STEM 4 Equality

Από την προηγούμενη εβδομάδα ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε στο νηπιαγωγείο μας ένα πρόγραμμα που αφορά στην καταπολέμηση των έμφυλων στερεοτύπων στη νηπιακή ηλικία μέσω εκπαίδευσης STEM (Science Technology Engineering Mathematics). To πρόγραμμα αυτό υλοποιείται από εμάς σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Scico, ενώ τη διαχείριση της συνολικής επιχορήγησής του έχουν αναλάβει από κοινού το ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow.

Τα έμφυλα στερεότυπα μπορούν να καταπολεμηθούν με την ανάπτυξη στοχευμένων δράσεων. Συγκεκριμένα, η έκθεση των παιδιών σε γυναικεία πρότυπα και η παροχή ίσων ευκαιριών για να ασχοληθούν με παιχνίδια και δραστηριότητες STEM έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει την ίση κοινωνικοποίηση των φύλων. Από τη μία, τα κορίτσια ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους σε σχέση με τις ικανότητες τους στο STEM. Από την άλλη, τα αγόρια που εμπλέκονται σε τέτοιες δραστηριότητες αποκτούν ενσυναίσθηση απέναντι στην ιδιότητα των φύλλων και υγιή, ισορροπημένα έμφυλα πρότυπα.

1η ενότητα: Προγραμματισμός

Στην πρώτη ενότητα επιχειρήσαμε να κάνουμε τα πρώτα μας βήματα στον προγραμματισμό και τη ρομποτική. Σκοπός είναι να αποκτήσουν τα παιδιά τις βασικές γνώσεις προγραμματισμού και τη λογική πίσω από αυτόν, χωρίς να χρειάζεται να γράψουν κάποιον κώδικα.

Ξεκινήσαμε προγραμματίζοντας το ρομποτάκι μας, τη beebot, να μεταφέρει τους ήρωες της ιστορίας, τη Σίρα και τον Ίβικ, στο ιγκλού τους αποφεύγοντας τις πολικές αρκούδες. 1673960056382
Έπειτα, πάνω σε ένα πλέγμα όμοιο με αυτό της beebot φτιάξαμε άλλες  δοκιμασίες. Τα παιδιά κλήθηκαν να οδηγήσουν τον ήρωα της εκάστοτε δοκιμασίας να φτάσει στον προορισμό του χρησιμοποιώντας βελάκια κατεύθυνσης.(offline coding). 1673960056395
Αφού τα καταφέραμε περίφημα στις δυο προηγούμενες δράσεις, είπαμε να παίξουμε και ένα online παιχνίδι χρησιμοποιώντας τη δωρεάν πλατφόρμα προγραμματισμού Run Marco All Can Code. Τα παιδιά εδώ καλούνται να τοποθετήσουν στη σειρά πλακίδια με εντολές, φτιάχνοντας έτσι μια αλληλουχία κινήσεων, τις οποίες εκτελεί ο πρωταγωνιστής του παιχνιδιού.

Παίξαμε σε ζευγάρια ή σε ομάδες των τριών καλλιεργώντας έτσι δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.

1673960056409

Ο μαγικός κόσμος της ρομποτικής και του προγραμματισμού μας ξετρέλανε και συνεχίσαμε να ασχολούμαστε με τέτοιου είδους δραστηριότητες και μετά το τέλος της ενότητας.

 

2η ενότητα: Ας εξερευνήσουμε τον κόσμο γύρω μας

  Στην ενότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες ανακάλυψαν τον κόσμο γύρω τους με πολλούς δυνατούς βιωματικούς τρόπους. Σκοπός σε αυτήν την ενότητα ήταν η ενίσχυση της παρατηρητικότητας τους και η ικανοποίηση της έμφυτης περιέργειάς τους! Έτσι μέσα από διαφορετικές εφαρμογές οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώθηκαν με έννοιες όπως το μικροσκόπιο, ο μαγνήτης και η πυκνότητα.

