Για την αποφυγή λαθών κατά τη συμπλήρωση της φόρμας 3, διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες που περιλαμβάνονται στο έντυπο “Αναφορά επιμορφούμενου σχετικά με την υλοποίηση πρακτικής άσκησης/ εφαρμογής στην τάξη” – Φόρμα 3. Εδώ θα βρείτε και ένα παράδειγμα για καλύτερη κατανόηση των οδηγιών.
Ιστολόγια
Η σημερινή ανάρτηση παρουσιάζει τρία πολύ αξιόλογα ιστολόγια, που είναι χρήσιμο να έχουμε υπόψη μας.
1. Ιστολόγιο Γενικού Λυκείου Ελεούσας
Το ιστολόγιο του ΓΕΛ Ελεούσας δημιουργήθηκε κατά το σχολικό έτος 2011 -2012 με σκοπό να χρησιμοποιηθεί:
α) ως εργαλείο οργάνωσης των μαθημάτων που αξιοποιούν τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών
β) ως μέσο έκφρασης της σχολικής κοινότητας
γ) ως ηλεκτρονική εφημερίδα που ενημερώνει την εκπαιδευτική κοινότητα και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο για τις εκπαιδευτικές και πολιτιστικές δραστηριοτήτες του σχολείου μας.
Συντάκτες του ιστολογίου είναι καθηγητές και μαθητές του σχολείου, μεταξύ των οποίων και οι καλές συναδέλφισσες του τμήματος της επιμόρφωσης Ματούλα και Ελένη οι οποίες έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά με φύλλα εργασίας για τα μαθήματα της Λογοτεχνίας και Ιστορίας, με παρουσιάσεις και εφαρμογές εργαλείων του Web 2.0.
Θερμά συγχαρητήρια!
2. Ιστολόγιο Αρχαιογνωσία και Αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση
Ένας χώρος δημοσίευσης πληροφοριακού, ερευνητικού και διδακτικού υλικού για τις κλασικές γλώσσες, τη γραμματεία και τον πολιτισμό τους. Συντάκτης του ιστολογίου είναι ο ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΟΛΚΑΣ, PhD, Msc, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ “ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ”.
Σε ανάρτηση αυτού του ιστολογίου βρήκα και τo wiki Web 2.0: Cool Tools for Schools, το οποίο κρίθηκε το 2011 από το εκπαιδευτικό αποθετήριο MERLOT ως ο καλύτερος διαδικτυακός τόπος για δεσμούς με ελεύθερα εργαλεία web 2.0, που μπορούν να χρησιμοποιήσουν δάσκαλοι ή μαθητές.
3. Ιστολόγιο Ψηφιακές Ερευνητικές Εργασίες
Δημιουργοί του ιστολογίου είναι ο κ. Νικήτας Παρίσης, Συγγραφέας – Φιλόλογος και ο Γιάννης Κωτσάνης, Δρ. Ηλεκτρολόγος Μηχ. και Μηχ. Υπολογιστών. Διαβάστε περισσότερα εδώ.
Στο ιστολόγιο αυτό μπορείτε να βρείτε αναρτήσεις για πολλά θέματα, όπως εμφανίζονται στο σύννεφο ετικετών.
Ψηφιακή εφαρμογή “Αθηνά, η Θεά της Ακρόπολης”
Μια νέα ψηφιακή εφαρμογή με τίτλο “Αθηνά, η Θεά της Ακρόπολης” λειτουργεί στη διεύθυνση www.acropolis-athena.gr. Μέσα από εικονικές περιηγήσεις ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει τις διάφορες υποστάσεις της θεάς Αθηνάς, αλλά και το Μουσείο Ακρόπολης. Η εφαρμογή δημιουργήθηκε από την υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης σε συνεργασία με το Μουσείο Ακρόπολης και με την ευγενική χορηγία του ιδρύματος Μποδοσάκη.
