Αγαπητοί και αγαπητές συνάδελφοι,
Όπως σας είχαμε ήδη ανακοινώσει, σας προσκαλούμε στο διά ζώσης Βιωματικό Εργαστήριο Επιμόρφωσης, μετά την εξ αποστάσεως ενημέρωση που ήδη πραγματοποιήθηκε. Το συνδιοργανώνουμε με τον κ. Δημήτριο Καλαϊτζίδη, ΣΕΕ για την Αειφορία, τους Υπεύθυνους των ΕΚΦΕ κ. Αθανάσιο Γκουρμπή και κ. Γεωργία Παπαγεωργάκη και την Ελληνογερμανική Αγωγή.
Το 2ωρο δια ζώσης βιωματικό εργαστήριο έχει στόχο την επιμόρφωσή σας πάνω στην ανάπτυξη των εγκάρσιων, γεω-χωρικών και πράσινων δεξιοτήτων των μαθητών και θέμα:
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις εγκάρσιες δεξιότητες και στην Περιβαλλοντική εκπαίδευση
(Βιομιμητική – Γεωγραφία – Περιβάλλον)
Για την καλύτερη οργάνωσή του, λόγω των μέτρων ασφάλειας, σας προσκαλούμε να συμπληρώσετε τη φόρμα συμμετοχής σας
ΜΕΧΡΙ 20/3, 24:00.
Σύνδεσμος: https://forms.gle/aCP9naZBk1A2kmN37
Πρόγραμμα
2ο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστήμων Δ’ Αθήνας | 1ο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστήμων Δ’ Αθήνας | |
Δια ζώσης Βιωματικό εργαστήριο | Τρίτη 29 Μαρτίου 2022
12.00 – 14.00 |
Πέμπτη 31 Μαρτίου 2022
12.00 – 14.00 |
Οι βασικοί άξονες του εργαστηρίου είναι:
- Ποιες είναι οι εγκάρσιες δεξιότητες και γιατί είναι σημαντικό να επενδύσουμε στην ανάπτυξή τους
- Εργαλεία και στρατηγικές για την ανάπτυξη των εγκάρσιων δεξιοτήτων στο καθημερινό μάθημα
- Παραδείγματα απλών αυτόνομων δραστηριοτήτων που εστιάζουν στην ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων
- Ενίσχυση των γεω-χωρικών και πράσινων δεξιοτήτων σε περιβάλλοντα εντός και εκτός της σχολικής αίθουσας (τυπική και άτυπη εκπαίδευση)
- Ανάπτυξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε θεματικές που καλύπτουν τα πεδία της Επιστήμης της Γεωγραφικών Πληροφοριών και Νέων Τεχνολογιών, της Χαρτογραφίας και των Περιβαλλοντικών επιστημών
- Ενίσχυση της αρχής της αειφορίας στα σχολεία για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα και περισσότερη πληροφόρηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τις βιώσιμες κοινότητες
- Αναβάθμιση των γνώσεων για τις λύσεις που βασίζονται στη φύση (Nature-based Solutions)
Εισηγητές: Ο κος Λουκάς Κατίκας και η κα Ελευθερία Τσουρλιδάκη, Τμήμα Έρευνας & Ανάπτυξης Ελληνογερμανικής Αγωγής.
Οι συμμετέχοντες του βιωματικού εργαστηρίου θα λάβουν πιστοποιητικό κατάρτισης από 3 ευρωπαϊκά έργα.
Παρακαλούμε τους/ις Διευθυντές/ριες των σχολείων να ενημερώσουν ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΑ:
- Τους εκπαιδευτικούς του σχολείου τους, ιδιαίτερα τους ΠΕ04
- Για τους εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων να διαμορφώσουν κατάλληλα το ΩΠ τους, ώστε να παρακολουθήσουν την ενημέρωση Τρίτη ή Πέμπτη, εφόσον το επιθυμούν.