 

Αφού εξηγήσαμε τι είναι το μικροσκόπιο, ζητήσαμε από τα παιδιά να διαλέξουν ένα αντικείμενο από την τάξη ή απο τον κήπο, το οποίο θα ήθελαν να δουν «κάτω από τα μάτια» του μικροσκοπίου.  Η αλήθεια είναι ότι μας φάνηκε πολύ περίεργος ο κόσμος μεγενθυμένος  τόσες φόρες…! 1673960056348 1673960056327 1673960056339 1673960056314
Παρατηρήσαμε ποια αντικείμενα έλκονται και ποια απωθούνται από τους μαγνήτες με το μαγνητικό ψάρεμα στην άμμο. Έπειτα πήραμε το μαγνήτη και πειραματιστήκαμε με διάφορα υλικά της τάξης μας.

Φέραμε στην τάξη καινούργιο υλικό κατασκευών με μαγνήτες μέσα από το οποίο κατανοήσαμε την ύπαρξη δυο πόλων στους μαγνήτες και τη μεταξύ τους διάδραση. Το υλικό αυτό έγινε αγαπημένη επιλογή στις ελεύθερες δραστηριότητες!

1673960056359 1673960056371
Μιλήσαμε για την έννοια της πυκνότητας μέσα από το παρακάτω πείραμα: βάλαμε διάφορα υλικά μέσα σε ένα δοκιμαστικό σωλήνα και παρατηρήσαμε τις διαφορετικές διαστρωματώσεις που δημιουργήθηκαν. 1674921720443
Κατανοήσαμε πως αντιδρά το υγρό σαπούνι για τα πιάτα με τα λιπαρά των τροφών παρατηρώντας την κίνηση των χρωμάτων κάθε φορά που ακουμπούσαμε τη μπατονέτα με το σαπούνι στο γάλα. Μας άρεσαν πολύ οι μίξεις χρωμάτων που δημιουργήθηκαν! 1674921720435 Αντιγραφή

 

3η ενότητα: Ταξιδεύοντας στο ηλιακό μας σύστημα

Αφορμή για την έναρξη αυτής της ενότητας ήταν η επίσκεψη του mini πλανητάριου στο σχολείο μας. Μετά από μια εντυπωσιακή προβολή, γίναμε μικροί αστροναύτες, μπήκαμε στο διαστημόπλοιό μας και ταξιδέψαμε στο ηλιακό μας σύστημα.

Η εμπειρία μας μέσα στο mini πλανητάριο! 1674918747975 1674918747983 1674918747998 1674918747991
Αφού γνωρίσαμε τους πλανήτες και μάθαμε μερικές πληροφορίες γι αυτούς, πειραματιστήκαμε με διάφορα υλικά κατασκευάσαμε μια μακέτα του ηλιακού μας συστήματος. Έπειτα χρησιμοποιήσαμε την τεχνική δημιουργίας βίντεο, Stop Motion και είδαμε τους πλανήτες της μακέτας μας να κινούνται! 1674918747920 1674918747956
Έπειτα μιλήσαμε για τις φάσεις τις Σελήνης, και τις φτιάξαμε κι εμείς τρώγοντας μπισκότα!!!

Για να κατανοήσουμε καλύτερα το φαινόμενο αυτό, μπήκαμε κι εμείς οι ίδιοι στη θέση της Γης, του Ήλιου και της Σελήνης.

1674918747897 1674918747909
Δημιουργήσαμε τη γωνιά των πλανητών στην τάξη μας και παίξαμε παιχνίδια σχετικά με το διάστημα. 1674918747943

 

 

 

5

βρες την λέξη!

