9η Πανελλήνια Σχολική Ενέργεια ενάντια στη Σχολική Βία “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”

Από το 2013 και με αφορμή την 6η Μαρτίου Σχολική Ημέρα Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό “Το Χαμόγελο του Παιδιού” και το “You Smile” πραγματοποιεί την σχολική δράση “Μίλα Τώρα”. Με βασικό μήνυμα το «ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ» τα σχολεία και τα παιδιά συμμετέχουν και δημιουργούν το δικό τους μήνυμα ενάντια στο  Σχολικό Εκφβισμό

Όλες οι δράσεις γίνονται στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης συνεργασίας μας με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και μέσα από το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με τίτλο «ΓΙΝΟΜΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ-ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΟΥ» (Φ.2.1/ΜΓ/75735/120154/Δ7).

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας, δημιούργησαν  μια αφίσα με το σύνθημα “ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ,ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ “και με  ανακυκλώσιμα υλικά το σύνθημα “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ “.Οι δημιουργίες τους στάλθηκαν στο “Χαμόγελο του Παιδιού” για να φωνάξουμε κι εμείς την αντίθεσή μας στο Bulling μέσα αλλά και έξω από τα σχολεία .

ΤΩΡΑ

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ-1ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ -“ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ”

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ,στον 1ο Θεματικό Κύκλο με τίτλο  “ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ-ΖΗΝ”,  ασχοληθήκαμε με το θέμα   “Γνωριμία με το ανθρώπινο Σώμα ” που ανήκει στην υποθεματική ενότητα “Γνωρίζω το σώμα μου -Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση”

Σκοπός του προγράμματος αυτού είναι τα παιδιά να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο,  μέσα από μια σειρά 7 εργαστηρίων, τα βασικά όργανα και  συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού και τις λειτουργίες που επιτελούν και να αντιληφθούν τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην καλή λειτουργία των οργάνων και την υγεία .Επιπρόσθετα προσπαθούν  να συνειδητοποιήσουν την ταυτότητα του φύλου τους ,τον κύκλο ζωής των ανθρώπων ,τις διαφορές αλλά και ομοιότητες   που έχουν οι άνθρωποι και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα .

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ 

Αρχικά συζητάμε με τα παιδιά στην ολομέλεια τους κανόνες και δημιουργούμε το συμβόλαιο της τάξης                                        .20211210 124536

Στη συνέχεια παίζουμε παιχνίδια συνεργασίας και εμπιστοσύνης σε δυάδες και όλοι μαζί .

  • Γλύπτης και Γλυπτό. Ο γλύπτης δημιουργεί το γλυπτό του                                                                                                                         20211103 115007 20211103 115042 20211103 114926 20211103 114947
  • Οδηγός και Τυφλός :το τυφλό παιδί αφήνεται στα χέρια του οδηγού του γιατί τον εμπιστεύεται για να τον πάει στο σπίτι του .
  • 20211103 115429 20211103 115307
  • Το Φύλλο και ο Άνεμος :Ο Άνεμος φυσάει πότε απαλά ,πότε δυνατά σε διάφορα μέρη του σώματος .Ανάλογα με το σημείο που φυσάει ο άνεμος και ανάλογα με τη δύναμη του ανέμου ,το φύλλο κινείται στο χώρο                                                                                          20211102 115236 20211102 115249 20211103 101251
  • Κρατώ τις μπάλες μου .Τα παιδιά σε μικρές ομάδες και στη συνέχεια όλα μαζί έπρεπε να συνεργαστούν για να κρατήσουν τις μπάλες ,που έπεφταν 1-1 ,πάνω στο πανί                                                                                                                                                     20211108 103105 20211108 103603
  • Τρένο και βαγόνια :Η κορδέλα ενώνει τα βαγόνια .Αν σπάσει ,τότε το τρέονο θα εκτροχιαστεί
  • 20211103 115848
  • Στο τέλος τα παιδιά αξιολόγησαν το εργαστήριο μέσα από τις ζωγραφιές τους με χαρούμενες ή λυπημένες φατσούλες .Το εργαστήριο άρεσε σε όλα τα παιδιά..Τα παιδιά ανέφεραν χαρακτηριστικά:”Μου άρεσε που παιξαμε όλα αυτά τα παιχνίδια παρέΑ”-“Είναι ωραία να συνεργαζόμαστε και να παιζουμε χωρίς να μαλώνουμε “…..
  • 20211203 133911

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ :ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ 

Α΄ΜΕΡΟΣ -Το εξωτερικό Ανθρώπινο σώμα και τα χαρακτηριστικά του .

