Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων και στον θεματικό άξονα ” Φροντίζω το περιβάλλον” , από την Υποθεματική:«Οικολογική Συνείδηση, φιλοζωία, τα δικαιώματα των ζώων» επιλέξαμε να αξιοποιήσουμε την ενότητα: “Υπεύθυνα παιδιά, υπερασπιστές των ζώων”.
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση , η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα των ζώων.
Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι:
- να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα κι στον άνθρωπο
- να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μία στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.
Όσο αφορά τους στόχους των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα τα παιδιά θα αναπτύξουν:
Δεξιότητες μάθησης : Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα.
Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση κι ευαισθησία , υπευθυνότητα.
Δεξιότητες του νου : Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη , ρουτίνες σκέψης αναστοχασμός.
Τα εργαστήρια που σχεδιάστηκαν έχουν ως γνώμονα τις αρχές του ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ του Νηπιαγωγείου (2003). Επομένως δίνεται έμφαση στην αυτενέργεια των νηπίων και σε δραστηριότητες που έχουν νόημα για τα νήπια. Οι στόχοι των εργαστηρίων είναι συμβατοί με τους στόχους του ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ για το Νηπιαγωγείο.
1ο Εργαστήριο: ” Τί χρειάζεται ένα ζώο για να ζήσει ”
Αρχικά διαβάσαμε το βιβλίο της Κατρίνας Τσάνταλη ” Το Σοφάκι κι ο Ντο”, ένα βιβλίο που εξηγεί το τί χρειάζεται ένα αδέσποτο ζώο για να ζήσει.
Ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά κι οι ιδέες τους , τις οποίες αποτύπωσαν στο αντίστοχο φύλλο εργασίας.
2ο Εργαστήριο: ” Τα αδέσποτα”
Διαβάσαμε το βιβλίο της Γιολάντας Τσορώνη Γεωργιάδη ” Τα αδεσποτάκια”
Προβληματιστήκαμε σχετικά με το γιατί υπάρχουν τόσα αδέσποτα στους δρόμους; Πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε απέναντί τους; Τα παιδιά ζωγράφισαν τις ιδέες τους.
3ο Εργαστήριο: ” Σέβομαι τα ζώα”
Mέσα από την επίδειξη του κατάλληλου παιδαγωγικού υλικού τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στα ζώα. Τα παιδιά ομαδοποίησαν τις εικόνες ανάλογα με τη σωστή ή τη λάθος συμπεριφορά του ανθρώπου απέναντι στα ζώα.
4ο Εργαστήριο: ” Και τα ζώα έχουν δικαιώματα”
Τα παιδιά γνώρισαν το κείμενο της οικουμενικής διακήρυξης των δικαιωμάτων των ζώων κι συνειδητοποίησαν ότι και τα ζώα έχουν δικαιώματα τα οποία οφείλουμε να σεβόμαστε.
Στη συνέχεια ζωγράφισαν όποια δικαιώματα ήθελαν κι τα παρουσίασαν στην ολομέλεια .
5ο Εργαστήριο: ” Αν είχαν φωνή τα ζώα;”
Παρουσιάζονται στα παιδιά διάφορες εικόνες ζώων όπου δείχνουν τα ζώα σε πολλαπλές καταστάσεις πχ. ζώα που ζουν χαρούμενα , ζώα φυλακισμένα σε κλουβιά, άγρια ζώα σε τσίρκο, ζώα που τα κακοποιούν τα αφεντικά τους. Τα παιδιά παραθέτουν τις απόψεις τους για όλες αυτές τις καταστάσεις κι ζωγραφίζουν τις ιδέες τους για το τί μπορεί να σκέφτονται τα ζώα.
6ο Εργαστήριο: ” Αναλαμβάνουμε δράση”
Μετά από όλα αυτά που μάθαμε , αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση και δημιουργήσαμε τις αφίσες μας.
Δραματοποιήσαμε τη φροντίδα ενός αδέσποτου ζώου.
Η Έφη, η μαθήτριά μας, μας έφερε το κατοικίδιο της, ένα γλυκύτατο κουνελάκι.
Συμπληρώσαμε τον πίνακα διπλής εισόδου σχετικά με το ποιο ζώο θα θέλαμε να έχουμε.
Τέλος παίξαμε κουίζ κι διαδικτυακά παιχνίδια για τα ζώα συντροφιάς.