Έθιμο των βαγιών

Ο κύριος Μιχάλης, ο μπαμπάς μιας μαθήτριάς μας αφηγείται σχετικά με το έθιμο των βαγιών που λέγονται καλαθάκια ή φωλιές:

“γνωρίζουμε ότι σε περιοχές της Μικράς Ασίας και νησιών του Αιγαίου, την παραμονή της Κυριακής των Βαΐων έπλεκαν με τα τρυφερά βλαστάρια των φοινικόδεντρων αυτές τις κατασκευές. Ανήμερα των Βαΐων τα στόλιζαν με εποχικά άνθη πχ βιόλες, μαργαρίτες και ελιά και τα έπαιρναν μαζί τους στην εκκλησία. Αφού είχαν ευλογηθεί από την λειτουργία τα στόλιζαν στο εικονοστάσι. Χρησιμοποιούνταν επίσης για το στολισμό των εκκλησιών πχ δεξιά και αριστερά από την Ωραία Πύλη. Σε κάποιες περιπτώσεις όπως πχ στην Πάρο, μετά το τέλος της λειτουργίας των Βαΐων, γίνεται περιφορά γύρω από την εκκλησία και οι πιστοί κρατούν και κουνούν τα  Βάγια, αναπαριστώντας την είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Εμένα με έμαθε να πλέκω  καλαθάκια  μια γερόντισσα από τη Μικρά Ασία, πρόσφυγα στη Σύρο ” .

Λοιπόν , ο κύριος Μιχάλης ,IMG 20220415 201320 IMG 20220415 201347 IMG 20220415 201424 IMG 20220415 201429 IMG 20220415 201432

έπλεξε τα καλαθάκια και τα παιδιά στο σχολείο τα στόλισαν με λουλούδια.

 

Τα κάλαντα του Λαζάρου

 

Το έθιμο του Λαζάρου

Οι μικροί μας μαθητές αναβιώνουν ένα παλιό πασχαλινό έθιμο της Σύρου, κρατώντας στα χεράκια τους τα  Λαζαράκια τους  που κατασκεύασαν από μια ξύλινη κουτάλα και λευκό πανί. Το τραγούδι στο βίντεο είναι από την Νεανική Παιδική Χορωδία της Ορχήστρας των Κυκλάδων

 

Πασχαλινές δημιουργίες, με άχρηστο υλικό

λογότυπος του προγραμματος

Λίγο πριν το Πάσχα, τα σχολεία ήταν ακόμα κλειστά. Αυτό δεν μας εμπόδισε να κάνουμε ετοιμασίες για το Πάσχα, online.

Οι πασχαλινές μας κάρτες δημιουργήθηκαν  από φυσικό και ανακυκλώσιμο υλικό

Το έθιμο για το Σάββατο του Λαζάρου

 

 Η Ανάσταση του Λάζαρου συμβολίζει  τη Νίκη του Χριστού απέναντι στο θάνατο.

Οι γυναίκες για την ψυχή του Λάζαρου ζύμωναν ειδικά κουλούρια, τα“Λαζαράκια”“Λάζαρο αν δεν πλάσεις, ψωμί δεν θα χορτάσεις” έλεγαν, μια και ο αναστημένος φίλος του Χριστού πίστευαν πως είχε παραγγείλει: “Όποιος ζυμώσει και δε με πλάσει, το φαρμάκι μου να πάρει…” Στα “λαζαράκια” έδιναν το σχήμα ανθρώπου σπαργανωμένου όπως ακριβώς παριστάνεται ο Λάζαρος στις εικόνες. Μερικές φορές πρόσθεταν και πόδια.  Στη θέση των ματιών έβαζαν δυο γαρίφαλα. Τα παιδιά ξετρελαίνονταν να τα τρώνε ζεστά. Η παράδοση λέει ότι έφτιαχναν ένα λαζαράκι για κάθε παιδί της οικογένειας.

 

Ο Covid  μας ανάγκασε να μην ζυμώσουμε όλοι μαζί στο σχολείο μας , αλλά εξ’ αποστάσεως.

Η οθόνη του υπολογιστή ανοιχτή, τα υλικά στο τραπέζι, η μαμά ή η γιαγιά δίπλα για βοήθεια, τα μανίκια ψηλά και έτοιμοι για ζύμωμα.

Το αποτέλεσμα εξαιρετικό

Στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας, όπως και στη Σύρο, την παραμονή της γιορτής του Λαζάρου τα παιδιά έφτιαχναν ένα ομοίωμα του Λαζάρου μα μια ξύλινη κουτάλα και ένα κομμάτι λευκό πανί.

 Ανήμερα, τα παιδιά, κρατώντας το “Λάζαρο” και ένα καλάθι στολισμένο με λουλούδια, γύριζαν από σπίτι σε σπίτι και τραγουδούσαν τα “Λαζαράκια”,  τα κάλαντα του Λαζάρου για να διηγηθούν την ιστορία του αναστημένου φίλου του Χριστού και να μαζέψουν αυγά για το Πάσχα.

