spetsiotou blog Δάσκαλε … τον ήρωά μου!

Δηλώστε σύμφωνα με την επιθυμία σας

Ο Δεκάλογος του Μηχανογραφικού

Το agelioforos.gr, πληροφορεί κωδικοποιημένα

Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου του υποψηφίου αυτές τις μέρες, είναι το τελευταίο στάδιο στη διαδικασία εισαγωγής των υποψηφίων στις Ανώτατες Σχολές. Είναι όμως πολύ σημαντική η σωστή του συμπλήρωση γιατί ένα λάθος τώρα μπορεί να καταστρέψει την προσπάθεια και το διάβασμα τόσων χρόνων.

Με την κατάθεση του μηχανογραφικού του δελτίου ο υποψήφιος δηλώνει την επιθυμία του. Τι θέλει να σπουδάσει και σε ποια πόλη. Αν τα μόριά που συγκεντρώνει στις εισαγωγικές εξετάσεις το επιτρέπουν θα πετύχει στην πρώτη σχολή που επέλεξε.

Οι αποφάσεις πρέπει να συνδυάσουν τις επιθυμίες και τα όνειρα με την πραγματικότητα των μορίων και των οικονομικών συνθηκών. Τις ελπίδες για αξιοπρεπή εργασία, με τις σπουδές. Δύσκολες οι αποφάσεις, θα προσπαθήσουμε όμως να βρούμε το μπούσουλα, που θα σας επιτρέψει να σπουδάσετε αυτό που επιθυμείτε κι όχι απλά αυτό που είναι της μόδας.

Σκοπός σας είναι τα μόρια που συγκεντρώσατε, να σας επιτρέψουν να βρεθείτε στη σχολή ή το τμήμα της επιθυμίας σας ή αν αυτό δεν είναι εφικτό στο πλησιέστερο στις επιθυμίες σας.

Δεν υπάρχουν κακές και καλές Σχολές, υπάρχουν μόνο Σχολές που σας ταιριάζουν και θα θέλατε να είστε φοιτητής τους και άλλες που δεν επιθυμείτε.

Αυτό που έχετε να κάνετε, είναι να συμπληρώσετε τη στήλη σειρά προτίμησης, στο Μηχανογραφικό Δελτίο που πήρατε από το σχολείο σας, με αύξοντες αριθμούς από το 1 προς τα κάτω.

Πώς γίνεται η επιλογή

Στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας εισάγονται οι προφορικοί και γραπτοί βαθμοί των υποψηφίων, καθώς και οι προτιμήσεις τους, όπως αυτές εκφράζονται με τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, που γίνεται ηλεκτρονικά. Υπολογίζονται αυτόματα τα μόρια των υποψηφίων, και κατατάσσονται, οι υποψήφιοι, σε φθίνουσα σειρά των μορίων που συγκέντρωσαν (δηλαδή από τον πρώτο προς τον τελευταίο). Η διαδικασία επιλογής ξεκινά από τον πρώτο, ο οποίος φυσικά εισάγεται στη σχολή της πρώτης του προτίμησης. Μετά προχωρεί ο υπολογιστής στον δεύτερο, και συνεχίζει. Σε κάθε υποψήφιο, του οποίου έρχεται η σειρά, σύμφωνα με τα μόρια που συγκεντρώνει, να εισαχθεί σε ένα τμήμα, ο υπολογιστής ελέγχει την πρώτη του επιλογή. Αν υπάρχουν ακόμη κενές θέσεις, αν δηλαδή δεν έχουν καλυφθεί από τους προηγούμενους υποψηφίους, οι οποίοι έχουν περισσότερα μόρια και προηγούνται, τότε ο υποψήφιός μας καταλαμβάνει μια θέση στο συγκεκριμένο τμήμα. Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις στο τμήμα της πρώτης του επιλογής, τότε προχωρά στη δεύτερη επιλογή του. Αν υπάρχουν κενές θέσεις, εισάγεται, αν όχι, ο υπολογιστής προχωρά στην επόμενη επιλογή του υποψηφίου, μέχρι να βρεθεί κενή θέση σε κάποιο από τα τμήματα που έχει επιλέξει ο υποψήφιος ή μέχρι να εξαντληθούν τα τμήματα που δήλωσε. Αν εξαντληθούν τα τμήματα, που δήλωσε ο υποψήφιος, χωρίς να βρεθεί κενή θέση, τότε δεν εισάγεται πουθενά. Διαφορετικά εισάγεται στο πρώτο τμήμα, απ’ αυτά που δήλωσε, στο οποίο θα βρεθεί κενή θέση. Τα μόρια του υποψηφίου που εισάγεται τελευταίος σε ένα τμήμα, αποτελούν τη βάση του τμήματος.

