Τη φετινή χρονιά ξεκίνησαν τα Εργαστήρια Δεξιοτητων στο Νηπιαγωγείο,το Δημοτικό και το Γυμνάσιο.Εδώ μπορείτε να δείτε τις 4 θεματικές ενότητες με τις οποίες θα ασχοληθεί η κάθε σχολική μονάδα.Από τις 4 αυτές θεματικές ενότητες ,μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να επιλέξει ένα εργαστήριο και να ασχοληθούν με αυτό για δύο μήνες εως την λήξη του σχολικού έτους
Δείτε την εγκύκλιο εδώ
Στο δικό μας σχολείο οι εκπαιδευτικοί και των δύο τμημάτων αποφασίσαμε την περίοδο Οκτωβρίου-Νοέμβριου να ασχοληθούμε με την θεματική ενότητα ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ-Κοινωνική Συναίσθηση κι Ευθύνη.Συγκεκριμένα επιλέξαμε το Πρόγραμμα «Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία»της Θ.Μαρινάτου, του οποίου ” Οι προτεινόμενες δραστηριότητες αναπτύσσονται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης, ενθαρρύνοντας την ενεργό εμπλοκή των παιδιών και εστιάζουν στην καλλιέργεια και την ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών ικανοτήτων, αξιοποιώντας τις αρχές της παιδαγωγικής ψυχολογίας”.
Μπορείτε να δείτε το Πρόγραμμα στο σύνολο του εδώ:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο”Ας γνωριστούμε παίζοντας”
Καθώς ακόμα βρισκόμαστε στην αρχή του σχολικού έτους παιχνίδια γνωριμίας και δεσίματος γίνονται καθε μέρα.Φτιάχτηκε και το μπουκέτο της τάξης μας…κάπως αλλιώς…Το στεφάνι με τα λουλούδια της τάξης που δεν είναι άλλα από τα ίδια τα παιδιά!
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο:”Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου”
Η Μελένια,η κούκλα της τάξης,εμφανίστηκε στεναχωρεμένη διότι τα παιδια στο σχολείο κοροϊδεύουν την φίλη της την Δώρα ,η οποία μιλάει ψευδά ενώ ο αδελφός της έχει κινητικά προβλήματα.Προτάθηκαν λύσεις από τα παιδιά και έπειτα συζητήσαμε άλλες περιπτώσεις όπου κάποιος δέχεται κοροϊδία συνήθως σε μια ομάδα…Τι μπορούμε να κάνουμε τότε;Με την βοήθεια των παρακάτω παρουσιάσεων συζητήσαμε περιπτώσεις ανθρώπων που ίσως δέχονται άσχημα σχόλια….τι νιώθουν,πώς θα νιώθαμε εμείς στη θέση τους,πώς μπορούμε να συμπεριφερθούμε….;
EΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο:ΕΣΥ ΚΙ ΕΓΩ ΜΑΖΙ
Το εργαστήριο ξεκινάει με το παραμύθι “Σοφία ,η αγελαδίτσα τραγουδίστρια “,το οποίο εμείς παρακολουθήσαμε στο you tube διότι είναι εξαντλημένο:
Eρωτησεις του τύπου “πώς νοιώθει η Σοφία καθε φορά που την απορρίπτουν”,”μπορείτε να εκφράσετε κι εσείς το συναίσθημά της;””τι θα κάνατε εσείς στη θέση της;πώς θα νοιώθατε;””Με ποιο τρόπο χειρίστηκε τα συναισθήματά της η Σοφία ;”,”Τι αποφάσισε να κάνει για να κάνει πραγματικότητα όσα ήθελε” ,”γιατί δεν την δέχονταν στην ομάδα τους οι ορχήστρες;”κτλ.,μας βοήθησαν να επεξεργαστούμε με τα παιδιά την ιστορία της Σοφίας ,να μπούμε στη θέση της και να αφουγκραστούμε τα συναισθήματα που δημιουργούνται.Δόθηκε στο τέλος το παρακάτω φύλλο εργασίας :
EΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο:”ο εαυτός μου….”