Τα κάλαντα του Λαζάρουhttps://www.youtube.com/watch?v=oSYKJvWabbc

 

Μύρισε Πάσχα!

 

Η κουζίνα είναι σίγουρα ένας χώρος γεμάτος εκπλήξεις. Τα παιδιά μπορούν να μυρίσουν, να γευτούν, να βοηθήσουν στην προετοιμασία κάποιου φαγητού και να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους δοκιμάζοντας γεύσεις διαφορετικές.Την εποχή αυτή τα κουλουράκια έχουν την τιμητική τους. Τι λέτε να μεταμορφωθείτε εσείς  σε σεφ και τα παιδιά σας σε μικρούς μάγειρες; Είναι βέβαιο ότι θα το διασκεδάσουν και με το παραπάνω!Εμείς προτείνουμε μια πιο ασυνήθιστη αλλά υγιεινή επιλογή για κουλούρια.

Πριν ξεκινήσετε τη μαγειρική

  • Συγκεντρώστε όλα τα υλικά που θα χρησιμοποιήσετε πάνω στον πάγκο της κουζίνας. Οι ερωτήσεις των παιδιών, εκείνη την ώρα, είναι πολλές κι εσείς χρειάζεστε στοιχειώδη αυτοσυγκέντρωση.
  • Συμφωνήστε με τα παιδιά σε ποια φάση μπορούν να βοηθήσουν για να αποτρέψετε πιθανούς καβγάδες και πεισμώματα.
  • Μ’ ένα κορδελάκι μαζέψτε τα μακριά μαλλιά των παιδιών, για να μην χρειαστεί μετά να χτενίζετε τη… ζύμη.

 

Κουλουράκια μήλου για παιδιά

Υλικά

  1. 2 κόκκινα μήλα
  2. 100 μλ ελαιόλαδο
  3. 200 γρ φαρίνα
  4. 1/2 κγ κανέλα
  5. 2 κγ μέλι
  6. λίγο αλάτι

Εκτέλεση

  1.  Ξεφλουδίζουμε τα μήλα και τα τρίβουμε στον τρίφτη.

  2.  Τα βάζουμε σε ένα κατσαρολάκι με 5 κουταλιές της σούπας νερό και βράζουμε για 10 λεπτά μέχρι να λιώσουν τα μήλα.

  3.  Προσθέτουμε το μέλι και ανακατεύουμε.

    4. Αφήνουμε να κρυώσει για λίγο το μείγμα και προσθέτουμε το ελαιόλαδο και τελευταίο το αλεύρι.

    5. Πλάθουμε τα κουλουράκια και ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς για περίπου 25 λεπτά.

    Τα μαθηματικά της κουζίνας

    Αν  αναρωτιέστε τι μπορούν να μάθουν τα παιδιά από μια τέτοια ενασχόληση, σας πληροφορώ ότι μόλις πήραν τις πρώτες βάσεις μερικών δυσνόητων μαθηματικών εννοιών, κατανοώντας τες μέσα από απλές καθημερινές σκέψεις:

    • Κατανόησαν τι σημαίνει προσθέτω τα υλικά  σ’ ένα μπολ, ή αφαιρώ κάποια ποσότητα από αυτά.
    • Κατανόησαν τι σημαίνει ανακατεύω.
    • Έβαλαν στη σειρά τα κουλούρια στο ταψί και μετά μέτρησαν τον αριθμό τους.
    • Μετά το ψήσιμο, τα παιδιά μπορούν να ταξινομήσουν  τα κουλουράκια σύμφωνα με το σχήμα, τοποθετώντας αλλού τα κουλούρια – κύκλος, αλλού τα κουλούρια- σπείρα κι αλλού τα κουλούρια – κοτσίδα κ.λ.π.
    • Τα παιδιά μπορούν να μοιράσουν τα κουλουράκια τους, ανάλογα με το πόσα μπορούν να φάνε όλοι κάθε μέρα.

    Μετά το μαγείρεμα…

    Μην ξεχάσετε να καθαρίσετε μαζί με τα παιδιά σας την κουζίνα! Αν δεν το κάνετε μην αναρωτηθείτε γιατί αύριο δεν θα μπορέσουν να μαζέψουν τα δικά τους παιχνίδια μετά το τέλος του παιχνιδιού τους;

    Καλή επιτυχία στους επιδέξιους σεφ και στις υπομονετικές μαμάδες!

Συνέχεια της καλλιτεχνικής πασχαλινής περιπέτειας

Καλημέρα μικροί μας καλλιτέχνες!