Μέσα από μία εικονική περιήγηση στο Μουσείο της Ακρόπολης, ο χρήστης ακολουθώντας μία δέσμη φωτός αναζητεί και παρατηρεί τα επιλεγμένα εκθέματα της θεάς Αθηνάς. Ορισμένα από αυτά απηχούν τα ιερά λατρευτικά αγάλματα της θεάς που βρίσκονταν μέσα στους ναούς και από τα οποία δεν σώζεται σήμερα τίποτα, όπως το πήλινο ειδώλιο που μοιάζει με το ξύλινο άγαλμα της Αθηνάς Πολιάδας, της προστάτιδας θεάς της πόλης, το οποίο φυλασσόταν μέσα στο Ερέχθειο, καθώς και το μαρμάρινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, ρωμαϊκό αντίγραφο του χρυσελεφάντινου αριστουργήματος του Φειδία που υπήρχε μέσα στον Παρθενώνα.
Ζητάμε από μια ομάδα μαθητών να μπει στο Μουσείο της Ακρόπολης και ακολουθώντας τη δέσμη φωτός να βρει στο επίπεδο 1 το μαρμάρινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου. Να δώσει στοιχεία περιγραφής και λατρείας του αγάλματος καθώς και όσα γράφει σχετικά ο Παυσανίας. Να δει πως ήταν το άγαλμα ολόκληρο και να παρατηρήσει πως είναι τώρα από κοντά, περιστρέφοντάς το δεξιά ή αριστερά. Τέλος, με PRTSC, να μεταφέρει την εικόνα του αγάλματος σε ένα αρχείο word, με όλες τις άλλες πληροφορίες που συγκέντρωσε.
Η διδασκαλία της λογοτεχνίας και η σύγχρονη τεχνολογία
Διαβάστε το άρθρο του κ. Νικήτα Παρίση με τίτλο Η διδασκαλία της λογοτεχνίας και η σύγχρονη τεχνολογία.
Η παραπάνω παρουσίαση αποτελεί μορφή «μαθήματος» που έγινε από τον κ. Νικήτα Παρίση σε δύο τμήματα της Β΄ Λυκείου Πεδινής, με στόχο να δουν οι μαθητές μια διαφορετική και πρωτότυπη διαδικασία προσέγγισης του ποιητικού λόγου. Η εκδήλωση έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος του ΕΚΕΒΙ “Ο Ελύτης στην Εκπαίδευση” στο οποίο συμμετείχε το Λύκειο Πεδινής.
Ηχογραφήσαμε το μάθημα και δημιουργήσαμε μια παρουσίαση με τρεις μορφές του ίδιου ποιήματος του Οδυσσέα Ελύτη, όπως παρουσιάστηκαν από τον διδάσκοντα στην τάξη. Στην παρουσίαση ενσωματώσαμε και ηχητικά αποσπάσματα. Ο κύριος Παρίσης με τη διεισδυτική ματιά και ερμηνεία του ειδικού μάς έδωσε μια βαθιά διδακτική ανάσα, ενώ οι μαθητές εκφράστηκαν ανάλογα με τις δυνατότητές τους.
Και μια αφιέρωση στην ομάδα.
Μπουζούκι & μπαγλαμάς: Τάσος Ζαφειρίου
Πιάνο: Παναγιώτης Τσεβάς
Τραγουδά ο Θοδωρής Τσάγγαρης
Δημιουργία χρονογραμμής
Η ανάρτηση αφιερώνεται σε όλα τα κορίτσια του ΚΣΕ
Τη χρονογραμμή που βλέπετε δημιουργήσαμε με τους μαθητές μου για τις ανάγκες του project. Εμείς, δημιουργούμε τη δική μας χρονογραμμή.
Δείτε κι άλλη μία που βρήκα με τις προσωπικότητες των θεωριών μάθησης. Αρκετά χρήσιμη για τις ανάγκες του ΚΣΕ.
Συγγραφή πάνω σε κειμενικά πρότυπα
Η ανάρτηση αφιερώνεται στη Μαρία και τη Χριστίνα
Τα σύγχρονα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα παραγωγής λόγου, που αποβλέπουν στην παραγωγή γραπτών κειμένων που συνήθως γράφονται για να εκτυπωθούν, δεν είναι λευκές σελίδες στις οποίες καλούμαστε να γράψουμε. Συνοδεύονται από οδηγούς συγγραφής κειμένων, οι οποίοι στηρίζονται στην ύπαρξη κειμενικών “προτύπων”, πάνω στα οποία μπορεί να κινηθεί ο συγγραφέας. Πρόκειται για μια τακτική που προφανώς υιοθετείται, προκειμένου κα καταστήσει φιλικότερη την αξιοποίηση των ΤΠΕ ως μέσων παραγωγής γραπτού λόγου στους λιγότερο εξοικειωμένους.
