ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Το 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων για φέτος είναι ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Το θέμα είναι το έδαφος. Σκοπό έχει την ανάδειξη του εδάφους ως ένα πολύπλοκο, φυσικό και βιολογικό σύστημα, το οποίο στηρίζει και διατηρεί τη βιοποικιλότητα, βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση με τον αέρα και το νερό, σε άμεση συνάρτηση με τις ανθρώπινες δραστηριότητες και αποτελεί ένα πεδίο για παιχνίδι, πειράματα και κατασκευές.
ΤΙ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ;
Αυτό το Εργαστήριο είναι μια φυσική συνέχεια του προηγούμενου “STEAM: Και η γη γυρίζει ” μιας και το έδαφος τελικά είναι η εξωτερική επιφάνεια του φλοιού της Γης.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ
και την ανακαλύπτουμε μαζί με τα παιδιά μέσα από βίντεο και βιβλία
ΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ ΕΔΑΦΟΣ;
Μια επιτόπια έρευνα και παρατήρηση στο έδαφος γύρω από το σχολείο μας, μας δίνει πολύτιμες πληροφορίες…
Γυρίζοντας στην τάξη μας ομαδοποιούμε όσα μαζέψαμε στη βόλτα μας, συζητάμε, θέτουμε ερωτήματα, εκφράζουμε απορίες
ΠΟΙΑ ΖΩΑ ΖΟΥΝ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΔΑΦΟΣ;
Και πώς μπορεί να είναι η ζωή τους εκεί;
Παρακολουθούμε το “μαγικό κόσμο των μυρμηγκιών” σε βίντεο
Και το συνδυάζουμε με το μάθημα των αγγλικών μέσα απο το “The ants go marching” τραγούδι – παιχνίδι και αριθμοί στα αγγλικά από τη miss Ηρώ
Υπάρχουν άλλα ζώα που ζουν μέσα στο έδαφος; Βλέπουμε ενα κατατοπιστικό βίντεο στα αγγλικά που μας μεταφράζει η κυρία και μετά το συζηταμε και το αναλύουμε.
Ζωγραφίζουμε τις γνώσεις που αποκτήσαμε για το “Τι γίνεται κάτω από τα πόδια μας”
ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΤΑ
Τα πανέμορφα λουλούδια φυτρώνουν στο έδαφος…
Ποιο μέρος όμως είναι μέσα στο έδαφος και πώς λέγονται τα υπόλοιπα μέρη ενός φυτού;
Διαβάζουμε το βιβλίο “Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό… ”
Κάνουμε κι εμείς τα φυτά… Από μικρά σποράκια ψηλώνουμε, ανοίγουμε τα φυλλαράκια μας, μας κουνάει ο άνεμος, μας βρέχει η βροχή, μας χαϊδεύει ο ήλιος…
Φυτεύουμε τους δικούς μας σπόρους
και καταγράφουμε σε φύλλο εργασίας τις παρατηρήσεις μας τις επόμενες ημέρες-εβδομάδες (εξέλιξη)
Στη φύση “ΤΟ ΣΠΟΡΑΚΙ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ” με τον αέρα πάνω από χιονισμένα βουνά, τρικυμισμένες θάλασσες, καυτές ερήμους και έφορες πεδιάδες. Γνωρίζει και επιρρεάζεται από τις τέσσερις εποχές του χρόνου. Φυτρώνει, μεγαλώνει, ανθίζει και κάνει τους δικούς του σπόρους που θα ταξιδέψουν με τη σειρά τους για να βρουν γόνιμο έδαφος…
ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Η ΓΕΩΡΓΙΑ
Αποφασίζουμε να γίνουμε κι εμείς μικροί γεωργοί και να φτιάξουμε ένα μποστάνι με λαχανικά της εποχής…
ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΡΥΠΑΝΣΗ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Συγκρίνουμε εικόνες, συζητάμε… Ποια εικόνα είναι πιο ευχάριστη, πού θα μας αρεσε να ζούμε, πού είναι πιο όμορφο το περιβάλλον και πιο υγιές το έδαφος; Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για να μειώσουμε τα σκουπίδια; Τι είναι η ανακύκλωση, η επαναχρησιμοποίηση, η μείωση του υπερκαταναλωτισμού, η επιλογή προϊόντων χωρίς συσκευασίες;
Βλέπουμε βίντεο για την ανακύκλωση και παίζουμε τη “Σκυταλοδρομία της Ανακύκλωσης”
Παιχνίδι…
Να μην πληγώνουμε το έδαφος
ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΡΟ
Και σε μια εικόνα σαν την πιο κάτω το έδαφος τι πρόβλημα έχει;
Τι συμβαίνει με το νερό; Γιατί πρέπει να το προστατεύουμε; πώς;
Ο κύκλος του νερού δε σταματάει ποτέ. Όμως το καθαρό, πόσιμο νερό είναι πολύ λίγο γι αυτό δεν πρέπει να το σπαταλάμε και να το ρυπαίνουμε.
Παιχνίδια για τον κύκλο του νερού στον υπολογιστή και επιτραπέζια
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Σύγκριση του αρχικού και του τελικου εννοιολογικού χάρτη
ΤΟΤΕ ΝΟΜΙΖΑ (μπλε γράμματα)
ΤΩΡΑ ΞΕΡΩ (πράσινα γράμματα)