Οι ειδικές κατηγορίες

Αν ο υποψήφιος ανήκει σε κάποια ειδική κατηγορία τότε σε κάθε σχολή που έχει δηλώσει στο μηχανογραφικό του ελέγχεται αν υπάρχει θέση και με τη γενική σειρά και με την ειδική κατηγορία. Αν ο υποψήφιος έχει γράψει καλά τότε βρίσκεται ψηλά στη φθίνουσα σειρά των υποψηφίων και μπορεί να εισαχθεί με τη γενική σειρά, χωρίς δηλαδή να χρησιμοποιήσει την ειδική κατηγορία. Γι’ αυτό τον λόγο δεν μπορούμε να κάνουμε καμία υπόθεση ή πρόβλεψη για τη διαμόρφωση των βάσεων των ειδικών κατηγοριών.

 Η επιθυμία ως κριτήριο επιλογής

Το σημαντικότερο κριτήριο για την επιλογή σπουδών είναι η επιθυμία του υποψηφίου. Πρέπει να δει το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων που τον ενδιαφέρουν και να επιλέξει με κριτήριο αυτό που του αρέσει. Ετσι θα γίνει καλός σ’ αυτό που κάνει και θα έχει μικρότερο τον κίνδυνο της ανεργίας. Δεν θα πρέπει να κοιτάξει τις επαγγελματικές προοπτικές του πτυχίου που θα πάρει στο τέλος των σπουδών του; Αυτό είναι το ερώτημα που βασανίζει τους περισσότερους υποψηφίους. Η απάντηση δεν είναι εύκολη. Η αλήθεια είναι ότι οι φοιτητές που θα εισαχθούν φέτος στις σχολές θα χρειαστούν γύρω στα 8-10 χρόνια μέχρι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, το μεταπτυχιακό τους, που έχει γίνει απαραίτητο, και τη θητεία τους στο στρατό οι άνδρες. Σε μία δεκαετία η Ελλάδα θα είναι μία τελείως διαφορετική χώρα από αυτήν που γνωρίζουμε τώρα μετά τη μεταμόρφωσή της από την… τρόικα. Οι εργασιακές σχέσεις θα είναι διαφορετικές και πιθανόν ο προσανατολισμός της οικονομίας μας. Καμία πρόβλεψη δεν μπορεί να είναι αξιόπιστη για τη ζήτηση των επαγγελμάτων στο μέλλον, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα λόγω της οικονομικής κρίσης.

Οι δάσκαλοι

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των δασκάλων. Οσοι μέχρι πριν από τρία χρόνια επέλεγαν το επάγγελμα του δασκάλου, στηριζόμενοι στον άμεσο διορισμό, τη μονιμότητα, τις συνθήκες εργασίας και τις μεγάλες διακοπές, θα εκπλαγούν όταν τελειώνοντας τη σχολή διαπιστώσουν πόσο πολύ θα έχει αλλάξει το επάγγελμα ως προς τις εργασιακές του συνθήκες. Αν λοιπόν το επέλεξαν για τις εργασιακές του συνθήκες θα απογοητευτούν. Αν το επέλεξαν γιατί έχουν το «δασκαλίκι» μέσα τους, δεν θα έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα.

Οι μόνες σχολές που έχουν εγγυημένη επαγγελματική ζωή είναι οι Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές. Γι’ αυτό είναι περιζήτητες και οι βάσεις τους θα ανεβαίνουν όσο οι προσφερόμενες θέσεις μειώνονται.

Η απόσταση

Η απόσταση από την οικογενειακή εστία εξελίσσεται σε καθοριστικό παράγοντα επιλογής σπουδών, καθώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είναι αδύνατο

Εύστοχη Επιλογή

Επιλογή χωρίς μείωση μορίων είναι η εύστοχη επιλογή. Η δυνατότητα δήλωσης πανεπιστημιακών σχολών από τα συγκεκριμένα πεδία προϋποθέτει την κατάλληλη επιλογή του 6ου μαθήματος γενικής παιδείας.

