ΕΚΛΟΓΕΣ ΑΙΡΕΤΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΣΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ 2011-2013

Αρ.Πρωτ.Φ.350/65/110276/Δ1/08-09-2010/ΥΠΔΒΜΘ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Α/ΘΜΙΑΣ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Π.Ε. & Δ.Ε.
ΤΜΗΜΑΤΑ Ε΄ & Δ΄
Τηλ: 210-344 2125, 210-344 3258
Fax: 210-344 2897, 210-344 3194
Mail: dppe@ypepth.grThis e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Θέμα: «Εκλογές αιρετών εκπροσώπων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης»

Σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 1/2003 «Σύνθεση, συγκρότηση και λειτουργία των υπηρεσιακών συμβουλίων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής, αρμοδιότητες αυτών, όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία εκλογής των αιρετών τακτικών και αναπληρωματικών μελών των συμβουλίων αυτών» όπως δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ αριθμ. 1/3-1-2003 Τεύχος Α’), σας γνωστοποιούμε τα εξής:

1. Οι εκλογές για την ανάδειξη αιρετών μελών των ΠΥΣΠΕ, ΠΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΠΕ, ΑΠΥΣΔΕ, ΠΥΣΕΕΠ, ΥΣΕΕΠ, ΚΥΣΠΕ και ΚΥΣΔΕ θα διεξαχθούν την Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010.

2. α. Δικαίωμα του εκλέγειν έχουν οι τακτικοί εκπαιδευτικοί (διορισμένοι σε μόνιμες θέσεις) της δημόσιας Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά περίπτωση, καθώς και οι προσωρινοί αναπληρωτές.

β. Δικαίωμα του εκλέγεσθαι έχουν μόνο οι κατά τα ανωτέρω τακτικοί εκπαιδευτικοί πλην των υπηρετούντων σχολικών συμβούλων.

γ. Στην εφορευτική επιτροπή κάθε Διεύθυνσης και Γραφείου Εκπαίδευσης ψηφίζουν οι εκπαιδευτικοί (τακτικοί ή αναπληρωτές) που υπηρετούν είτε οργανικά είτε με απόσπαση σε σχολεία της Διεύθυνσης ή των Γραφείων Εκπαίδευσης (σχολεία Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Δεύτερης Ευκαιρίας , ΣΜΕΑ κλπ.).

δ. Οι εκπαιδευτικοί που είναι αποσπασμένοι εκτός σχολικών μονάδων (Κ.Υ., Διδασκαλεία Εκπ/σης, Πανεπιστήμια, ΟΕΕΚ, Π.Ι., ΚΕΕ, ΚΔΑΥ κλπ.) καθώς και οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στο εξωτερικό ( Αριθμ. 3389/4-11-2008 άποψη του Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου Παιδείας Δ.Β.Μ.Θ. ), εγγράφονται στους καταλόγους εκλογέων της οργανικής τους θέσης και ψηφίζουν ενώπιον της οικείας εφορευτικής επιτροπής. Οι απουσιάζοντες με άδεια κάθε μορφής ψηφίζουν στην περιοχή της οργανικής τους θέσης.

ε. Εκπαιδευτικοί που κατέχουν θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης καθώς και εκπαιδευτικοί που υπηρετούν με απόσπαση σε υπηρεσίες των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, των Διευθύνσεων και Γραφείων Εκπαίδευσης, ψηφίζουν – όπως και στις αντίστοιχες αρχαιρεσίες του 2008 – στις Εφορευτικές Επιτροπές των περιοχών όπου υπηρετούν.

στ. Εκπαιδευτκοί με οργανική θέση σε σχολείο ή υπηρεσία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που έχουν διατεθεί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (σχολείο ή υπηρεσία της Π.Ε.) ή και αντίστροφα, περιλαμβάνονται στους εκλογικούς καταλόγους της Διεύθυνσης ή του Γραφείου Εκπαίδευσης που ανήκουν οργανικά ή υπηρετούν με απόσπαση.

3. Οι υποψηφιότητες εκ μέρους συνδυασμών υποψηφίων ή μεμονωμένων υποψηφίων πρέπει να υποβληθούν το αργότερο μέχρι Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2010:

α. Στο διευθυντή της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης για την εκλογή αιρετών μελών των ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ,

β. Στον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης για την εκλογή αιρετών μελών των ΑΠΥΣΠΕ, ΑΠΥΣΔΕ, και ΠΥΣΕΕΠ και

γ. Στο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εκλογή αιρετών μελών του ΥΣΕΕΠ, του ΚΥΣΠΕ, και του ΚΥΣΔΕ.

Οι αποδέκτες των υποψηφιοτήτων θα ανακηρύξουν τους υποψηφίους μέχρι τις 8-10-2010.

4. Μέχρι τις 25-10-2010 θα συγκροτηθούν από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης:

α. Τριμελείς εφορευτικές επιτροπές στην έδρα κάθε Διεύθυνσης και κάθε Γραφείου Εκπαίδευσης, χωριστά για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης, οι οποίες θα διεξάγουν τις εκλογές για την ανάδειξη αιρετών μελών των ΠΥΣΠΕ, ΠΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΠΕ ΑΠΥΣΔΕ, ΚΥΣΠΕ και ΚΥΣΔΕ.

β. Τριμελής εφορευτική επιτροπή στην έδρα κάθε Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, η οποία θα διεξάγει τις εκλογές για την ανάδειξη αιρετών μελών του ΠΥΣΕΕΠ και του ΥΣΕΕΠ και

γ. Τριμελείς νομαρχιακές επιτροπές σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβαθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οι οποίες εποπτεύουν την οργάνωση και την διεξαγωγή των εκλογών, συγκεντρώνουν και μεταβιβάζουν τα αποτελέσματα των εκλογών.

5. Για τη διευκόλυνση των εκλογέων και τη διασφάλιση της ευρύτερης δυνατής συμμετοχής τους, χορηγείται άδεια μιας (1) ημέρας σε όλους τους εκπαιδευτικούς που θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Παρακαλούνται οι κ.κ. Διευθυντές των σχολικών μονάδων να ενημερώσουν έγκαιρα τους μαθητές.

