Αγαπητές/οί συνάδελφοι,
Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά, με υγεία, ελπίδα και αισιόδοξες σκέψεις για καλύτερες ημέρες. Ελπίζω να είστε όλες/-οι καλά και εσείς και οι οικογένειές σας. Σχετικά με την εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση θα ήθελα να επισημάνω τα παρακάτω αναφορικά με την παιδαγωγική της διάσταση:
Α) Σχετικά με την σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία συμπληρώνει, ενδυναμώνει και εμπλουτίζει την ασύγχρονη, αφού πλέον έχετε εξοικειωθεί με το ψηφιακό εργαλείο και έχετε κάνει μαθήματα σε μια προσπάθεια διατήρησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της εκπαιδευτικής σχέσης και επαφής με τους μαθητές/-τριες σας, καλό είναι να δίνετε έμφαση στο σχεδιασμό σας με συγκεκριμένους στόχους, καλή κατάτμηση της ύλης και με δραστηριότητες που θα έλκουν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών μέσω της κοινής χρήσης οθόνης, καθώς επίσης στην ανατροφοδότηση των εργασιών, που τους έχετε αναθέσει μέσω της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (Φύλλα εργασίας, πολυμεσικό υλικό κ.λπ.), όχι με τη μορφή της αυστηρής κρίσης=αξιολόγησης, αλλά με τη μορφή της υποστήριξης, επεξήγησης, ενθάρρυνσης και δημιουργίας ερεθισμάτων. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ως καθοδηγητή, εμψυχωτή και κυρίως παραγωγού του εκπαιδευτικού υλικού (ας θυμηθούμε τη μάθηση μέσω σχεδιασμού=learning-by-design) είναι πολύ ουσιαστικός. Καλείται, επιδεικνύοντας δεξιότητες ενεργοποίησης – παρακίνησης για συμμετοχή και διαμοιρασμού των ρόλων μεταξύ των μαθητών/-τριών, να δημιουργήσει ευκαιρίες μάθησης και ενεργούς εμπλοκής όλων των παιδιών. Σημαντική είναι η επικέντρωση στο ΠΩΣ θα μάθουν οι μαθητές/-τριες σας και στο ΤΙ θα είναι ικανοί να κάνουν για την αξιοποίηση αυτών των γνώσεων, αναπτύσσοντας μεταγνωστικές δεξιότητες. Πολύ σημαντική, επίσης είναι η έμφαση στην αλληλεπίδραση, στην ευχάριστη αμφίδρομη επικοινωνία με τους μαθητές/-τριες σας για τη δημιουργία ενός γόνιμου περιβάλλοντος μάθησης και στη θετική υποστήριξη-ενίσχυση της ψυχολογίας τους, βοηθώντας τους να ξεπεράσουν την αμηχανία ή αβεβαιότητα, που ενδεχομένως να τους προκαλεί η τηλεκπαίδευση, ώστε να νοιώσουν ασφαλείς. Για την ικανοποιητική λειτουργία της ομάδας είναι σημαντικό το καλό κλίμα, που ευνοεί την αμοιβαία εμπιστοσύνη και το σεβασμό ανάμεσα σε όλα τα μέλη. Καλό είναι να δίνουμε το λόγο σε κάθε μαθητή/τρια (2-3 φορές, εάν χρειαστεί) για να μοιραστεί εμπειρίες και να αλληλεπιδράσει με εσάς, τα άλλα παιδιά, αλλά και το εκπαιδευτικό υλικό.