Τα πρότυπα του word 2007
Η συγγραφή πάνω σε αυστηρά καθορισμένα κειμενικά πρότυπα (αντίληψη που απετέλεσε μια συνηθισμένη “φροντιστηριακή” πρακτική στο μάθημα της έκθεσης), οδηγεί τους μαθητές στην καθοδηγούμενη, μηχανιστική συγγραφή κειμένων με στατικό και όχι δημιουργικό τρόπο. Τα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα παραγωγής λόγου μπορούν και θα πρέπει να αποτελέσουν τα μέσα που θα ευνοούν τον πειραματισμό και τη δημιουργικότητα και όχι τη στείρα κατευθυνόμενη μίμηση.
Πηγή: Επιμορφωτικό υλικό φιλολόγων
Παράδειγμα δραστηριότητας (από το επιμορφωτικό υλικό).
Όσον αφορά το νέο γραμματισμό ή ψηφιακό γραμματισμό ή πληροφορικό γραμματισμό, Χριστίνα,
να επισημάνουμε πως δεν μπορεί να λείπει από το ρεπερτόριο των πολιτών του 21ου αιώνα.
Η αποστήθιση. Νικόλαος Γύζης
Η μικρή που ονειροπολεί μπορεί να αποτελεί ένα πρότυπο μάθησης, ίσως ακόμη και να μετατρέπεται σε διαχρονική φιγούρα, σε μια μούσα της μάθησης. Το συνεπαρμένο βλέμμα της αφήνει άλυτο ένα αίνιγμα για το αντικείμενο των σκέψεών της και μας συνεπαίρνει, ενώ έρχεται σε αντίθεση με την πειθαρχημένη γνώση που συμβολίζει το βιβλίο που κρατά. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης αγαπούσε και εκτιμούσε πολύ αυτό το έργο, το είχε εκθέσει άλλωστε στη Διεθνή Έκθεση του Μονάχου, όπου πήρε και το δεύτερο χρυσό μετάλλιο.
(Από τον μικρόκοσμο του αβακίου “Ζωγραφική”).
Μια μαθητική εφημερίδα
Η ανάρτηση αφιερώνεται στη Δήμητρα
Οι μαθητές του 3ου Γενικού Λυκείου Δράμας με τη φροντίδα της φιλολόγου Χριστίνας Παπαγγελή, εκδίδουν εδώ και τρία χρόνια τη μαθητική τους εφημερίδα με τον τίτλο «Ντριιιν!” . Το τελευταίο (ένατο) τεύχος της εφημερίδας κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο 2011. Μπορείτε να βρείτε όλα τα τεύχη τους στη διεύθυνση: http://users.sch.gr/papangel/ph/drin/index.htm
Πρόκειται για μια εξαιρετική προσπάθεια. Ξεφυλλίζοντας τα τεύχη τους ομολογώ ότι με εντυπωσίασε η καλαισθησία τους, τα πολλά και ενδιαφέροντα θέματά τους, οι πρωτότυπες ιδέες και προτάσεις τους, αλλά και το χιούμορ τους. Δείτε όλα τα τεύχη. Θα πάρετε πολλές ιδέες.
Μαθητής, Διαμαντόπουλος Διαμαντής
Και με την ευκαιρία να υπενθυμίσω ότι θα πρέπει να επιδιώκουμε, μέσα από τις διδακτικές πρακτικές μας τη δημιουργία πραγματικών περιστάσεων επικοινωνίας που θα επιτρέπουν την αλλαγή του μέχρι σήμερα ισχύοντος σκηνικού στο σχολείο. Εξάλλου, η επικοινωνιακή αντίληψη είναι σήμερα η κυρίαρχη στο χώρο της γλωσσικής διδασκαλίας. Για το σκοπό αυτό, ζητάμε από τους μαθητές μας και τους ενθαρρύνουμε να δημιουργήσουν δικτυακούς τόπους στους οποίους θα αναρτώνται οι εργασίες τους. Η δυνατότητα εμπλουτισμού αυτών των σελίδων μπορεί να αποτελέσει για τους μαθητές μέσο για συστηματική γλωσσική αγωγή αλλά και να τους εμπλέξει σε δραστηριότητες με επικοινωνιακή αντίληψη και αναζήτησης πραγματικού αναγνωστικού κοινού με το οποίο θα επικοινωνούν και θα αλληλεπιδρούν.