Για την ενεργοποίηση των παιδιών ακούσαμε και παιξαμε τα γνωστά τραγουδάκια ‘ΧΟΚΙ-ΠΟΚΙ” και “ΚΕΦΑΛΙ -ΩΜΟΙ,ΓΟΝΑΤΑ ΚΑΙ ΠΟΔΙΑ”

20211122 095032  20211123 11305220211122 095029

Στη συνέχεια στην παρεούλα ανιχνεύουμε τις γνώσεις για τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά και τη λειτουργία του καθενός από αυτά .

Τα παιδιά συνθέτουν τα κομμάτια του παζλ με το ανθρώπινο σώμα και τα χαρακτηριστικά του .

20211104 115722 1  20211104 120001

Μαθαίνουμε τα ποιήματα: Α)”Τα Δάχτυλα” της Μαρίας Γουμενοπούλου και φτιάχνουμε το αποτύπωμα της παλάμης μας σε κούκλα με την οποία  παίξαμε κουκλοθέτρο

20211210 12452720211110 091859

Β)”Η Πατούσα μου “της Αγγελικής Θάνου και ζωγραφίσαμε το αποτύπωμα του ποδιού μας όπου γράψαμε το νούμερο του παπουτσιού μας και συγκρίναμε τα νούμερα μας

 

. 20211210 124529 20211210 124501 20211108 115045 20211109 115813 20211109 114834

 

Προσπαθήσαμε να μαντέψουμε ποιανού φίλου μας το πρόσωπο κρύβεται πίσω από το αστεράκι και σε ποιον ανήκουν κάθε φορά τα μάτια που βλέπουμε. Στο τέλος τα μάτια γίνονται το πορτρέτο τους .

20211119 14550020211119 14543820211119 145354    20211210 124314  20220313 185952

Τα παιδιά με την κυρία των Αγγλικών έπαιξαν σχετικά παιχνίδια

 

20211102 09203920211102 093518

Η Γωνιά της γλώσσας εμπλουτήστηκε με σχετικούς πίνακες αναφοράς στα Ελληνικά και Αγγλικά

20211215 13412320211215 134126  20211215 134105

Παίξαμε τις “Μουσικές Πατούσες ” μια παραλλαγή του παιχνιδιού “Μουσικές Καρέκλες ”

 

20211210 124434

Σαν αξιολόγηση του πρώτου μέρους του 2ου Εργαστηρίου τα παιδιά φτιάχνουν το παζλ με όλα τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου σώματος και παιζουν το παιχνίδι ¨Θέλω να ,,,,” όπου ένα παιδιί δίνει τις εντολές όπως ‘Θέλω να ακουμπήσεις την πατούσα σου ” ή  “Δείξε μου τα μάτια σου ή “Χτύπα τα χεράκια σου” κ.λ.π                                                                                                             .20211210 12443120211104 113324

Β΄ ΜΕΡΟΣ : “ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ”

Συνεχίζοντας το εργαστήριό μας ,στην παρεούλα έρχεται μια κουκλίτσα με δεμένο το χεράκι μας και ρωτάμε τα παιδιά τι μπορεί να συνέβη .Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις όπως “το έσπασε την ώρα που έπαιζε ή της πονάει και της το έδεσε ο γιατρός κ.λ.π.”

