Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ,στον 1ο Θεματικό Κύκλο με τίτλο “ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ-ΖΗΝ”, ασχοληθήκαμε με το θέμα “Γνωριμία με το ανθρώπινο Σώμα ” που ανήκει στην υποθεματική ενότητα “Γνωρίζω το σώμα μου -Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση”
Σκοπός του προγράμματος αυτού είναι τα παιδιά να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο, μέσα από μια σειρά 7 εργαστηρίων, τα βασικά όργανα και συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού και τις λειτουργίες που επιτελούν και να αντιληφθούν τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην καλή λειτουργία των οργάνων και την υγεία .Επιπρόσθετα προσπαθούν να συνειδητοποιήσουν την ταυτότητα του φύλου τους ,τον κύκλο ζωής των ανθρώπων ,τις διαφορές αλλά και ομοιότητες που έχουν οι άνθρωποι και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα .
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Αρχικά συζητάμε με τα παιδιά στην ολομέλεια τους κανόνες και δημιουργούμε το συμβόλαιο της τάξης .
Στη συνέχεια παίζουμε παιχνίδια συνεργασίας και εμπιστοσύνης σε δυάδες και όλοι μαζί .
- Γλύπτης και Γλυπτό. Ο γλύπτης δημιουργεί το γλυπτό του

- Οδηγός και Τυφλός :το τυφλό παιδί αφήνεται στα χέρια του οδηγού του γιατί τον εμπιστεύεται για να τον πάει στο σπίτι του .

- Το Φύλλο και ο Άνεμος :Ο Άνεμος φυσάει πότε απαλά ,πότε δυνατά σε διάφορα μέρη του σώματος .Ανάλογα με το σημείο που φυσάει ο άνεμος και ανάλογα με τη δύναμη του ανέμου ,το φύλλο κινείται στο χώρο

- Κρατώ τις μπάλες μου .Τα παιδιά σε μικρές ομάδες και στη συνέχεια όλα μαζί έπρεπε να συνεργαστούν για να κρατήσουν τις μπάλες ,που έπεφταν 1-1 ,πάνω στο πανί

- Τρένο και βαγόνια :Η κορδέλα ενώνει τα βαγόνια .Αν σπάσει ,τότε το τρέονο θα εκτροχιαστεί

- Στο τέλος τα παιδιά αξιολόγησαν το εργαστήριο μέσα από τις ζωγραφιές τους με χαρούμενες ή λυπημένες φατσούλες .Το εργαστήριο άρεσε σε όλα τα παιδιά..Τα παιδιά ανέφεραν χαρακτηριστικά:”Μου άρεσε που παιξαμε όλα αυτά τα παιχνίδια παρέΑ”-“Είναι ωραία να συνεργαζόμαστε και να παιζουμε χωρίς να μαλώνουμε “…..

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ :ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ
Α΄ΜΕΡΟΣ -Το εξωτερικό Ανθρώπινο σώμα και τα χαρακτηριστικά του .
Για την ενεργοποίηση των παιδιών ακούσαμε και παιξαμε τα γνωστά τραγουδάκια ‘ΧΟΚΙ-ΠΟΚΙ” και “ΚΕΦΑΛΙ -ΩΜΟΙ,ΓΟΝΑΤΑ ΚΑΙ ΠΟΔΙΑ”


Στη συνέχεια στην παρεούλα ανιχνεύουμε τις γνώσεις για τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά και τη λειτουργία του καθενός από αυτά .
Τα παιδιά συνθέτουν τα κομμάτια του παζλ με το ανθρώπινο σώμα και τα χαρακτηριστικά του .

Μαθαίνουμε τα ποιήματα: Α)”Τα Δάχτυλα” της Μαρίας Γουμενοπούλου και φτιάχνουμε το αποτύπωμα της παλάμης μας σε κούκλα με την οποία παίξαμε κουκλοθέτρο


Β)”Η Πατούσα μου “της Αγγελικής Θάνου και ζωγραφίσαμε το αποτύπωμα του ποδιού μας όπου γράψαμε το νούμερο του παπουτσιού μας και συγκρίναμε τα νούμερα μας
.