 

https://www.youtube.com/watch?v=8KPlKwKrKko

 

Σήμερα είναι Πέμπτη 9 Απριλίου και απέχουμε ακριβώς μία εβδομάδα από την Μεγάλη Πέμπτη, που είναι η μέρα που κάνουμε ένα από τα αγαπημένα μας έθιμα: το βάψιμο των αυγών!

Γιατί όμως το κάνουμε αυτό; Και μάλιστα με κόκκινο χρώμα;

 

Το αυγό -σύμφωνα με την παράδοση- συμβολίζει τον τάφο του Χριστού που ήταν ερμητικά κλειστός  -όπως και το περίβλημα του αυγού- αλλά έκρυβε μέσα του τη «Ζωή», αφού από αυτόν βγήκε ο Ιησούς και αναστήθηκε.

 

Μπορεί τα τελευταία χρόνια το αυγά να βάφονται σε διάφορα χρώματα, όμως η παράδοση τα θέλει κόκκινα. Είναι γεγονός πως τα χρωματιστά αυγά τα συναντάμε στην αρχαιότητα, στη Ρώμη, στην Ελλάδα, στην Κίνα, στην Αίγυπτο, ως δώρα στις ανοιξιάτικες γιορτές μαζί με κουνέλια τα οποία είναι το σύμβολο της γονιμότητας.

Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει το αίμα και τη θυσία του Ιησού.

 

Τα παλιά χρόνια, την εποχή του παππού και της γιαγιάς μας, και ακόμη πιο πριν, δεν είχαν έτοιμες βαφές σαν κι αυτές που αγοράζουμε εμείς σήμερα. Παρ’ολ’αυτά είχαν βρει φυσικούς τρόπους να βάφουν τα αυγά τους. Ο πιο συνηθισμένος ήταν τα κρεμμυδόφυλλα! Οι νοικοκυρές μάζευαν μέρες πριν το Πάσχα τα φλούδια από τα κρεμμύδια που χρησιμοποιούσαν και με αυτά έβαφαν τα αυγά. Έχετε προσέξει τι χρώμα έχουν τα κρεμμύδια; Τι χρώμα πιστεύετε ότι θα βγουν τα αυγά που θα βαφτούν με αυτά; Δείτε το παρακάτω και θα σας λυθεί η απορία!

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ms3s7qfUGBM

 

Σήμερα εκτός από κόκκινα, βάφουμε τα αυγά και με άλλα χρώματα και πολλές φορές τα διακοσμούμε με αυτοκόλλητα ή άλλα σχέδια. Επίσης έχουμε βρει πολλές τεχνικές για να το κάνουμε με διασκεδαστικό τρόπο. Εμείς σας προτείνουμε δύο τρόπους με υλικά που εύκολα θα βρείτε στο σπίτι. Από κει και πέρα βάλτε τη φαντασία σας να δουλέψει και δημιουργείστε μικροί μας καλλιτέχνες!

 

Α) ΚΗΡΟΜΠΟΓΙΕΣ

ΥΛΙΚΑ: Κηρομπογιές και η συνηθισμένη βαφή αυγών που χρησιμοποιούμε

ΕΚΤΕΛΕΣΗ : Αφού έχουμε βράσει τα αυγά και πριν τα βουτήξουμε στη μπογιά, κάνουμε εύκολα σχέδια πάνω τους με κηρομπογιές. Μπορούμε να φτιάξουμε γραμμές, κύκλους, βούλες, λουλουδάκια, αστεράκια, κ.α. Βουτάμε τα αυγά στην μπογιά. Στα σημεία που βάψαμε με κηρομπογιά, το αυγό αδιαβροχοποιείται και μόλις το βγάλουμε εμφανίζεται το σχέδιό μας!

 

Β) ΛΑΣΤΙΧΑΚΙΑ

ΥΛΙΚΑ : κοινά λαστιχάκια(όπως από συσκευασίες σούπερ μάρκετ) και την βαφή αυγών που χρησιμοποιούμε.

ΕΚΤΕΛΕΣΗ : Αφού βράσουμε τα αυγά και πριν τα βυθίσουμε στην βαφή, τα τυλίγουμε πολλές φορές  σφιχτά με τα λαστιχάκια. Όταν τα βγάλουμε περιμένουμε να στεγνώσουν και αφαιρούμε τα λαστιχάκια..

 

 

Με τόσα αυγά όμως μου άνοιξε η όρεξη! Φαντάζομαι κι εσάς. Εμπρός λοιπόν να πλύνουμε καλά τα χέρια μας , προσπαθώντας αυτή τη φορά να μετρήσουμε ανάποδα από το 20! 19,18…..