6. Οι υποψήφιοι αιρετοί εκπρόσωποι για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, προκειμένου να διευκολυνθούν, μπορούν να απουσιάσουν από την υπηρεσία τους ως εξής:

α. Οι υποψήφιοι για τα Κεντρικά Υπηρεσιακά Συμβούλια πέντε (5) ημέρες.

β. Οι υποψήφιοι για τα Ανώτερα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια τρεις (3) ημέρες.

γ. Οι υποψήφιοι για τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια δύο (2) ημέρες.

Επισημαίνουμε την ανάγκη προσεκτικής μελέτης και απαρέγκλιτης τήρησης των ρυθμίσεων του Π.Δ.1/2003, ιδιαίτερα όσον αφορά τις προϋποθέσεις και διαδικασίες διεξαγωγής των εκλογών για την ανάδειξη των αιρετών μελών των Υπηρεσιακών Συμβουλίων (κανονική διεξαγωγή της ψηφοφορίας, διαλογή των ψηφοδελτίων – αρίθμηση και μονογραφή ψηφοδελτίων – μονογραφή δίπλα από το όνομα του υποψηφίου ή των υποψηφίων που έχουν σταυρό προτίμησης, τήρηση πρακτικών εκλογής, καταμέτρηση ψήφων, καταγραφή αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας και άμεση μεταβίβασή τους στους αρμόδιους φορείς), έτσι ώστε να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα στην εκλογική διαδικασία. Εφιστούμε την προσοχή σας για τη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων, ώστε οι εκλογές αυτές να διεξαχθούν ομαλά και απρόσκοπτα.

Ιδιαίτερα ζητούμε την προσοχή σας για τις έγκαιρες και σωστές ενέργειές σας προς αντιμετώπιση των παρακάτω θεμάτων:

1. Υποβολή των υποψηφιοτήτων, με τη φροντίδα και την ευθύνη των οικείων συνδικαλιστικών οργανώσεων μέχρι 20-9-2010 και ανακήρυξη των υποψηφίων μέχρι 8-10-2010 (άρθρα 21 & 36).

2. Συγκρότηση των εφορευτικών επιτροπών και των νομαρχιακών επιτροπών μέχρι 25-10-2010 (άρθρα 22, 28 & 37).

3. Σύνταξη των πινάκων εκλογέων και αποστολή αυτών στις οικείες εφορευτικές επιτροπές (άρθρα 23 & 38) μέχρι 27/10/2010.

4. Εκτύπωση των ψηφοδελτίων και των σχετικών φακέλων σε επαρκή αριθμό και αποστολή αυτών στις εφορευτικές επιτροπές μέχρι 29/10/2010 (άρθρα 24 & 39).Σημειώνουμε ότι από την κείμενη νομοθεσία δεν προβλέπονται λευκά ψηφοδέλτια.

5. Άσκηση εποπτείας για την κανονική διεξαγωγή της ψηφοφορίας, τη διαλογή των ψηφοδελτίων, την τήρηση των πρακτικών εκλογής, την καταμέτρηση των ψήφων, την καταγραφή των αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας και την άμεση μεταβίβαση αυτών στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τις Διευθύνσεις Προσωπικού Πρωτοβαθμιας Εκπαίδευσης, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (άρθρα 25,26,27,29,40,41 & 42).

6. Συγκέντρωση των ενστάσεων κατά του κύρους της εκλογής, οι οποίες υποβάλλονται από υποψηφίους μέσα σε πέντε (5) ημέρες από τη διεξαγωγή της εκλογής, εξέταση αυτών και σύνταξη σχετικής πράξης για την αποδοχή ή απόρριψή τους μέσα σε τρεις ημέρες από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής τους (άρθρα 29 & 43).

7. Άμεση αποστολή των πράξεων των εφορευτικών επιτροπών και των αποφάσεων, με τις οποίες έχουν εκδικασθεί οι ενστάσεις, στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για κύρωση των αποτελεσμάτων των εκλογών (άρθρα 30 & 44).

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/114

ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ

1. Τελεία (.)

Στο τέλος της πρότασης.

Σε συντομογραφίες.

Σε μεγάλους αριθμούς, στη δήλωση της ώρας.

Αποφεύγεται σε τίτλους, επικεφαλίδες, επιγραφές.

2. Άνω τελεία (·)

Χωρίζει ομάδες προτάσεων.

Πριν από πρόταση που επεξηγεί ή έρχεται σε αντίθεση με την προηγούμενή της.

Μετά την άνω τελεία αρχίζουμε με μικρό γράμμα.

3. Κόμμα (,)

το πιο συχνό και το πιο δύσκολο σημείο στίξης

Το κόμμα χρησιμεύει για να χωρίζονται:

Ι. Μέσα στην πρόταση:

α) Όμοιοι όροι, δηλαδή υποκείμενα, αντικείμενα, κατηγορούμενα, προσδιορισμοί κλπ.:

β) Οι μετοχικές προτάσεις, όταν είναι επεξηγήσεις ή όταν είναι πολύ μεγάλες.

γ) Τα ρήματα που έχουν το ίδιο υποκείμενο, όταν είναι ασύνδετα, χωρίζονται με κόμμα.

δ) Επίθετα που αναφέρονται στο ίδιο ουσιαστικό. Χωρίζεται με κόμματα η παράθεση και η επεξήγηση.

ε) Η κλητική προσφώνηση.

στ) Τα αρνητικά ή βεβαιωτικά μόρια και επιρρήματα στην αρχή της πρότασης.

ΙΙ. Μέσα στην περίοδο:

α) Χωρίζονται με κόμμα οι δευτερεύουσες  από τις κύριες προτάσεις, εκτός εάν αποτελούν αντικείμενο ή υποκείμενο ρήματος.

Συγκεκριμένα χωρίζονται:

οι αιτιολογικές

οι αποτελεσματικές, συμπερασματικές

οι υποθετικές

οι εναντιωματικές

οι χρονικές

οι τελικές (εκτός όταν εισάγονται με το να)

οι αναφορικές που δεν είναι απαραίτητο συμπλήρωμα της κύριας

Δε χωρίζονται

οι ειδικές (εκτός αν είναι επεξήγηση ή βρίσκεται πριν από την κύρια).

