. Το κινητό, η τηλεόραση και ο υπολογιστής είναι κλειστά την ώρα του διαβάσματος.

2. Πάντα ξεκινάμε με προσεκτικό και υπομονετικό διάβασμα της θεωρίας του σχολικού βιβλίου. Υπογραμμίζουμε, συγκρατούμε στη μνήμη μας  και μαθαίνουμε τα κύρια σημεία (κανόνες, ορισμούς και ιδιότητες) που συνήθως περιέχονται στο βιβλίο σε έντονη γραμματοσειρά ή σε έγχρωμα πλαίσια. Δεν απογοητευόμαστε αν συναντήσουμε κάποιες δυσκολίες γιατί με επιμονή και υπομονή μπορούμε να τις ξεπεράσουμε.

3. Διαβάζουμε ό,τι έχουμε σημειώσει κατά τη διάρκεια του μαθήματος στην τάξη, στο «τετράδιο σχολείου». Επίσης κατά τη διάρκεια του διαβάσματος σημειώνουμε σ’ αυτό όλες τις απορίες που μας δημιουργούνται, έτσι ώστε να τις θυμόμαστε και να τις ρωτήσουμε την επόμενη μέρα στην τάξη.

4. Απαντάμε στις εργασίες που μας ανατέθηκαν για το σπίτι (ασκήσεις ή ερωτήσεις) στο «τετράδιο εργασιών σπιτιού» ακολουθώντας την παρακάτω σειρά:

  • Ημερομηνία   ………………………………………………..
  • Τίτλος ενότητας  …………………………………………….
  • Αριθμός άσκησης ή ερώτησης και σελίδα στην οποία  βρίσκεται
  • Λύση ή απάντηση  ………………………………………..

Πάντα γράφουμε τη λύση – απάντηση ας είναι και λανθασμένη. Ας μη ξεχνάμε ότι κανείς δεν είναι αλάνθαστος (όλοι κάνουν λάθη). Οι απαντήσεις γράφονται με μπλε στυλό και διορθώνονται στην τάξη την ώρα του μαθήματος.

5. Μελετάμε και μαθαίνουμε τις «γραπτές εργασίες σπιτιού» έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να απαντήσουμε στην τάξη, είτε προφορικά είτε γραπτά στον πίνακα, χωρίς τη χρήση τετραδίου.

6. Αν υπάρχει ελεύθερος χρόνος ή αν υπάρχουν δυσκολίες, αδυναμίες ή κενά στο μάθημα τότε επιλέγουμε εθελοντικά επιπλέον ασκήσεις ή ερωτήσεις από το σχολικό βιβλίο ή τις φωτοτυπίες και τις απαντάμε στο «τετράδιο ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΩΝ εργασιών». (Αυτό μπορεί να γίνεται κυρίως  τα Σαββατοκύριακα). Επίσης κάνουμε επανάληψη στην ύλη κάθε κεφαλαίου μετά από την ολοκλήρωσή του στην τάξη. Ας μην ξεχνάμε ότι η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης.

7. Όλες οι δραστηριότητες – εργασίες που γίνονται στην τάξη ή δίνονται για το σπίτι, έχουν ως στόχο:

  • την απομνημόνευση εννοιών
  • την καλλιέργεια νοητικών δεξιοτήτων
  • την αφομοίωση, κατανόηση και εμπέδωση της νέας γνώσης

8. Στην τάξη, την ώρα του μαθήματος, δίνεται ιδιαίτερη σημασία :

  • στη σωστή συμπεριφορά και την πειθαρχία
  • στην ενεργητική και ερευνητική στάση
  • στη συμμετοχή στο μάθημα
  • στη συνεργασία σε ομάδες όπου αυτό είναι αναγκαίο.

Το μάθημα γίνεται κυρίως με ερωταποκρίσεις και διάλογο. Με την καθοδήγηση του καθηγητή οι μαθητές ανακαλύπτουν τη νέα γνώση.

9. Κάθε μαθητής /μαθήτρια έχει στο ντουλαπάκι του (ή στη τσάντα του/της) τα εξής εργαλεία:

  • Γεωμετρικά όργανα ( χάρακα, γνώμονα, διαβήτη, μοιρογνωμόνιο)
  • Διαφανές χαρτί (από μπλοκ ιχνογραφίας).
  • Τετραγωνισμένο χαρτί (4-5 σελίδες)
  • Ένα φάκελο για φωτοτυπίες .
  • Μια μεζούρα και ένα σπάγκο μήκους ενός μέτρου (μόνο για τους μαθητές της Α΄ τάξης)

ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