Feed
Άρθρα
Σχόλια

1) ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΑΒΓ


Δίνονται τρεις αριθμοί α, β, γ. Μπορούμε πάντα να κατασκευάζουμε τρίγωνο με πλευρές τα μήκη α, β, γ;

Ποια σχέση πρέπει να συνδέει τα α, β, γ ώστε να κατασκευάζεται τρίγωνο;

Εναλλακτικά το αρχείο ΕΔΩ

ααα

  • Το παραπάνω τρίγωνο που βλέπετε έχει κατασκευαστεί με μήκη πλευρών 9.4εκ, 8.3εκ,  6.6εκ.

Μπορείτε να κατασκευάσετε τρίγωνο με μήκη πλευρών του 4εκ, 6εκ, 15εκ;  Ναι ή όχι και γιατί;

ααα

2) ΥΨΗ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΑΒΓ


Πόσα ύψη έχει ένα τρίγωνο; Που τέμνονται; Από τι εξαρτάται η θέση του σημείου τομής τους;

Ασχοληθήτε με τη δραστηριότητα που προτείνεται.

(Πατήστε πάνω στην εικόνα τριγώνων)

Εναλλακτικά το αρχείο ΕΔΩ

ααα

3) ΤΥΠΟΣ ΕΜΒΑΔΟΥ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΑΒΓ


Να βρείτε τον τύπο εμβαδού τριγώνου, όταν είναι γνωστός ο τύπος εμβαδού παραλληλογράμμου.


(Πατήστε πάνω στην εικόνα που ακολουθεί)


Εναλλακτικά το αρχείο ΕΔΩ

ααα

  • Να αποδείξετε ότι ο τύπος του εμβαδού τριγώνου ΑΒΓ είναι:

(ΑΒΓ) = (α .υα)/2= (β . υβ)/2 =(γ . υγ) /2

οπου α, β, γ είναι οι πλευρές του τριγώνου και υα, υβ, υγ είναι τα αντίστοιχα ύψη.

ααα

4) ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ ΤΡΙΓΩΝΑ


Να βρείτε τη σχέση των εμβαδών τριγώνων με ίδια/ίση βάση και ίδιο/ίσο, το αντίστοιχο ύψος.
(Πατήστε πάνω στην εικόνα που ακολουθεί)


Εναλλακτικά το αρχείο ΕΔΩ

ααα

  • Τα τρίγωνα του παρακάτω σχήματος είναι ισοδύναμα; Γιατί;




Ασχοληθήτε με τη δραστηριότητα που προτείνεται  παρακάτω.

(Πατήστε πάνω στην εικόνα των παραλληλογράμμων)


  • Να αποδείξετε ότι

το εμβαδό πλάγιου παραλληλογράμμου είναι  Ε= βάση x ύψος,

όταν είναι γνωστό ότι το εμβαδό ορθογωνίου είναι  Ε= μήκος x πλάτος.

  • Ποια είναι η σχέση των εμβαδών παραλληλογράμμων με ίδια/ ίση βάση και ίδιο/ίσο, το αντίστοιχο ύψος;

Καλή επιτυχία!

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΔΩ

Οι μαθητές σε δυάδες απαντούν στα παρακάτω ερωτήματα:

1)Να συγκρίνετε την έκταση που καταλαμβάνουν τα δύο σχήματα στο επίπεδο.

Χρησιμοποιήστε το κατάλληλο σύμβολο <,  = ,  >  για να συμπληρώσετε τη σχέση:

(ΑΒΓΔ) ….. (ΕΖΗ)

Εξηγήστε στην ολομέλεια της τάξης τη μέθοδο που ακολουθήσατε.

2)Τα δύο τρίγωνα που ακολουθούν προέκυψαν με αντιγραφή και επικόλληση. Καταλαμβάνουν την ίδια έκταση;

ΔΥΟ ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΑΥΤΙΖΟΝΤΑΙ ΕΙΝΑΙ ΙΣΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΕΚΤΑΣΗ

3)Υπάρχουν σχήματα που ενώ δεν ταυτίζονται καταλαμβάνουν ίδια έκταση;

?

Δύο σχήματα που καταλαμβάνουν την ίδια έκταση στο επίπεδο λέγονται ισοδύναμα και δεν είναι απαραίτητα ίσα.

