Πραγματοποιήθηκε σήμερα η εκπαιδευτική επίσκεψη των Ε & Στ τάξεων του σχολείου μας στο Σχηματάρι και στη Χαλκίδα. Επισκέψεις όπως αυτή εντάσσονται στην προσπάθεια του σχολείου για ανάπτυξη της βιωματικής μάθησης, δηλαδή μιας κατάστασης όπου αναδεικνύεται ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζει η εμπειρία στη διαδικασία της μάθησης, καθώς και οι δεσμοί μεταξύ της σχολικής τάξης, της καθημερινής ζωής των μαθητών και της κοινωνικής πραγματικότητας.

IFΟ πρώτος σταθμός της επίσκεψής μας ήταν οι εγκαταστάσεις του Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών στο Σχηματάρι. Στην 1 ½ ώρα που παραμείναμε εκεί, με συνοδεία αρμόδιου υπαλλήλου της εταιρείας,οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ζωντανά όλα τα στάδια που διέρχονται τα υλικά που καταφτάνουν εκεί έως την τελική διαλογή και την προώθησή τους στις εξειδικευμένες βιομηχανίες ανακύκλωσης. Διερχόμενοι μέσα από σωρούς υλικών όπως λάστιχα αυτοκινήτων, σακούλες, κουτιά αναψυκτικών, ξύλα, μέταλλα, χαρτιά όλων των ειδών οι μαθητές είδαν και κατανόησαν πως τα υλικά που σε κάθε άλλη περίπτωση θα ήταν πεταμένα στα σκουπίδια μπορεί να αξιοποιηθούν και πάλι, εξοικονομώντας ενέργεια, φυσικούς πόρους, χρήματα και βεβαίως περιορίζοντας τη μόλυνση του περιβάλλοντος.

Ιδιαίτερα παραστατική ήταν η παρακολούθηση της διαδικασίας από την εκφόρτωση των απορριμματοφόρων της ανακύκλωσης έως και την τελική χειρωνακτική διαλογή των απορριμμάτων κατ’ είδος στην ταινία διαλογής. Μέσα από την παρακολούθηση μιας ολοκληρωμένης διαδικασίας είμαστε σίγουροι πως οι μαθητές μας πια κατανόησαν πως κάθε «σκουπίδι» έχει τη δική του ιστορία, που συνδέεται όχι τόσο με τους ανθρώπους που το αξιοποίησαν και το πέταξαν, όσο κυρίως με αυτούς που οργάνωσαν και λειτουργούν ένα δίκτυο συλλογής και βέβαια με αυτούς που εργάζονται στη διαδικασία  διαλογής, σε συνθήκες δύσκολες και επιβαρυντικές, και συντελούν στην επαναχρησιμοποίησή του. Ευχαριστούμε την εταιρεία Αφοί Σιακανδάρη  για την πολύτιμη εμπειρία που προσέφεραν στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAΗ επίσκεψή μας συνεχίστηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας για την παρακολούθηση της δραματοποιημένης μουσικής παράστασης «Μια Γέφυρα αλλιώτικη από τις … άλλες και ο δράκος του νερού». Εκεί οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής ποιότητας παράσταση που συνάρθρωνε αρμονικά όλα τα είδη της μουσικής και του χορού σε μια ενιαία αφήγηση που ακροβατούσε μεταξύ των δυο  ακτών του Ευρίπου. IFΗ ιστορία του Χαλκιδαίου μουσουργού Νίκου Σκαλκώτα υπήρξε το στημόνι γύρω από την οποία υφάνθηκε η αφήγηση της ιστορίας, με τρόπο παραμυθικό και μαγικό που συνεπήρε τους μαθητές μας στο ρυθμό του. Τα θερμά μας συγχαρητήρια στο Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Χαλκίδας και στους συντελεστές της παράστασης για την άρτια διοργάνωση και την αισθητική της αξία καθώς και στους μαθητές μας που υπήρξαν ένα ιδιαίτερα πειθαρχημένο κοινό καθ΄ όλη τη διάρκεια της παράστασης.

IFΟ τελικός σταθμός της σημερινής μας περιήγησης ήταν οι εγκαταστάσεις και οι χώροι εκπαίδευσης της Σχολής Πεζικού Χαλκίδας. Η «καλλιτεχνική ελευθερία» της παράστασης που προηγήθηκε και το γεγονός πως οι μαθητές ως κοινό είναι δύσκολο στη διευθέτησή του, καθυστέρησαν την ώρα έναρξης και λήξης της παράστασης και ως εκ τούτου άλλαξαν το χρονοδιάγραμμα της επίσκεψής μας, περιορίζοντας δραματικά το διαθέσιμο χρόνο για τον τελικό προορισμό μας. Αρχικά επισκεφτήκαμε το στρατόπεδο «Πηλίκα»  όπου οι μαθητές είδαν οχήματα- φορείς αντιαρματικών όπλων. Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στο στρατόπεδο «Βελισσαρίου Ιωάννη» όπου είναι η έδρα της Σχολής Πεζικού. Εκεί περιηγηθήκαμε στους χώρους του στρατοπέδου, στο Μουσείο οπλισμού και στην Αίθουσα Τιμών όπου φυλάσσονται και συντηρούνται οι γνήσιες πολεμικές σημαίες διάφορων μονάδων του Πεζικού που αντιπροσωπεύουν στο ύφασμά τους την ιστορία και τις μάχες των Μονάδων  που ανήκαν. IFΗ φιλοξενία ολοκληρώθηκε με κέρασμα προς τους μαθητές που παρασχέθηκε στο χώρο της βιβλιοθήκης της σχολής και μια σύντομη συνάντηση του Διευθυντή με το Διοικητή της Σχολής. Η επίσκεψή μας ολοκληρώθηκε με την αίσθηση του ανικανοποίητου που δημιούργησε ο περιορισμένος χρόνος που είχαμε στη διάθεσή μας, πλην όμως με τις έντονες εικόνες και τη συναισθηματική φόρτιση που δημιουργεί ο χώρος. Ευχαριστούμε το Διοικητή της Σχολής , υποστράτηγο Δημήτριο Μήττα, που επέτρεψε την επίσκεψή μας και ιδιαίτερα τον Ταγματάρχη (ΜΧ) κ. Σκούρα Αθανάσιο, γονέα μαθητών του σχολείου μας, για την ξενάγηση και το ενδιαφέρον που έδειξε για την άρτια προπαρασκευή της επίσκεψής μας.

Ολοκληρώνουμε αυτήν την περιγραφή με μια σκέψη. Ευελπιστούμε πως η σημερινή εμπειρία των μαθητών μας θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν πως τα σκουπίδια δεν είναι απλώς κάτι που μυρίζει άσχημα αλλά ύλη και ενέργεια που πρέπει να αξιοποιηθεί, η αισθητική πρόσληψη δεν μπορεί να περιορίζεται στη μαζική κουλτούρα της τηλεόρασης, αλλά μπορεί να συσσωματώνει τις γνησιότερες στιγμές της λαϊκής μας παράδοσης, όπως τα τραγούδια του Τσιτσάνη και τους λαϊκούς χορούς, με την όπερα και τη συμφωνική μουσική και τέλος πως οι Ένοπλες Δυνάμεις αποτελούν στοιχείο άρρηκτα συνδεδεμένο με την εθνική ιστορία αλλά και τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα.

H εκπαίδευση είναι απ΄την εμπειρία, για την εμπειρία και μέσω της εμπειρίας…

John Dewey