“Κατασκοπεύουμε “τους φίλους μας τους φίλους μας παίζοντας το παιχνίδι που προτείνεται στο συγκεκριμένο εργαστήριο και βρίσκουμε τα κοινα μας σημεία.Συζητούμε για όσα εντοπίσαμε:
- παίζουμε τον κατασκοπο
Δημιουργούμε μια παρουσίαση του εαυτού μας(ιδέα από pinterest )όπου αναφερουμε το αγαπημένο μας παιχνίδι,το αγαπημένο μας ζώο καθώς και εξωτερικά χαρακτηριστικά μας(χρώμα ματιών).Αφού ολοκληρωθούν τα έργα μας,ο καθένας το παρουσιάζει στην ολομέλεια και τα βάζουμε δίπλα διπλα γιατί …είμαστε μια παρέα…
EΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5ο:”….και οι άλλοι”
Αφού είδαμε σε βίντεο την εχθρόπιτα , συζητήσαμε τι συναίσθημα ένιωθε ο ήρωας της ιστορίας που τον οδηγησε να νιώθει εχθρικά για το νεοφερμένο αγόρι,τον Τζέρυ…Το έχουμε νιώσει εμείς ;Σε ποιές περιπτώσεις;Τι κάναμε τότε;Με αφορμή την ιστορία ζωγραφίσαμε περιπτώσεις που έχουμε νιώσει θυμό στην καθημερινότητα του σχολείου.Δημιουργήθηκε ιδεολογικός χάρτης -οδηγός που θα συμβολευόμαστε όταν χρειαστεί να λύσουμε εποικοδομητικά μια σύγκρουση,ένα πρόβλημα με τους φίλους μας,αφού πρώτα καναμε σε role play πολλές τέτοιες καταστάσεις.Εμπνεόμαστε από αυτόν και συμπληρώνουμε και φύλλο εργασίας σχετικό.
Επισφραγίσαμε τη φιλία μας χαρίζοντας χάρτινα βραχιόλια φιλίας στους φίλους μας….
Και φυσικά απολαύσαμε ολοι μαζί την …”φιλόπιτα”που μας ετοίμασε η μαμά της Αθηνάς η κ.Ευαγγελία και την ευχαριστούμε πολύ για αυτό!Ε,βοηθήσαμε και μεις λιγο….της γράψαμε την συνταγή…Προσφέραμε ο ένας στον άλλον τα cup cakes της φιλίας κάνοντας και μια φιλοφρόνηση στον φίλο μας.
Τι γίνεται όμως όταν ο θυμός μας κατακλύζει;“Ο θυμωμένος Άρθουρ “του ORAM HIAWYN μας έφερε αντιμέτωπους με τέτοιες περιπτώσεις…Έχουμε νιώσει ποτέ τέτοιο θυμό;Πώς είναι η εκφραση του προσώπου μας ,πόσο σφιγμένο είναι το σώμα μας;…Πώς μπορούμε να ανακουφιστούμε από ενα τέτοιο δυνατό θυμό;Αφου είπαμε δικές μας ιδέες είδαμε το εξαιρετικό υλικό απο την ακόλουθη κοινωνική ιστορία και ζωγραφίσαμε σε ζευγαράκια τις επιλογές για σωστή διαχείριση του θυμού μας
Εργαστήριο 6ο:Η ταυτότητά μου
Μέσα απο την ιστορία του Ελμερ προσεγγίζουμε την έννοια της ταυτότητας του καθε ένα από μας…διαφορετικοί και μοναδικοί.Κι ακριβώς όπως και οι μεγάλοι φτιάχνουμε και μεις τις δικές μας ταυτοτητες
Eργαστήριο 7ο:όλοι διφορετικοί -όλοι ίσοι
Στο τελευταίο εργαστήριο παρουσιάζεται η ιστορία του Ζαμπντερφίλιο,του περίεργου ζώου που κανείς δεν ήθελε να έχει φίλο ,μόνο και μόνο επειδή δεν έμοιαζε με κάτι οικείο στους άλλους,ήταν διαφορετικό και παράξενο
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν από την ιστορία και πρόθυμα επαιξαν και τα ίδια κουκλοθέτρο
Ακολουθησε συζήτηση που σκοπό ειχε την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των παιδιών και στηρίχτηκε στα εξής ερωτήματα: « Ποιο είναι το πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει ο Ζαμπντερφίλιο; “,« Τι έκανε για να επιλύσει το πρόβλημα; » “Η απόφαση που επέλεξε έλυσε το πρόβλημα;”.