Και που ξέρεις, μπορεί κατά τύχη να έχει ετοιμάσει η μαμά κανένα αυγουλάκι για πρωινό…Σφιχτό ή μελάτο το προτιμάς;

Θυμάστε την χθεσινή ιστορία του μικρού αυγού, από τα παραμύθια τέχνης της Παρασκευής Φωτιάδου, που δεν ήθελε να βαφτεί κόκκινο και ξεκίνησε ένα μεγάλο ταξίδι μαζί με τα χελιδόνια; Που έφτασε στην Ιαπωνία και είχε την τύχη να το ζωγραφίσει η διάσημη ζωγράφος Yayoi Kusama και να το γεμίσει βούλες;

Ας δούμε πώς συνεχίστηκε η περιπέτειά του…

 

 

“Είμαι τόσο χαρούμενο!” αναφώνησε το μικρό αβγό καθώς πάνω στο τσόφλι του λαμπύριζαν στον ήλιο δεκάδες ζωγραφισμένες πολύχρωμες βούλες.

“Έπρεπε να βάψει κι εμάς όμως η Kusama?” είπαν κατσουφιασμένα τα  χελιδόνια που πετούσαν ψηλά στον αέρα και τώρα ένιωθαν λιγάκι ντροπή καθώς τους κοιτούσαν περίεργα μια παρέα πελαργοί που περνούσαν  εκείνη την στιγμή από δίπλα τους. Το παράπονο τους όμως δεν βάσταξε για πολύ , αφού μια βροχή δυνατή άρχισε να ξεπλένει τα χρώματα από πάνω τους .

“Να βρούμε γρήγορα μια στέγη , να προφυλαχτούμε από την βροχή!” αναφώνησαν αναστατωμένα όλα μαζί και έκαναν βουτιά προς τα κάτω,  σε μια ήπειρο που την έλεγαν Αμερική.

 

“Ηνωμένες ..πολιτείες..Αμερικής..” διάβασε μια παλιά πινακίδα , ένα από τα χελιδόνια για να μάθει σε ποια χώρα ακριβώς είχαν προσγειωθεί.

Κρύφτηκαν λοιπόν τα χελιδόνια μαζί με το αβγό σε ένα σπίτι κοντά σ’ ένα αγρό κι από το σπίτι αυτό, μια μουσική ξεχυνόταν που τα έκαναν να θέλουν να κινηθούν  χαρούμενα στο ρυθμό.

Ας ακούσουμε την μουσική που έκανε τους ήρωες της ιστορίας μας να χορέψουν!

https://www.youtube.com/watch?v=Zo-dMdC5KSs&feature=emb_title

(Η συνθέτης εμπνεύστηκε την μουσική αυτή από τα έργα του Pollock. Mπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτή την πληροφορία την ώρα της εργασίας ).

Κι ενώ χόρευε το αβγό παρέα με  τα τέσσερα χελιδόνια  κρυμμένα  στην στέγη, το αβγό ξαφνικά σταμάτησε και κοίταξε ξαφνιασμένο στο εσωτερικό του σπιτιού.

Είδε έναν άντρα να περιφέρεται γύρω απο ένα  χαρτί στο πάτωμα απλωμένο κι αν κι έδειχνε πως ήταν το χαρτί μια ζωγραφιά, εκείνος παρ’όλα αυτά δεν άγγιζε με το πινέλο του το έργο του , παρά μόνο γύρω του συνέχεια  περπατούσε

σχεδόν φαινόταν σαν να χόρευε και αυτός με την μουσική γύρω από το χαρτί 

κι έριχνε μπογιές με φόρα πάνω στο χαρτί, δεξιά και αριστερά, πάνω και κάτω.

Δείτε τι ζωγράφιζε!

Jackson Pollock (Number One)

“Μα τι περίεργη ζωγραφική είναι αυτή ? Δεν ξέρω αν μου αρέσει..δεν ζωγραφίζει κάτι συγκεκριμένο μόνο δείχνει να διασκεδάζει πετώντας μπογιές δεξιά και αριστερά. Αν είχα ένα πινέλο στο ράμφος μου θα μπορούσα κι εγώ να το κάνω” είπε  ένα χελιδόνι διπλώνοντας τις φτερούγες του μπροστά στο στήθος του αλαζονικά.

Μα το αβγό ένιωσε μέσα του μια άλλη αλήθεια, γιατί το έργο αυτό δεν το κοίταξε με τα μάτια μα με την μικρή του την καρδιά.

“Μα κοιτάξτε καλύτερα!” είπε το αβγό στα χελιδόνια ” είναι σαν να χορογραφεί την ψυχή του στο χαρτί! “

 

Ας δούμε αν το μικρό αβγό έχει δίκιο! Δείτε τον ζωγράφο : Όντως μοιάζει σαν να χορεύει ο ζωγράφος? Αγγίζει το πινέλο του στο χαρτί?

https://www.youtube.com/watch?v=X3Uj_HAAvbk&feature=emb_title

                          J.Pollock                                                        
           

“Αχ θέλω να ζωγραφίσει κι εμένα ο ζωγράφος με αυτή την τεχνική!” είπε το αβγό και τα χελιδόνια γούρλωσαν τα μάτια.