Προσπαθήσαμε να μαντέψουμε ποιανού φίλου μας το πρόσωπο κρύβεται πίσω από το αστεράκι και σε ποιον ανήκουν κάθε φορά τα μάτια που βλέπουμε. Στο τέλος τα μάτια γίνονται το πορτρέτο τους .



Τα παιδιά με την κυρία των Αγγλικών έπαιξαν σχετικά παιχνίδια


Η Γωνιά της γλώσσας εμπλουτήστηκε με σχετικούς πίνακες αναφοράς στα Ελληνικά και Αγγλικά


Παίξαμε τις “Μουσικές Πατούσες ” μια παραλλαγή του παιχνιδιού “Μουσικές Καρέκλες ”

Σαν αξιολόγηση του πρώτου μέρους του 2ου Εργαστηρίου τα παιδιά φτιάχνουν το παζλ με όλα τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου σώματος και παιζουν το παιχνίδι ¨Θέλω να ,,,,” όπου ένα παιδιί δίνει τις εντολές όπως ‘Θέλω να ακουμπήσεις την πατούσα σου ” ή “Δείξε μου τα μάτια σου ή “Χτύπα τα χεράκια σου” κ.λ.π .

Β΄ ΜΕΡΟΣ : “ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ”
Συνεχίζοντας το εργαστήριό μας ,στην παρεούλα έρχεται μια κουκλίτσα με δεμένο το χεράκι μας και ρωτάμε τα παιδιά τι μπορεί να συνέβη .Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις όπως “το έσπασε την ώρα που έπαιζε ή της πονάει και της το έδεσε ο γιατρός κ.λ.π.”
Ρωτάμε τα παιδιά ;”Αν πονάω κάπου στο σώμα μου από ποιον θα ζητήσω βοήθεια ;” Μαθαίνουμε έτσι διάφορες ειδικότητες γιατρών και στήνουμε ένα πολυιατρείο,με τον γραμματέα που κλείνει τα ραντεβού , την αίθουσα αναμονής των ασθενών ,τα ιατρεία του παθολόγου ,του ορθοπεδικού ,του καρδιολόγου ,του ΩΡΛ , του παιδιάτρου ,τους γιατρούς που γνώριζαν τα ίδια τα παιδιά και τις ιατρικές μπλούζες ,.Οι ασθενείς έρχονται στα ιατρεία και επισκέπτονται τις διάφορες ειδικότητες των γιατρών ανάλογα με το ραντεβού τους ,εξηγώντας με μιμητικές κινήσεις το πρόβλημά τους .Όλοι οι γιατροί, με τα εργαλεία τους εξετάζουν τους ασθενείς , μετρούν και γράφουν το ύψος και το βάρος τους με τη βοήθεια της βοηθού τους νοσοκόμας και στο τέλος ,αφού εντοπίσουν το πρόβλημα ,δίνουν την αντίστοιχη θεραπεία ..







Για την Αξιολόγηση του Β Μέρους δημιουργούμε με τα παιδιά έναν ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη(mind map) με αυτά που μάθαμε και μας άρεσαν από το συγκεκριμένο εργαστήριο

30 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
Παρακολουθούμε ένα βίντεο με τα στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου από τη γέννηση ως τα βαθιά γεράματα και τα παιδιά απαντούν στις διαδραστικές ερωτήσεις του βίντεο και ελέγχουν τις απαντήσεις τους .


Τα παιδιά έχουν φέρει από το σπίτι τους φωτογραφίες από τη γέννηση τους ως την ηλικία που βρίσκονται και τις παρουσιάζουν Στη συνέχεια ,εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές που έχουν στα διάφορες φωτογραφίες τους αλλά και με τους συμμαθητές /τριες τους .Συζητάμε σε ποιον θα μοιάζουν όταν μεγαλώσουν( μαμά ή μπαμπά ,τι θα γίνουν ,άντρας ή γυναίκα ) ,ζωγραφίζουν πως φαντάζονται το εαυτό τους όταν θα μεγαλώσουν .

Στον υπολογιστή βλέπουμε και παρατηρούμε φωτογραφίες τους από την αρχή της χρονιάς και τα παιδιά εντοπίζουν τι έχει αλλάξει πάνω τους.
Σαν αξιολόγηση του εργαστηρίου τα παιδιά συνθέτουν παζλ με γυναικεία – αντρική φιγούρα και φατσούλες με διαφορετκά χαρακτηριστικά .