Τέλος με την δημιουργία ιδεολογικού χάρτη στο popplet αξιολογούμε την νέα γνώση ,την αλλαγή που ενδεχομένως συντελέστηκε μετά τις δράσεις του εργαστηρίου
Τέλος σύμφωνα με την προτεινόμενη στο εργαστήριο δράση τα παιδιά μας γνώρισαν τα μέλη των οικογενειών τους δείχνοντας μας φωτογραφίες ,συζητήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους και με τη βοήθεια μιας παρουσίασης power point με τίτλο Είδη οικογένειας
Φυσικά απεικονίσαμε την δική μας οικογένεια εικαστικά:
Για την αυτοαξιολόγηση των παιδιών συντάχθηκαν τα παρακάτω φύλλα εργασίας:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο:ΔΕ ΜΑΛΩΝΩ ΔΕ ΜΑΛΩΝΩ ΑΓΚΑΛΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΛΩΝΩ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ
(Το εργαστήριο υλοποιήθηκε στο τμήμα 1.Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί:
Αιματίδου Δανάη,Θεοδώρου Κων/να)
1.ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗ
Τον Ιανουάριο ασχολούμαστε με το δεύτερο εργαστήριο από την ενότητα ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ .Επιλέξαμε το ΔΕ ΜΑΛΩΝΩ ΔΕ ΜΑΛΩΝΩ ΑΓΚΑΛΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΛΩΝΩ της Αρτεμης Παπαδημητρίου,προκειμένου να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τις σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους καθώς επίσης και τις δεξιότητες μάθησης μέσω διερεύνησης ενός προβλήματος ,επικοινωνίας ,κριτικής σκέψης και συνεργασίας.Μπορείτε να δείτε το υλικό του εργαστηρίου εδώ:
https://blogs.sch.gr/18nipagdim/files/2022/01/Δεν-μαλώνω-δεν-μαλώνω-αγκαλιά-μεγάλη-απλώνω.pdf
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1:ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΩ
Αρχικά έγινε μια διερεύνηση της ήδη υπάρχουσας γνώσης των παιδιών σχετικά με τις έννοιες Βία και Εκφοβισμός.Τι σας έρχεται στο νου όταν τις ακούτε;Μπορείτε να τις ζωγραφίσετε;Δημιουργήθηκε ένα ψηφιακό βιβλίο με τις δουλειές μας που μπορείτε να το δείτε εδώ
Επειτα διαλέξαμε ένα συμμαθητή μας που δεν παίζουμε συχνά,ζωγραφίσαμε ό ένας τον άλλον και πήραμε πληροφορίες για αυτόν/ήν που δε γνωρίζαμε μέχρι τώρα.Τον παρουσίασαμε στην ομάδα.Κατόπιν γίναμε τετράδες,διαλέξαμε ακόμα ένα ζευγαράκι συμμαθητών και δώσαμε ονόματα στις ομάδες μας….Σε όλη τη διάρκεια της ημερας μας στο σχολείο οι ομάδες έπαιξαν,έφαγαν και δούλεψαν μαζί έτσι ώστε να γνωριστούν ακόμα καλύτερα.
- τα …”πεπόνια “
- η ομάδα που λέγεται “τα μήλα”
- Τα …”καρπούζια “
Με αφορμή μια παρουσίαση power point που ετοίμασε η νηπιαγωγός με τις διάφορες μορφές βίας συζητήσαμε σχετικά με το αν έχουμε υποστεί κάποια ή αν έχουμε ασκήσει εμείς βία ,είτε στο σχολειο ειτε κάπου αλλού …Η συζήτηση αποκάλυψε ότι λιγο πολύ έχει συμβεί σε αρκετούς από μας ,κυρίως να υποστούμε λεκτική βία….Ελπίζουμε και οι υπόλοιπες δράσεις να μας ενισχύσουν περισσότερο σαν ομάδα και να διώξουμε όλες τις μορφές βίας μακριά….
https://blogs.sch.gr/18nipagdim/files/2022/01/Μορφές-βίας.pdf
Για την εμπέδωση της νέας γνώσης φτιάχτηκε το παρακάτω ψηφιακό παιχνίδι:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2:Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ ΑΠΟΨΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
Διαβάσαμε το βιβλίο “ο Νταής του σχολικού“και το επεξεργαστήκαμε με τη ρουτίνα του κύκλου των διαφορετικών απόψεων.Με ερωτήσεις όπως τι είναι ο Νταής,τι συμπεριφορά είχε αυτός στην ιστορία,τι είδους συναισθήματα προκαλούσε αυτή;Τι είδους προβλήματα αντιμετώπισε ο ήρωας της ιστορίας,ο Αριστοτέλης και πώς;Έχουμε κατι να του προτείνουμε εμείς;
Οι σκέψεις μας καταγράφτηκαν και εικονογραφήθηκαν στην παρακάτω αφίσα:
Ο Αριστοτέλης θα μπορούσε να αδιαφορήσει,να πει στον Άρη τον νταή stop με ενοχλείς,να μιλήσει στους γονείς του για το πρόβλημά του και να το πει στην συνοδηγό του σχολικού,την κ.Ρένα,ώστε να του αλλάξει θέση.