“Άντε πάλι τα ίδια !” είπαν και ακολούθησαν το μικρό αβγό που ήδη είχε συστηθεί με τον ζωγράφο.

“Και εσάς πως σας λένε?” είπε ευγενικά το αβγό αφού ο ζωγράφος δέχτηκε να το ζωγραφίσει με τα πινέλα του.

“Jackson Pollock” είπε ο ζωγράφος κουνώντας το πινέλο του σαν μαγικό ραβδί.

Εργασία φαντασίας:

Πώς φαντάζεστε πως ο Pollock ζωγράφισε το μικρό αβγό

Βάλτε την μουσική που άκουγε ο ζωγράφος, σχεδιάστε ένα αβγό και προσπαθήστε να ζωγραφίσετε το αβγό σας όπως θα το έκανε ο Pollock.

Να θυμάστε! Δεν χρειάζεται να ξεκινήσετε να πετάτε μπογιές στο χαρτί παρά αφήστε ελεύθερο  το χέρι σας να ταξιδέψει πάνω στο χαρτί σαν να χορεύει! Δεν χρειάζεται να ζωγραφίσουμε κάτι συγκεκριμένο

7ο μάθημα από το ηλεκτρονικό μου σχολείο και ένα πασχαλινό παραμύθι τέχνης για τα παιδιά.

 Καλημέρα σας πέρα για πέρα!

Τι θα λέγατε να ξεκινήσουμε τη σημερινή μέρα με Ζούμπα !!!

https://youtu.be/ymigWt5TOV8

 

Πριν ξεκινήσουμε όμως να ευχαριστήσουμε την κα   Φωτιάδου  Παρασκευή για το υπέροχο διαδραστικό παραμύθι τέχνης που το μεταφέραμε αυτούσιο από  το υπέροχο Blog :Ταξίδια τέχνης για παιδιά 

Νικηφόρος Λύτρας

 

 

  Ας ξεκινήσουμε την πασχαλινή περιπέτεια μας!

Ήταν πρωί όταν η κότα καμάρωσε στην φωλιά της δέκα μικρά ολόασπρα αυγά:

“Είμαι τόσο χαρούμενη για εσάς!” κακάρισε η κότα, ” είστε πολύ ξεχωριστά αβγά γιατί είστε προορισμένα να μπείτε στο πασχαλινό καλάθι , να βαφτείτε κόκκινα και να στολίσετε το τραπέζι του μεγάλου σπιτιού !”

Pablo Picasso

Τα εννιά μικρά αβγά κοίταξαν με χαρά την μαμά κότα. Ήταν όλα τόσο ενθουσιασμένα με την πασχαλινή τους τύχη.

Εκτός από ένα.

Το δέκατο αβγό που ήδη είχε κατεβάσει μούτρα και έδειχνε θυμωμένο.

“Δεν θέλω να βαφτώ κόκκινο και ούτε να μπω στο πασχαλινό τραπέζι, θέλω να ταξιδέψω στον κόσμο , να γνωρίσω νέα μέρη και τοπία και χρώματα πολλά. “

Η κότα γέλασε . ” Μα είσαι αβγό! Δεν  μπορείς να ταξιδέψεις! Είναι της μοίρας σου γραφτό ένα χρώμα να γνωρίσεις και αυτό είναι το κόκκινο “

Το μικρό αβγό όμως πίστευε πολύ στον εαυτό του και ήξερε βαθιά μέσα του πως όποιος πιστεύει στον εαυτό του μπορεί να καταφέρει τα πάντα. Έτσι αναζήτησε μια λύση πως θα πραγματοποιήσει το όνειρο του.

Κοίταξε γύρω στο κοτέτσι και όντως δεν βρήκε ένα τρόπο να ταξιδέψει .

Όμως δεν απογοητεύτηκε.

Έδωσε μια και κύλησε έξω από το κοτέτσι. Εκεί ψηλά άκουσε τα χελιδόνια να τιτιβίζουν πάνω σε μια φωλιά.

                                                                                              Walter Crane

Τα μάτια του αστράψαν απο μια ιδέα. Τα χελιδόνια θα μπορούσαν να τον βοηθήσουν!

Έχετε καμία ιδέα πως τα χελιδόνια θα μπορέσουν να βοηθήσουν το αβγό?

“Χελιδόνια εσείς που ταξιδεύετε σε όλο τον κόσμο ,μπορείτε να  βοηθήσετε κι εμένα το μικρό αβγό? Θέλω να ταξιδέψω αλλά δεν ξέρω πως” είπε το μικρό αβγό και ένα καλόκαρδο χελιδόνι του έγνεψε θετικά.

