Η σχολική τσάντα

bag_heavy

Οι σχολικές τσάντες είναι ο πιο πρακτικός και διαδεδομένος τρόπος μεταφοράς των απαραίτητων εφοδίων για ένα μαθητή στο σχολείο. Όταν χρησιμοποιούνται σωστά επιτελούν το σκοπό τους κατανέμοντας το βάρος σε μερικούς από τους δυνατότερους μυς του ανθρώπινου σώματος .
Όταν όμως οι τσάντες είναι πολύ βαριές ή δεν μεταφέρονται σωστά μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στα παιδιά όπως τραυματισμό μυών και αρθρώσεων, πόνο στον αυχένα την πλάτη και τους ώμους και προβλήματα στάσης σώματος.
Η βαριά τσάντα είναι μια συνεχόμενη πηγή καταπόνησης και τραυματισμού της σπονδυλικής στήλης του παιδιού. Η μεταφορά της, ωστόσο, δεν προκαλεί ούτε επιδεινώνει σκολίωση ή κύφωση της σπονδυλικής στήλης, οι οποίες αποτελούν τις πιο συχνές παραμορφώσεις στην παιδική ηλικία.
Μερικές χρήσιμες οδηγίες για την επιλογή της σχολικής τσάνταςΠρέπει να πληροί τις προδιαγραφές εργονομίας, όπως να έχει δύο ιμάντες και βάτες για την πλάτη, ώστε να κατανέμεται το βάρος ομοιόμορφα στις δυο πλευρές του σώματος. Να βρίσκεται στο κέντρο της μέσης του παιδιού και να εφαρμόζει όσο το δυνατόν καλύτερα στην πλάτη.
Η ταξινόμηση του περιεχόμενου της πρέπει να γίνεται ομοιόμορφα, για καλύτερη κατανομή του βάρους. Βαριά αντικείμενα πρέπει να τοποθετούνται στο κέντρο.
Αρχικά λοιπόν, το μέγεθος της τσάντας δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από την πλάτη του παιδιού.
Μετρήστε την απόσταση από την μια ωμοπλάτη στην άλλη, χωρίς να συμπεριλάβετε την οπίσθια επιφάνεια των ώμων.
Αποφύγετε τις τσάντες τύπου ταχυδρόμου, διότι φέρνουν το σώμα σε ασυμμετρία.
Επιπλέον, η τσάντα θα πρέπει να διαθέτει δύο ιμάντες εξάρτησης, οι οποίοι θα φέρνουν το κύριος μέρος της σε μια θέση λίγο πιο κάτω από τους ώμους και κυρίως στο ύψος της θωρακικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης και όχι της οσφυϊκής.
Πιο συγκεκριμένα, τα κατώτερα όρια της τσάντας, χρησιμοποιώντας πάντα και τους δύο ιμάντες, δεν θα πρέπει να ξεπερνούν το ύψος του ομφαλού παραπάνω από 10 εκατοστά.
Οι ιμάντες θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν φαρδύτεροι, (πάνω από 5εκ.) ώστε να κατανέμεται το βάρος σε μεγαλύτερη επιφάνεια στους ώμους, να μην είναι ιδιαίτερα σφιχτοί και να είναι ενισχυμένοι με προστατευτικές βάτες.
Επίσης, η ύπαρξη ενός ιμάντα στην περιοχή του θώρακος και της μέσης προσφέρει σταθερότητα και διευκολύνει τη σωστή μεταφορά της τσάντας.
Είναι εξίσου σημαντικό για την τσάντα, να διαθέτει θήκες δεξιά και αριστερά για τα πιο ελαφριά αντικείμενα ενώ τα βιβλία θα πρέπει να τοποθετούνται στη μέση της τσάντας με τα πιο βαριά προς την σπονδυλική στήλη.Κριτήρια επιλογής σχολικής τσάντας

