Βιωματική άσκηση με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού

Από τη δασκάλα του ΣΤ1, σε συνεργασία με τη σχολική νοσηλεύτρια, υλοποιήθηκε την Παρασκευή 8 Μαρτίου μια δραστηριότητα που ενέπλεξε τους μαθητές με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά του Σχολικού εκφοβισμού.

εικόνα Viber 2024 03 11 15 32 03 902

Αναπτύξαμε όλη την άσκηση βασιζόμενες σε ένα υλικό που σχεδιάστηκε από το Χαμόγελο του Παιδιού στα πλαίσια του προγράμματος European – AntiBullying Campaign και της εκστρατείας ΚΑΝΕ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ…. ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ. 

εικόνα Viber 2024 03 11 15 31 00 067

Το πρωτότυπο cross media Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο όπως περιγράφει και η αντίστοιχη ιστοσελίδα antibullying: «έχει μια μορφή μέσα από την οποία ο παρατηρητής της ταινίας μπορεί να επέμβει πολλαπλά στην εξέλιξη της ιστορίας. Το Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο διατηρεί αυτήν τη μορφή και παρουσιάζει ιστορία εκφοβισμού: στο σχολικό περιβάλλον. Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει την ιστορία που επιθυμεί και στη συνέχεια να επιλέξει το προφίλ του παιδιού μέσα από την οπτική του οποίου θα δει την ιστορία. Συγκεκριμένα μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στο παιδί που εκφοβίζει, στο παιδί που εκφοβίζεται ή στο παιδί που παρατηρεί. Βλέπει λοιπόν την ιστορία από τα «μάτια» του παιδιού που έχει επιλέξει και στη συνέχεια με δομημένες επιλογές μπορεί να επιλέξει την εξέλιξη της ιστορίας και τελικά το τέλος. Η φυσικότητα των χώρων, τα παιδιά ηθοποιοί, οι ιστορίες που είναι βασισμένες σε πραγματικά γεγονότα δίνουν μια ισχυρή δυναμική στο εργαλείο και το κάνει ιδιαίτερα ελκυστικό ανάμεσα στα παιδιά.

εικόνα Viber 2024 03 11 15 32 00 112

Ο στόχος του συγκεκριμένου εργαλείου είναι:

  • Η εξήγηση του φαινόμενου του σχολικού εκφοβισμού
  • Η αφύπνιση των παιδιών σε σχέση με την συναισθηματική κατάσταση των εμπλεκόμενων παιδιών στον εκφοβισμό
  • Η παρουσίαση πρακτικών λύσεων»

Χρησιμοποιήσαμε λοιπόν αυτό το οπτικοακουστικό υλικό και το παρακολουθήσαμε όλοι μαζί (οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Στ1 που συμμετείχαν ενεργά στην βιωματική άσκηση, με τη δασκάλα του τμήματος , κα Μπαϊρακτάρη Κατερίνα και τη σχολική νοσηλεύτρια κα Σταμελάκη Δήμητρα).

εικόνα Viber 2024 03 11 15 32 23 462

Αρχικά,  μοιράσαμε πληροφοριακό υλικό που περιείχε τον ορισμό του σχολικού εκφοβισμού και τις μακροχρόνιες συνέπειες που αντιμετωπίζουν τα άτομα που έχουν υποστεί εκφοβισμό.

Στη συνέχεια,  προβάλλαμε στη διαδραστική οθόνη της αίθουσας το τραγούδι των Stavento “Για σένα που λατρεύω”  όπου ακολούθησε συζήτηση για το θέμα του βιντεοκλίπ και απομονώνοντας στίχους έγινε η εισαγωγή στις φάσεις της βιωματικής άσκησης.

Στη 1η φάση έγινε προβολή ταινίας μικρού μήκους, όπου εκτυλίσσεται η υπόθεση και αφηγητής είναι το παιδί που δέχεται την βία και στη συνέχεια προβάλλεται η ιστορία από άλλες οπτικές γωνίες και με όλες τις πιθανές επιλογές που έχουν οι εμπλεκόμενοι.  Έτσι, αναπτύσσεται συζήτηση με τους μαθητές με όλους τους προβληματισμούς που έθεσαν.

Στην 2η φάση χωρίσαμε τα παιδιά σε 4 ομάδες:

  • Παιδί που δέχεται βία – εκφοβισμό
  • Παιδί που ασκεί βία – εκφοβισμό
  • Παιδί που παρατηρεί παθητικά
  • Παιδί που παρατηρεί και συμμετέχει στην άσκηση βίας

Κάθε ομάδα κάθισε σε κύκλο για συζήτηση και κλήθηκε να απαντήσει σε φύλλο εργασίας με μορφή ημερολογίου όπου καταγράφονται οι καθημερινές σκέψεις.

Στη 3η φάση κάθε ομάδα διαβάζει τις απαντήσεις του φύλλου εργασίας δυνατά στην ολομέλεια της τάξης.

Μετά από συζήτηση προκύπτουν  συμπεράσματα, εντοπίζονται λύσεις που υπάρχουν και διέξοδοι σε θύματα σχολικού εκφοβισμού.

Στη 4η φάση “κρατήσαμε” τις πιο χαρακτηριστικές λέξεις που εκφράζουν τα συναισθήματα όσων έχουν υποστεί εκφοβισμό αλλά και την ελπίδα που προβάλλει στο τέλος της διαδρομής.

Μέσα από αυτές,  τα παιδιά εμπνεύστηκαν και ζωγράφισαν την αφίσα της δράσης μας.

  εικόνα Viber 2024 03 11 15 31 00 151