“Θα σε βοηθήσω εγώ μικρό αβγό , έχω  μια ιδέα πως μπορείς να ταξιδέψεις”

Πράγματι το χελιδόνι είχε μια καταπληκτική ιδέα. Ξεκίνησε παρέα με τα άλλα χελιδόνια να πλέκουν με τα ράμφη τους  ένα μεγάλο ύφασμα  από μικρά ασπροκόκκινα μαρτάκια που βρήκαν κρεμασμένα πάνω σε ένα δέντρο.

Τέλος κύλησαν το μικρό αβγό πάνω στο ύφασμα και σε κάθε μια απο τις γωνιές ένα χελιδόνι το κρατούσε απο το ράμφος του έτοιμα να απογειωθούν.

Το αβγό είχε μεγάλη χαρά .

“Αντίο κοτέτσι και κότα μαμά! Αντίο αδέρφια αβγουλάκια! Πάω να μάθω τα πάντα γι αυτό το μεγάλο κόσμο!”

Κι έτσι ξεκίνησε το μικρό άσπρο αβγό ένα μεγάλο ταξίδι, μια ξεχωριστή πασχαλινή περιπέτεια.

Πρώτη επίσκεψη : Ιαπωνία

Καθώς το μικρό αβγό πετούσε πάνω από κόσμους παράξενους και μακρινούς , άκουσε μια μουσική τόσο όμορφη που ζήτησε από τα χελιδόνια να κατέβουν λίγο πιο χαμηλά για να την ακούσει καλύτερα.

Πού είναι η Ιαπωνία? Πόσο μακριά είναι από την Ελλάδα ? Ας το ανακαλύψουμε στο χάρτη!

Ας ακούσουμε την μουσική που γοήτευσε το μικρό αβγό:

https://youtu.be/v222i3f3idA

Μα καθώς έσκυψε για να ακούσει την μουσική , συνέβη  το εξής: Έπεσε κατά λάθος με φόρα μέσα σε ένα πίνακα που ζωγράφιζε εκείνη την ώρα μια γιαπωνέζα ζωγράφος πλάι σε μια λίμνη!

Καθώς κατρακύλησε στο έργο της άνοιξε το στόμα του διάπλατα από έκπληξη: Η ζωγράφος , που το όνομα της ήταν Yayoi Kusama

ζωγράφιζε πάνω στα έργα της  ασταμάτητα μικρούς κύκλους , σαν μικρά αβγά :

 

 

“Καλή μου και υπέροχε ζωγράφε μπορείς να βάψεις και εμένα όπως τα έργα σου?” της είπε εντυπωσιασμένο από την τέχνη της και η Kusama του χαμογέλασε και ξεκίνησε να το ζωγραφίζει.

Μπορείτε να φανταστείτε πως η Kusama ζωγράφισε το μικρό αβγό? Να θυμάστε πως η ζωγράφος αγαπά τις βούλες. Σχεδόν  όλα τα έργα της είναι γεμάτες από αυτές!

Εργασία!

Πάρτε χαρτί, σχεδιάστε ένα αβγό  κι έπειτα ζωγραφίστε το όπως πιστεύετε ότι το ζωγράφισε  η Yayoi Kusama.

Τι θα λέγατε λοιπόν τώρα για μια όμορφη κατασκευή ενός πασχαλινού καλαθιού που τη βρήκα στο pinterest, για να βάλετε μέσα το κόκκινο αυγουλάκι που θα βάψουμε την Πέμπτη σύμφωνα με το έθιμο;

Θα χρειαστούμε μερικά υλικά που πολύ πιθανό να έχετε ήδη στο σπίτι σας.

1. Δύο χάρτινα πιάτα

2 ψαλιδάκι

3. άχρηστο υλικό (κουμπιά, κορδέλες, χρωματιστές χαρτοπετσέτες, περιτύλιγμα από καραμέλες , κομματάκια από άχρηστο ύφασμα και ό,τι άλλο φανταστείτε για να δώσουμε χρώμα στο καλαθάκι μας)

Ξεκινάμε λοιπόν: Πρώτα σχεδιάστε μια γραμμή που να περνάει από το κέντρο του πιάτου. Για να τη βρεις εύκολα , δίπλωσε το πιάτο σου στη μέση . Την είδες που εμφανίστηκε; Τράβα πάνω της μια γραμμή με το μολυβάκι σου και τη βοήθεια του χάρακα . Κάνε το ίδιο και στο άλλο πιάτο.

Στη συνέχεια κόβεις με το ψαλιδάκι σου πάνω στη γραμμή και γύρω γύρω στο μισό στεφάνι όπως δείχνει το σχέδιο. Κάνεις το ίδιο και στο άλλο πιάτο.

Έπειτα ενώνεις τα 2 πιάτα όπως βλέπεις στην εικόνα, έτσι ώστε να σχηματίζεται ένα κενό ανάμεσά τους.