Εικονικές περιηγήσεις
Η ανάρτηση αφιερώνεται στην Ελένη
Για εικονικές περιηγήσεις σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας με ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον, μπορείτε να επισκεφθείτε τη σελίδα στης Στοάς στη διεύθυνση http://www.stoa.org/metis/cgi-bin/cat
Στον διαδικτυακό τόπο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος K. Βενιζέλος», μπορείτε να κάνετε εικονική περιήγηση στην οικία του Ελευθερίου Βενιζέλου στη Χαλέπα Χανίων και να δείτε τα δωμάτια που παρουσιάζουν ιστορικό και μουσειακό ενδιαφέρον.
Μπορείτε επίσης να δείτε μια πολυμεσική εφαρμογή με τίτλο “Η Κρητική Πολιτεία του Ελευθερίου Βενιζέλου”. Μειονέκτημα αποτελεί η αρκετά αργή σύνδεση με την εφαρμογή.
Τέλος, πολύ χρήσιμος είναι και ο εκπαιδευτικός φάκελος “Ελευθέριος Βενιζέλος. Στα βήματά του…”. Σκοπός του όλου προγράμματος είναι η αξιοποίηση ποικιλόμορφων ιστορικών πηγών ως εκπαιδευτικών εργαλείων. Ο φάκελος, μεταξύ των άλλων περιλαμβάνει και βιβλίο με δραστηριότητες που στοχεύουν στη γνωριμία με τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ως προσωπικότητα που χαρακτηρίζεται ιστορικά με τις ιδιότητες του πολιτικού-οραματιστή, του επαναστάτη αλλά και του πνευματικού ανθρώπου.
Δείτε επίσης:
- εικονική περιήγηση στην Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη: http://www.360tr.com/34_istanbul/ayasofya/english/
- εικονική περιήγηση στο βράχο της Ακρόπολης: Επιλέξτε από τα θέματα τα τμήματα της περιήγησης που σας ενδιαφέρουν και κάντε κλικ στις θερμές περιοχές.
- εικονική περιήγηση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: http://www.mmca.org.gr/museumst/mmca/index.html
Αβάκιο, Μικρόκοσμοι και λογισμικό Μυκηναϊκός Πολιτισμός
Γύζης Νικόλαος, Η Ιστορία (ιδιωτική συλλογή)
Το Αβάκιο είναι ένα περιβάλλον σχεδιασμένο να υποστηρίξει τη διερευνητική μάθηση. Επιτρέπει στο χρήστη να φτιάχνει δικό του λογισμικό συνδυάζοντας επιμέρους κομμάτια που ονομάζονται ψηφίδες. Το λογισμικό αυτό, που μπορεί κανείς να κατασκευάσει συνδέοντας και συνδυάζοντας ψηφίδες, ονομάζεται μικρόκοσμος. Το Αβάκιο ως εφαρμογή, είναι το εργαλείο κατασκευής μικρόκοσμων από ψηφίδες, και παράλληλα το ίδιο το περιβάλλον χρήσης των μικρόκοσμων στην τελική τους μορφή (αφού κατασκευαστούν). Μπορεί να θεωρηθεί και ως το αντίστοιχο της επιφάνειας εργασίας (desktop) ενός λειτουργικού συστήματος: όπως ακριβώς μια επιφάνεια εργασίας προσφέρει ένα περιβάλλον χρήσης εφαρμογών, αρχείων και καταλόγων, έτσι και το Αβάκιο παρέχει ένα περιβάλλον όπου μπορούν να λειτουργούν και να χρησιμοποιούνται οι Αβάκιο-Ψηφίδες.