Ρωτάμε τα παιδιά ;”Αν πονάω κάπου στο σώμα μου από ποιον θα ζητήσω βοήθεια ;” Μαθαίνουμε έτσι διάφορες ειδικότητες γιατρών και στήνουμε ένα πολυιατρείο,με τον γραμματέα που κλείνει τα ραντεβού , την αίθουσα αναμονής των ασθενών ,τα ιατρεία του παθολόγου ,του ορθοπεδικού ,του καρδιολόγου ,του ΩΡΛ , του παιδιάτρου ,τους γιατρούς που   γνώριζαν τα ίδια τα παιδιά και τις ιατρικές μπλούζες ,.Οι ασθενείς έρχονται στα ιατρεία και επισκέπτονται τις διάφορες ειδικότητες των γιατρών ανάλογα με το ραντεβού τους ,εξηγώντας με μιμητικές κινήσεις το πρόβλημά τους .Όλοι οι γιατροί,  με τα εργαλεία τους εξετάζουν τους ασθενείς , μετρούν  και γράφουν το ύψος και το βάρος  τους με τη βοήθεια της βοηθού τους νοσοκόμας και στο τέλος ,αφού εντοπίσουν το πρόβλημα ,δίνουν την αντίστοιχη θεραπεία ..

 

    

20211110 095659 20211110 101327  20211112 085734 20211110 10312420211110 10282820211110 103019 20211110 09430020211110 10332920211110 10285220211110 102926 20211110 103231 20211110 103239 20211110 103424 20211110 103645 20211111 101435 20211111 10254020211111 101450 20211111 101520

Για την Αξιολόγηση του Β Μέρους δημιουργούμε με τα παιδιά έναν  ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη(mind map) με αυτά που μάθαμε και μας άρεσαν από το συγκεκριμένο εργαστήριο

20211119 135255

30   ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ 

Παρακολουθούμε ένα  βίντεο με τα στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου από τη γέννηση ως τα βαθιά γεράματα  και τα παιδιά απαντούν στις διαδραστικές ερωτήσεις του βίντεο και ελέγχουν τις απαντήσεις τους  .

20211122 093737 20211122 093637 20211122 09330720211122 093813

Τα παιδιά έχουν φέρει  από το σπίτι τους φωτογραφίες από τη γέννηση τους ως την ηλικία που βρίσκονται και τις παρουσιάζουν Στη συνέχεια ,εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές που έχουν στα διάφορες φωτογραφίες τους αλλά και με τους συμμαθητές /τριες τους .Συζητάμε σε ποιον θα μοιάζουν όταν μεγαλώσουν( μαμά ή μπαμπά ,τι θα γίνουν ,άντρας ή γυναίκα ) ,ζωγραφίζουν πως φαντάζονται το εαυτό τους όταν θα μεγαλώσουν .

20211122 120635 20211122 120630 20211122 120626 20211122 120618

 

Στον υπολογιστή βλέπουμε και παρατηρούμε φωτογραφίες τους από την αρχή της χρονιάς και τα παιδιά εντοπίζουν τι έχει αλλάξει πάνω τους.

Σαν αξιολόγηση του εργαστηρίου τα παιδιά συνθέτουν παζλ με  γυναικεία – αντρική φιγούρα και φατσούλες με διαφορετκά χαρακτηριστικά  .

20211111 112452 20211118 095231 120211118 09520820211111 113152

 

 

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΚΑΘΡΕΦΤΗ ΚΑΘΡΕΦΤΑΚΙ ΜΟΥ !!!

Παρακολουθούμε με τα παιδιά ένα διαδραστικό βίντεο για το ανθρώπινο σώμα που αναφέρεται στις διαστρωματώσεις του ανθρώπινου σώματος (κεφάλι-κορμός ,μέλη, /σκελετός /μύες /εσωτερικά όργανα) και συμμετέχουν απαντώντας στς ερωτήσεις που υπάρχουν για να ελέγξουν τις γνώσεις τους .Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με άλλα όργανα που γνωρίζουν ότι υπάρχουν στο εσωτερικό .Αναζητούν πληροφορίες σε βιβλία και εποπτικό υλικό που υπάρχει στο νηπιαγωγείο,συζητούν και ανακαλύπτουν το ανθρώπινο σώμα με τα όργανα του , τα συστήματα που περιέχει και τις βασικές τους λειτουργίες .Ταυτοποιούν τις λέξεις με τις εικόνες των αντίστοιχων οργάνων .

