Η Μικρή Είσοδος
Συγγραφέας: kantonopou στις 30 Δεκεμβρίου, 2010
Όλοι μας γνωρίζουμε πως μία από τις ιερότερες στιγμές της Θείας Λειτουργίας είναι η εν πομπή με προπορευόμενη μία λαμπάδα έξοδος του Ιερού Ευαγγελίου από την αριστερή Πύλη του Ιερού με σκοπό την επανατοποθέτησή του δια μέσου της κεντρικής Ωραίας Πύλης στο Ιερό Θυσιαστήριο, στην Αγία Τράπεζα. Αυτή η τόσο σημαντική στιγμή που σήμερα γίνεται αντιληπτή από εμάς ως έξοδος αποκαλείται από την εκκλησία μας Είσοδος και παίρνει τον χαρακτηρισμό «Μικρή» για να διακριθεί από την άλλη Λειτανία, την «Μεγάλη Είσοδο» που γίνεται αργότερα και εισάγει από τον χώρο της Ιεράς Προθέσεως στον χώρο του Ιερού τα Τίμια Δώρα, τον Οίνο και τον Άρτο προκειμένου να μεταβληθούν εκεί σε Σώμα και Αίμα Χριστού το οποίο και θα κοινωνήσουμε.
Για να γίνει κατανοητή η πράξη αυτή, της μεταφοράς του Αγίου Ευαγγελίου, ως Είσοδος αρκεί να θυμηθούμε πως στην αρχαία εκκλησία και ιδιαίτερα κατά την περίοδο των διωγμών το Άγιο Ευαγγέλιο δεν φυλασσόταν στον ναό όπου και κινδύνευε να βρεθεί από τους διώκτες των Χριστιανών αλλά μεταφερόταν από αλλού. Αυτό εξακολούθησε να συμβαίνει και κατά τους βυζαντινούς χρόνους καθώς ιερείς, Λαός και Ευαγγέλιο έμπαιναν μαζί για πρώτη φορά στον Ναό για να τελέσουν την Θεία Λειτουργία. Τα αντίφωνα τα οποία σήμερα ψάλλονται μέσα τότε ανήκαν στα προπαρασκευαστικά της Θείας Λειτουργίας και ψάλλονταν εκτός του Ναού. Η «Μικρή Είσοδος» ήταν λοιπόν πραγματικά μία είσοδος στον ναό και σήμαινε την έναρξη της Θείας Λειτουργίας, η οποία όπως και σήμερα ήταν χωρισμένη σε δύο τμήματα, την Λειτουργία του Λόγου η των κατηχουμένων όπως αλλιώς ονομάζεται και έχει ως κέντρο της την ανάγνωση του Ευαγγελίου και την Λειτουργία των Πιστών η οποία είχε ως κέντρο της την Ευχαριστία και την Θεία Κοινωνία.
Η Είσοδος αυτή του Ευαγγελίου δηλώνει κατά τον Άγιο Νικόλαο τον Καβάσιλα το τέλος της Προφητικής περιόδου σχετικά με τον Ερχομό του Χριστού στον κόσμο, στην οποία είναι αφιερωμένα τα αντίφωνα, και την έναρξη της Περιόδου της Καινής Διαθήκης με την Σάρκωση του Λόγου του Θεού και την αρχή του δημόσιου έργου Του. Εικονίζει την παρουσία του Χριστού στον κόσμο που έγινε με προπορευόμενο, τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, που είναι «ο λύχνος ο καιόμενος και φαίνων» (Ιωάν. 5, 35) και ως τέτοιος συμβολίζεται από την προπορευόμενη αναμένη λαμπάδα αναγγέλοντάς μας πως «ήγγικεν η Βασιλεία των Ουρανών». Το Ευαγγέλιο εισέρχεται πανηγυρικά στον κόσμο και φανερώνει τον Ιησού σαρκωμένο και κηρύσσοντα την καλή είδηση της δυνατότητας σωτηρίας μας αλλά και Αναστάντα οικοδεσπότη που μας εισάγει στην Βασιλεία Του. Με την Είσοδο του Ευαγγελίου δηλώνεται η είσοδος του Χριστού στην επίγεια Θεία Λειτουργία που αρχίζουμε να τελούμε και ανοίγονται οι πύλες του ουρανού για να κατέβουν οι άγιοι και οι Άγγελοι που την τελούν εκεί διαρκώς για να συλλειτουργήσουν μαζί μας. Είναι η είσοδος του Χριστού εν όλη του την δόξα αγαπητοί μου αδελφοί , από Αγγέλους δορυφορούμενου, στον χώρο του ναού που μεταβάλλεται έτσι σε ουρανό και καθιστά και μας που συμμετέχουμε στην Θεία Λειτουργία ουρανοπολίτες και μετόχους ήδη από αυτήν την ζωή της αιωνίου Βασιλείας Του. Ο Χριστός είναι κοντά μας κατά την υπόσχεσή Του. ου γαρ εισι δύο η τρεις συνηγμένοι εις το εμόν όνομα, εκεί ειμι εν μέσω αυτών (Ματθ. 18, 20). Είναι συνεπώς πέραν των ιστορικών λόγων που αναφέραμε νωρίτερα και για τον λόγο αυτό πραγματική Είσοδος η Είσοδος του Ευαγγελίου. Γιατί μας παραλαμβάνει από αυτόν τον κόσμο με τον ερχομό Του κοντά μας ο Αναστάς Κύριος και μας εισάγει στην χώρα των ζώντων. Από εκείνο το ουράνιο θυσιαστήριο μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας επιστρέφουμε πάλι στον παρόντα κόσμο ως μάρτυρες προς όλους που για κάθε λόγο δεν ήσαν παρόντες σε αυτήν, μάρτυρες αψευδείς όλων αυτών που προγευτήκαμε «α οφθαλμός ουκ είδε και ους ουκ ήκουσε και επί καρδίαν ανθρώπου ουκ ανέβη, α ητοίμασεν ο Θεός τοις αγαπώσιν αυτόν».
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.