Χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού λογισµικού για τη διδακτική των µαθηµατικών

Με δεδοµένη την εστίαση σε δυναµικά ψηφιακά περιβάλλοντα, το εκπαιδευτικό λογισµικό που χρησιµοποιείται στο πλαίσιο της επιµόρφωσης  των εκπαιδευτικών στοχεύει στην αξιοποίηση της ψηφιακής  τεχνολογίας  σε  όλο  το  εύρος  του  προγράµµατος  σπουδών  της  Ελληνικής  δευτεροβάθµιας  εκπαίδευσης,   ενώ   αναµένεται   να   αποτελέσει   παιδαγωγικό   εργαλείο   στα   χέρια   των  εκπαιδευτικών  και  των  µαθητών  στις  νέες  συνθήκες  ραγδαίας  ανάπτυξης  της  τεχνολογίας.

Για   το   λόγο   αυτό,   έχει   ληφθεί   υπόψη   τόσο   η   ύπαρξη   του   διεθνώς   πλούσιου   και αξιοποιήσιµου  λογισµικού  γενικής  χρήσης  (όπως  π.χ.  το  excel),  όσο  και  οι  ιδιαίτερες  δυνατότητες  σχεδιασµού  και  αξιοποίησης  της  σύγχρονης  υπολογιστικής  τεχνολογίας  που  αφορά  τη  µάθηση  και  τη  διδασκαλία  των  µαθηµατικών  (Keisoglou  &  Kynigos,  2006, Kynigos & Gavrilis, 2006, Psycharis & Kynigos, 2009).

Με βάση την οπτική αυτή τα κύρια χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού λογισµικού για την  επιµόρφωση  αφορούν τόσο τις τεχνολογικές όσο και στις παιδαγωγικές παραµέτρους που θα  πρέπει να διαθέτει ώστε να µπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στο µάθηµα των µαθηµατικών.

Ο όρος τεχνολογικές παράµετροι αναφέρεται κυρίως στις προσφερόµενες λειτουργίες ενός  εκπαιδευτικού  λογισµικού  και εξετάζεται  αλληλένδετος  µε  την  παιδαγωγική  βαρύτητα  που αυτές κατέχουν στο πλαίσιο της διδακτικής αξιοποίησή τους στο µάθηµατων µαθηµατικών.

Τέτοιες παράµετροι αφορούν δυνατότητες όπως:

Η  έκφραση  µαθηµατικών  ιδεών  και  νοηµάτων,  που  σχετίζεται  µε  τη  µελέτη  µιας  γνωστικής  περιοχής  των  µαθηµατικών  και  µπορεί  να  αφορά  ένα  σύνολο  µαθηµατικών  εννοιών.  Ο  σχεδιασµός  των  λογισµικών  που  έχουν  επιλεγεί  στοχεύει  στη  δηµιουργία  ευκαιριών  εµπλοκής  των  µαθητών  σε  διαδικασίες  αυτενεργούς  κατασκευής  µαθηµατικών  νοηµάτων.

Η  ύπαρξη  πολλαπλών  διασυνδεόµενων  αναπαραστάσεων µε  δυνατότητα  δυναµικού χειρισµού.   Χαρακτηριστικά   αναφέρουµε   τη   δυνατότητα   συµβολικής   έκφρασης   µέσω  γλωσσών  προγραµµατισµού  και  την  ύπαρξη  γραφικών  αναπαραστάσεων,  όπου  οι  αλλαγές  στη µια αναπαράσταση επιφέρουν αλλαγές και στις υπόλοιπες που συνδέονται µε αυτή. Οι  προσφερόµενες  αναπαραστάσεις  µπορεί  να  αφορούν  διαφορετικές  γνωστικά  περιοχές  των µαθηµατικών (όπως άλγεβρα-ανάλυση, γεωµετρία, στατιστική, πιθανότητες). Η παιδαγωγική αξία τέτοιων αναπαραστάσεων είναι άρρηκτα συνδεδεµένη µε τη χρήση της τεχνολογίας ως  εργαλείου  που  ευνοεί  την  αλληλεπίδραση  µε  το  χρήστη  µέσα  από  τη  διάθεση  λειτουργιών  που δεν απαντώνται µε τον ίδιο τρόπο και στα στατικά µέσα.

Διερεύνηση-πειραµατισµός. Το λογισµικό πρέπει να αφήνει περιθώρια ανάπτυξης εικασιών και υποθέσεων για όσα συµβαίνουν στη οθόνη, ενισχύοντας παράλληλα τις προϋποθέσεις για  αφαιρετική  σκέψη  και  αναστοχασµό.  Ο  µαθητής  πρέπει  να  µπορεί  να  πειραµατιστεί  µε  διαφορετικές  αναπαραστάσεις της ίδιας έννοιας αλλάζοντας παραµέτρους, αποδοµώντας και µετασχηµατίζοντας  µαθηµατικά  αντικείµενα  και  κατασκευές,  βασιζόµενος  κυρίως  στην  ανατροφοδότηση του υπολογιστή. Ο µαθητής έχει έτσι τη δυνατότητα να ελέγχει τις δράσεις  του  και  να  επαναπροσδιορίζει  τις  στρατηγικές  του,  να  διερευνά  δηλαδή  τους  τρόπους  επίτευξης των ζητούµενων µιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας.

Υποστήριξη  της  συνεργατικής  µάθησης  και  της  επικοινωνίας.  Το  λογισµικό  πρέπει  να  υποστηρίζει  τη  δυνατότητα  σχεδιασµού  δραστηριοτήτων  που  ενισχύουν  την  επικοινωνιακή  διάσταση  της  µάθησης  των  µαθηµατικών  µε  άξονα  τη  συνεργατική  µάθηση  ανάµεσα  και µεταξύ οµάδων µαθητών.

ΠΗΓΗ:   Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση στα Κ.Σ.Ε. Τεύχος 4: κλάδος ΠΕ03