Πηγή: Εγχειρίδιο χρήσης Αβακίου ΙΙ
Μικρόκοσμος «Μυκήνες»
Το λογισμικό ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ είναι ένα διερευνητικό λογισμικό με δυνατότητες εκμετάλλευσης του διαδικτύου. Με τη χρήση αυτού του μικρόκοσμου και με κατάλληλες δραστηριότητες, ο μαθητής μπαίνοντας στο ρόλο του αρχαιολόγου-ερευνητή, διενεργεί πλασματικές ανασκαφές σε αρχαιολογικούς χώρους της επιλογής του και προσπαθεί να ερμηνεύσει τα ευρήματα που ανακαλύπτει αναπλάθοντας βήμα-βήμα τη ζωή της Μυκηναϊκής εποχής. Διαβάστε στο Εγχειρίδιο της Ιστορίας εκπαιδευτικές δραστηριότητες που μπορείτε να σχεδιάσετε και που αφορούν βασικές πτυχές του Μυκηναϊκού πολιτισμού.
Για τη διευκόλυνσή σας, ανεβάζω ένα αρχείο με την περιγραφή των εργαλείων της Βασικής Ράβδου Εργαλείων του λογισμικού.Μπορείτε να δείτε εδώ και παλιότερη ανάρτηση.
Εννοιολογική χαρτογράφηση (concept mapping)
“Concept mapping ή εννοιολογική χαρτογράφηση, είναι η τεχνική που αναπτύχθηκε από τον Novak τη δεκαετία του 1960 και αφορά στην αναπαράσταση των εννοιών και των μεταξύ τους αλληλεξαρτήσεων με κόμβους και συνδέσεις, αντιπροσωπεύοντας γνωστικές δομές που οι άνθρωποι κατασκευάζουν στο μυαλό τους”. Από την παρουσίαση των καλών μου φίλων ‘Ελενας Ελληνιάδου και Βασίλη Ζακόπουλου, δασκάλων και επιμορφωτών στις ΤΠΕ, στο 5ο συνέδριο για τις ΤΠΕ στη Σύρο.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τους εννοιολογικούς χάρτες στο ιστολόγιο της Έλενας εδώ και εδώ. Θα βρείτε πολλές διευθύνσεις κατασκευής εννοιολογικών χαρτών και την επόμενη, καταπληκτική παρουσίαση.
Ένας εννοιολογικός χάρτης αποτελείται από κόμβους (nodes), που αναπαριστούν έννοιες που βρίσκονται στις ελλείψεις του σχήματος και συνδέσμους (links), που παρουσιάζουν σχέσεις μεταξύ των εννοιών. Οι σύνδεσμοι είναι τα βέλη, με τις εκφράσεις που περιγράφουν σαφώς και επακριβώς τις σχέσεις των κόμβων που συνδέουν. Ταυτόχρονα οι εννοιολογικοί χάρτες περιέχουν στιγμιότυπα, δηλαδή σχέσεις μεταξύ εννοιών, οι οποίες προκύπτουν από τους κόμβους και τις μεταξύ τους συνδέσεις. Η χωρική αναπαράσταση ενός εννοιολογικού χάρτη με την ανάπτυξη του συνόλου των κόμβων και των συνδέσμων παραπέμπει στο υπερκείμενο. Επιπλέον, ο υπερκειμενικός χαρακτήρας έχει τη δυνατότητα να μετασχηματισθεί σε υπερμεσικό με την προσθήκη πολλαπλών αναπαραστάσεων για την παρεχόμενη πληροφορία και την άμεση πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο.
Πηγή: Μικρόπουλος, Τ., Ο Υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1996, σελ. 110-117.
Δείτε δύο παραδείγματα εννοιολογικών-νοητικών χαρτών
εννοιολογικός χάρτης με δομή δικτύου
Η επόμενη παρουσίαση για τους εννοιολογικούς χάρτες και τις εφαρμογές τους στη διδασκαλία είναι της Αθανασίας Παπαχρήστου, φιλολόγου, επιμορφώτριας στις ΤΠΕ.
Δείτε όλες τις εφαρμογές εννοιολογικής χαρτογράφησης στο ιστολόγιο του φίλου Σωτήρη Τερζίδη, δασκάλου, επιμορφωτή στις ΤΠΕ.