Κατόπιν με αφομή την ιστορία του Αριστοτέλη ,γράψαμε και εικονογραφήσαμε την δική μας ιστορία για την ενδοσχολική βία:“Η Σουρικάτα με το πρόβλημα”
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3:ΜΠΑΙΝΩ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ
Διαβάζουμε το εκπαιδευτικό σενάριο “Η Μιμή η κουταλαυτού”.Πρόκειται για την ιστορία ενός κοριτσιού που λογω του μεγέθους των αυτιών της δέχεται bullying λεκτικό από τον Τζακ,τον νταή συμμαθητή της.Καθώς διαβάζουμε και δραματοποιούμε την ιστορία τα παιδιά γράφουν στο περιγραμμα της Μιμης που έχουν ζωγραφίσει σε μεγάλο χαρτί και γράφουν σκεψεις δικές τους σχετικά με την Μιμή.Πως θα την χαρακτηρίζαμε ,πώς νομιζουμε ότι νοιώθει;
- ζωγραφίζουμε την Μιμή
Κατόπιν, η Μιμή στεναχωρεμένη μας διηγείται τι της συμβαίνει .Εμείς προσπαθούμε να μπούμε στη θέση της και να τη στηρίξουμε με λόγια φροντίδας και παρηγοριάς.
Όμως και τον Τζακ πρέπει να τον κάνουμε να σκεφτεί τη συμπεριφορά του .Κάθεται λοιπόν στην “ανακριτική ” του καρέκλα και του μιλούμε για να τον συνετήσουμε
Αλήθεια,ποια είναι η θέση μας όταν ξέρουμε ότι ένα παιδί εκφοβίζεται από ένα άλλο;Μένουμε απαθείς ή όχι;
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4:Τα μαγικά καπέλα εν δράση!
Επεξεργαζόμαστε με τη ρουτίνα του έντεχνου συλλογισμού Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι τον πίνακα του Matt Mahurin με τίτλο «Bullying».Στη συνέχεια εμβαθύνουμε περισσότερο στο θέμα με τη μεθοδολογία των 6 καπέλων των σκέψεων.
https://blogs.sch.gr/18nipagdim/files/2022/02/ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ-ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ-δε-μαλωνω-δε-μαλωνω-Copy.pdf
Στην παρουσίαση παρακάτω μπορείτε να δείτε τις δικές μας ιδέες:
https://blogs.sch.gr/18nipagdim/files/2022/02/ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ-ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ-δε-μαλωνω-δε-μαλωνω-2.pdf
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5:Τα δικά μας μηνύματα
Πώς θα ενημερώσουμε την κοινότητα για το φαινόμενο του εκφοβισμού στα σχολεία;Μπορούμε να κάνουμε κάτι για αυτό;
Ναι ,κάτι μικρό μπορούμε κι εμείς…
Φτιάχνουμε μια αφίσα και με το εγαλείο https://www.thinglink.com/ την μετατρέπουμε σε διαδραστική ,με τα δικά μας μηνύματα
Με αφορμή το κάλεσμα για 9η χρονιά του Χαμόγελου του παιδιού για σχολικές δράσεις ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον Εκφοβισμό δημιουργήσαμε μια αφίσα με τίτλο “ΜΙΛΑ”καθώς και ένα όμορφο βιντεάκι …για να στείλουμε το μήνυμα “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”σε ακόμη περισσότερα παιδιά:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2ο:ΕΥ ΖΗΝ
Θεματική Ενότητα Υγεία-Διατροφή
Τίτλος εργαστηρίου:”Τη διατροφή μου φροντίζω, δόντια γερά χτίζω»
Το εργαστήριο υλοποιήθηκε στο τμήμα 2 .
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Βρόικου Παρασκευή,Παπαδοπούλου Ελένη
Τον τελευταίο καιρό στα πλαίσια της πραγματοποίησης του εργαστηρίου καλλιέργειας δεξιοτήτων με θέμα το ευ ζην και πιό συγκεκριμένα την διατροφή υλοποιούμε δράσεις για την υγιεινή διατροφή και την στοματική υγιεινή.
Παρακάτω σας παρουσιάζουμε ορισμένες κατασκευές που φτιάξαμε από χρωματιστά χαρτόνια καθώς επίσης τις οδοντοστοιχίες από πλαστελίνη.