4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΚΑΘΡΕΦΤΗ ΚΑΘΡΕΦΤΑΚΙ ΜΟΥ !!!
Παρακολουθούμε με τα παιδιά ένα διαδραστικό βίντεο για το ανθρώπινο σώμα που αναφέρεται στις διαστρωματώσεις του ανθρώπινου σώματος (κεφάλι-κορμός ,μέλη, /σκελετός /μύες /εσωτερικά όργανα) και συμμετέχουν απαντώντας στς ερωτήσεις που υπάρχουν για να ελέγξουν τις γνώσεις τους .Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με άλλα όργανα που γνωρίζουν ότι υπάρχουν στο εσωτερικό .Αναζητούν πληροφορίες σε βιβλία και εποπτικό υλικό που υπάρχει στο νηπιαγωγείο,συζητούν και ανακαλύπτουν το ανθρώπινο σώμα με τα όργανα του , τα συστήματα που περιέχει και τις βασικές τους λειτουργίες .Ταυτοποιούν τις λέξεις με τις εικόνες των αντίστοιχων οργάνων .









Χωρίζονται σε δύο ομάδες και φτιάχνουν το περίγραμμα του ανθρώπινου σώματος με τη βοήθεια ενός παιδιού Κάθε ομάδα σχεδιάζει τα διάφορα εξωτερικά και εσωτερικά όργανα στο δικό της περίγραμμα .Στη συνέχεια η μια ομάδα φοράει το ανθρωπάκι της άλλης ,εντοπίζουν αν λείπει κάτι ,συζητούμε τι θα συμβεί αν δεν υπάρχει το αντίστοιχο όργανο ,κλπ





Αξιολόγηση -Αναστοχασμός του εργαστηρίου
Τα παιδιά συνθέτουν τα οστά του σκελετού , σχηματίζουν την κυκλοφορία του αίματος και τα εσωτερικά όργανα του ανθρώπου .

Σαν επέκταση του εργαστηρίου είδαμε ένα βίντεο που αναφέρεται στους τραυματισμούς που μπορεί να προκαλέσουμε στο σώμα μας από επικίνδυνες κινήσεις αλλά και για την αξία της άθλησης για την υγεία του σώματος μας και φυσικά κάναμε γυμναστική .



5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΤΡΟΦΗΣ
Το δεκατιανό αποτελεί η αφορμή για την εισαγωγή του θέματος του συγκεκριμένου εργαστηρίου μας .Την ώρα που τα παιδιά τρώνε ανόιγει η συζητηση γιατί τρώμε και να γνωρίζουν που πηγαίνει το φαγητό μας .Τα παιδιά εκφραζουν τις απόψεις τους και στη συνέχεια παρακολουθούμε ένα διαδραστικό βίντεο με το ταξίδι της τροφής .
Ακολουθεί η δραματοποίηση όσων είδαμε .Η πέψη ξεκινάει από το στόμα μας Το φαγητό εισέρχεται στο στόμα μας και εκεί τα δοντια ,η γλώσσα και το σάλιο μας το διασπούν ,το μαλακώνουν και και το στέλνουν στον οισοφάγο και από κει στο στομάχι που γίνεται σαν σουπίτσα .Στη συνέχεια περνάει στο λεπτό έντερο το φαγητό που με τη βοήθειατων υγρών της χολής και του συκωτιού παίρνει τα καλά συστατικά του φαγητού και με το αίμα τα πάει σε όλο το σώμα ,ενώ το άχρηστο βγαίνει από το σώμα μας έξω αφού περάσει από το χοντρό έντερο όταν πηγαίνουμε στο μπάνιο .