Με τη βοήθεια ενός ενήλικα ανοίγετε τρυπούλες γύρω γύρω στα στεφάνια των 2 πιάτων. Περνάτε κορδέλα σε μια βελόνα και αρχίζετε να ράβετε τα 2 πιάτα περνώντας τη βελόνα από τις τρυπούλες. Η μαμά θα σας δείξει τις πρώτες βελονιές. Όταν περάσετε την κορδέλα από όλες τις τρυπούλες, δένετε ένα όμορφο φιόγκο.

Επειδή μπορεί να μην έχετε χρώμα τέμπερας στο σπίτι, για να γίνει πολύχρωμο το καλάθι σας αρχίστε να κολλάτε το άχρηστο υλικό που είπαμε παραπάνω. Γεμίστε το καλαθάκι σας χρώματα και φαντασία.

Πόσο θα θέλαμε να μας στέλνατε φωτογραφίες της κατασκευή σας!!!!

Καλό σας απόγευμα

6ο μάθημα από το ηλεκτρονικό μου “σχολείο”. Πασχαλινά λουλούδια.

Καλημέρα παιδιά μου!

Τρίτη 7 Απριλίου σήμερα λέω να πούμε ένα τραγούδι καλημέρας, που μου αρέσει πολύ και είναι διασκεδαστικό!

https://www.youtube.com/watch?v=K_zZrNozoMQ

Ο Απρίλιος λοιπόν μπήκε για τα καλά και μαζί του φέρνει τη γιορτή που όλοι περιμένουμε, το Πάσχα! Όπως μπορεί να έχετε προσέξει κι εσείς, η φύση έχει ξυπνήσει και όλο και περισσότερα δέντρα και λουλούδια ανθίζουν.

Αυτές τις μέρες ειδικά, υπάρχουν κάποια λουλούδια που έχουν άμεση σχέση με το Πάσχα. Θέλετε να τα γνωρίσουμε; Είμαι σίγουρη ότι πολλοί από εσάς ίσως να τα έχετε δει να φυτρώνουν εδώ κι εκεί. Ξέρετε όμως την ιστορία τους;

Α) ΠΑΣΧΑΛΙΑ

Η πασχαλιά είναι δέντρο που βγάζει αυτά τα υπέροχα μικρά μωβ ανθάκια. Το περίεργο είναι ότι ανθίζουν μόνο κοντά στις μέρες του Πάσχα, διαρκούν για λίγο και μετά μαραίνονται. Αν σας τύχει να δείτε ανθισμένη πασχαλιά, μυρίστέ τη και θα δείτε πόσο έντονο άρωμα έχει! Υπάρχει κι ένας μύθος που μιλάει γι’αυτήν :

Η Πασχαλιά είναι δέντρο ευλογημένο από την Παναγία

Ο λαός λέει ότι όταν σταύρωσαν το Χριστό, η Παναγία ήταν πολύ στεναχωρημένη, ταλαιπωρημένη και τσακισμένη από τον πόνο και το κλάμα. Περπάτησε λίγο και κάθισε να ξεκουραστεί κάτω από ένα δέντρο που ήταν γεμάτο φύλλα αλλά όχι άνθη. Δεν άνθιζε ποτέ. Κουρασμένη καθώς ήταν, αποκοιμήθηκε. Το δέντρο τότε, άρχισε σιγά-σιγά να ρίχνει όλα του τα φύλλα και να σκεπάζει απαλά τη Παναγία για να τη ζεστάνει. Όταν η Παναγία ξύπνησε, πρόσεξε τα γυμνά κλαδιά του δέντρου και προς στιγμήν απόρησε. Μα σαν είδε όλα εκείνα τα φύλλα που τη σκέπαζαν και τη ζέσταναν , ευλόγησε το δέντρο λέγοντας : «Να είσαι πάντα ευλογημένο και μοσχοβολημένο».  Με την ευλογία της Παναγίας το δέντρο γέμισε με καταπράσινα φύλλα και άνθισε για πρώτη φορά. Ονομάστηκε Πασχαλιά. Είναι η ευλογημένη Πασχαλιά με τα μοσχοβολημένα εκείνα  λουλούδια που ανθίζουν το Πάσχα.

Β) ΚΡΙΝΑΚΙΑ

Τα κρινάκια είναι μικρά λευκά λουλουδάκια. Το άσπρο χρώμα τους συμβολίζει την ελπίδα. Ο μύθος γι’αυτά λέει ότι άνθισαν για πρώτη φορά κάτω από το σταυρό που ήταν ο Χριστός. Όπως βρισκόταν ταλαιπωρημένος πάνω στο σταυρό, έσκυψε το κεφάλι του και σταγόνες από τον ιδρώτα του έπεσαν στο χώμα. Και εκεί ακριβώς φύτρωσαν τα κρινάκια!