Β) Σχετικά με την ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καλό θα ήταν να δίνεται έμφαση στη δημιουργία δραστηριοτήτων που θα εμπεριέχουν εύκολες και ευχάριστες ασκήσεις, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των μαθητών σας, που εσείς γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα (π,χ. σταυρόλεξα, quizzes, puzzles, αντιστοίχιση εικόνων και λέξεων, ερωτηματολόγιο, κρυπτόλεξο, συμπλήρωση απάντησης, ασκήσεις με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών κ.ά.) κάνοντας χρήση διαθέσιμων λογισμικών όπως το Quazalize, το Kahoot, το learningapps, το HotPotatoes [αποτελείται από 5 επιμέρους προγράμματα: JQUIZ (Πολλαπλών επιλογών, πολλών επιλογών, σύντομης απάντησης), JMIX (Ταξινόμησης), JCROSS (Σταυρόλεξα), JMATCH (Αντιστοίχιση) & JCLOZE (Συμπλήρωση κενών)] κ.ά. ανάλογα και με τις απαιτήσεις του διδακτικού σας αντικειμένου. Στους μαθητές αρέσουν οι διαγωνισμοί (Το 4ο ΠΕΚΕΣ Αττικής διοργανώνει διαγωνισμό σε διάφορα διδακτικά αντικείμενα ή αναθέστε τους πχ τη δημιουργία ενός κόμικ κ.λπ.) και επιβραβεύστε τη συμμετοχή τους. Προβάλλετε σύντομα βίντεο (μέχρι 15΄λεπτά είναι αρκετά) και συζητείστε επάνω σε αυτά, καθιερώστε το θέμα της εβδομάδος για συζήτηση (πχ. δραστηριότητες στην περίοδο του Covid 19, ασφάλεια στο διαδίκτυο, έθιμα, ταινίες κ.λπ.), αναθέστε τους την ανάγνωση ενός e-book, την αναζήτηση στοχευμένων πληροφοριών σε ένα λεξικό/μια εγκυκλοπαίδεια, συστήστε την περιήγηση σε μουσεία, ζητήστε τη συμπλήρωση ενός κειμένου κ.ά. Γενικότερα δημιουργείστε ποικίλες δραστηριότητες φιλικές στους χρήστες, που θα καλλιεργήσουν διάφορες δεξιότητες, όπως: παρατήρηση, περιγραφή, ανάλυση, σύνθεση, ερμηνεία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επιχειρηματολογία, προφορική και γραπτή έκφραση, επίλυση προβλημάτων, αντιπαράθεση κ.ά. Μπορείτε να δημιουργήσετε νέο ψηφιακό υλικό, να αξιοποιήσετε το υπάρχον υλικό στα αποθετήρια ή να μετασχηματίστε το συμβατικό υλικό. Οι δραστηριότητες αυτές καλό θα είναι, με βάση κάποια ποιοτικά χαρακτηριστικά που αφορούν στο περιεχόμενο και τη δομή, να διακρίνονται από σαφήνεια και συντομία, να είναι απλές και κατανοητές, να συνοδεύονται από επεξηγήσεις, παραδείγματα και παραπομπές σε συνδέσμους με πηγές. Στα πλαίσια της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής μπορούν να ανατεθούν διαφορετικές ασκήσεις στους μαθητές/-τριες και δραστηριότητες διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Σημ. Έχει και σε άλλες οδηγίες επισημανθεί η αναγκαιότητα να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί αναφορικά με την άδεια χρήσης και να διαβάζουμε τους όρους χρήσης που αναγράφονται σε διάφορους ιστότοπους, ώστε να ενεργούμε σύμφωνα με αυτούς, να μην ενσωματώνουμε έτοιμο υλικό και να κάνουμε αναφορά στο δημιουργό του σεβόμενοι τα πνευματικά δικαιώματα. Βλ. https://anoixtosxoleio.weebly.com/908rhoomicroniota-chirho942sigmaetasigmaf.html#
Επίσης, πολλές φορές όταν κοινοποιούμε ένα βίντεο από το Youtube για τους μαθητές μας, συχνά κάτω από αυτό υπάρχουν ανεπιθύμητες διαφημίσεις ή ακατάλληλα σχόλια. Ως εκ τούτου, όταν επιλέγετε να παραπέμψετε σε σύνδεσμο στο YouTube, προτείνεται ο σύνδεσμος να προέρχεται από ειδικό φίλτρο για το YouTube. Ο ιστότοπος safeyoutube.net προσφέρει ένα ουδέτερο περιβάλλον προβολής, που περιορίζει το ενδεχόμενο εμφάνισης άσχετων διαφημίσεων, δίνοντας τη δυνατότητα να κοινοποιήσουμε έναν υπερσύνδεσμο απαλλαγμένο από τέτοιου είδους προβλήματα.
https://safeyoutube.net/?fbclid=IwAR1gVNKYL9ZEFOfJ7ng5hjvcb-ZGwzClRjcdqpWN13vNFI99gv7NMCzJHK0
Μπορείτε να βρείτε οδηγίες χρήσης του παραπάνω συνδέσμου (από Σπυρόπουλο Γ.)
Καλή δημιουργική συνέχεια, με υγεία πάνω από όλα!!!
Με εκτίμηση
Μαρία Ανδριτσοπούλου
ΣΕΕ ΠΕ06