20211122 09491220211122 09434820211122 09495020211123 11231220211123 11264820211123 11473620211210 12444120211210 12443820211118 101149

 

Χωρίζονται σε δύο ομάδες και φτιάχνουν το περίγραμμα του ανθρώπινου σώματος με τη βοήθεια ενός παιδιού Κάθε ομάδα σχεδιάζει τα διάφορα εξωτερικά και εσωτερικά όργανα στο δικό της περίγραμμα  .Στη συνέχεια η μια ομάδα φοράει το ανθρωπάκι της άλλης ,εντοπίζουν  αν λείπει κάτι ,συζητούμε τι θα συμβεί αν δεν υπάρχει το αντίστοιχο όργανο ,κλπ

 

20211104 11260920211104 11515620211129 11022420211129 12095020211210 124524

Αξιολόγηση -Αναστοχασμός του εργαστηρίου

Τα παιδιά συνθέτουν τα οστά του σκελετού , σχηματίζουν την κυκλοφορία του αίματος  και τα εσωτερικά όργανα του ανθρώπου .

20211210 124509        20211126 112508 20211126 112407

Σαν επέκταση του εργαστηρίου είδαμε ένα βίντεο που αναφέρεται στους τραυματισμούς που μπορεί να προκαλέσουμε στο σώμα μας   από επικίνδυνες κινήσεις αλλά και για την αξία της άθλησης για την υγεία του σώματος μας  και φυσικά κάναμε γυμναστική .

20211122 095020  20211122 09544820211122 09550120211122 095937 20211122 101825  20211122 101446

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΤΡΟΦΗΣ 

Το δεκατιανό αποτελεί η αφορμή για την εισαγωγή του θέματος του συγκεκριμένου εργαστηρίου μας .Την ώρα που τα παιδιά τρώνε ανόιγει η συζητηση γιατί τρώμε και να γνωρίζουν που πηγαίνει το φαγητό μας .Τα παιδιά εκφραζουν τις απόψεις τους και στη συνέχεια παρακολουθούμε ένα διαδραστικό βίντεο με το ταξίδι της τροφής .

Ακολουθεί η δραματοποίηση όσων είδαμε .Η πέψη ξεκινάει από το στόμα μας Το φαγητό εισέρχεται  στο στόμα μας και εκεί τα δοντια ,η γλώσσα και το σάλιο μας το διασπούν ,το μαλακώνουν και  και το στέλνουν στον οισοφάγο και από κει στο στομάχι που γίνεται σαν σουπίτσα .Στη συνέχεια  περνάει στο λεπτό έντερο το φαγητό που με τη βοήθειατων υγρών της χολής και του συκωτιού παίρνει τα καλά συστατικά του φαγητού και με το αίμα τα πάει σε όλο το σώμα ,ενώ το άχρηστο βγαίνει από το σώμα μας έξω αφού περάσει από το χοντρό έντερο όταν πηγαίνουμε στο μπάνιο .

20211124 12032620211124 12033320211124 115627 20211124 115715 20211124 115909  20211124 115922   20211124 120352 20211124 115702

Σαν αξιολόγηση του εργαστηρίου τα παιδιά ζωγραφίζουν το ταξίδι της τροφής και καταγράφουν τα όργανα που συμμετέχουν

20211130 105639

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΔΟΝΤΙΑ ΓΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΑ ,ΓΙΑ ΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑΜΕ  ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΑΙΔΙΑ !

Το στόμα- παιχνίδι που χρησιμοποιήθηκε στο προηγούμενο εργαστήριο αποτελεί την αφορμή για την εισαγωγή του θέματος του 6ου εργαστηρίου . Θυμόμαστε  το ρόλο της στοματικής κοιλότητας  και στη συνέχεια τα παιδιά παρατηρούν τα δοντάκια τους με ένα καθρεφτάκι . Τα παιδιά λένε λέξεις που σχετίζονται με τα δοντάκια .Ακολουθεί συζήτηση αν ειναι όλα ίδια ή όχι και πόσα έχει το καθένα .Αφού τα μέτρησαν ,κατέγραψαν τον αριθμό των δοντιών τους σε έναν πίνακα αναφοράς Εκεί είδαμε πως τα  περισσότερα είχαν 20 δόντια ,κάποια είχαν βγάλει τα πρώτα τους δοντάκια και έγινε σύγκριση και με τον αριθμό των δοντιών της κυρίας τους .Παρακολουθούν ένα βίντεο για τα νεογιλά και μόνιμα δόντια και για τα είδη των δοντιών ως προς την εργασία που κάνει το καθένα  ,και τα μέρη του δοντιού .Στη συνέχεια έφτιαξαν την οδοντοστοιχία τους με πυλό και φασόλια.

