Άρθρα ανά μήνα: Μάρτιος 2026
Παραμονή της 25ης Μαρτίου…
Τρώω Υγιεινά -Μεγαλώνω Δυνατά
Οι μαθητές του νηπιαγωγείου μας γνώρισαν τις βασικές αρχές της υγιεινής διατροφής μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, μαγειρέματα, επισκέψεις, παιχνίδια, παραμύθια, κατασκευές και μικρές έρευνες.
Έμαθαν να αναγνωρίζουν υγιεινές και λιγότερο υγιεινές τροφές, έπαιξαν την «πυραμίδα της διατροφής», έφτιαξαν μια υγιεινή λαχανόσουπα με τη βοήθεια της BeeBot και πρότειναν υγιεινά δεκατιανά.
Το παπάκι πάει…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Θεματικός Κύκλος: «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην»
Υποενότητα: “Ψυχική υγεία”
«Το Παπάκι Πάει…» είναι ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας που έχει ως στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης, δηλαδή σε συνθήκες που χάσουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους.

1ο εργαστήριο: Φτιάξε τον Βοηθό σου
Ένα παπάκι έχει χαθεί και καθώς βρέθηκε έξω από το σχολείο μας αναλάβαμε να το βοηθήσουμε να βρει το δρόμο για το σπίτι του. Προκειμένου να το καταφέρουμε αυτό θα χρειαστούμε από μια κούκλα βοηθό.
2ο εργαστήριο: Ο Δρόμος για το Σπίτι
Διαβάσαμε το παραμύθι το οποίο μας αφηγείται την περιπέτεια του μικρού Αλέξανδρου ο οποίος πήγε στη λαϊκή με τη μαμά του και χάθηκε. Ακολουθεί συζήτηση. Πως πρέπει να λειτουργούμε σε περίπτωση που χαθούμε.
Μένουμε σταθεροί στη θέση μας
Φωνάζουμε… και ζητάμε βοήθεια από πολλούς
Έχουμε κάθε δικαίωμα να λέμε ΟΧΙ αν κάτι μας ενοχλεί και μας τρομάζει
Οι αστυνόμοι βοηθάνε τα παιδιά, δεν τα πάνε φυλακή.
3o εργαστήριο: Το Παπάκι Πάει …
Με τις κούκλες που έχουν φτιάξει τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί, παίζουμε κουκλοθέατρο όπου ο Πάκος το μικρό παπάκι χάνει τη μαμά του μέσα στο παπιμάρκετ. Πως θα αντιδράσει ο Πάκο; Θα κάνει το σωστό; Τα παιδιά με τις κούκλες συμμετέχουν, του δίνουν τη σωστή κατεύθυνση και τον βοηθούν να βρει τη μαμά του.
Τραγούδι “Αν χαθώ”
Αν χαθώ και δεν σας δω,
μένω εκεί που στέκομαι εγώ.
Με αγνώστους δεν πηγαίνω,
ήσυχα θα περιμένω.
Βοήθεια ζητώ σωστά:
αστυνομία -μαμά με παιδιά.
Το όνομά μου λέω καθαρά,
και το τηλέφωνο του μπαμπά
Κι αν φοβηθώ πολύ, πολύ,
φωνάζω : «Βοήθεια! Όχι εσύ!» 📣
4ο εργαστήριο: Τι θα έκανες αν…
Τα παιδιά ρίχνουν τον κύβο ο οποίος έχει στις έξι πλευρές του εικόνες με σημεία στα οποία έχουν πιθανόν επισκεφτεί π.χ. παιδική χαρά, σούπερ μάρκετ, λούνα παρκ κ.τ.λ. Ανάλογα με την εικόνα που τυχαίνει σε κάθε παιδί γίνεται και η αντίστοιχη ερώτηση π.χ. «Τι θα έκανες εάν στο λούνα πάρκ κατέβαινες από το παιχνίδι και δεν έβλεπες τη μαμά σου;»
5ο εργαστήριο: Ας μάθει και η μαμά με τον μπαμπά
Τα παιδιά ετοίμασαν για τους γονείς τους έναν οδηγό όπου αναφέρονται όσα σημαντικά έμαθαν από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Κήπος: ένας χώρος βιωματικής μάθησης και δημιουργικής απασχόλησης
“Μάρτης όπου είναι κάμποι, φωτοβολά και λάμπει” γράφει ο Γ. Βιζυηνός και πράγματι ο Μάρτιος στον κήπο είναι γεμάτος ενέργεια, ιδέες, παρατηρήσεις, δράσεις και δραστηριότητες!