4)Υπάρχει κοινός τρόπος να συγκρίνουμε την έκταση που καταλαμβάνουν δύο σχήματα στο επίπεδο;

?

5)Να μετρήσετε τα τετραγωνάκια σε κάθε σχήμα και να βρείτε την έκταση που καταλαμβάνουν.

(ΑΒΓΔ) =  …                                                   (ΕΖΗ)= …

Να συμπληρώσετε το κατάλληλο σύμβολο <,  = ,  >  για να συμπληρώσετε τη σχέση:

(ΑΒΓΔ) ….. (ΕΖΗ)

6) Να μετρήσετε τα τετραγωνάκια σε κάθε σχήμα και να βρείτε την έκταση που καταλαμβάνουν.

(ΑΒΓΔ) =  …                                                   (ΕΖΗ)= …

Να συμπληρώσετε το κατάλληλο σύμβολο <,  = ,  >  για να συμπληρώσετε τη σχέση:

(ΑΒΓΔ) ….. (ΕΖΗ)

7)Να κατασκευάσετε ένα δικό σας σχήμα με 12 τετράγωνα.

8)Να κατασκευάσετε ένα δικό σας γεωμετρικό σχήμα με 12 τετράγωνα.

9)Τα παρακάτω σχήματα είναι δεκτά; (Αποτελούνται από 12 τετράγωνα;)

10) Υπάρχει σχέση ανάμεσα στον αριθμό τετραγωνιδίων του σχήματος και των αριθμών που δηλώνουν το μήκος και το ύψος του σχήματος;

?

ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΠΛΕΥΡΑΣ / ΥΨΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΕΜΒΑΔΟΝ ΤΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ

11) Ενα ορθογώνιο έχει πλευρές μήκους 5cm , 3 cm. Διπλασιάζω τη μία του πλευρά. Ποιο είναι το εμβαδό του νέου ορθογωνίου;


12) Ενα πλάγιο παραλληλόγραμμο έχει πλευρά βάσης 5cm και ύψους 3 cm.Διπλασιάζω τη πλευρά ή το ύψος του.
Ποιο είναι το εμβαδό του νέου ορθογωνίου;

13) Ενα ορθογώνιο τρίγωνο έχει κάθετες πλευρές μήκους 5cm και  3 cm. Διπλασιάζω τη μία του πλευρά. Ποιο είναι το εμβαδό του νέου τριγώνου;

14) Συζητήστε με τους συμμαθητές της ομάδας σας τη σχέση ανάμεσα στον αριθμό των τετραγωνιδίων του σχήματος και των αριθμών που δηλώνουν το μήκος και το ύψος του σχήματος.

15)

ΤΥΠΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΕΜΒΑΔΟΥ ΣΧΗΜΑΤΩΝ

16)

17)


Εργασία

Το πρώτο μέρος της εργασίας μας ξεκινά στο σχολείο (γρίφοι 1, 2, 3). Εργασία σε υποομάδες.

Προγραμματισμός 1ης συνάντησης

Προγραμματίζουμε την ολοκλήρωση της εργασίας μας σπίτι (εργασία υποομάδων).

Θα συναντηθούμε στο σπίτι του-της ……………………………

την ημέρα ……………………………… και ώρα  ……………………..

1η συνάντηση

Συνεχίζουμε την εργασία μας και την ολοκληρώνουμε σημειώνοντας λεπτομερώς στο ΦΕ μας, τη δημιουργία νέων σημείων και τμημάτων (ερ. 2). Θυμόμαστε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε  μονάχα χάρακα και τα σημεία υποδιαίρεσης των πλευρών του πρώτου ορθογωνίου, ώστε να σχεδιάσουμε σε αυτό, τα πολύγωνα που εμφανίζονται στο δεύτερο ορθογώνιο. Επιτρέπεται να σχεδιάζουμε βοηθητικά και άλλες γραμμές ή σημεία, τα οποία σβήνουμε στο τέλος. Παρατηρούμε σχέσεις στα γεωμετρικά σχήματα που κατασκευάσαμε και τις σημειώνουμε στο ΦΕ (ερ. 3).

ΤΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΥΠΟΟΜΑΔΩΝ:  ΕΔΩ ΟΙ ΓΡΙΦΟΙ

Παραδίδουμε τα ευρήματα μας (ΦΕ) στη καθηγήτρια.

———————————————————————————————————-

Προγραμματισμός 2ης συνάντησης

Στο σχολείο συγκεντρωνόμαστε στην ομάδα μας και συζητούμε το 1ο ερώτημα. Συζητάμε για τα ευρήματα μας και μιλάμε για τις δυσκολίες μας.

Προγραμματίζουμε τη συνάντηση σε υποομάδες για το επόμενο μέρος της εργασίας μας.

Θα συναντηθούμε όλοι στο σπίτι του-της ………………………………………………

την ημέρα ………………………………και ώρα  ……………………..

2η συνάντηση

Εργαζόμαστε στις υποομάδες μας για να απαντήσουμε στα ερωτήματα 2 έως και 10.

*** Σημειώνουμε στο ημερολόγιο μας τι σημαντικό συνέβη στη συνάντηση μας (έκπληξη, δυσκολία, ανακάλυψη, κλπ)

Παραδίδουμε τα ευρήματα μας (ΦΕ) και το ημερολόγιο μας στη καθηγήτρια.

———————————————————————————————————-

ΤΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ  1-10  ΕΔΩ


Δημιουργία ομάδων

Χωριζόμαστε σε μικρές υπο-ομάδες των 2-3  ατόμων, ανάλογα με τον τόπο κατοικίας μας.

Δημιουργούμε μεγαλύτερες ομάδες των 6-7 ατόμων από 3 υποομάδες.

Σε κάθε ομάδα φροντίζουμε να υπάρχει ένα τουλάχιστον μέλος με τη δυνατότητα πρόσβασης στον ιστοχώρο (ίντερνετ).


ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΜΕ ΤΑΝΓΚΡΑΜ

αααΟι μαθητές των τμημάτων Β1, Β2, κόβουν ένα τετράγωνο χαρτόνι  10×10 cm και κατασκευάζουν τα 7 κομμάτια του tangram.   Επιστρατεύουν τη φαντασία τους και διασκεδάζουν, προσπαθώντας να επιτύχουν όμοιο σχήμα με το σχήμα που βλέπουν στον διαδραστικό πίνακα. Αγωνιούν να δημιουργήσουν σχήματα με τον όρο να χρησιμοποιήσουν κάθε φορά όλα τα κομμάτια του tangram. Μερικές φορές επιτυγχάνουν πανομοιότυπα σχήματα και άλες φορές σχήματα με μικρή διαφορά από τα ζητούμενα.

Ενα ερώτημα που μπαίνει στη διάρκεια του μαθήματος φαίνεται ότι δεν τους ξαφνιάζει. Πόσο είναι το εμβαδό του σχήματος της γάτας που μόλις έφτιαξαν; Κανένας δεν κινήθηκε να βγάλει χαρτί να υπολογίσει. Σκέφτηκαν και είχαν την απάντηση 100 τετραγωνικά εκατοστά, αφού το σχήμα της γάτας προέκυψε από τα μέρη του τετραγώνου χαρτονιού πλευράς 10 εκατοστών. Μερικοί κάνουν λάθος και λένε 20 τετραγωνικά εκατοστά πολλαπλασιάζοντας τη πλευρά επί 2, άλλοι λένε 40 τ. εκ πολλαπλασιάζοντας τη πλευρά επί 4…. το συνειδητοποιούν  και διορθώνουν.

Διδακτικός  στόχος του μαθήματος: ισεμβαδικά ή ισοδύναμα σχήματα.



Οφθαλμαπάτη ή όχι;

Το μάτι μας έχει μάθει να ξεχωρίζει πιο αντικείμενο είναι πιο κοντά σε εμάς σε σχέση με ένα άλλο, συγκρίνοντας τα μεγέθη τους. Για παράδειγμα στη φωτογραφία βλέπουμε μαθητές να παρελαύνουν. Χωρίς δεύτερη σκέψη μπορούμε να πούμε ότι οι μαθητές που βλέπουμε στο κέντρο και αριστερά στη φωτογραφία, είναι πιο κοντά στο φακό ενώ οι άλλοι που φαίνονται στα δεξιά σε μικρότερο μέγεθος, βρίσκονται μακρύτερα.