 

Οι ειδικές κατηγορίες

Όσοι μέχρι το 2010 είχαν δικαίωμα μετεγγραφής, δηλαδή οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι, οι ορφανοί και όσοι έχουν αδέλφια που σπουδάζουν σε άλλη πόλη, χάνουν το δικαίωμα μετεγγραφής χωρίς ποσοτικό περιορισμό. Στη θέση των μετεγγραφών καθιερώθηκαν οι θέσεις ειδικής κατηγορίας. Είναι συγκεκριμένες θέσεις σε κάθε τμήμα, διαφορετικές για τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους και για τα κοινωνικά κριτήρια, στα οποία εντάσσονται όλες οι άλλες κατηγορίες των πρώην δικαιούχων μετεγγραφής. ΄Ολοι αυτοί κρίνονται και για τη γενική σειρά αλλά και για τις επιπλέον θέσεις της ειδικής κατηγορίας σε κάθε τμήμα.

Η επιλογή για τη γενική σειρά

Οι υποψήφιοι μπαίνουν σε φθίνουσα σειρά μορίων και ξεκινά η επιλογή από αυτόν με τα υψηλότερα μόρια, ακολουθεί ο επόμενος και συνεχίζεται η επιλογή. Σε κάθε υποψήφιο ελέγχει το μηχανογραφικό σύστημα, αν υπάρχει κενή θέση στην πρώτη του επιλογή, αν όχι, κοιτάζει τη δεύτερη, αν όχι, την Τρίτη, μέχρι να εξαντληθούν οι επιλογές ή να βρεθεί κενή θέση σε κάποια από τις επιλογές του υποψηφίου. Ο υποψήφιος περνά στο πρώτο τμήμα στο οποίο βρέθηκε κενή θέση στη λίστα με τις προτιμήσεις του στο μηχανογραφικό δελτίο. Αν δεν βρεθεί κενή θέση σε κανένα τμήμα από όσα έχει δηλώσει ο υποψήφιος, μένει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι επιπλέον θέσεις

Οι πρώην δικαιούχοι μετεγγραφής κρίνονται και για τις θέσεις της γενικής σειράς και για τις θέσεις της ειδικής κατηγορίας στην οποία ανήκουν. Ο υπολογιστής του υπουργείου Παιδείας, όταν έλθει η σειρά του υποψηφίου, ελέγχει αν υπάρχει κενή θέση στην πρώτη επιλογή του υποψηφίου με τη γενική σειρά. Αν δεν υπάρχει, ελέγχει αν υπάρχει κενή θέση στην ειδική κατηγορία στην οποία ανήκει ο υποψήφιος. Αν δεν υπάρχει, προχωρά στη δεύτερη επιλογή του και συνεχίζει μέχρι να βρει την πρώτη κενή θέση σε μία σχολή είτε με τη γενική σειρά είτε με την ειδική κατηγορία. Αν δεν βρεθεί κενή θέση σε καμία από τις επιλογές του υποψηφίου, τότε δεν περνάει πουθενά. Αν εισαχθεί σε ένα τμήμα, τότε δεν μετακινείται σε άλλο τμήμα κοντινότερο στον τόπο κατοικίας του. Φοιτά εκεί όπου πέτυχε ή δεν σπουδάζει καθόλου. Είναι προφανές λοιπόν ότι με το νέο τρόπο εισαγωγής οι πρώην δικαιούχοι μετεγγραφής πρέπει να απαντήσουν στο εξής ερώτημα: Μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη ή δεν υπάρχει αυτή η οικονομική δυνατότητα; Αν υπάρχει οικονομικό πρόβλημα και δεν μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη, δεν πρέπει να δηλώσουν σχολές σε καμία πόλη μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, πριν εξαντλήσουν όλα τα τμήματα της πόλης τους. Κι αυτές οι σχολές «εκτός» δεν θα έχουν κανένα νόημα παρά μόνον την επιτυχία σε μία σχολή χωρίς αντίκρισμα σπουδών.