20211210 12440420211130 111937    20211210 124425  20211215 13412020211207 130221

Το στόμα- παιχνίδι εμφανίζεται στην παρεούλα με μικρόβια πάνω σε κάποια δόντια .Ξεκινάει η συζήτηση “γιατί υπάρχουν εκεί τα μικρόβια αυτά ,πως μπήκαν ,πως μπορούμε να τα αποφύγουμε  να μην εισέρχονται  στο στόμα μας και κολλάνε πάνω στα δόντια μας κ.λ.π.” .Στη συνέχεια τα παιδιά διαλέγουν τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές για τα δόντια .

20211210 124417 20211130 114945  20211130 115027

Παρακολουθούμε βίντεο για την υγιεινή των δοντιών ,τις ασθένειες ,το σωστό τρόπο βουρτσίσματος . Τα παιδιά φέρνουν την οδοντόβουρτσα και οδοντόκρεμά τους και βουρτσίζουν τα δόντια τους με το σωστό τρόπο .Χρησιμοποιούν και οδοντικό νήμα για να μη μείνει ούτε ίχνος τροφής στα δοντάκια τους .Στο τέλος δείχνουν το υπέροχο χαμόγελό τους .Τα παιδιά πήραν και ένα πρόγραμμα βουρτσίσματος των δοντιών 2 εβδομάδων στο σπίτι τους

        20211207 10285420211202 11221520211203 10215520211202 112600 20211213 140942

Παίξαμε αυτοσχέδια  επιτραπέζια παιχνίδια με το στόμα -παιχνίδι και τα μικρόβια ,μια παραλλαγή από το γνωστό Φιδάκι με υγιεινές και βλαβερές τροφές .Διαβάζουμε και βλέπουμε παραμύθια από τον υπολογιστή σχετικά με το θέμα μας ,όπως “Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη”, “Ο Κρέστος ,ο Τέρης και τα Μυστήρια ” ,”Το μικρό αρκουδάκι πλένει τα δόντια του ” ενώ οι ήρωες  του παραμυθιού  “Η ιστορία του δοντιού Πίκι Πίκι ” έγιναν κούκλες κουκλοθεάτρου .

 

20211210 12441520211202 10555420211203 13435020211203 13434820211210 12445420211202 120056 120211202 115740

Αξιολόγηση Αναστοχασμός :Τα παιδιά δημιουργούν μια αφίσα- δόντι με όλα όσα έμαθαν στο 6ο Εργαστήριο .

20211209 09574320211210 115055 1

Η αίθουσα μετατράπηκε σε τεράστιο δόντι και τα παιδιά σαν υπασπιστές των καθαρών δοντιών(οδοντόβουρτσς και οδοντόκρεμες )  κυνηγούν τα μικρόβια

20211203 13465720211202 11352420211202 113542

70 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ -ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ           

Τα παιδιά δημιουργούν ομαδικές εργασίες :σκελετό με κομμάτια από παλιά παζλ,εσωτερικά όργανα μπαίνουν στη σωστή τους θέση και γράφουν τις λέξεις συμβουλευόμενα τους πίνακες αναφοράς από τη γωνιά της γραφής .Η διάχυση των αποτελέσμάτων πραγματοποιείται με την ξενάγηση των  μαθητών και των εκπαιδευτικών  του συστεγαζόμενου δημοτικού σχολείου στο “Μουσείο του Ανθρώπινου Σώματος’

20211210 11504620211210 11504820211210 114951      20211210 12044520211210 11493520211210 11563220211210 12054620211210 11551320211210 115518