οι πλάγιες ερωτήσεις (εκτός αν βρίσκεται πριν από την κύρια).

οι διστακτικές/ ενδοιαστικές

οι αναφορικές που είναι απαραίτητο συμπλήρωμα της κύριας

β) Χωρίζονται με κόμμα οι κύριες αντιθετικές προτάσεις, όταν συνδέονται με αντιθετικούς συνδέσμους.

γ) Πριν από το και.

Όταν μεσολαβεί δευτερεύουσα πρόταση.

Όταν το και ενώνει όλα τα προηγούμενα με το παρακάτω ή ενώνει με διαφορετικό τρόπο.

Όταν ευκολύνεται το σωστό διάβασμα.

Οι κανόνες για το κόμμα, όπως και οι κανόνες για τη στίξη γενικά, δεν είναι απόλυτοι. Κάποτε παραλείπουμε ένα κόμμα που κανονικά θα έπρεπε να μπει, ή θέτομε ένα κόμμα εκεί που κανονικά θα παραλειπόταν, για να αποφύγουμε παρεξηγήσεις.

4. Ερωτηματικό (;)

Στο τέλος ερωτηματικής φράσης.

Δε σημειώνεται στην πλάγια ερώτηση.

Σε χωριστές ερωτήσεις, σημειώνεται ερωτηματικό στην καθεμιά.

Μέσα σε παρένθεση (;) δείχνει ειρωνία, αμφιβολία.

5. Θαυμαστικό (!)

Στο τέλος της πρότασης που εκφράζει θαυμασμό.

Μέσα στην πρόταση μετά από επιφωνηματική φράση.

Μέσα σε παρένθεση για να δείξει απορία.

Μέσα στα εισαγωγικά όταν ανήκει στα λόγια που περικλείονται.

Το ερωτηματικό και το θαυμαστικό έχουν λογική και συναισθηματική αξία. Μετά το ερωτηματικό ή το θαυμαστικό αρχίζουμε με κεφαλαίο, εκτός αν η συνέχεια συνδέεται άμεσα με τα προηγούμενα («Πού είσαι;» ρώτησε ξαφνικά).

6. Άνω και κάτω τελεία (:)

Χρησιμοποιείται για να εισάγει ευθύ λόγο ή κατάλογο πραγμάτων.

Έπειτα από πρόταση που αναφέρει γνωμικό ή παροιμία.

Η λέξη που ακολουθεί τη διπλή τελεία γράφεται με κεφαλαίο, όταν η διπλή τελεία έχει θέση τελείας, (με μικρό, όταν η φράση που περιέχεται σε εισαγωγικά αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της πρότασης).

7. Παρένθεση (())

Απομονώνει λέξη ή φράση που συμπληρώνει το νόημα, αλλά μπορεί και να παραληφθεί.

Αναφέρονται οι παραπομπές.

Αν το κείμενο μέσα στην παρένθεση αρχίζει με κεφαλαίο, η τελεία μπαίνει πριν κλείσει η παρένθεση.

8. Αγκύλες ([])

Χρησιμοποιούνται όταν θέλουμε να βάλουμε νέα παρένθεση μέσα σε παρένθεση.

9. Αποσιωπητικά (…)

Είναι πάντοτε τρεις (και όχι περισσότερες) τελείες.

Δηλώνουν ατελή πρόταση.

Χρησιμοποιούνται όταν αναμένεται να ξαφνιαστεί ο αναγνώστης.

10. Παύλα (―) μεγαλύτερη από το ενωτικό (-)

Εισάγει αλλαγή προσώπου σε διάλογο.

Δείχνει μεγαλύτερη αντίθεση προηγούμενων και επόμενων.

Δείχνει απότομη αλλαγή, ανακολουθία στη φράση.

Ύστερα από τελεία για μεγαλύτερο σταμάτημα.

Για να υποδηλωθεί ότι η φράση έμεινα ατέλειωτη, όπως με τα αποσιωπητικά.

11. Διπλή παύλα

Εξηγεί ή συμπληρώνει τα λεγόμενα, όταν θεωρείται τόσο σημαντική, ώστε να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρένθεση, ενώ το κλείσιμό της σε κόμματα θα δημιουργούσε ασάφεια.

Πρέπει να γίνεται διάκριση μεταξύ παύλας και ενωτικού.

12. Εισαγωγικά («»)

Λόγοι τρίτων που αναφέρονται όπως ειπώθηκαν.

Ρητά, φράσεις, κ.λ.π. που δεν ανήκουν στη συνηθισμένη γλώσσα.

Τίτλοι βιβλίων, εφημερίδων, πλοίων, κ.λ.π.

Στην περίπτωση που χρειάζονται εισαγωγικά μέσα σε κείμενο που είναι σε εισαγωγικά, τότε χρησιμοποιούνται τα ‘‘διπλά κόμματα’’.

Τα εισαγωγικά δε χρειάζονται σε λέξεις που τυπώνονται με διαφορετικούς χαρακτήρες.

Η τελεία, η άνω τελεία αλλά και το κόμμα σημειώνονται έξω από τα εισαγωγικά, ενώ το ερωτηματικό και το θαυμαστικό μέσα σε αυτά, εκτός αν τα συγκεκριμένα σημεία στίξης δεν ανήκουν στο κείμενο που βρίσκεται μέσα στα εισαγωγικά, οπότε σημειώνονται έξω από αυτά.