Ασημίνα Κοντογεωργίου
Φυσικός
ΣΕΕ Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Ευθύνης
4ο ΠΕΚΕΣ Αττική
Πρόγραμμα βιωματικού εργαστηρίου | |
12.00-12.10 | Εγκάρσιες δεξιότητες: Ποιες είναι και ποιος ο ρόλος τους |
12.10 – 12.40 | Εστιάζοντας στις εγκάρσιες δεξιότητες στο καθημερινό μάθημα |
12.40 – 12.55 | Παραδείγματα STEM δραστηριοτήτων που προωθούν την ανάπτυξη των εγκάρσιων δεξιοτήτων |
12.55 – 13.05 | Διάλειμμα |
13.05 – 13.15 | Εισαγωγή στη Χωρική σκέψη και τις Χωρικές Δεξιότητες |
13.15 – 13.40 | Παρουσίαση δραστηριοτήτων (Γυμνάσιο – Λύκειο) |
13.40 – 13.50 | Παρουσίαση καλών πρακτικών για την ένταξη της Βιομιμητικής στα σχολεία |
13.50 – 14.05 | Παρουσίαση δραστηριοτήτων (Γυμνάσιο) |
14.05 – 14.15 | Πώς να στήσω μία έκθεση Βιομιμητικής στο σχολείο μου |
Ευρωπαϊκά προγράμματα που υποστηρίζουν το πρόγραμμα επιμόρφωσης
DOTS: Ανάπτυξη των εγκάρσιων δεξιοτήτων στο STEM
Σύντομη περιγραφή του προγράμματος
Η αποτελεσματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών (Science, Technology, Engineering, and Mathematics – STEM) απαιτεί τη συνεχή ανάπτυξη και καλλιέργεια δεξιοτήτων. Ένας εκπαιδευτικός, για να ασκεί επιτυχημένα το λειτούργημά του χρειάζεται πολλά παραπάνω από γνώσεις περιεχομένου. Απαιτεί επαγρύπνηση και συνεχή προσπάθεια ανάπτυξης των βασικών επαγγελματικών του δεξιοτήτων. Οι εγκάρσιες δεξιότητες είναι δεξιότητες που βελτιώνουν την ανταπόκριση και συμπεριφορά όλων των ανθρώπων, βοηθούν στις αποτελεσματικές αλληλεπιδράσεις μας με τους άλλους και συμπληρώνουν τις τεχνικές απαιτήσεις που απαιτούνται στον επαγγελματικό χώρο.
Ως εκπαιδευτικοί, είναι απαραίτητο όχι απλά να καλλιεργούμε αυτές τις δεξιότητες αλλά και να βοηθάμε τους μαθητές μας να τις αποκτήσουν μέσα από τη διδασκαλία του εκάστοτε μαθήματος. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα DOTS στοχεύει στην ανάπτυξη των εγκάρσιων δεξιοτήτων μέσα από καινοτόμες μεθοδολογίες και προσεγγίσεις στη διδασκαλία του STEM. Πιο συγκεκριμένα, το DOTS θα δώσει στους εκπαιδευτικούς: μια μεθοδολογία, υλικά και εργαλεία για την ανάπτυξη των εγκάρσιων δεξιοτήτων, υλικό κατάρτισης και εφαρμογής της μεθοδολογίας στη σχολική τάξη.
GOSTEAM: Διεπιστημονική γεω-χωρική και περιβαλλοντική εκπαίδευση και εκπαίδευση STEAM
Περιγραφή του Έργου
Το έργο GOSTEAM έχει ως απώτερο στόχο την ανάπτυξη βιωματικών μεθόδων εκπαίδευσης αναφορικά με τις επιστήμες της Γεωγραφικής Πληροφορίας και των Νέων Τεχνολογιών, της Χαρτογραφίας και των Περιβαλλοντικών επιστημών γενικότερα. Στόχος του προγράμματος είναι η διαμόρφωση της επόμενης γενιάς πολιτών μέσα από την ενίσχυση των Χωρικών και Περιβαλλοντικών τους δεξιοτήτων.
Στην εποχή λοιπόν των «Digital Natives», των ανοιχτών δεδομένων, της επιστήμης των πολιτών και των υπηρεσιών αξιοποίησης της γεωγραφικής θέσης, μία νέα κοινωνία αναδεικνύεται, αυτή των Χωρικά Εγγράμματων Πολιτών. Σε αυτό το πλαίσιο, το έργο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικό προσωπικό, πάνω απ’ όλα όμως στους ίδιους τους μαθητές προκειμένου να αναδείξουν τις ικανότητες και δεξιότητες τους ως προς την επίλυση χωρικών περιβαλλοντικών και μη- προβλημάτων.
InNature: «Βιομιμητική στα σχολεία και λύσεις βασισμένες στη φύση οραματιζόμενοι ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο μέλλον»
Περιγραφή του Έργου
Το έργο InNature συνδέεται με τη Βιομιμητική, μια προσέγγιση που υποστηρίζει ότι οι βιώσιμες απαντήσεις σε πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζονται σήμερα έχουν ήδη αναπτυχθεί από τη Φύση εδώ και 3.8 δισεκατομμύρια χρόνια. Έτσι, το InNature στοχεύει στην ενίσχυση των ικανοτήτων και της ευαισθητοποίησης σχετικά με τη βιομιμητική στη σχολική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών, των γονέων, των δασκάλων και των φορέων παροχής άτυπης εκπαίδευσης, μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής ενός πακέτου εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων για λύσεις και πρωτότυπα εμπνευσμένα από τη φύση.
Στο πλαίσιο της επιμόρφωσης θα γίνει αναλυτική παρουσίαση και συζήτηση αναφορικά με: 1) το Στρατηγικό Σχέδιο που εστιάζει στις τρέχουσες καλές πρακτικές στις ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά τη βιομιμητική, 2) την Εργαλειοθήκη για τη Βιομιμητική ως ένα σύνολο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για τους εκπαιδευτικούς προς χρήση στις τάξεις, μαζί με το εγχειρίδιο για τους εκπαιδευτικούς και τέλος, 3) τις Εκθέσεις Βιομιμητικής ως ένα μέσο για την ενίσχυση και ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας στο θέμα.