Αγαπητοί γονείς,
για το παιδί της σύγχρονης κοινωνίας, όπου κυριαρχεί ο γραπτός λόγος, θεωρείται απαραίτητη η απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας.
Για το λόγο αυτό, βασική θέση στο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου έχει η δανειστική βιβλιοθήκη. Σκοπός της δανειστικής βιβλιοθήκης είναι να αναπτύξουν τα παιδιά καλή σχέση με το βιβλίο. Για να πετύχουμε όμως το σκοπό αυτό, απαιτείται η στενή συνεργασία σχολείου-οικογένειας. Είναι δηλαδή απαραίτητο κάποιο πρόσωπο της οικογένειας ασχοληθεί έστω και για λίγο χρόνο με την ανάγνωση και το σχολιασμό του βιβλίου.
ΤΙ ΠΕΤΥΧΑΙΝΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΑΝΕΙΣΜΟ
- Τα παιδιά γίνονται υπεύθυνοι αναγνώστες και δανειστές
- Δίνεται η ευκαιρία να μπουν τα βιβλία και στα σπίτια των μη προνομιούχων παιδιών
- Απαλλάσσονται οι γονείς από τα έξοδα συνεχούς αγοράς βιβλίων, αφού όλοι έχουν τη δυνατότητα να δανείζονται όσα βιβλία θέλουν
- Μοιράζονται αναγνωστικές εμπειρίες με τους γονείς, με τα αδερφάκια, τους παππούδες, με όσα οφέλη συνεπάγεται αυτό
- Ασχολούνται όσο χρόνο θέλουν με το βιβλίο, να το πιάσουν, να ξεχαστούν μαζί του, να ονειρευτούν, να το αγαπήσουν
- Μαθαίνουν να θεωρούν την ενασχόλησή τους με το βιβλίο ως ένα φυσικό τρόπο διάθεσης του προσωπικού τους χρόνου
- Η ανάγνωση ιστοριών σε παιδιά, από ενηλίκους του περιβάλλοντός τους, εκτός από μια ευχάριστη δραστηριότητα, προωθεί τα παιδιά στο βιβλίο και επηρεάζει τη μελλοντική τους πορεία ως μαθητές
ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
- Το ανέβασμα του βιβλίου στη σελίδα: https://blogs.sch.gr/3niparcha/ θα γίνεται κάθε Παρασκευή.
- Σήμερα σας δίνουμε κι ένα φάκελο ο οποίος περιέχει έντυπα τα οποία πρέπει να συμπληρώνει το παιδί στο σπίτι με τη δική σας βέβαια καθοδήγηση κάθε εβδομάδα. Όμως εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι δεν έχει νόημα να συμπληρώνετε εσείς αντί για τα παιδιά το φύλλο εργασίας, γιατί τότε δε θα έχει κανένα νόημα η διαδικασία της δανειστικής βιβλιοθήκης. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, όταν σας το ζητήσουμε, θα μας φέρετε πίσω το φάκελο με τα φύλλα εργασίας. Μέχρι τότε ο φάκελος θα μένει σπίτι σας.
Στο έντυπο τα παιδιά καλούνται να γράψουν μέσω αντιγραφής όλα όσα εμείς του επισημάναμε κατά την πρώτη ανάγνωση:
- Α/Α (Αύξοντα αριθμό): γράφουμε ποιος αριθμός βιβλίου στη σειρά είναι αυτός που έχει δανειστεί το παιδί (1 – πρώτη εβδομάδα δανεισμού, 2 – δεύτερη εβδομάδα δανεισμού κτλ.)
- Όνομα: γράφουμε το όνομα (προαιρετικά το επίθετο) με κεφαλαία και εάν τα καταφέρνει με τα πεζά
- Ημερομηνία: γράφουμε π.χ. ως ημερομηνία για την 13η Ιανουαρίου 2023 τα παρακάτω: 13-1-2023
- Τίτλος: Γράφουμε τον τίτλο του βιβλίου με αντιγραφή (είτε με κεφαλαία, είτε με πεζά)
Επίσης, ζητάμε από το παιδί να ζωγραφίσει στο ίδιο έντυπο, ότι του άρεσε περισσότερο από το βιβλίο που διαβάσατε μαζί. Αυτό μπορεί να γίνει με ποικίλες τεχνικές. Γράμματα από εφημερίδες, ζωγραφική με μαρκαδόρο, κιμωλία, νερομπογιά, κόλλημα χρωματιστών χαρτιών, ακόμα και εφημερίδων μπορούν να εμπλουτίσουν την εικόνα. Έτσι μπορούμε κι εμείς να καταλάβουμε κατά πόσο το παιδί ασχολήθηκε και κατά πόσο κατανόησε το περιεχόμενο του βιβλίου.
Ελπίζουμε ότι σ’ αυτή μας την προσπάθεια θα σας έχουμε βοηθούς.
- Βοηθήστε τα παιδιά σας να αγαπήσουν το βιβλίο
- Φροντίστε ώστε στο σπίτι να υπάρχουν πολλά βιβλία και γραφική ύλη
- Φροντίζετε ώστε τα παιδιά σας να έχουν τα δικά τους βιβλία και το δικό τους έντυπο υλικό
- Προσφέρετε πολλές ευκαιρίες για αναγνωστικές εμπειρίες εντός και εκτός σπιτιού
- Καλλιεργείτε στο σπίτι θετικό κλίμα απέναντι στην ανάγνωση, διαβάζοντας οι ίδιοι βιβλία
- Να διαβάζετε συχνά βιβλία στα παιδιά σας και με τα παιδιά σας
- Να δείχνετε με το δάχτυλο τη γραμματοσειρά που διαβάζετε
- Να επιβραβεύετε συχνά τα παιδιά
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ Ή ΜΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Πριν την ανάγνωση
- Δείξτε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε τους να προβλέψουν το περιεχόμενο (για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;)
- Προτρέψτε τα, να διαβάσουν τον τίτλο του βιβλίου ή να αναγνωρίσουν σε αυτόν γνωστές τους λέξεις ή γράμματα
- Παροτρύνετε τα παιδιά να μιλήσουν για τις δικές τους εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με την υπόθεση του βιβλίου (π.χ. Εσύ έχεις δει αλεπού;)
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης
- Παροτρύνετε τα παιδιά να σχολιάζουν την ιστορία καθώς την ακούν (π.χ. Τι λέτε να έγινε; Τι είπαν ο κόρακας με την αλεπού;)
- Αναλύστε ότι είναι απαραίτητο, έννοιες και λέξεις του κειμένου που δεν καταλαβαίνουν
- Απευθύνετε πότε-πότε ερωτήσεις, για να ελέγξετε κατά πόσο τα παιδιά κατανοούν το νόημα της ιστορίας
- Ζητήστε από τα παιδιά να προβλέψουν σε ορισμένα σημεία της ιστορίας τι θα συμβεί αργότερα (τι λέτε ότι θα γίνει;)
Μετά την ανάγνωση
- Επαναλάβετε στοιχεία της ιστορίας (σκηνικό: που διαδραματίστηκε η ιστορία;, στόχο: τι ήθελε η αλεπού να πετύχει;)
- Βοηθήστε τα παιδιά να συσχετίσουν τα γεγονότα που αφορούσαν τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας, με παρόμοια γεγονότα τις δικής τους ζωής
- Να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του βιβλίου
- Να ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με το κείμενο, να «εξερευνήσουν» γράμματα και λέξεις ή να αντιγράψουν μερικές απ’ αυτές
- Να συνθέσουν μια παρόμοια δικιά τους ιστορία
Καλό διάβασμα!!!