Τριανταφυλλίδης, Μ., κ.ά., 1996. Νεοελληνική Γραμματική της δημοτικής, ανατύπωση της έκδοσης του ΟΕΣΒ (1941) με διορθώσεις. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μ. Τριανταφυλλίδη]

Holton, D. Mackridge P. Φιλιππάκη-Warburton Ειρ. 1998. Γραμματική της ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/113

Οι «ανώνυμοι» της Παιδείας

Tου Kωστα Λεονταριδη

Εχοντας φίλους εκπαιδευτικούς, συζητώ μαζί τους για να μαθαίνω εκ των έσω τα πράγματα στην Παιδεία, προσπαθώντας να κατανοήσω πού σταματάει η αλήθεια και που ξεκινάει η υπερβολή. Είναι πράγματι τόσο χάλια η εικόνα, όπως παρουσιάζεται κάθε χρόνο, με την ίδια μανιέρα από τα συνδικαλιστικά τους όργανα;

Οι φίλοι δεν έχουν υποταχθεί σε αυτό που ονομάζουμε απαξιωτικά «δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία» ούτε, όμως, τρέφουν αυταπάτες –όπως πολλοί άλλοι– ότι υπηρετούν κάποιο λειτούργημα. Συνεχίζουν να μελετούν, έχουν γνώση για το πώς εργάζονται οι συνάδελφοί τους στο εξωτερικό, ενδιαφέρονται αληθινά για τους μαθητές τους (χωρίς να τους παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα κατ’ οίκον), έχουν άποψη για τα σχολικά βιβλία. Μερικά από αυτά, υποστηρίζουν, λες και είναι γραμμένα στο πόδι, λες και κανείς δεν τα έλεγξε πριν κυκλοφορήσουν στη μαθητική αγορά. Μιλούν για τις ανισότητες στην Παιδεία. Πάρε ένα μαθητή δημόσιου σχολείου, από φτωχή οικογένεια, αλλά ίσων δυνατοτήτων με ένα μαθητή με οικονομική άνεση, που μορφώνεται σε ένα καλό ιδιωτικό σχολείο. Πλην κραυγαλέων εξαιρέσεων, ο δεύτερος έχει σαφέστατο προβάδισμα. Αλλά και μεταξύ δημόσιων σχολείων υπάρχουν διαφορές: παίζει ρόλο σε ποια περιοχή βρίσκεται το σχολείο, ποια είναι η «σύνθεση» των μαθητών, το μεράκι και οι αντοχές καθηγητών. Οταν βρίσκονται στην ίδια τάξη παιδιά που έρχονται για χαβαλέ και παιδιά που πασχίζουν, αδικούνται όλες οι πλευρές. Αυτό που τονίζουν είναι ότι εδώ και πολλά χρόνια, τα παιδιά της Β΄ και της Γ΄ Λυκείου πηγαίνουν στο σχολείο για να μη μείνουν από απουσίες. Για όσους στοχεύουν στο πανεπιστήμιο (και οι γονείς τους μπορούν να πληρώνουν), το φροντιστήριο κάνει όλη τη δουλειά.

– Αρκετοί από εσάς δουλεύετε 10 – 15 ώρες την εβδομάδα, έχετε ανάπαυλα τριών μηνών τον χρόνο, η κοινωνία σάς θεωρεί προνομιούχους κι εσείς γκρινιάζετε συνέχεια, τσιγκλάω αυτούς τους ευσυνείδητους.

– Διορθώνουμε γραπτά στο σπίτι, διαβάζουμε και προετοιμαζόμαστε για την επόμενη ημέρα, είναι ώρες δουλειάς. Πόσοι ξέρουν ότι πολλοί εκπαιδευτικοί κάνουν τον λογιστή και τον γραμματέα στα σχολεία; Οι μισθοί μας είναι προσβλητικοί. Και καλά ο φιλόλογος, ο μαθηματικός, κάνουν ιδιαίτερα και συμπληρώνουν. Ο θεολόγος και ο γυμναστής πώς θα επιβιώσουν αξιοπρεπώς; Ναι, υπάρχουν συνάδελφοί μας που τα έχουν παρατήσει, κοιτάζοντας απλώς να περάσει το ωράριο, χωρίς να χαλάσουν τη ζαχαρένια τους.

Δεν ξέρω εάν υπήρξε υπουργός Παιδείας που ζήτησε από «ανώνυμους» καθηγητές να μεταφέρουν την ωμή αλήθεια της καθημερινότητας, π.χ. από ένα γυμνάσιο υποβαθμισμένης περιοχής στις παρυφές της Αθήνας. Θα ήταν καλό να το πράξει η νυν υπουργός Παιδείας εν όψει των φιλόδοξων κυοφορούμενων αλλαγών, μακριά από τηλεοπτικές κάμερες και χωρίς την «παρεμβολή» συμβούλων και συνδικαλιστών. Διαπιστώνοντας τις άλλες αθέατες αλήθειες, ίσως τολμήσει, επιπροσθέτως, γενναίες τομές.

“Η Καθημερινή”, 13/10/2010

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/109

Νέος, εργατικός, πτυχιούχος, ζητεί εργασία

Της ΝΑΥΣΙΚΑΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΙΔΗ, “Ελευθεροτυπία”, 23/10/2010

Μοιάζει με ένα μεγάλο φασαριόζικο παζάρι υποψήφιων στελεχών επιχειρήσεων. Σε λαϊκή αγορά με προϊόντα υψηλών προδιαγραφών. «Μέρες Καριέρας» ονομάζεται η εκδήλωση που διοργανώνει κάθε χρόνο ένας διαδικτυακός τόπος αναζήτησης εργασίας. Εύηχο και αισιόδοξο όνομα. Εκεί, το περασμένο Σαββατοκύριακο, τίτλοι σπουδών, μεταπτυχιακά, άνθρωποι με όρεξη και όνειρα για δουλειά, γεμάτοι δημιουργικότητα, είχαν ραντεβού με το… παρόν. Γιατί για μέλλον, δύσκολα τα πράγματα. Και μάλλον μακριά απ’ την Ελλάδα…

