Η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη αναφέρεται «στη διαδικασία μέσω της οποίας τα παιδιά και οι ενήλικες αποκτούν και εφαρμόζουν αποτελεσματικά τις γνώσεις, τις στάσεις και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την κατανόηση και τη διαχείριση των συναισθημάτων, την επίτευξη θετικών στόχων, την επίδειξη ενσυναίσθησης προς τους άλλους, τη δημιουργία και διατήρηση θετικών σχέσεων και τη λήψη υπεύθυνων αποφάσεων». Περιλαμβάνει ένα σύνολο τεκμηριωμένων προγραμμάτων και πρακτικών που έχουν ως κύριο στόχο τους να ενισχύσουν την κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών, τη θετική τους συμπεριφορά στις διαπροσωπικές σχέσεις, καθώς και την ακαδημαϊκή επίδοση.
Φέτος στο σχολείο μας έχει ξεκινήσει η εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων από την ομάδα ΕΔΥ (ψυχολόγος & κοινωνικός λειτουργός σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς των τάξεων) με στόχο να βελτιωθούν οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών, να ενισχυθούν οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών, να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση και να βελτιωθεί σε ένα γενικότερο πλαίσιο το σχολικό κλίμα. Ανάλογα την τάξη, το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών και τα ζητήματα που απασχολούν την εκάστοτε ομάδα μαθητών, το πρόγραμμα εφαρμόζεται με διαφορετικό τρόπο και βασίζεται σε διαφορετικές ενότητες, όπως αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, ενίσχυση αυτοεικόνας- αυτοεκτίμησης κτλ.
Η διάρκεια των προγραμμάτων καθορίζεται με βάση τις ανάγκες της κάθε τάξης και μπορούν να λάβουν μέρος όλοι οι μαθητές.