Λίγο πριν τη διακοπή των μαθημάτων για τα Χριστούγεννα μας επισκέφτηκε ένα από τα ξωτικά του Αγ.Βασίλη και μας ανέθεσε αποστολή:Να βρούμε τη χριστουγεννιάτικη λέξη πυ σχηματίζεται αποκωδικοποιώντας τα σύμβολα.Καθε σύμβολο αντιστοιχεί σε ένα γράμμα.Χρησιμοποιήσαμε την κωδικοποιημένη αλφάβητο που η συνάδελφος Δ.Χουλιάρα είχε μοιραστεί σε μια σχετική παρουσίασή της,ετοιμάσαμε τον πίνακα αναφοράς με χριστουγεννιάτικες λέξεις και…..έτοιμοι!Χρησιμοποίησαμε τα μαγνητικά γράμματα της τάξης και συνεργαστήκαμε σε ζευγάρια για να βρούμε την χριστουγεννιάτικη λέξη που κρύβεται.Τα καταφέραμε περίφημα!!

 

3079341658 66f11e8b72 b

Χριστούγεννα 2022!

Λίγο πριν κλείσουμε για τις διακοπές των Χριστουγέννων, σας δίνουμε μια γεύση από τις τέσσερις τελευταίες εβδομάδες στο σχολείο…

Στολίσαμε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο μας!

1671713043163

Διαβάσαμε την ιστορία της γέννησης του Χριστού, φορέσαμε στολές και τη δραματοποιήσαμε!

1671713043174 1671713043183

Συνέχεια

Eνδοσχολική επιμόρφωση

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου το σχολικό έτος 2022-23 συμμετείχαν στο επιμορφωτικό πρόγραμμα «Το κρυμμένο μυστικό της ιστορίας», το οποίο διεξήχθει  μέσω της πλατφόρμας Ασύγχρονης της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (Ε.Ε.Π.Ε.Κ.).

VevaiosiGiaToSxoleio

Το ρομποτάκι μας ανακαλύπτει τα υλικά που απορροφούν το νερό

Αφού πειραματιστήκαμε με την ικανότητα κάποιων υλικών να απορροφούν το νερό φέραμε την beebot στην τάξη για να δούμε τι ξέρει κι αυτή σχετικά με αυτό….Ζωγραφίσαμε τα υλικά(βαμβάκι,αλουμινόχαρτο,πλαστικό,ύφασμα κτλ )και ξεκινήσαμε να προγραμματίζουμε την μελισσούλα να περάσει από τα τετράγωνα που φιλοξενούν υλικά που αγαπούν να απορροφούν το νερό:

czNmcy1wcml2YXRlL3Jhd3BpeGVsX2ltYWdlcy93ZWJzaXRlX2NvbnRlbnQvd2s3MzczNDIwNS1pbWFnZS1rcDZjYnJoYy5qcGc

πειράματα με το νερό!

Στα πλαίσια του προγράμματος E Twinning που υλοποιούμε τη φετινή χρονιά θα ασχοληθούμε με το νερό,τις ιδιότητές  του τις μορφές του,τη χρησιμότητά του,την διατήρησή του κτλ.Ο πειραματισμός,η παρατήρηση,η καταγραφή είναι ο καλύτερος τρόπος να εμπλέξουμε τα παιδιά ,κρατώντας το ενδιαφέρον τους ζωντανό. Συνέχεια

Εργαστήριo Δεξιοτήτων: « Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή! »

Ολοκληρώθηκε η υλοποίηση του πρώτου εργαστηρίου δεξιοτήτων που αφορά στον τομέα της ψυχικής υγείας «Ζω καλύτερα-Ευ ζην» με τίτλο «Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή».

Το πρόγραμμα στοχεύει στην κοινωνικοσυναισθηματική υποστήριξη και ομαλή προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο.

02

Κατά την υλοποίηση του προγράμματος μας επισκέπτονταν η «Ηλιαχτίδα».Η μικρή Ηλιαχτίδα, παρουσιάστηκε στα παιδιά, τα κάλεσε να γνωριστούν κι εκείνα μαζί της παίζοντας παιχνίδια γνωριμίας. Παιχνίδια στο χώρο, «διαδρομές» που οδηγούν από το σπίτι στο σχολείο, μουσικές καλημέρες, καλημέρες με ηχώ, παντομίμα, ιστός φιλίας και άλλα πολλά παιχνίδια έκφρασης, μουσικής και κίνησης.