Γ. Αψερίδης: Συνεχώς ακούω ότι «οι θέσεις είναι καλυμμένες» - «Οπλο» του 27χρονου Παναγιώτη Πουλόπουλου, η προϋπηρεσία του στο Αμστερνταμ - «Εμάς, που δεν έχουμε προϋπηρεσία, δεν μας προτιμούν», λέει η Αμαλία Μπούσουλα - Π. Κωστάκος: «Δύο χρόνια ψάχνω δουλειά αλλά ούτε μου απαντούν στις αιτήσεις» Γ. Αψερίδης: Συνεχώς ακούω ότι «οι θέσεις είναι καλυμμένες» – «Οπλο» του 27χρονου Παναγιώτη Πουλόπουλου, η προϋπηρεσία του στο Αμστερνταμ – «Εμάς, που δεν έχουμε προϋπηρεσία, δεν μας προτιμούν», λέει η Αμαλία Μπούσουλα – Π. Κωστάκος: «Δύο χρόνια ψάχνω δουλειά αλλά ούτε μου απαντούν στις αιτήσεις» Παρ’ όλ’ αυτά δεν χάνουν το κουράγιο τους. «Αν δεν κάνεις όνειρα, στην ουσία παύεις να ζεις», λέει στην «Ε» η 26χρονη Σοφία Κριεμάδη, απόφοιτη του Τμήματος Βιομηχανικού Σχεδιασμού του ΤΕΙ Κοζάνης. «Ημουν από τους τυχερούς που βρήκαν δουλειά μετά την αποφοίτησή μου, και μάλιστα στο αντικείμενό μου, αλλά ύστερα από ένα χρόνο η εταιρεία με απέλυσε γιατί έκανε περικοπές λόγω της κρίσης. Μήνες τώρα ψάχνω δουλειά και δεν βρίσκω, στέλνω βιογραφικά μέσω Ιντερνετ και δεν μου απαντούν».

Η 26χρονη Σοφία είναι μία από τους τόσους νέους που βρέθηκαν στην εκδήλωση που διοργανώνει το www.karie ra.gr. Εκεί οι υποψήφιοι είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν με εκπροσώπους εταιρειών, με την ελπίδα ότι οι σπουδές τους θα γίνουν το εισιτήριο για μια θέση εργασίας. «Ηρθα εδώ γιατί θεώρησα ότι άλλο είναι να στέλνεις ένα βιογραφικό και άλλο να μιλάς πρόσωπο με πρόσωπο με εκπρόσωπο εταιρείας. Δεν βρήκα σήμερα δουλειά εδώ, αλλά αν απογοητεύεσαι από τα 26, όταν μάλιστα είσαι και απόφοιτος κάποιας σχολής, τι θα κάνεις στα 40», μας λέει η Σοφία.

Ωστόσο, οι τίτλοι σπουδών του 28χρονου Γιάννη Αψερίδη δεν τον έχουν βοηθήσει ώς τώρα να βρει δουλειά, απεναντίας, μάλιστα, τον έχουν συμβουλέψει να παρουσιάζει ένα πιο «απλό» βιογραφικό: «”Απόφοιτος της σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και μεταπτυχιακό στα Συστήματα Διαχείρισης Ενέργειας και Προστασίας; Και περιμένεις να σε προσλάβουν; Θα νομίζουν ότι θα έχεις απαιτήσεις…” μου λένε γνωστοί και φίλοι». Σημειώνοντας ότι «δεν έχω καταφέρει μέχρι στιγμής να βρω σταθερή δουλειά, εργάζομαι από εδώ και από εκεί ως εποχικός, ενώ εδώ και ένα χρόνο είμαι άνεργος. Στέλνω βιογραφικά και δεν μου απαντούν, ενώ όπου με έχουν καλέσει για συνέντευξη -πάντα αφού πρώτα έχει μεσολαβήσει κάποιος γνωστός- λαμβάνω την ίδια απάντηση: «Οι θέσεις είναι καλυμμένες, θα σας έχουμε υπόψη για το μέλλον. Σκέφτομαι σοβαρά να φύγω στο εξωτερικό, έχω ήδη στείλει βιογραφικά στην Αγγλία και μου έχουν απαντήσει».

Και ίσως το εξωτερικό να είναι η σωστή επιλογή για τον 28χρονο Γιάννη, αν κρίνουμε από τον 27χρονο Παναγιώτη Πουλόπουλο, ο οποίος έφυγε για μεταπτυχιακό στο Αμστερνταμ, αφού αποφοίτησε από το Οικονομικό της Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, και δεν δυσκολεύτηκε να βρει δουλειά στην ολλανδική πρωτεύουσα: «Αμέσως μόλις τελείωσα το μεταπτυχιακό μου βρήκα δουλειά. Εργάστηκα 2 χρόνια και πριν από ένα μήνα γύρισα στην πατρίδα. Είμαι αισιόδοξος γιατί έχω δύο χρόνια προϋπηρεσία στο εξωτερικό. Εδώ στο «Ημέρες Καριέρας» έκανα δύο σοβαρές συνεντεύξεις, κάτι είναι και αυτό για τα ελληνικά δεδομένα, φυσικά ξέρω ότι δεν θα βρω αυτό που είχα στο Αμστερνταμ».

Μπορεί ο 27χρονος Παναγιώτης Πουλόπουλος να είναι αισιόδοξος, η 25χρονη όμως Αμαλία Μπούσουλα, απόφοιτη της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, είναι απογοητευμένη: «Εμάς, που δεν έχουμε προϋπηρεσία, δεν μας προτιμούν». Τονίζει μάλιστα ότι «η κρίση έχει αγγίξει σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο μου. Φίλοι μου αρχιτέκτονες απολύονται γιατί δεν υπάρχουν δουλειές, ενώ όσοι έχουν ακόμα δουλειά, εργάζονται εντατικά και δεν αμείβονται ανάλογα. Οσο για εργασιακά δικαιώματα; Πολυτέλεια».

Απογοήτευση

Απογοητευμένος από τις «Ημέρες Καριέρας» αλλά και γενικότερα από την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά εργασίας είναι και ο 26χρονος Παντελής Κωστάκος, απόφοιτος του Τμήματος Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος του ΤΕΙ Κοζάνης, που έχει κάνει μεταπτυχιακό στην Περιβαλλοντική και Οικολογική Μηχανική στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου:

«Ψάχνω εδώ και 2 χρόνια δουλειά και δεν βρίσκω, δεν μου απαντούν καν στα βιογραφικά που στέλνω. Εχω κάνει διάφορες δουλειές του ποδαριού. Αν και διαφημίζουν την πράσινη ανάπτυξη, θέσεις εργασίας στον τομέα δεν υπάρχουν. Προωθούν μόνο τα φωτοβολταϊκά γιατί εξυπηρετεί όσους έχουν κεφάλαιο που περιμένουν ότι με τα φωτοβολταϊκά θα βγάλουν χρήματα. Αλλά δεν το βάζω κάτω, πρέπει να σκεφτόμαστε θετικά, να αγωνιζόμαστε, χωρίς να κάνουμε ηθικές εκπτώσεις και χωρίς να χάνουμε την ελπίδα μας». *