Ελπίζουμε να προλάβουμε να σας ενημερώσουμε για όλες τις σχετικές δράσεις πού έχουμε πραγματοποιήσει ήδη ή που πρόκειται να πραγματοποιήσουμε διότι αξίζουν πραγματικά. Τα παιδιά περνάνε πολύ όμορφα μαθαίνοντας πολύτιμες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους συντροφεύουν για πάντα.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 3:ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
1. Οικολογία – Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά
«Ο σχολικός μας κήπος πεδίο μάθησης και δημιουργίας»
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί:Θεοδώρου Κωνσταντίνα-Αιματίδου Δανάη
Το συγκεκριμένο εργαστήριο υλοποιείται την τρέχουσα σχολική χρονιά στο Πρωινό Υποχρεωτικό Τμήμα 1 απο τις εκπαιδευτικούς Θεοδώρου Κων/να και Αιματίδου Δανάη.Η παρούσα επιλογή έγινε προκειμένου το θέμα να ταιριάξει και με το ευρωπαϊκό E Twinning:Nature is Life που υλοποιείται από το συγκεκριμένο τμήμα επίσης.
1ο εργαστήριο:Γιατί να δημιουργήσουμε έναν κήπο στο σχολείο μας;
Ενημερώσαμε τους μαθητές ότι για τα επόμενα επτά (7) Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα μάθουν να φροντίζουν το περιβάλλον μέσα από τον σχολικό τους κήπο. Θα προσπαθήσουν όλοι μαζί να ανακαλύψουν τις αξίες που κρύβει ο κήπος τους για το περιβάλλον και για την ίδια τους τη ζωή.
Ιδεοθύελλα με τη λέξη «Κήπος» :Ας αναλογιστούμε τι μας φέρνει στο μυαλό η λέξη “Κήπος”;
Η δραστηριότητα γίνεται σε ολομέλεια. Ο εκπαιδευτικός καταγράφει τις απόψεις των παιδιών και άρα την υπάρχουσα γνώση.Δημιουργείται με το ψηφιακό εργαλείο https://coggle.it/ ένας ιδεολογικός χάρτης που συγκεντρώνει τις σκέψεις των παιδιών σχετικά με το “Τι βλέπεις σε έναν κήπο”;,”Τι ακούς;”,”Τι μυρίζεις”;
Τα παιδιά αποτυπώνουν σε φύλλο εργασίας τον εαυτό τους μέσα στον κήπο των ονείρων τους.
Με τα έργα τους δημιουργείται το πρώτο εκπαιδευτικό βίντεο
2ο Εργαστήριο:Δέντρο…ο βασιλιάς του κήπου
Ξεκινήσαμε παρακολουθώντας το παραμύθι του SHEL SILVERSTEIN “Το Δέντρο που έδινε”.Μπορείτε να το δείτε εδώ:
Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με το τι μας δίνει ένα δέντρο…Τροφή,ξύλο,ίσκιο …πολλά!
Φτιάξαμε λοιπόν ένα δέντρο -ομαδική κατασκευή και γράψαμε γύρω του όσα καταλαβαμε από το παραμύθι ότι μας προσφέρει….αργότερα θα προστεθούν και άλλες σκέψεις.Τέλος,με λαδοπαστελ και νερομπογιές ζωγραφίσαμε τα δικά μας δέντρα…
3ο Εργαστήριο:Tι θέλουμε να περιλαμβάνει ο κήπος μας;
Είδαμε φωτογραφίες στο διαδίκτυο διαφόρων κήπων και θαυμάσαμε τα χρώματα τους :
Αλήθεια ο δικός μας κήπος ποια δέντρα ,λουλούδια έχει;Τι θα μπορούσαμε να φυτέψουμε για να τον ομορφύνουμε περισσότερο;Ποιός θα μπορούσε να μας βοηθήσει;
Παρατηρούμε τα δέντρα και τα φυτά του δικού μας κήπου και με τη βοήθεια του παρακάτω φύλλου κυκλώνουμε όσα υπάρχουν εκεί :
Ποια από αυτα που απεικονίζονται υπάρχουν στον κήπο μας;Ποια θα θέλαμε να φυτέψουμε;Στο φύλλο απεικονίζονται ένα κυπαρίσσι και μια αμυγδαλιά…Ποιο απο τα δύο θα θέλαμε να έχουμε;Ας ψηφίσουμε…