👉Κατ αρχάς τα κρεμμύδια μας, που τα είχαμε κόψει, γέμισαν πάλι ζωηρά πράσινα φύλλα! Τί έκπληξη! Η φύση μπορεί να ξαναγεννηθεί!
👉Και το μπρόκολο έγινε τώρα όλο λουλούδια!
👉Μα πως αλλάζει η φύση!!!
👉Το χώμα σα να σκλήρυνε από τις χειμωνιάτικες ημέρες που πέρασαν και τώρα με τις πρώτες ζέστες και λόγω των πολλών φετινών βροχών έχει γεμίσει ζιζάνια και λουλούδια!
👉Το παρατηρούμε προσεκτικά και αφαιρούμε τα ζιζάνια με το χέρι ή τα φτυαράκια μας!
👉Οι φράουλες έχουν κιτρινίσει… λες να χαλάσουν; Τί να τις ενόχλησε; Το κρύο; Οι βροχές;
👉Πόσο ψήλωσαν τα μαρούλια μας! Ααα πρέπει να τα μετρήσουμε να δούμε τη διαφορά από όταν τα πρωτοφυτέψαμε.
Έχουμε λοιπόν πια περάσει από το αρχικό στάδιο που αναρωτιόμασταν αν θα φτιάξουμε κήπο; γιατί να φτιάξουμε ένα κήπο στο νηπιαγωγείο; πού θα τον φτιάξουμε; τί θέλουμε να περιλαμβάνει; ποιός θα μας βοηθήσει; στο στάδιο που μας απασχολεί η ευημερία του κήπου που δημιουργήσαμε, η εξέλιξη, ο εμπλουτισμός του, η συστηματική παρατήρηση της πορείας του, οι γνώσεις που μπορούμε να αποκομίσουμε, η χαρά και η δημιουργικότητα που μας εμπνέει η ενασχόληση με τον κήπο μας!
Α μέρος μαθησιακών δραστηριοτήτων και πορείας στο πιο κάτω λινκ👇
Ο σχολικός μας κήπος: πεδίο μάθησης και δημιουργίας-Ιστορίες από το λαχανόκηπο 6
Η ελιά και το λάδι
Μια βόλτα στην αυλή μας και παρατηρούμε το γειτονικό Ελαιώνα. Τι είναι αυτό που βλέπουμε;
- Τι είναι η ελιά;
- Τι μας δίνει;
- Ξέρετε προϊόντα που παράγονται από την Ελιά;
- Πως χρησιμοποιούμε το λάδι;
- Πως λέγεται ο χώρος που η ελιά γίνεται λάδι;
- Τι είναι το χωράφι με τις πολλές ελιές;
- Τι προσφέρει στο ανθρώπινο σώμα και γιατί οι ελιές και το λάδι πρέπει να υπάρχουν στην διατροφή μας;
Μήπως να μαζέψουμε κι εμείς λίγες ελιές;
Στρώνουμε τις λιοπάνες, παίρνουμε τα ραβδιά και αρχίζουμε!
Ακολουθεί η επίσκεψη στον ελαιώνα που μαζεύουν τις ελιές και στο ελαιοτριβείο και οι σχετικές ζωγραφιές
Έπειτα κάναμε πειράματα με το λάδι το οποίο είδαμε ότι δεν αναμιγνύεται με το νερό αλλά επιπλέει πάνω από αυτό. Άναμα του καντηλιού
Κατασκευή ελαιόδεντρα
Δράσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού
Στο Νηπιαγωγείο μας με αφορμή την Ημέρα Κατά του Σχολικού Εκφοβισμού οργανώσαμε μια ευχάριστη, βιωματική δράση μέσα από την οποία δουλέψαμε τη φιλία, την ενσυναίσθηση και την απόρριψη του σχολικού εκφοβισμού!
«Η καρδιά που νιώθει»
Η νηπιαγωγός έδειξε μια χάρτινη καρδιά και ρώτησε:
-Πώς νιώθει μια καρδιά όταν της μιλούν όμορφα;
-Πώς νιώθει όταν κάποιος την κοροϊδεύει, τη φοβίζει ή την αφήνει μόνη;
Κάθε φορά που τα παιδιά έλεγαν μια άσχημη συμπεριφορά, τσαλάκωνε λίγο την καρδιά.
Μετά προσπαθήσαμε να την ανοίξουμε ξανά αλλά τελικά η καρδιά δεν έγινε όπως πριν.
Γι’ αυτό πρέπει προσέχουμε τα λόγια και τις πράξεις μας ώστε να μην τσαλακώνουμε τις καρδιές των άλλων!