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/108

ΣΧΟΛΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ – 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

ΣΧΟΛΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ – 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/107

Αθώοι ή ένοχοι;

TA NEA On-line – Αθώοι ή ένοχοι;.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/106

Συνήθεις λατινικές φράσεις στη νέα ελληνική γλώσσα

ad calendas Graecas στις ελληνικές καλένδες, δηλαδή ποτέ
ad hoc γι’ αυτόν το σκοπό
alter ego το άλλο εγώ, ο σωσίας
anno Domini (a.D.) έτος κυρίου· π.χ.: 1991 a.D., δηλαδή 1991 μ.Χ.
ante Cristum (a.C.) προ Χριστού· π.χ.: 1500 a.C., δηλαδή 1500 π.Χ.
ante meridiem (a.m.) πριν το μεσημέρι
ante portas προ των πυλών
a posteriori εκ των υστέρων
a priori εκ των προτέρων
ave, Caesar, morituri te salutant χαίρε, Καίσαρ, οι μελλοθάνατοι σε χαιρετούν
Ave, Maria χαίρε, Μαρία
carpe diem άδραξε την ημέρα· απόλαυσε την σημερινή ημέρα· εκμεταλλεύσου το παρόν.
casus beli αιτία πολέμου
citius, altius, fortius ταχύτερα, ψηλότερα, δυνατότερα· (έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων).
cogito ergo sum σκέφτομαι άρα υπάρχω (Καρτέσιος).
corpus συλλογή έργων
curriculum πρόγραμμα σπουδών
curriculum vitae (c.v.) βιογραφικό σημείωμα
de facto έμπρακτα
de iure με νόμο
de profundis εκ βαθέων
directiva διάταξη, κανονιστική οδηγία
dum spiro spero όσο ζω ελπίζω
dura lex sed lex σκληρός νόμος αλλά νόμος
errare humanum est το να πλανάσαι είναι ανθρώπινο
errata σφάλματα· παροράματα
et cetera (etc.) και λοιπά
ex libris 1. Κατά λέξη σημαίνει: από τα βιβλία, από τη βιβλιοθήκη, και συνοδεύεται από το όνομα του κατόχου του βιβλίου.2. Η επιγραφή που τίθεται πάνω σ’ ένα βιβλίο και δηλώνει τον κάτοχο του βιβλίου.

3. Καλλιτεχνική σφραγίδα, που φέρει το όνομα, το έμβλημα του βιβλιόφιλου.

ex officio από θέσεως
exampli gratia (e.g.) για παράδειγμα
fama volat η φήμη πετά
gratis δωρεάν
grosso modo με αδρό τρόπο· χοντρικά· πρόχειρα
habeas corpus 1. (κυριολεκτικά: έχε το σώμα). Θεσμός του αγγλοσαξονικού δικαίου, που αποσκοπεί στην προστασία της ατομικής ελευθερίας του πολίτη έναντι της αυθαίρετης σύλληψης και κράτησης του· το habeas corpus ψηφίστηκε το 1679, την περίοδο του Καρόλου Β’.2. σύνταγμα· συνταγματικός χάρτης
homo homini lupus ο άνθρωπος για τον άνθρωπο είναι λύκος
homo sapiens σοφός άνθρωπος
id est (i.e.) δηλαδή
imperium ηγεμονία· κοσμοκρατορία
incognito κρυφά· μυστικά· καμουφλαρισμένα
in memoriam εις μνήμην
in situ επί τόπου, στην αρχική θέση· στη φυσική του θέση, στο φυσικό του χώρο
in vitro κατά λέξη, σε γυάλα· πείραμα στο εργαστήριο· σε μη ζωντανή κατάσταση
in vivo veritas στο κρασί η αλήθεια
in vivo σε ζωντανή κατάσταση· πείραμα σε ζωντανούς οργανισμούς
ipso facto με αυτό καθαυτό το γεγονός
libido επιθυμία· ηδονή· γενετήσιο ένστικτο
mare nostrum η θάλασσά μας· για τους Ρωμαίους η Μεσόγειος.
mea culpa δικό μου φταίξιμο· δικό μου σφάλμα
memorandum υπόμνημα
modus vivendi τρόπος ζωής· συμβιβασμός
moratorium αναστολή εχθροπραξιών
mutatis mutandis τηρουμένων των αναλογιών
nexus σύνδεση· διαπλοκή (σε λογοτεχνικό έργο)
nota σημείωση· μήνυμα· διακοίνωση· οδηγία
occasione data ευκαιρίας δοθείσης
o tempora  o mores! ω καιροί! ω ήθη!
pax ειρήνη· η λέξη συνοδεύεται συνήθως, με επίθετο για να δηλώσει την κυρίαρχη επιρροή κάποιου: pax Romana, pax Americana κτλ.
per se καθ’ εαυτόν
persona πρόσωπο· προσωπείο
persona non grata ανεπιθύμητο πρόσωπο
post scriptum (p.s.) υστερόγραφο
primus inter pares πρώτος μεταξύ ίσων
pro meridiem (p.m.) πριν το μεσημέρι
quo vadis που πηγαίνεις
ratio λόγος· αιτία
requiem νεκρώσιμη ακολουθία
res πράγμα· αντικείμενο
scripta manent, verba volant τα γραπτά μένουν, τα λόγια πετούν. Πολλές φορές χρησιμοποιείται μόνο το scripta manent.
sic έτσι
sic et non ναι και όχι
sine qua non εκ των ων ουκ άνευ
status quo παγιωμένη κατάσταση· καθεστηκυία τάξη· καθεστώς
sui generis ιδιόρρυθμος
tabula rasa άγραφη πλάκα
terra incognita άγνωστη γη
terminus ante quem χρονολογικό όριο (όχι πριν απ’ αυτό)
terminus post puem χρονολογικό όριο (όχι μετά απ’ αυτό)
time hominem unius libri να φοβάσαι τον άνθρωπο του ενός βιβλίου
urbi et orbi στην πόλη και στην οικουμένη· παντού
vae victis ουαί τοις ηττημένοις
veni, vidi, vici ήλθα, είδα, νίκησα
veto βέτο· προβάλω ένσταση
vice versa και αντίθετα· και αντίστροφα
viva voce δια ζώσης· προφορικά
Vulgata η μετάφραση της Βίβλου στα Λατινικά
Πηγές:
Μαρκαντωνάτος, Γ.Α., Λεξικό Αρχαίων Βυζαντινών και Λογίων Φράσεων της Νέας Ελληνικής, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg,1998 (4η έκδοση).
Μείζον Ελληνικό Λεξικό (ηλεκτρονική έκδοση)