- καταμετρηση ψήφων
- τα τελικα αποτελέσματα
- η αμυγδαλια φαίνεται να προηγείται
- το σύνολο των ψήφων
Η αμυγδαλιά είναι το δέντρο που θα θέλαμε να φυτέψουμε!Ποιος μπορεί να μας βοηθήσει;Θυμηθήκαμε την κ.Μαρία,τη γεωπόνο του Δήμου μας ,η οποία μας βοήθησε να φυτέψουμε τα βότανα περσι την άνοιξη.Της γράψαμε λοιπόν ένα γράμμα να ζητήσουμε την βοήθεια της.Και εκεινη ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας και ,όταν ήρθε να δει το σημειο που θα φυτευτεί η αμυγδαλιά μας ,της το δώσαμε:
4ο Εργαστήριο:Eνεργοποιούμε τη δημιουργικότητά μας
Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο αυτοσχέδιες γλάστρες….Αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε παλιά ελαστικά και με τη συνδρομή της μητέρας ενός συμμαθητή μας, η οποία μας τα προμήθευσε, ο μικρός μας κήπος μεγάλωσε λίγο περισσότερο.Η διεύθυνση Πρασίνου του Δήμου Αγ.Δημητρίου μας έφερε το χώμα καθώς και νεαρά φυτά κι έτσι καταφέραμε να φυτέψουμε μαρουλια για τις μικρές μας χελώνες,κρεμμυδάκια και πατζάρια:
- Φυτεύουμε το νεαρό φυτάκι μας
- Μιλάμε για το κατάλληλο χώμα
- Φυτεύουμε
- Φυτεύουμε
- Μαρούλια και κρεμμυδάκια μεγαλώνουν
- Και λουλούδια στις ρόδες μας!
Κατόπιν,προμηθευτήκαμε σπόρους ,κατάλληλο φυτόχωμα από γνωστό κατάστημα και πήλινες γλάστρες ,τις ζωγραφίσαμε για να γίνουν οι μοναδικές μας γλάστρες και …επι τω έργω:Φυτέψαμε λεβάντες,σκυλάκια και κατηφέδες ,ώστε να τα πάρουμε σπίτι μας και να παρακολουθήσουμε την πορεία της ανάπτυξης τους:
Δημιουργήσαμε και μια υπέροχη ιστορία ,την εικονογραφήσαμε και την μεταφέραμε σε ψηφιακό βιβλίο …μικροί συγγραφείς σε δράση:
5o εργαστήριο:Τι μάθαμε μέσα από τον κήπο μας;
Με αφορμή το συγκεκριμένο θέμα του εργαστηρίου ,το οποίο συνδυάζεται και με το φετινό Ε -Τwinning:Nature is my Life ,ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα με τα δέντρα:Ποιος είναι ο κύκλος της ζωής τους,τι χρειάζονται για να αναπτυχθούν,πώς αναπνέουν και παράγουν μόνα τους την τροφή τους…αλλα και τη δική μας άλλωστε…τι προσφέρουν εκτός από τροφή(οξυγόνο,ξυλεία,χαρτί….)
Συγκεντρώσαμε το υλικό στην παρακάτω παρουσίαση :
Και αλήθεια από όλα όσα μελετήσαμε για τα δέντρα ειδικά τι νέο μάθαμε;τι είναι αυτό που μας έκανε περισσότερη εντύπωση;Τα παιδιά ζωγραφίζουν τι ξερουν τώρα που δεν το γνώριζαν στην αρχή αξιολογώντας τη νέα γνώση
Τέλος δόθηκε το παρακάτω φύλλο αυτοαξιολόγησης για το portfolio των παιδιών:
Επιτέλους σήμερα 11/5/2022 υποδεχτήκαμε στον κήπο μας το δέντρο που επιλεξαμε την αμυγδαλιά μας!Η γεωπόνος του Δήμου μας ,η κ.Μαρία ,ικανοποίησε για άλλη μια φορά την επιθυμία μας και μαζί με τους καλούς συνεργάτες της φυτέψαμε το καινούριο μας δεντράκι.Ευχαριστούμε πολύ!
4o Eργαστήριο Δεξιοτήτων:Δημιουργώ & Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία-Ψηφιακές Δεξιότητες
Τίτλος : “Κομποστοποιώ….κι από σκουπίδια φτιάχνω θησαυρό!”
