Καθώς συχνά το σχολείο γίνεται δέκτης ερωτημάτων (ενίοτε και παραπόνων) από γονείς σχετικά με τις ενέργειες που προβλέπονται προς αντιμετώπιση συμπεριφορών μαθητών που αναδεικνύονται δυσλειτουργικές για την εύρυθμη καθημερινή λειτουργία σας ενημερώνουμε για τα ακόλουθα:

Βασικός στόχος της σχολικής κοινότητας για την προώθηση του παιδαγωγικού έργου, είναι η ανάπτυξη σε κάθε μαθητή της ικανότητας της αυτοπειθαρχίας στην τήρηση των κανόνων. Όλοι πρέπει να γνωρίζουν ποια συμπεριφορά είναι ανεκτή και ποια όχι. Είναι δεδομένο ότι, οι ποινές ως εξωτερικό κίνητρο έχουν περιορισμένα αποτελέσματα στην τροποποίηση της συμπεριφοράς των μαθητών και, ως εκ τούτου, για τη σύγχρονη παιδαγωγική δεν προκρίνονται, παρά ως η έσχατη επιλογή των εκπαιδευτικών.

Όταν όμως ένας μαθητής παραβιάζει συνειδητά και συστηματικά τους κανόνες συμπεριφοράς, προβλέπονται μέτρα ανάλογα με τις πράξεις και τη συμπεριφορά του. Τα πειθαρχικά μέτρα:

α) επιβάλλονται μόνο όταν οι εκπαιδευτικοί έχουν εξαντλήσει όλα τα παιδαγωγικά μέσα που βασίζονται στον διάλογο και την πειθώ με τον μαθητή,

β) δεν προσβάλλουν την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του μαθητή,

γ) δεν χρησιμοποιούνται ως απειλές ή εκφοβισμός, αλλά ως συνέπεια,

δ) επιβάλλονται πρώτιστα για όφελος του μαθητή, αλλά και για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των μαθητών και η εύρυθμη  λειτουργία του σχολείου.

Τα πειθαρχικά μέτρα επιβάλλονται στους μαθητές από τους εκπαιδευτικούς και τον Σύλλογο Διδασκόντων και είναι τα ακόλουθα:

α) παρατήρηση/επίπληξη από τον εκπαιδευτικό της τάξης,

β) παρατήρηση/επίπληξη από τον Διευθυντή του σχολείου και τηλεφωνική ενημέρωση του γονέα/κηδεμόνα,

γ) κλήση του γονέα/κηδεμόνα στο σχολείο για κοινή αντιμετώπιση του προβλήματος.

Εφόσον οι δυσλειτουργικές συμπεριφορές συνεχίζονται, σχεδιάζεται παιδαγωγικό πρόγραμμα συμπεριφοράς που να αξιοποιεί τη δυναμική της τάξης (παρέμβαση εκπαιδευτικών στο σύνολο της τάξης, αναδιάταξη χώρου, τροποποίηση ρουτινών κ.ά).

Εάν παρά τη λήψη των παραπάνω μέτρων συνεχίζεται η δυσλειτουργική συμπεριφορά εκ μέρους των μαθητών, τότε το θέμα παραπέμπεται προς συζήτηση στο Σύλλογο Διδασκόντων και ζητείται και η παρέμβαση των υποστηρικτικών δομών (ΚΕΣΥ, ΕΔΕΑΥ, Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, αρμόδιες υπηρεσίες/φορείς για την προστασία και την υποστήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους).

Επισημαίνουμε πως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν προβλέπονται παιδαγωγικά μέτρα όπως η ωριαία αποβολή από την τάξη ή η ημερήσια από το σχολείο, όπως γίνεται σε γυμνάσιο/λύκειο. Ως έσχατο μέσο παιδαγωγικού ελέγχου προβλέπεται η αλλαγή περιβάλλοντος του μαθητή, η οποία γίνεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, όταν πρόκειται για αλλαγή τμήματος, και υποχρεωτικά με τη συναίνεση του γονέα/κηδεμόνα, όταν πρόκειται για αλλαγή σχολείου.