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/105

Κάλυψη βασανιστηρίων και θανάτων αμάχων στο Ιράκ αποκαλύπτει το WikiLeaks

Βασανιστήρια από τον ιρακινό στρατό και θανάτους αμάχων σε οδοφράγματα των ΗΠΑ, αποκαλύπτουν τα έγγραφα που δίνει στη δημοσιότητα το WikiLeaks σύμφωνα με το Αλ- Τζαζίρα.

Το τηλεοπτικό κανάλι Αλ Τζαζίρα ανακοίνωσε, σήμερα το βράδυ, τις αποκαλύψεις της ιστοσελίδας WikiLeaks για το Ιράκ, σύμφωνα με τις οποίες ο αμερικανικός στρατός έχει «καλύψει» τα βασανιστήρια, που έκανε το ιρακινό κράτος, το οποίο φαίνεται να έχει σκοτώσει και εκατοντάδες αμάχους, στα οδοφράγματα στη χώρα.

Τα μυστικά στρατιωτικά έγγραφα αποκαλύφθηκαν από την WikiLeaks και καλύπτουν, αυτή τη φορά, την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 2004 έως την 31η Δεκεμβρίου του 2009.

«Τα έγγραφα της WikiLeaks δείχνουν πολλές περιπτώσεις βασανιστηρίων και κακομεταχείρισης των Ιρακινών κρατουμένων, από Ιρακινούς αστυνομικούς και στρατιώτες. Επιπλέον, αποκαλύπτουν ότι οι ΗΠΑ γνώριζαν για τα βασανιστήρια, που επιτρέπονταν μεν από το κράτος, όμως είχαν διατάξει τα στρατεύματά τους να μην παρέμβουν», ανέφερε το κανάλι.

Σύμφωνα με το Αλ Τζαζίρα, «εκατοντάδες άμαχοι είχαν σκοτωθεί κατά την διάρκεια του πολέμου σε ‘οδοφράγματα’ του αμερικανικού στρατού».

Τα βασικά σημεία

Το δορυφορικό κανάλι του Κατάρ παραθέτει, σε μία ανακοίνωση που έστειλε στο Γαλλικό Πρακτορείο, τα «κύρια συμπεράσματα» της Wikileaks, τα οποία καλύπτουν την περίοδο από 1ης Ιανουαρίου 2004 έως 31 Δεκεμβρίου του 2009 στο Ιράκ.

«Αν και ένας από τους αντικειμενικούς σκοπούς του πολέμου κατά του Ιράκ ήταν να κλείσουν τα κέντρα βασανιστηρίων του Σαντάμ Χουσέιν, τα έγγραφα της Wikileaks δείχνουν πολλές περιπτώσεις βασανιστηρίων και κακομεταχείρισης ιρακινών κρατουμένων από ιρακινούς αστυνομικούς και στρατιώτες. Επιπλέον, αποκαλύπτουν ότι οι ΗΠΑ γνώριζαν για τα βασανιστήρια που είχε επιτρέψει το (ιρακινό) κράτος, όμως διέταξαν τα στρατεύματά τους να μην παρέμβουν», ανέφερε το κανάλι.

Προσθέτει πως «σύμφωνα με τα έγγραφα (της Wikileaks) «εκατοντάδες άμαχοι σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου στα οδοφράγματα του αμερικανικού στρατο».

Το κανάλι δηλώνει επίσης, παραθέτοντας τα «συμπεράσματα» αυτά, πως «ο απολογισμός των νεκρών αμάχων είναι πολύ πιο σημαντικός από εκείνον που ανακοινώθηκε. Οι Ηνωμένες Πολιτείες εγκαθίδρυσαν έναν απολογισμό των νεκρών στη διάρκεια του πολέμου παρά τις επανειλημμένες διαψεύσεις τους».

«Αναφορές του αμερικανικού στρατού για ισχυρισμούς που συνέδεαν τον πρωθυπουργό Νούρι αλ-Μαλίκι με τάγματα θανάτου», τα οποία σκόρπισαν το θάνατο και τον τρόμο από την αρχή του πολέμου, αναφέρονται επίσης στην ιστοσελίδα, σύμφωνα με το Αλ Τζαζίρα.

Το κανάλι κάνει επίσης λόγο για «αμερικανικές μυστικές αναφορές που αποκαλύπτουν νέες περιπτώσεις στις οποίες ενέχεται (η αμερικανική ιδιωτική πρώην εταιρία ασφαλείας) Blackwater σε πυροβολισμούς κατά μάχων. Καμία κατηγορία δεν έχει στοιχειοθετηθεί εναντίον της».

Μεταξύ των «κύριων συμπερασμάτων» της Wikileaks βρίσκεται επίσης «η μυστική ανάμιξη του Ιράν στη χρηματοδότηση των σιιτικών πολιτοφυλακών». «Τα έγγραφα αφηγούνται με κάθε λεπτομέρεια το μυστικό πόλεμο του Ιράν στο Ιράκ και αναφέρονται στο ρόλο των Φρουρών της Επανάστασης ως παρόχων όπλων στους εξεγερμένους σιίτες», σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό.

>Έκκληση ΝΑΤΟ στο διεθνή Τύπο

Νωρίτερα σήμερα ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, Άντερς Φογκ Ράσμουσεν, είχε προειδοποιήσει από το Βερολίνο να μην υπάρξουν αποκαλύψεις από το Wikileaks για τον οποίο ο διεθνής Τύπος υποστηρίζει ότι προτίθεται να δημοσιεύσει πολύ σύντομα χιλιάδες απόρρητα έγγραφα για τον πόλεμο στο Ιράκ.

