Κώδικας δεοντολογίας

Δεκάλογος δεοντολογίας για το περιεχόμενο των διαδικτυακών αναρτήσεων  (ιστοχώρου και ιστολογίου) του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αλιβερίου

Εισαγωγή: Το σχολείο μας, στην προσπάθειά του να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του διαδικτύου για την επικοινωνία και την ενημέρωση των μελών της σχολικής μας κοινότητας, λαμβάνει σοβαρά υπόψη τους κινδύνους και τις δυσάρεστες καταστάσεις που ένα δυναμικό και εν μέρει άναρχο μέσο όπως το διαδίκτυο μπορεί να δημιουργήσει. Για το σκοπό αυτό τηρεί τον ακόλουθο κώδικα δεοντολογίας [1] προς αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων. Βασικό μέλημα του κώδικα δεοντολογίας είναι η προστασία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των δομών του Υπουργείου Παιδείας  και Θρησκευμάτων.

Στα πλαίσια αυτά το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αλιβερίου δεσμεύεται να τηρεί τα ακόλουθα ως προς τις αναρτήσεις και το περιεχόμενο του παρόντος ιστολογίου του σχολείου:

1.      Αποφυγή δημοσιοποίησης προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών όπως:

  • Στοιχεία επικοινωνίας (φυσικά ή ηλεκτρονικά)
  • Οικογενειακή κατάσταση και προσωπικά ενδιαφέροντα
  • Δεδομένα που αφορούν τη φυλετική, εθνική ή εθνοτική προέλευση, θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις και γενικώς ό, τι συμπεριλαμβάνεται στα οριζόμενα ως δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και ευαίσθητα δεδομένα στο άρθρο 2 του Ν. 2472/1997 περί «Προστασίας του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα».

2.      Αποφυγή δημοσιοποίησης «ευαίσθητου» περιεχομένου, όπως σοβινιστικών ή άλλων απόψεων και κάθε είδους άμεσων ιδεολογικοπολιτικών πεποιθήσεων.

3.      Μη δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων ερευνών που θίγουν την κοινωνική, φυλετική ή εθνοτική προέλευση μαθητών & εκπαιδευτικών.

4.      Μη χρησιμοποίηση υβριστικής γλώσσας και αποφυγή χρήσης εννοιών ή λέξεων με προσβλητικό ή έντονα αξιολογικό περιεχόμενο (πολιτικά ορθός λόγος)

5.      Μη χρησιμοποίηση φωτογραφιών, εικόνων ή σχεδίων με προσβλητικό περιεχόμενο.

6.      Αποφυγή περιεχομένου που να «φωτογραφίζει» ή να κρίνει δημόσια πρόσωπα, θεσμούς ή φορείς.

7.      Αξιοποίηση μόνο εκείνων των πληροφοριών που μπορεί να ταυτοποιηθεί ο συντάκτης τους και να ελεγχθεί η εγκυρότητά τους (στοιχεία συγγραφέων- συντακτών, βιβλιογραφικές αναφορές, προέλευση υλικού διαδικτύου κ.λπ.).

8.      Μη τοποθέτηση εξωτερικών υπερδεσμών και διαφημιστικών εικονιδίων που προωθούν ή διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες προσφερόμενες από εμπορικές εταιρείες, πέραν εκείνων που η χρήση τους κρίνεται επωφελής ή απαραίτητη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των διαδικτυακών εφαρμογών του σχολείου και υπό την προϋπόθεση αυτές να παρέχονται στους χρήστες τους δωρεάν και χωρίς κανενός είδους δέσμευση ή απαίτηση ταυτοποίησης των στοιχείων του χρήστη.

9.      Μη τοποθέτηση εξωτερικών υπερδεσμών σε υπηρεσίες όπως «δωμάτια συνομιλίας» (chat rooms), παρά μόνο σε ιστολόγια, εκπαιδευτικές ή προσωπικές ιστοσελίδες που το περιεχόμενό τους κρίνεται επωφελές και κατάλληλο και η εγκυρότητά τους μπορεί να εξακριβωθεί.

10.  Ειδικά για το θέμα της χρήσης φωτογραφιών που απεικονίζουν πρόσωπα ή περιστατικά της σχολικής ζωής καταβάλλεται κάθε προσπάθεια ώστε η επιλογή των φωτογραφιών να είναι γενικού πλάνου ή ομάδας μαθητών και κατά τρόπο που να μην απεικονίζονται ξεκάθαρα (ατομικές φωτογραφίες) ούτε να ταυτοποιούνται τα εικονιζόμενα πρόσωπα (να μη συνοδεύονται από λεζάντες με προσωπικές πληροφορίες). Για κάθε περίπτωση που τα εικονιζόμενα πρόσωπα επιθυμούν την απαλοιφή τους από τη φωτογραφική σύνθεση, παρακαλούνται να ενημερώνουν άμεσα τη διεύθυνση του σχολείου για την αλλοίωση των χαρακτηριστικών τους (θάμπωμα) ή την ολοκληρωτική διαγραφή της φωτογραφίας.


[1] Ο παρών κώδικας δεοντολογίας έχει στηριχθεί εν πολλοίς στον αντίστοιχο «Κώδικα Δεοντολογίας Διαδικτύου» του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, που είναι διαθέσιμος στη διεύθυνση http://www.schools.ac.cy/web_templates/kodikas-deontologias-diadiktyou.pdf

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.