Σαν αξιολόγηση του εργαστηρίου τα παιδιά ζωγραφίζουν το ταξίδι της τροφής και καταγράφουν τα όργανα που συμμετέχουν

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΔΟΝΤΙΑ ΓΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΑ ,ΓΙΑ ΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑΜΕ ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΑΙΔΙΑ !
Το στόμα- παιχνίδι που χρησιμοποιήθηκε στο προηγούμενο εργαστήριο αποτελεί την αφορμή για την εισαγωγή του θέματος του 6ου εργαστηρίου . Θυμόμαστε το ρόλο της στοματικής κοιλότητας και στη συνέχεια τα παιδιά παρατηρούν τα δοντάκια τους με ένα καθρεφτάκι . Τα παιδιά λένε λέξεις που σχετίζονται με τα δοντάκια .Ακολουθεί συζήτηση αν ειναι όλα ίδια ή όχι και πόσα έχει το καθένα .Αφού τα μέτρησαν ,κατέγραψαν τον αριθμό των δοντιών τους σε έναν πίνακα αναφοράς Εκεί είδαμε πως τα περισσότερα είχαν 20 δόντια ,κάποια είχαν βγάλει τα πρώτα τους δοντάκια και έγινε σύγκριση και με τον αριθμό των δοντιών της κυρίας τους .Παρακολουθούν ένα βίντεο για τα νεογιλά και μόνιμα δόντια και για τα είδη των δοντιών ως προς την εργασία που κάνει το καθένα ,και τα μέρη του δοντιού .Στη συνέχεια έφτιαξαν την οδοντοστοιχία τους με πυλό και φασόλια.



Το στόμα- παιχνίδι εμφανίζεται στην παρεούλα με μικρόβια πάνω σε κάποια δόντια .Ξεκινάει η συζήτηση “γιατί υπάρχουν εκεί τα μικρόβια αυτά ,πως μπήκαν ,πως μπορούμε να τα αποφύγουμε να μην εισέρχονται στο στόμα μας και κολλάνε πάνω στα δόντια μας κ.λ.π.” .Στη συνέχεια τα παιδιά διαλέγουν τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές για τα δόντια .

Παρακολουθούμε βίντεο για την υγιεινή των δοντιών ,τις ασθένειες ,το σωστό τρόπο βουρτσίσματος . Τα παιδιά φέρνουν την οδοντόβουρτσα και οδοντόκρεμά τους και βουρτσίζουν τα δόντια τους με το σωστό τρόπο .Χρησιμοποιούν και οδοντικό νήμα για να μη μείνει ούτε ίχνος τροφής στα δοντάκια τους .Στο τέλος δείχνουν το υπέροχο χαμόγελό τους .Τα παιδιά πήραν και ένα πρόγραμμα βουρτσίσματος των δοντιών 2 εβδομάδων στο σπίτι τους




Παίξαμε αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια με το στόμα -παιχνίδι και τα μικρόβια ,μια παραλλαγή από το γνωστό Φιδάκι με υγιεινές και βλαβερές τροφές .Διαβάζουμε και βλέπουμε παραμύθια από τον υπολογιστή σχετικά με το θέμα μας ,όπως “Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη”, “Ο Κρέστος ,ο Τέρης και τα Μυστήρια ” ,”Το μικρό αρκουδάκι πλένει τα δόντια του ” ενώ οι ήρωες του παραμυθιού “Η ιστορία του δοντιού Πίκι Πίκι ” έγιναν κούκλες κουκλοθεάτρου .







Αξιολόγηση Αναστοχασμός :Τα παιδιά δημιουργούν μια αφίσα- δόντι με όλα όσα έμαθαν στο 6ο Εργαστήριο .


Η αίθουσα μετατράπηκε σε τεράστιο δόντι και τα παιδιά σαν υπασπιστές των καθαρών δοντιών(οδοντόβουρτσς και οδοντόκρεμες ) κυνηγούν τα μικρόβια



70 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ
Τα παιδιά δημιουργούν ομαδικές εργασίες :σκελετό με κομμάτια από παλιά παζλ,εσωτερικά όργανα μπαίνουν στη σωστή τους θέση και γράφουν τις λέξεις συμβουλευόμενα τους πίνακες αναφοράς από τη γωνιά της γραφής .Η διάχυση των αποτελέσμάτων πραγματοποιείται με την ξενάγηση των μαθητών και των εκπαιδευτικών του συστεγαζόμενου δημοτικού σχολείου στο “Μουσείο του Ανθρώπινου Σώματος’