Στη δεντροστοιχία που βλέπουμε τα δέντρα που βρίσκονται αριστερά είναι πιο κοντά στο φακό σε σχέση με τα άλλα στα δεξιά, που φαίνονται μικρότερα.


Με τον ιδιο τρόπο αναγνωρίζουμε το μπροστινό ή το πίσω μέρος ενός αντικειμένου. Για παράδειγμα το παραπάνω αυτοκίνητο  έχει το πίσω μέρος του πιο κοντά μας, ενώ το μπροστινό του μακρύτερα από εμάς.

Αρα γε αυτό που φαίνεται είναι πάντα αυτό που είναι; Με αυτο το θέμα ασχολήθηκαν επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων αλλά και ζωγράφοι. Ζωγράφοι όπως ο Vasarely σχεδίασαν αντικείμενα με τέτοιο τρόπο ώστε να μας προβληματίσουν για το “είναι” και το “φαίνεσθαι”. Ευθείες, άξονες, γεωμετρικά σχήματα, πλούσια χρώματα παίζουν για να μας γελάσουν.

Κοιτάξτε στην εικόνα που ακολουθεί,

το μικρό τετράγωνο φαίνεται να είναι πίσω στο βάθος.

Σίγουρα;


Δοκιμάστε το πείραμα και δυναμώστε τη φαντασία σας…


Δείτε περισσότερα έργα του Vasarely στο μουσείο Ηρακλειδών :


Μαθαίνουμε από τη Α΄γυμνασίου τη κατασκευή μεσοκαθέτου τμήματος και τη διχοτόμου γωνίας.  Στη συνέχεια χρησιμοποιούμε τις κατασκευές αυτές για τη κατασκευή των τριών μεσοκαθέτων, διαμέσων, υψών και διχοτόμων τριγώνου.

Ας μελετήσουμε όμως τις ιδιότητες τους λιγο περισσότερο πατώντας πάνω στην εικόνα που ακολουθεί:

ΚΑΛΗ  ΣΧΟΛΙΚΗ  ΧΡΟΝΙΑ !

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν  … παίζοντας

Πατήστε στην εικόνα:

ή

κατατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ

Στο μάθημα των μαθηματικών της Β Γυμνασίου, οι μαθητές διδάσκονται στο κεφάλαιο της γεωμετρίας τα κανονικά πολύγωνα. Μαθαίνουν έναν ακόμη ορισμό, μερικούς τύπους και λύνουν ασκήσεις. Κατά πόσο όμως συνειδητοποιούν ότι όλα αυτά τα σχήματα είναι γύρω τους; Κατα πόσο αντιλαμβάνονται ότι τα μαθηματικά δεν είναι αποκομένα από τη καθημερινότητα τους; Θα μπορούσε κανείς να εμπλέξει τους μαθητές σε μια περιπέτεια αναζήτησης, διερεύνησης και ανακάλυψης σχημάτων κανονικών πολυγώνων από το κόσμο γύρω μας;


Τα παραπάνω ερωτήματα αποτέλεσαν την ιδέα της Ιστοεξερεύνησης (Web Quest) http://users.sch.gr/popiardv/webquest/. Απώτερος σκοπός ήταν  η σύνδεση των μαθηματικών με τον κόσμο γύρω μας και η αλλαγή στάσης  των μαθητών στο μάθημα.

Το πρώτο μάθημα γνωριμίας με το θέμα, πραγματοποιήθηκε στη τάξη και οι μαθητές αναγνώρισαν γεωμετρικά σχήματα πολυγώνων σε εικόνες αντικειμένων που τους δόθηκαν στον διαδραστικό πίνακα.  Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να κατανείμουν σε δύο ομάδες μια σειρά από πολύγωνα. Υπήρξαν αρκετές προτάσεις ενδιαφέρουσες όπως να τα χωρίσουν σε ανοικτόχρωμα και σκουρόχρωμα ή σε πολύγωνα με μικρό και μεγάλο αριθμό πλευρών.

Μερικοί μαθητές παρατήρησαν ότι μερικά πολύγωνα είχαν όλες τις πλευρές μεταξύ τους ίσες αλλά και τις γωνίες τους μεταξύ τους ίσες.  Πρόσεξαν δε ότι αυτά τα πολύγωνα έχουν κέντρα και άξονες συμμετρίας άρα ίσως και άλλες «κρυφές» ιδιότητες. Αποφάσισαν να κρατήσουν  αυτό το τελευταίο ως κριτήριο διαχωρισμού τους σε δύο ομάδες. Πέρασαν έτσι πολύ ομαλά στον ορισμό κανονικών πολυγώνων και στο επόμενο βήμα ασχολήθηκαν με τον σχεδιασμό τους. Στα τελευταία μαθήματα είχαν ασχοληθεί με τις εγγεγραμμένες και επίκεντρες γωνίες  τα αντίστοιχα τόξα τους και είχαν δει σχέσεις μεταξύ τους. Οι μαθητές πρότειναν να χωρίσουν ένα κύκλο σε ίσα μέρη – τόξα και τότε τα ίσα τόξα ορίζουν ίσες χορδές (Πλευρά κανονικού πολυγώνου) και ίσες επίκεντρες γωνίες (Κεντρική γωνία κανονικού πολυγώνου)  και όλα αυτά ίσες μεταξύ τους εγγεγραμμένες γωνίες (Γωνία του κανονικού πολυγώνου).

Σχεδίασαν αρκετά κανονικά πολύγωνα και υπολόγισαν στοιχεία τους όπως τη κεντρική τους γωνία και τη γωνία τους και σχέσεις μεταξύ τους. Μερικοί μαθητές διασκέδασαν με αυτά και έκαναν εικαστικές παρεμβάσεις!

Σε επόμενα μαθήματα ενημερώθηκαν για την εργασία που θα έκαναν στο διαδίκτυο και δημιούργησαν ομάδες των 4 -5 ατόμων. Κριτήριο ήταν το να μένουν στην ίδια γειτονιά, και ένας τουλάχιστον μαθητής να διαθέτει υπολογιστή με σύνδεση στο διαδίκτυο.

Δόθηκε η διεύθυνση της εξερεύνησης τους στον ιστόχωρο και οδηγίες για τις συναντήσεις τους. Για ένα περίπου δίμηνο εργάζονταν αν και μερικές ομάδες δυσκολεύτηκαν να συναντηθούν σε ολομέλεια. Για τους περισσότερους ήταν πρωτόγνωρος αυτός ο τρόπος εργασίας – συνεργασίας. Παράλληλα ατο σχολείο ασχολούνταν με  την διδακτέα ύλη τους και όχι μόνον, στα κανονικά πολύγωνα και διερευνούσαν τις ιδιότητες τους.


Σε κάθε συνάντηση σπίτι τους, συνέλεγαν ή δημιουργούσαν υλικό το έστελναν στη καθηγήτρια για περαιτέρω καθοδήγηση. Η ομάδα των αρχιτεκτόνων και των καλλιτεχνών συμμετείχαν σε μια συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο με την Μαντικοπούλου Κέλλυ, φοιτήτρια Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδίασης Αντικειμένων. του ΤΕΙ Αθήνας. Η ομάδα των μαθηματικών συναντήθηκε ιδιαιτέρως με τον Ελευθερίου Λάμπρο, μαθηματικό που έκανε τη δίμηνη πρακτική του στο σχολείο μας. Η ομάδα των καλλιτεχνών περιηγήθηκε το χώρο του σχολείου με τη συνοδεία του συναδέλφου και διέκριναν αντικείμενα με σχήμα κανονικού πολυγώνου από τα οποία πήραν στιγμιότυπα φωτογραφίες.

Μια αξιόλογη παρατήρηση είναι ότι όλα τα παιδιά διέκριναν στο τέλος της εργασίας τους αντικείμενα που έχουν σχήμα κανονικού πολυγώνου ενώ πολλά παιδιά ακόμη, διέκριναν σχήματα που οι κορυφές τους οι μύτες τους ήταν πάνω σε κορυφές κανονικού πολυγώνου!!!


Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς οι μαθητές των δύο τμημάτων Β1 και Β2 του σχολείου μας, παρουσίασαν τα ευρήματα – δημιουργήματα τους:


« Πιο πρόσφατα Άρθρα - Παλιότερα Άρθρα »

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων