ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Έρχεται φθινόπωρο,

φώναξε τ’ αγέρι.

Χελιδόνια, φύγετε

στου νοτιά τα μέρη.

Έρχεται φθινόπωρο,

λέει το συννεφάκι.

Πρωτοβρόχια φτάνουνε,

ξέψυχο δεντράκι.

Έρχεται φθινόπωρο,

είπε το σχολείο.

Τα λουλούδια κλείστηκαν

μέσα στο βιβλίο.

(Βασίλης Χαρωνίτης)

Με αφορμή το ποίημα του Β. Χαρωνίτη για το φθινόπωρο, μία από τις τέσσερις εποχές του χρόνου, μιλήσαμε με τα παιδιά για τις αλλαγές που μας φέρνει και τα ενθαρρύναμε να εκφράσουν τις εμπειρίες και τα βιώματά τους. Παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής διάσημων καλλιτεχνών και ακολουθώντας τις αρχές της βιωματικής μάθησης, βγήκαμε στην αυλή του νηπιαγωγείου και παρατηρήσαμε τις αλλαγές της φύσης και του καιρού. Η ενασχόλησή μας με το φθινόπωρο συνεχίστηκε και μέσα στην τάξη με παιχνίδια, παραμύθια, τραγούδια και κατασκευές!!!

 

 

Τα γράμματα του φθινοπώρου κρύφτηκαν μέσα στην τάξη μας …. παίξαμε το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού και ανασυνθέσαμε τη λέξη ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ!

Παρατηρήσαμε τα διαφορετικά φύλλα των δέντρων ως προς το χρώμα και το σχήμα τους και φτιάξαμε το καδράκι του φθινοπώρου! Επίσης, τα παιδιά γνώρισαν τα χρώματα του φθινοπώρου, ζωγράφισαν και σχεδίασαν φθινοπωρινά φύλλα!

 

Με την τεχνική του τυπώματος (με μπρόκολο και μπατονέτες) τα παιδιά έφτιαξαν το ατομικό τους φθινοπωρινό δέντρο. Τέλος, τα παιδιά “έντυσαν” το δέντρο των εποχών με φθινοπωρινά φύλλα!

Μιλήσαμε για τις αλλαγές του καιρού …. παίξαμε με τα χρώματα και την ανάμειξή τους και φτιάξαμε “τα συννεφάκια των χρωμάτων”! Επίσης, με αφορμή τη βιωματική επαφή των παιδιών με τις έννοιες του χώρου, τα παιδιά έφτιαξαν ομπρέλες και σχεδίασαν σύννεφα ΠΑΝΩ και ανθρώπους ΚΑΤΩ!

Όμως η βροχή τρελαίνεται να παίζει με τον ήλιο! Τον καλεί κοντά της και τότε ο ουρανός από τη χαρά του γίνεται πολύχρωμος! Χρώματα παντού σ’ ένα τόξο του ουρανού!

Τα παιδιά έκοψαν και σχεδίασαν σαλιγκάρια, κατασκεύασαν μανιταράκια  και στολίσαμε την τάξη μας!

Μιλήσαμε για τα φρούτα του φθινοπώρου! Τα παιδιά έφτιαξαν τα δικά τους φρούτα με την τεχνική του τυπώματος και στολίσαμε το δέντρο των εποχών με ρόδια!

Η ελιά

Με αφορμή τα προσωπικά βιώματα των παιδιών αναφορικά με τη συγκομιδή της ελιάς, τα παδιά παρακολούθησαν εκπαιδευτικά videos, επεξεργάστηκαν εποπτικό υλικό και έκαναν κατασκευές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την οικοδόμηση της νέας γνώσης και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου των μαθητών/τριών.

 

Διαβάσαμε τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα και παρατηρήσαμε αρχαίους αμφορείς από το διαδίκτυο, οι οποίοι είχαν ζωγραφισμένες εικόνες από την καθημερινότητα των αρχαίων Ελλήνων και τη συγκομιδή της ελιάς. Ως αποτέλεσμα αυτής της δραστηριότητας ήταν η κατασκευή αμφορέων!!!

Τέλος, τα παιδιά πειραματίστηκαν με το νερό και το λάδι και προέβησαν στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τις ιδιότητές τους.