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί:Θεοδώρου Κωνσταντίνα-Αιματίδου Δανάη
Το εργαστήριο δεν βρίσκεται στην βιβλιοθήκη του ΙΕΠ με τα εργαστήρια δεξιοτήτων που αφορούν στο Νηπιαγωγείο.Οργανώθηκε στη δομή του εργαστηρίου “STEAM και η Γη γυρίζει” αλλά στην ουσία θα εμπλακεί εκεί και η συμμετοχή μας στον 4οΠανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, ο οποίος επικεντρώνεται στην Κυκλική Οικονομία και έχει σαν στόχο μέσω της συγγραφής ανοιχτού κώδικα και της χρήσης των ανοιχτών τεχνολογιών, μαθητές και εκπαιδευτικοί, να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε γίνουν δημιουργοί λύσεων και όχι απλοί καταναλωτές ψηφιακών υπηρεσιών.
Επίσης συνδυάζεται με το θέμα του φετινού μας ευρωπαϊκού προγράμματος E Twinning Schools Defenders of the Earth:Nature is Life αλλά και το θέμα του 3ου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων :«Ο σχολικός μας κήπος πεδίο μάθησης και δημιουργίας»
Το θέμα μας είναι η γνωριμία με την διαδικασία της κομποστοποίησης και τα οφέλη της στην οικονομία(επαναχρησιμοποίηση υλικών,μείωση σκουπιδιών κτλ).Στην προσπάθειά μας αυτή αρωγός θα είναι το ρομποτάκι Edison.Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:
Eργαστήριο 1:
Τι γνωρίζουμε για την κομποστοποίηση;τι ειναι;Αφού σκεφτούμε σχετικά με το θέμα εκφράζουμε τις απόψεις μας και δημιουργούμε ιδεολογικό χάρτη,Στο τέλος του εργαστηρίου θα επανεξετάσουμε τις αρχικές ιδέες μας και θα τις εμπλουτίσουμε με την νέα γνώση που θα αποκομίσουμε:
Κατόπιν παρακολουθούμε τα εξης βίντεο που αφορούν το θέμα:
Ας μελετήσουμε λιγο περισσότερο τι μπορούμε να κομποστοποιούμε και τι όχι!Έχουμε εκτυπώσει εικόνες από το διαδίκτυο και τις κατηγοριοποιούμε σε όσες ο κομποστοποιητής λέει ΝΑΙ και σε όσες λέει ΟΧΙ:
Στο διαδίκτυο βρήκαμε κι ένα παιχνίδι επιδαπέδιο γιατί μάθηση χωρίς παιχνίδι δεν γίνεται!Με ταινία φτιάχνουμε ένα σκουλήκι στο πάτωμα,χωρίζουμε σε τμήματα και σε κάθε ένα τμήμα βάζουμε μια εικόνα.Ρίχνουμε το ζάρι και κινούμαστε τόσα βήματα όσα λέει.Αν πέσουμε σε αντικείμενο που δεν κομποστοποιείται σηκώνουμε την εικόνα, διαβάζουμε τον αριθμό που είναι γραμμένος στην πίσω πλευρά της και πηγαίνουμε πίσω τα αντίστοιχα βήματα.Αν πάλι πέσουμε σε εικόνα που κομποστοποιείται …είμαστε τυχεροί και απλά περιμένουμε να ξαναπαίξουμε.Νικάει όποιος φτάσει στο τέρμα πρώτος!
- παιχνίδι με εικόνες
Εργαστήριο 2:
Κάθε μέρα χρησιμοποιούμε τον κομποστοποιητή που υπάρχει στην αυλή μας.Καιρός να εξηγήσουμε και στους συμμαθητές μας στο άλλο τμήμα τι μπορούν να πετούν εκεί…Χωριζόμαστε σε δύο ομάδες:Η ομαδα του ΝΑΙ ζωγραφίζει ό,τι κομποστοποιείται σύμφωνα με όσα είδαμε στο βίντεο και αντίστοιχα εργάζεται και η ομάδα του ΟΧΙ.Δημιουργούνται έτσι δύο αφίσες και κολλούνται στον κομποστοποιητή της αυλής για να το πληροφορηθούν και οι άλλοι:
Για να μπορέσουμε να παρατηρήσουμε τι γίνεται μέσα σε ένα κομποστοποιητή ,με ένα πλαστικό μπουκάλι δημιουργούμε έναν μικρό αυτοσχέδιο,βάζουμε στρώσεις από χώμα και οργανικά υλικά,σημειώνουμε με ένα μαρκαδόρο τη στάθμη των υλικών και αφού κλείσουμε με ένα σελοφάν το οποίο έχουμε τρυπήσει σε λίγα σημεία….αφήνουμε το χρόνο να κυλήσει.Σε λίγες μέρες θα εξάγουμε τα συμπεράσματά μας….Σε τι θα μετατραπούν τα άχρηστα για εμάς οργανικα υλικά που προσθέσαμε;
- τίποτα δεν πάει χαμένο
- φτιάχνουμε αυτοσχέδιο κομποστοποιητή
Εργαστήριο 3:Γνωριμία με το ρομποτάκι Edison
Ο Edison θα μας βοηθήσει στη δημιουργία ενός παιχνιδιού που αφορά την κομποστοποίηση με το οποίο θα συμμετέχουμε στον 4οΠανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση.