 

Τα λάθη των υποψηφίων στο μηχανογραφικό

«Ουκ εν τω πολλώ το ευ»

Πολλοί υποψήφιοι από το άγχος να εξασφαλίσουν την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση δηλώνουν όσες περισσότερες σχολές μπορούν, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ελέγξουν τη σειρά προτίμησης. Αν δηλώσετε όλες τις σχολές του 4ου Πεδίου θα βρεθείτε με περισσότερες από 100 σχολές «σταυρωμένες» στο μηχανογραφικό σας. Αδύνατο να τις βάλετε σε μια σειρά, με συνέπεια να κινδυνεύετε να περάσετε σε σχολή που δεν επιθυμείτε.

Η σωστή δήλωση

Δηλώστε υψηλόβαθμες, χαμηλόβαθμες και μεσαίες σχολές. Συγκεκριμένα δηλώστε από κάθε χιλιάδα βάσεων δύο σχολές, που είναι μέσα στα ενδιαφέροντά σας. Ετσι με τριάντα σχολές το πολύ, πιάνετε όλη την γκάμα των βάσεων και εξασφαλίζετε την εισαγωγή σας.

Τα… spread των βάσεων

Πολλοί υποψήφιοι δηλώνουν σχολές η βάση των οποίων βρίσκεται γύρω από τα μόρια που συγκεντρώνουν. Οι βάσεις που κοιτούν είναι οι περσινές, γι’ αυτό πολλοί δίνουν ένα περιθώριο 3 μονάδων (3.000 μόρια) πάνω ή κάτω. Δεν αρκεί μια τέτοια διαφορά για να μας εξασφαλίσει την επιτυχία. ΄Ενας υποψήφιος του 2009 που συγκέντρωνε 10.000 μόρια στο 4ο Πεδίο δεν θα δήλωνε τη σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού (ΣΜΥ) Οπλα, που είχε βάση το 2008 14.183 μόρια. Η βάση της σχολής τελικά έπεσε στα 9.100 μόρια. Ο υποψήφιος του παραδείγματός μας είχε τα μόρια να περάσει στη σχολή που ήθελε, αλλά δεν θα πέρναγε, αν δεν την είχε δηλώσει, θεωρώντας απίθανη την εισαγωγή του.

Η φθίνουσα σειρά των βάσεων

Πολλοί υποψήφιοι δηλώνουν τις σχολές με τη φθίνουσα σειρά των βάσεων, πιστεύοντας ότι η βάση δείχνει την αξία της σχολής. Η αλήθεια είναι ότι η βάση εκφράζει τη ζήτηση που έχουν οι σπουδές σε μια σχολή και όχι την αξία των σπουδών σε αυτή. Η ζήτηση διαμορφώνεται από τη μόδα, τις επαγγελματικές προοπτικές των σχολών και τη λάθος προβολή τους στο μέλλον. Οι βάσεις διαμορφώνονται από τις προτιμήσεις των πολλών και όσοι τις χρησιμοποιούν ως οδηγό υποτάσσονται στις επιθυμίες των πολλών και δεν πραγματοποιούν τα δικά τους «θέλω».

Βλέπουν το αύριο με τα μάτια του σήμερα

Πολλοί υποψήφιοι επιλέγοντας σπουδές προσβλέπουν σε συγκεκριμένο επάγγελμα και στις προοπτικές του στην αγορά εργασίας. Ο κόσμος αλλάζει πολύ γρήγορα και κάθε πρόβλεψη είναι επισφαλής. Το επάγγελμα που σήμερα είναι περιζήτητο δεν μας εγγυάται κανείς ότι θα… υπάρχει και στο μέλλον, αφού νέα επαγγέλματα δημιουργούνται και άλλα σβήνουν με μεγάλη ταχύτητα.