  • Να έχει φαρδιά και με μαλακή επικάλυψη λουριά ώμου— Τα στενά λουριά μπορεί να βυθίζονται στους ώμους προκαλώντας πόνο και περιορισμό της κυκλοφορίας του αίματος.
  • Να έχει δύο λουριά ώμου — Τα σακίδια/τσάντες με ένα λουρί που φέρεται κατά μήκος ή διαγωνίως του σώματος δεν κατανέμουν ομοιόμορφα το βάρος στο σώμα.
  • Να υπάρχει επικάλυψη/γέμισμα στα σημεία επαφής με την πλάτη του παιδιού — Η επικάλυψη προστατεύει από αιχμηρές άκρες αντικειμένων που μεταφέρονται μέσα στο σακίδιο/τσάντα αυξάνοντας την άνεση μεταφοράς.
  • Λουρί μέσης— Η ύπαρξη λουριού μέσης επιτρέπει πιο ομοιόμορφη κατανομή φορτίου.
  • Μικρό βάρος —Το ίδιο το σακίδιο/τσάντα δεν πρέπει να προκαλεί σημαντική επιβάρυνση στο φορτίο που πρέπει να σηκώσει το παιδί.
  • Κυλιόμενο σακίδιο/τσάντα — Αυτού του είδους τα σακίδια μπορεί να είναι μια καλή επιλογή για μαθητές που πρέπει να μεταφέρουν σημαντικό φορτίο. Αλλά θυμηθείτε ότι και αυτού του τύπου τα σακίδια θα πρέπει να τα σηκώσει ο μαθητής στις σκάλες, με το μηχανισμό κύλισης να προσθέτει στο συνολικό βάρος και ότι η κύλιση τους στην πραγματικότητα των ελληνικών πεζοδρομίων μπορεί να αποδειχτεί σημαντική πρόκληση για το παιδί.


Για αποφυγή τραυματισμού με τη χρήση-μεταφορά της σχολικής τσάντας κάντε τα ακόλουθα:

  • Πάντα να χρησιμοποιείτε και τα δύο λουριά ώμου. Το κρέμασμά του σακιδίου από τη μία πλευρά προκαλεί ανομοιομερή φόρτιση των μυών της πλάτης προκαλώντας μυϊκή καταπόνηση και αντισταθμιστική κύρτωση της σπονδυλικής στήλης.
  • Τα λουριά πρέπει να έχουν την κατάλληλη τάση ώστε το σακίδιο να βρίσκεται κοντά στο σώμα και περί τα 5-6 εκατοστά πάνω από τη μέση.
  • Μην παραφορτώνετε το σακίδιο/τσάντα. Το βάρος του γεμάτου σακιδίου/τσάντας δεν θα πρέπει ποτέ να υπερβαίνει το 10 με 20 % του συνολικού βάρους του μαθητή.
  • Χρησιμοποιείστε όλες τις θήκες της τσάντας. Τοποθετείστε τα βαρύτερα αντικείμενα στις θήκες κοντύτερα στην πλάτη και το κέντρο βάρους σώματος.
  • Σκεφθείτε και συζητείστε με το σύλλογο γονέων και τους δασκάλους τη χρήση ασφαλιζόμενων ερμαρίων ώστε να μπορούν τα παιδία να μην κουβαλάνε όλα τα βιβλία για το μάθημα της ημέρας (διπλά βιβλία στο ερμάριο και το σπίτι) ή μεταφορά σε φωτοτυπίες της ύλης της ημέρας ώστε να μην είναι απαραίτητη η μεταφορά ογκωδών συγγραμμάτων.
  • Μάθετε το παιδί να μην σκύβει με κάμψη της μέσης του όταν είναι φορτωμένο αλλά να κάμπτει τα γόνατά τουΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕBag_sxedio

bag3


 bag2


bag1


Στηρίζοντας την τσάντα μας σωστά!

bag

Πηγή εικόνας: greek-health.gr

  1. Καθόμαστε σωστά ακουμπώντας την πλάτη μας στην καρέκλα.
  2. Η τσάντα κρεμιέται από το άγκιστρο του θρανίου ή αν είναι μεγάλη την ακουμπάμε στο πάτωμα. Ποτέ δεν την βάζουμε στην καρέκλα.
  3. Πριν ανυψώσουμε την τσάντα, λυγίζουμε τα γόνατα και βάζουμε μέσα τα βιβλία μας.
  4. Πιάνουμε την τσάντα με τα δυο μας χέρια και τη φέρνουμε στο ύψος του στήθους μας. Σηκωνόμαστε και την τοποθετούμε στο θρανίο μας.
  5. Γυρίζουμε την πλάτη προς το θρανίο, λυγίζουμε λίγο τα γόνατά μας και περνάμε πρώτα τον ένα ιμάντα στην πλάτη μας και στη συνέχεια τον άλλο.
  6. Όταν σηκωθούμε, η σωστή θέση της τσάντας πρέπει να είναι ψηλά στην πλάτη μας.
  7. Αν η τσάντα μας είναι χαμηλά στη μέση, πρέπει να ρυθμίσουμε τους ιμάντες συγκράτησης.


 

Πληροφορίες για το κείμενο αντλήθηκαν, μεταξύ άλλων πηγών, και από:

SOS για την τσάντα του μαθητή. Άρθρο του Γ. Καραγιώργου στην εφημερίδα Έθνος, 20/9/2010.

Σχολικές τσάντες από την ιστοσελίδα του ορθοπεδικού χειρουργού Ι. Κοντολάτη, www.orthopaedic-surgery.gr