Γ) ΠΑΠΑΡΟΥΝΑ

Η παπαρούνα είναι κατακόκκινη και τα πέταλά της είναι πολύ ευαίσθητα. Ο μύθος της είναι συνδεδεμένος με ένα μικροσκοπικό πουλάκι, τον κοκκινολαίμη. Ο κοκκινολαίμης είναι τόσο μικρός, όσο περίπου κι ένα σπουργίτι και τραγουδάει πολύ όμορφα. Ας δούμε πρώτα τον μύθο του…

Η παπαρούνα και ο κοκκινολαίμης

Όταν ο Χριστός σταυρώθηκε, ένα καφετί πουλάκι μ’ άσπρο λαιμό πέταξε πάνω από το άγιο Κεφάλι του Χριστού. Το κεφάλι Του το έσφιγγε ένα αγκάθινο στεφάνι και ένα μικρό άσπρο λουλούδι είχε ανθίσει στη βάση του Σταυρού. Το μαρτύριο του Θεανθρώπου έθλιβε το πουλί και το λουλούδι.
Έτσι το πουλάκι θέλησε ν’ απαλύνει τον πόνο του Χριστού τραβώντας
  ένα αγκάθι. Τότε σταλαγματιές από το αίμα του Χριστού έπεσαν στο λαιμό του πουλιού αλλά κι άλλες κύλησαν πάνω στο λουλούδι το οποίο  άνοιξε αμέσως τα πέταλά του όσο πιο πολύ γινόταν για να τις δεχτεί. Μονομιάς  ο λαιμός του πουλιού και τα πέταλα του λουλουδιού βάφτηκαν κόκκινα.
Έτσι, το αίμα του Χριστού χάρισε στον κοκκινολαίμη και στην παπαρούνα το κόκκινο χρώμα.

και ας ακούσουμε και το κελάηδημά του. Δυναμώστε λίγο την ένταση και μην κάνετε θόρυβο για να τον ακούσετε καθαρά. Πώς σας φαίνεται;

https://www.youtube.com/watch?v=Q4lzV3awfZ4

Πέρασε όμως η ώρα και σα να ακούω το στομαχάκι σας να γουργουρίζει. Κάνουμε λοιπόν στάση στην τουαλέτα για καλό πλύσιμο των χεριών. Σίγουρα έχετε γίνει άσοι στο καθάρισμα τους πια και είμαι βέβαιη πως δεν αφήνετε κανένα μικρόβιο να τα πλησιάσει!

Σήμερα, όση ώρα πλένουμε τα χέρια μας προσπαθούμε να θυμηθούμε και να πούμε φωναχτά όλα τα ονόματα των συμμαθητών μας!

Μόλις τελειώσουμε πάμε σφαίρα για το δυναμωτικό πρωινό μας!

Τσουπ! Εδώ είμαστε πάλι!

Πολλές φορές έχουμε μιλήσει για σπουδαίους ζωγράφους και έχουμε δει έργα τους. Από αυτά δε θα μπορούσαν να λείπουν τα λουλούδια! Η Άνοιξη και τα λουλούδια είναι αγαπημένο θέμα των ζωγράφων – μεγάλων και μικρών! Έχω προσέξει πόσο ωραία λουλούδια ζωγραφίζετε όλοι σας.

Ας δούμε μερικούς πίνακες ζωγράφων με θέμα τα λουλούδια του Πάσχα.

Ο Πίνακας του Vincent Van Gogh  ” Χωράφι με παπαρούνες”.(εαν κάνετε διπλό κλικ επάνω στην εικόνα θα δείτε καλύτερα τον πίνακα)

και ο Πίνακας του Κλωντ Μονέ :

  • Ποιος πίνακας σας έκανε πιο πολύ εντύπωση;

  • Ποια χρώματα χρησιμοποιούν κυρίως;

Είσαι κι εσύ σπουδαίος ζωγράφος! Ζωγράφισε όποιο από τα λουλούδια που μάθαμε σήμερα θες ή τον κοκκινολαίμη. Ή ακόμη και όλα αυτά μαζί. Χρησιμοποίησε ό,τι χρώματα θες (μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, νερομπογιές) ή και συνδυασμό τους.

Στείλτε τα έργα σας στο και η γκαλερί ‘ΦΤΟΥ ΚΑΙ ΒΓΑΙΝΩ’ θα κάνει μια μυρωδάτη και ευωδιαστή έκθεση !!!

Ρίξτε μια ματιά στους σελιδοδείκτες . Εκεί θα ξαναδείτε  τους 2 πίνακες ζωγραφικής όταν παίξετε με τα puzzles

Τέλος μπορείτε να διαβάσετε το παρακάτω παραμύθι, που είναι σχετικό με ένα από τα λουλούδια που είδαμε σήμερα:

http://sofiasnip.blogspot.com/2014/04/blog-post.html

Μυρωδάτους και ολάνθιστους χαιρετισμούς!

Σας περιμένουμε αύριο πάλι…