Οι σημαντικοί άλλοι

Επηρεάζουν είτε εκούσια είτε ακούσια οι σημαντικοί … άλλοι, οι γονείς, οι φίλοι και ο κοινωνικός περίγυρος δηλαδή, τις επιλογές των υποψηφίων. Καλό είναι να γίνεται συζήτηση, οι μεγαλύτεροι να συμβουλεύουν τους νεότερους, αλλά αυτό απέχει πολύ από την προσπάθεια επιβολής επιλογών. Πολλοί ενήλικες υποχρεώθηκαν να ακολουθήσουν δρόμους που δεν ήθελαν, με αποτέλεσμα να γίνουν δυστυχισμένοι. Οι περισσότεροι γονείς πιστεύουν ότι τα παιδιά τους δεν μπορούν να επιλέξουν σωστά, αφού δεν έχουν γνώση της αγοράς εργασίας. Σωστό, αλλά ούτε εμείς οι γονείς έχουμε γνώση της αγοράς εργασίας, που αλλάζει καθημερινά. Είμαστε προσκολλημένοι στις επιλογές του καιρού μας.

Το πτυχίο δεν εξασφαλίζει

Δεν υπάρχουν πια πτυχία που εξασφαλίζουν την επαγγελματική ασφάλεια του κατόχου τους. Η ελληνική οικονομία δεν μπορούσε να εξασφαλίσει εργασία στην πληθώρα πτυχιούχων που παράγουν τα πανεπιστήμιά μας, φανταστείτε τώρα και με τη συρρίκνωση της οικονομίας που φέρνει η κρίση. Το πτυχίο και οι σπουδές γενικότερα αποτελούν ένα από τα προσόντα στην αναζήτηση εργασίας, αλλά όχι το μόνο. Γι’ αυτό δεν υπάρχουν πτυχία εργασίας και πτυχία ανεργίας. Υπάρχουν άνθρωποι που με τα συνολικά τους προσόντα και την προσωπικότητά τους βρίσκουν εργασία.

Τμήματα με τίτλο που παραπλανά

Πρόκειται για τμήματα ο τίτλος των οποίων μπορεί να μπερδέψει τους υποψηφίους, καθώς μπορεί να δημιουργήσει συνειρμούς για κάτι άλλο. Είναι σημαντικό να μην επιλέγουν σπουδές από τον τίτλο οι υποψήφιοι, αλλά να κοιτάζουν το πρόγραμμα σπουδών της σχολής, το μόνο έγκυρο τρόπο να αποκτούν ακριβή εικόνα.

Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών

Δεν λειτουργεί το σκέλος των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. Το τμήμα παρέχει μόνο Τούρκικες Σπουδές

Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Παν. Αθηνών και Ιωαννίνων

Τα τμήματα δεν εκπαιδεύουν ψυχολόγους, αφού δεν δίνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Οι απόφοιτοι μπορεί να απασχοληθούν ως φιλόλογοι.

Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας

Το πτυχίο του τμήματος δεν είναι πτυχίο νηπιαγωγού, αλλά βρεφονηπιοκόμου. Πτυχίο νηπιαγωγού δίνουν μόνο τα ΑΕΙ.

Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Παν. Ιωαννίνων

Δεν τους εγγράφει το ΤΕΕ ως μέλη και συνεπώς δεν έχουν τα δικαιώματα του μηχανικού.

Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης Παν. Αιγαίου (Χίος)

Δεν πρόκειται για μηχανικούς, αφού δεν τους δέχεται το ΤΕΕ. Τους δέχεται ως μέλη το Οικονομικό Επιμελητήριο, άρα είναι οικονομολόγοι.

Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Αιγαίου (Σύρος)

Ούτε αυτοί είναι μηχανικοί αλλά βιομηχανικοί ντιζάινερ. Δεν γίνονται δεκτοί στο ΤΕΕ.

Στατιστικής και Αναλογιστικών-Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών Αιγαίου (Σάμος) και 
 Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης Πειραιά

Δεν πρόκειται για μαθηματικούς, όπως αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος του, αλλά για οικονομολόγους, που εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο.

Στατιστικής Οικονομικού Παν. Αθήνας

 Δεν πρόκειται και εδώ για μαθηματικούς, αλλά για οικονομολόγους.

Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών Μετσόβιου Πολυτεχνείου

 Δεν πρόκειται για μηχανικούς αλλά για μαθηματικούς ή φυσικούς ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν.

Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Αγ. Νικολάου Κρήτης

 Πρόκειται για σχολές του ΟΤΕΚ πρώην ΕΟΤ που δεν είναι ισότιμες με τα ΤΕΙ Τουριστικών Επιχειρήσεων, γιατί δεν παρέχουν τετραετείς σπουδές, αλλά τριετείς.