01 01

Το αγαπημένο αντικείμενο που έφερε ο καθένας από το σπίτι του έγινε αφορμή να λύσουμε αινίγματα, να μοιραστούμε και να νιώσουμε πιο κοντά! Τα παιχνίδια της Ηλιαχτίδας μας βοήθησαν να μάθουμε καλούς τρόπους επικοινωνίας, να συζητήσουμε, να συνδεθούμε σαν ομάδα και να συμφωνήσουμε στους τρόπους που θέλουμε να λειτουργεί η τάξη μας και στο πώς θέλουμε να είναι το σχολείο μας! Πολλές από τις ιδέες των παιδιών αξιοποιήθηκαν ώστε να αναβαθμιστεί ο αύλειος χώρος του σχολείου μας! Αποχαιρετώντας μας, η ηλιαχτίδα προσέφερε στα παιδιά αναμνηστικά του ήλιου για να τα ευχαριστήσει για τη συνεργασία τους και για να θυμούνται πάντα όλα τα παιχνίδια που έπαιξαν μαζί.

04

Το νερό…

 

IMG20221108141408

Με αφορμή τις έντονες βροχοπτώσεις των προηγούμενων ημερών, μιλήσαμε για το νερό και τον υδρολογικό κύκλο.

Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι «Το μεγάλο ταξίδι του νερού» και αφού το σχολιάσαμε, προσπαθήσαμε να βάλουμε τις εικόνες του βιβλίου στη σειρά και να διηγηθούμε από την αρχή την ιστορία. Έτσι εξασκήσαμε τη μνήμη μας και τη λογικομαθηματική μας σκέψη.

1667629300264  6

Γίναμε κι εμείς σταγόνες που εξατμιστήκαν με τη βοήθεια του ήλιου και όταν κρυώσαμε πολύ γίναμε χιόνι ή και βροχή:

dr1 dr2

Συνέχεια

logo 3

E Twinning 2022-2023:Playing with water

Λατρεύουμε τις συνεργασίες με άλλα σχολεία και μέσα από την υλοποίηση E Twinning προγραμμάτων κάθε χρόνο μπορύμε να γνωρίζουμε σχολεία εντός και εκτός Ελλάδας.Την φετινή σχολική χρονιά θα συνεργαστούμε με σχολεία της Πάτρας,της Καστοριάς,της Αθήνας ,της Ιταλίας και της Λιθουανίας στο project που λέγεται «Playing with water»

Συγκεκριμένα,τα συμμετέχοντα σχολεία είναι:

Νηπιαγωγείο Πενταβρύσου Καστοριάς

 38ο Νηπιαγωγείο Πατρών

 1ο Νηπιαγωγείο Ηλιούπολης

3ο Νηπιαγωγείο Βούλας

18ο Νηπιαγωγείο Αγίου Δημητρίου

34ο Νηπιαγωγείο Πατρών

Rodari Preschool (Iταλία)

Kauno lopšelis-darželis(Λιθουανία)

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει ως τον Απρίλιο 2023 και οι βασικοί μας στόχοι είναι:

  • Να αυξήσουμε την περιβαλλοντική συνείδηση για την προστασία και την εξοικονόμηση του νερού
  • Να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών για την προστασία της φύσης γενικά δείχνοντας τη σπουδαιότητα του νερού για την διατήρηση της ζωής στον πλανήτη
  • Να αναπτύξουμε τις κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών, όπως ο σεβασμός των απόψεων των άλλων, η συνεργασία, η ανάληψη ευθύνης για τις πράξεις τους
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και δημιουργικότητα
  • Υιοθέτηση φιλικής προς το περιβάλλον συμπεριφοράς
  • Εξοικείωση των μαθητών με μια ποικιλία εργαλείων web 2.0 προκειμένου να επικοινωνούν με άλλους μαθητές ακόμα κι αν είναι μακριά και να εκφράζονται
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης, να εστιάζουν σε πραγματικά προβλήματα, να προτείνουν και να αναζητούν λύσεις.

Συνέχεια