Πριν από όλα όμως …ας γνωρίσουμε τις δυνατότητές του:
Εργαστήριο 4ο:κατασκευή μακέτας
Με “άχρηστα υλικά”,ξυλάκια,πλαστελίνη και χαρτί κατασκευάζουμε τη μακέτα-πίστα που θα κινηθεί το ρομποτάκι μας:
Eργαστήριο 5ο:Γνωριμία με τα edblocks
O Edison εκτός από το να “διαβάζει”τον γραμμωτό κώδικα (barcode)όπως είδαμε στο 3ο εργαστήριο,μπορεί να προγραμματιστεί με τις εντολές που εμείς επιλέγουμε από εδώ
Στο εργαστήριο αυτό γνωρίσαμε τις εντολές που διαβάζει το ρομποτάκι μας (https://www.edblocksapp.com/) και πειραματιστήκαμε σχετικά.
Στο παρακάτω βίντεο βλέπουμε τις προσπάθειες των παιδιών:
Εργαστήριο 6ο:Ωρα για παιχνίδι
Κι αφού όλα ετοιμάστηκαν ήρθε η ώρα να απολαύσουμε το παιχνίδι που δημιουργήσαμε ….μπορεί το ρομποτάκι Εdison να μας βοηθήσει να καθαρίσουμε την αυλή μας από τα σκουπίδια;Ας δούμε…
Aξιολόγηση του εργαστηρίου:
Με τη λήξη των εργαστηρίων δόθηκαν στα παιδιά τα παρακάτω φύλλα εργασίας προκειμένου να αξιολοξήσουν την εμπειρία τους με τη ρομποτική μέσα από τη χρήση του Edison αλλά και τι ποκόμισαν από την ενασχόλησή μας με την κομποστοποίηση:
https://blogs.sch.gr/18nipagdim/files/2022/05/Ποιες-εντολές-θυμάσαι.
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ :ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ:ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Τίτλος Εργαστηρίου: “STEM …και η Γη γυρίζει”
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός:Παπαδοπούλου Ελένη
Με αφορμή την ενασχόλησή μας με το Εργαστήρι Δεξιοτήτων steam για το ηλιακό μας σύστημα με τίτλο “Η Γη γυρίζει” κατασκευάσαμε έναν πύραυλο από σκληρό χαρτόκουτο, τέμπερες, χαρτιά, canson και πλαστικές σελίδες πλαστικοποίησης. Εκτός από το εξωτερικό που είναι ασημένιο σαν να είναι μεταλλικός και τα παράθυρα είναι και μέσα εντυπωσιακός καθώς διαθέτει πάνελ ελέγχου με κουμπιά και χειριστήρια (εκτύπωση) και θέα από το διάστημα στα παράθυρά του. Ο πύραυλός μας πλέον απότελεί μέρος του δημιουργικού παιχνιδιού στις γωνιές καθώς τα παιδιά τρελαίνονται να παριστάνουν τους αστροναύτες (φορούν και ένα αυτοσχέδιο jetpack για τις διαστημικές τους βόλτες!) ενώ το έχουμε χρησιμοποιήσει και σε οργανωμένη δραστηριότητα όπου ο αστροναύτης είχε χαθεί στο διάστημα και ο παρτενέρ του του έδινε οδηγίες (πήγαινε ευθεία, στρίψε δεξιά, στρίψε αριστερά ) για να τον βοηθήσει να επιστρέψει με επιτυχία στον διαστημικό σταθμό. Επίσης το έχουμε χρησιμοποιήσει και σαν χώρο για αυτορρύθμιση και χαλάρωση αφού το γεμίσαμε με μαξιλάρια για να ξαπλώσει το παιδάκι. Βοηθάει γιατί είναι σκοτεινός μέσα και μπορεί κανείς να ηρεμήσει όταν κουραστεί από τα υπερβολικά ερεθίσματα.