«Το δίχτυ της φιλίας»
Έπειτα πήραμε ένα κόκκινο κουβάρι στο χρώμα της αγάπης Κράτησε το πρώτο παιδί την άκρη και το έδωσε σ’ένα άλλο παιδάκι από την παρεούλα λέγοντάς του κάτι όμορφο… Αυτό έγινε μέχρι όλα τα παιδιά να πάρουν το κουβάρι της αγάπης, να πουν κάτι όμορφο σε ένα φίλο τους και το κουβάρι να καταλήξει πάλι στην αρχή. Έτσι σχηματίστηκε το δίχτυ της αγάπης. Ένα δίχτυ φτιαγμένο από την αγάπη όλων μας διότι έστω και ένας αν δεν το κρατάει και αφήσει το σχοινί της αγάπης το δίχτυ θα χαλάσει!
«Ο τοίχος της αγάπης »
Ο καθένας σε μια μεγάλη κόκκινη καρδιά έγραψε κάτι που θα τη βοηθήσει να νιώσει όμορφα και να είναι χαρούμενη όπως: ΑΓΑΠΗ, ΣΥΓΝΩΜΗ, ΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΝΑ ΜΗ ΜΕΙΝΕΙ ΜΟΝΗ, ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ, ΝΑ ΒΟΗΘΑΜΕ κλπ
Έπειτα η νηπιαγωγός πλαστικοποίησε τις καρδιές και τις κρεμάσαμε με πολύχρωμες κορδέλες στο φράχτη του σχολείου. Φτιάξαμε έτσι τον τοίχο της αγάπης!
Τώρα όλοι μπορούν να δουν τι κάνει τις καρδιές των ανθρώπων χαρούμενες και με ποιον τρόπο θα διώξουμε τη βία, το φόβο και την απομόνωση από τα σχολεία!
Ενδοσχολική επιμόρφωση: κομποστοποίηση
Η οικιακή κομποστοποίηση μετατρέπει τα οργανικά υπολείμματα της κουζίνας (φλούδες, καφές) και του κήπου (ξερά φύλλα) σε πλούσιο, φυσικό λίπασμα, μειώνοντας τα σκουπίδια κατά 30-40%.
Χρησιμοποιώντας έναν ειδικό ή αυτοσχέδιο κάδο σε μπαλκόνι ή κήπο, ανακατεύουμε “πράσινα” (υγρά) και “καφέ” (ξηρά) υλικά, δημιουργώντας σε 3-6 μήνες έτοιμο λίπασμα για τα φυτά μας.
Αυτό ήταν το θέμα της σημερινής ενδοσχολικής επιμόρφωσης με εισηγήτρια την κ Ιωάννα Κούρτη εκπαιδευτικό του σχολείου μας με εμπειρία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση.
🫒 Επίσκεψη στο ελαιοτριβείο!
Σήμερα στα πλαίσια της θεματικής για την ελιά, πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στο ελαιοτριβείο Νικολόπουλου στα Μάρμαρα Αιγείρας. Στη διαδρομή μας, περάσαμε δίπλα από ελαιώνες της γειτονιάς σε κάποιους από τους οποίους μάζευαν τις ελιές και γνωρίσαμε έτσι από κοντά ολόκληρο το ταξίδι της ελιάς από το δέντρο μέχρι το πιάτο μας.
Μέσα από μια όμορφη βιωματική εμπειρία που θα μας μείνει αξέχαστη, παρατήρησαμε τη διαδικασία παραγωγής, μάθαμε για την αξία της ελιάς στην ελληνική παράδοση και τη σημασία της υγιεινής διατροφής.
🎯 Στόχοι της δράσης:
• γνωριμία με την παραγωγή ελαιολάδου
• επαφή με την τοπική παράδοση
• ανάπτυξη παρατήρησης και συνεργασίας
• καλλιέργεια σεβασμού προς τη φύση και τα φυσικά προϊόντα
Μια ξεχωριστή εμπειρία γεμάτη εικόνες, αρώματα και νέες γνώσεις!
Ευχαριστούμε πολύ τους υπεύθυνους του ελαιοτριβείου για το ζεστό καλωσόρισμα, την όμορφη ξενάγηση και τα πεντανόστιμα κεράσματα!
Το ολόφρεσκο ελαιόλαδο πάνω στο ψωμάκι, η πιο αγαπημένη γεύση της πατρίδας μας!



.









