Στις αρχές της εβδομάδας το υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, που έχει κινητοποιήσει 120 άτομα για να εκτιμήσουν τις συνέπειες από τη δημοσιοποίηση εγγράφων έχει ζητήσει από τα μέσα ενημέρωσης «να μην διευκολύνουν τη διαρροή» απορρήτων που αφορούν το Ιράκ.

ΗΠΑ: Απειλή για τους Αμερικανούς στρατιώτες η δημοσίευση των εγγράφων

Τα απόρρητα στρατιωτικά έγγραφα που ετοιμάζεται να δώσει στη δημοσιότητα ο ιστότοπος WikiLeaks «μπορεί να αποτελέσουν απειλή για τους στρατιώτες ή για τους Ιρακινούς που συνεργάζονται με τους Αμερικανούς», προειδοποίησε σήμερα ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου.

Ο συνταγματάρχης Ντέιβ Λέιπαν είπε στους δημοσιογράφους ότι το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ έχει προσδιορίσει τα 400.000 απόρρητα έγγραφα για τον πόλεμο στο Ιράκ που σκοπεύει να δημοσιοποιήσει ο ιστότοπος.

Όπως είπε, τα έγγραφα αυτά περιέχουν «μη επεξεργασμένες πληροφορίες από τις στρατιωτικές μονάδες» και δεν περιλαμβάνουν «στρατηγικές αναλύσεις ούτε πληροφορίες υψηλού επιπέδου». Αφορούν κυρίως τη μεταχείριση των κρατουμένων, τις συνομιλίες μεταξύ Αμερικανών αξιωματούχων και Ιρακινών πολιτικών και τις εκρήξεις αυτοσχέδιων ναρκών.

Σύμφωνα με τον Λέιπαν τα έγγραφα προέρχονται από μια βάση δεδομένων που βρίσκεται στο Ιράκ και περιλαμβάνει εκθέσεις που κατέθεταν οι στρατιωτικές μονάδες για τα τεκταινόμενα στη χώρα.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/104

Σαν Σήμερα (23 – 10 -1925) Γεννήθηκε ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις

Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2010

Ογδοντά πέντε χρόνια πέρασαν από τη γέννηση ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες, του Μάνου Χατζιδάκι. Γεννημένος στη Ξάνθη, ο καλλιτέχνης είχε την πρώτη του επαφή με τη μουσική, μόλις στα τέσσερά του χρόνια, παίρνοντας μαθήματα πιάνου, βιολιού και ακορντεόν.

Εγκατεστημένος στην πρωτεύουσα από το 1932, ο μεγάλος μουσικός συνδέεται με άλλους καλλιτέχνες και διανοούμενους μέσα σε μία δεκαετία. Επιρροές όπως του Νίκου Γκάτσου, του Γιώργου Σεφέρη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Άγγελου Σικελιανού και του Γιάννη Τσαρούχη είναι εμφανής σε όλο το έργο του δημιουργού.

Η πρώτη του βράβευση έρχεται στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1959, για τη μουσική της ταινίας «Το ποτάμι». Μόλις ένα χρόνο αργότερα, γίνεται ο πρώτος Έλληνας συνθέτης στον οποίο απονέμεται το βραβείο Όσκαρ για το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά» από την ταινία «Ποτέ την Κυριακή».

Το 1966 ο Χατζιδάκις φεύγει για την Αμερικής όπου και παρέμεινε μέχρι το 1972. Ο Ζυλ Ντασσέν, η Μελίνα Μερκούρη και ο Μάνος Χατζηδάκις βρίσκονται στην Αμερική για να ανεβάσουν τη θεατρική εκδοχή του «Ποτέ την Κυριακή» στο Μπρόντγουεϊ – και εκεί τους βρίσκουν τα νέα για το στρατιωτικό πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967. Εκεί, ηχογραφεί « Το χαμόγελο της Τζοκόντα» και αρχίζει να συνθέτει την «Εποχή της Μελισσάνθης», μια μουσική ιστορία βασισμένη σε αυτοβιογραφικά στοιχεία, που διαδραματίζεται τις πρώτες ημέρες της απελευθέρωσης.

Από το 1975 έως και το 1982, ο Χατζιδάκις αναλαμβάνει καθήκοντα Διευθυντή στον κρατικό σταθμό «Τρίτο Πρόγραμμα», γεγονός που αποτελεί μέχρι και σήμερα σημείο αναφοράς για την πορεία του σταθμού.

Στα τέλη του 1989 ο Χατζιδάκις ιδρύει την «Ορχήστρα των Χρωμάτων» με σκοπό να παρουσιάσει έργα που συνήθως δεν καλύπτονται από τις συμβατικές συμφωνικές ορχήστρες. Ο ίδιος ο Χατζιδάκις διηύθυνε την ορχήστρα μέχρι το τέλος της ζωής του δίνοντας συνολικά είκοσι συναυλίες και δώδεκα ρεσιτάλ ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου.

Από την αρχή της παρουσίας του στον ελληνικό χώρο και συγχρόνως με όλες τις προηγούμενες δραστηριότητες του, ήταν διαρκώς δισκογραφικά παρών με δεκάδες δίσκους που θεωρούνται πια κλασικοί. Ο Κύκλος με την Κιμωλία (1956), Παραμύθι χωρίς Όνομα (1959), Πασχαλιές μέσα απ’ τη νεκρή γη (1961), Δεκαπέντε Εσπερινοί (1964), Μυθολογία (1965), Καπετάν Μιχάλης (1966), Τα Λειτουργικά (1971), Αθανασία (1975), Τα Παράλογα (1976), Σκοτεινή Μητέρα (1985), Τα Τραγούδια της Αμαρτίας (1992) κ.ά. Οι περισσότεροι κύκλοι τραγουδιών είναι σε στίχους Νίκου Γκάτσου.

Ο μεγάλος δημιουργός έφυγε από τη ζωή στις 15 Ιουνίου του 1994.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=362540&dt=22/10/2010#ixzz139auf1PQ

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/102

Ο αρχαίος οπλίτης τρέχει ξανά

v4.ethnos.gr – Ο αρχαίος οπλίτης τρέχει ξανά – τεχνες , πολιτισμος.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/101

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση