Η εξάπλωση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, ιδιαίτερα μετά την απελευθέρωση και την ευρεία χρήση του Internet, φαίνεται πως δημιουργεί αυξητικές τάσεις στα προβλήματα υγείας του χρήστη που κρύβονται πίσω από την χωρίς κανόνες και συχνά αλόγιστη χρήση τους. Όσο πιο “στενή” είναι η σχέση ανθρώπου – ηλεκτρονικού υπολογιστή τόσο πιο προβληματική αποδεικνύεται για τον άνθρωπο.
Ψυχοσωματικοί κίνδυνοι:
- Μυοσκελετικοί τραυματισμοί από κακή στάση του σώματος ή από τις τυποποιημένες και επαναλαμβανόμενες κινήσεις που απαιτούνται κατά την ενασχόληση με υπολογιστή, όπως για παράδειγμα το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα.
- Κόπωση της όρασης, μυωπία και γλαύκωμα (σύνδρομο οθόνης)
- Παχυσαρκία και άλλες επιπλοκές που δημιουργούνται από την καθιστική ζωή
- Πιθανές επιπλοκές από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία … ιδίως τώρα τελευταία που, router, πληκτρολόγια και ποντίκια είναι ασύρματα. Παλιά υπήρχε ακτινοβολία από τις οθόνες τύπου CRT, που ευτυχώς αντικαταστάθηκαν από τις LCD/TFT.
- Κίνδυνοι από τα υλικά κατασκευής του υπολογιστή … στα οποία «κρύβονται» περισσότερες από 1.000 χημικές ουσίες, αρκετές από τις οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές, όπως μόλυβδος, χρώμιο, υδράργυρος, κάδμιο, κοβάλτιο, αρσενικό αλλά και πλαστικά PVC ή επιβραδυντές καύσης, τα οποία σε μεγάλες συγκεντρώσεις μπορεί να προκαλέσει βλάβες, τουλάχιστον στον εγκέφαλο ή στο κεντρικό νευρικό σύστημα του ανθρώπου.
- Εθισμός από την χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και το internet, ο οποίος συνδέεται άμεσα με τη χρονικά υπερβολική χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, η οποία λειτουργεί δυσμενώς και σε βάρος άλλων δραστηριοτήτων του ανθρώπου και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως παθολογική.
- Φωτοεπιληψία
- Φόβος και άγχος για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές … εμφανίζεται κυρίως σε ενήλικες, οι οποίοι δεν έχουν γνώσεις για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και δεν είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση τους.
Διανοητικοί κίνδυνοι:
- Έλλειψη δημιουργικότητας
- Περιορισμός της φαντασίας
- Φτωχές ικανότητες ανάγνωσης, γραφής και λεξιλογίου
- Διαταραχές προσοχής
- Έλλειψη υπομονής για τη συμμετοχή στη μαθησιακή διδασκαλία
- Λογοκλοπία
- Μειωμένη κατανόηση και δυσκολία εντοπισμού νοήματος
Ηθικοί κίνδυνοι:
- Έκθεση στη διαδικτυακή βία, την πορνογραφία, τη μισαλλοδοξία κ.ά.
- Έμφαση στην πληροφορία που είναι απογυμνωμένη από ηθικό περιεχόμενο
- Έλλειψη σκοπού και ανευθυνότητα ως προς την αναζήτηση και τη χρήση της γνώσης
Συναισθηματικοί και κοινωνικοί κίνδυνοι:
- Κοινωνική απομόνωση … αφού όσο περισσότερο χρόνο αφιερώνουν οι συμμετέχοντες στο δίκτυο, τόσο μεγαλύτερη κοινωνική και ψυχολογική απόκλιση παρουσιάζουν, επικοινωνώντας λιγότερο με τα μέλη της οικογένειάς τους και συρρικνώνοντας την άμεση επικοινωνία με τους φίλους τους, ανταλλάσοντάς την με την ψυχρή επικοινωνία μέσω οθόνης, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το αίσθημα μοναξιάς και τα κρούσματα κατάθλιψης, ενώ πριν συμμετείχαν ενεργά σε κοινωνικές δραστηριότητες και εκδηλώσεις .
- Χαλάρωση των δεσμών με τους δασκάλους … όταν χρησιμοποιείται ο υπολογιστής στο σχολείο
- Έλλειψη αυτοπειθαρχίας και εξεύρεση κινήτρων
- Εμπορευματική εκμετάλλευση
Συμπέρασμα:
Ως συνεπαγωγή των παραπάνω που διαβάσαμε είναι ότι: α) ο χρόνος που ενδείκνυται να αφιερώνουν τα παιδιά, αλλά και οι ενήλικες, μπροστά την οθόνη, πρέπει να είναι πολύ λίγος (οι ειδικοί μιλάνε για μία ώρα την ημέρα) … β) ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αυτοσκοπός στο σχολείο αλλά μόνο και μόνο ως έκτακτο βοηθητικό μέσο … γ) τα παιδιά πρέπει να είναι πάντα υπό την επίβλεψη ενήλικα διότι κυκλοφορούν πολλοί κίνδυνοι στο διαδίκτυο.
Πηγές:
- «Οι ψυχικοί και σωματικοί κίνδυνοι για την υγεία του χρήστη Η/Υ» άρθρο από Παναγιωτακόπουλο Χρήστο, Επίκουρος Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. πανεπιστημίου Πατρών και Πιερρή Ευγενία Ph.D., Σχολική Σύμβουλος ΠΕ4
- Άρθρο της εφημερίδας Ελευθεροτυπία το 2005 από την Γεωργία Μυλιωνάκη
- «Η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και η επίδρασή τους στην ανάπτυξη των παιδιών» άρθρο των Γλάνια Τριανταφυλλιάς & Δαμπουδάνη Νίκης, καθηγήτριες Φυσικής Αγωγής.
Πρόσφατα σχόλια