spetsiotou blog Δάσκαλε … τον ήρωά μου!

Ηλεκτρονικά παιγνίδια αντί γονέων ΙΙ

21 Οκτωβρίου 2009 από spetsiotou
· 1 Σχόλιο · Γενικά

hamster-video-game-maze.jpg Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, του Σαν Φρανσίσκο, και του πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ των ΗΠΑ χώρισαν τυχαία μια ομάδα 100 προπτυχιακών φοιτητών σε δύο ομάδες. (Επέλεξαν τους άνδρες επειδή οι άνδρες είναι πιθανότερο να παίξουν τα βίαια παιχνίδια από ότι οι γυναίκες.) Τα άτομα ήταν ηλικίας 18 έως 21, ανεξαρτήτως εθνικής και κοινωνικοοικονομικής προέλευσης. Η μια ομάδα έπαιξε ένα χαμηλού επιπέδου παιχνίδι βίας, και η άλλη ομάδα ένα υψηλού επιπέδου παιχνίδι βίας, πριν και μετά από το παιχνίδι και οι δύο ομάδες συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο που εξέτασε τη στάση τους απέναντι στις βίαιες πράξεις και τη στάση τους απέναντι στην εγκληματικότητα, τη χρήση αλκοόλ, μαριχουάνα, κ.α . Η αρτηριακή τους πίεση μετρήθηκε πριν και κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Τα άτομα που έπαιξαν το παιχνίδι με την υψηλού επιπέδου βία είχαν μεγαλύτερη πίεση αίματος, πιο αρνητικές διαθέσεις, και μη συνεργάσιμη συμπεριφορά, ήταν περισσότερο αντικοινωνικοί και είχαν πιο θετική στάση απέναντι στη χρήση του αλκοόλ και της μαριχουάνα, έναντι εκείνων που έπαιξαν το παιχνίδι με χαμηλό επίπεδο βίας. Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώθηκαν και από δύο ακόμη έρευνες που δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση της Αμερικανικής Ένωσης Ψυχολογίας, έδειξαν ότι τα παιδιά που παίζουν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να αναπτύξουν βίαιες σκέψεις και συμπεριφορές: Η πρώτη έρευνα διεξήχθη σε 227 φοιτητές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά, οι φοιτητές που ήταν ήδη επιθετικοί, αύξησαν την επιθετικότητά τους αφότου έπαιξαν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια. Η δεύτερη έρευνα έγινε σε 210 φοιτητές και έδειξε ότι αυτά τα παιχνίδια είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της επιθετικής συμπεριφοράς τους σε προκλήσεις που δέχτηκαν εσκεμμένα. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε ότι και στην Ελλάδα αυξήθηκαν πολύ τα κρούσματα επιθετικής συμπεριφοράς των παιδιών, (σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα της V-PRC), τα κρούσματα απειλών και λεκτικής βίας μεταξύ μαθητών ανέρχονται στο 90%, περίπου, για νέους του λυκείου. Οι ξυλοδαρμοί μέσα στο σχολείο αφορούν το 70% των μαθητών, ενώ δύο στους δέκα μαθητές (19,9%) έχουν υπάρξει μάρτυρες επιθέσεων με αυτοσχέδια όπλα. Το 15,7% των ερωτηθέντων μαθητών σ’ όλη τη χώρα έχει δει περισσότερα από πέντε κρούσματα βίας στο σχολικό περιβάλλον τα τελευταία χρόνια. Και όπως είναι φυσικό, όλες αυτές οι επαναλαμβανόμενες πράξεις της βίας απευαισθητοποιούν τη φυσική αποστροφή του παιδιού προς την βία. Επί πλέον στην κοινωνία που αναπαρίσταται στο παιχνίδι ανταμείβονται οι βίαιες πράξεις, οπότε το παιδί αρχίζει να σκέφτεται ότι η βία είναι όχι μόνο αποδεκτή, αλλά και επιθυμητή. Αν καταδικάζουμε την οικογενειακή βία ή την λεκτική κακοποίηση της ψυχής και του νου, επισημαίνοντας την συμπεριφορά των γονέων, άλλο τόσο δεν θα πρέπει να καταδικάζουμε την βία που μέσω των ηλεκτρονικών παιγνιδιών «παιδαγωγεί» μικρούς και μεγάλους; Συστηματικά εξάλλου από ποικίλους φορείς προβάλλεται ως άποψη το ότι «η πραγματική ζωή και οι ειδήσεις της Τ/Ο διδάσκουν τις εκδηλώσεις βίας». Όμως τα συμβάντα ή γεγονότα που αναμεταδίδονται εύκολα και γρήγορα παραγράφονται από τον παιδαγωγούμενο νέο άνθρωπο, επειδή έχει την ικανότητα να αντιληφθεί ότι αποτελούν στοιχεία αποκλίνοντα μιας κοινωνίας που λειτουργεί. Κατανοεί ότι η απόκλιση δεν επιβραβεύεται ούτε νομιμοποιείται. Στην περίπτωση όμως της εικονικής ζωής η κοινωνία λειτουργεί με κανόνες αυθαιρεσίας. Η επιθετικότητα αποτελεί προϋπόθεση επιτυχίας και ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Έτσι: ένα παιδί μπορεί να γίνει αναίσθητο στη φρίκη της βίας, μπορεί βαθμιαία να υιοθετεί τη βία ως τον μόνο τρόπο επίλυσης των προβλημάτων του, μπορεί να έχει ως πρότυπα τους πρωταγωνιστές της βίας και να μιμηθεί τη βία που παρακολουθεί στο παιχνίδι.
Για παράδειγμα στην Βρετανία, ο 17χρονος Λεμπλάν σκότωσε τον 14χρονο φίλο του Στέφαν Πάκερα.  Όπως ισχυρίστηκε αργότερα, ήταν τρελός και παλαβός με το «Manhunt» που επισήμως σύμφωνα με τους βρετανικούς νόμους πωλείται μόνο σε ενήλικες (αλήθεια γιατί;) Στην Αμερική δύο έφηβοι δολοφόνησαν δύο άτομα εμπνευσμένοι και αυτοί από ένα ηλεκτρονικό παιγνίδι. Oι οικογένειες των θυμάτων ζητούν από την Εταιρία Rockstar Games αποζημίωση για τα βίαια και επικίνδυνα αυτά παιχνίδια. Ο δικηγόρος των Πάκερα Τζακ Τόμσον είχε γράψει στη Rockstar ότι η βία στο βιντεοπαιχνίδι μπορεί να βρει μιμητές και επιπλέον υποστηρίζει ότι τα ιδία βίαια παιχνίδια χρησιμοποιούν και στο στρατό οι Αμερικανοί στρατιώτες για την εκπαίδευσή τους. Μόνο που ο εκπαιδευτικός στόχος του στρατιώτη είναι ή πρέπει να είναι διαφορετικός από εκείνον του μαθητή εφήβου. (Εικόνα: www.maniacworld.com/Hamster-Video-Game-Maze.jpg).

Ετικέτες: ··········

Ένα Σχόλιο μέχρι τώρα ↓

Αφήστε μια απάντηση