Η εθνική επέτειος γιορτάστηκε σήμερα στο σχολείο μας από τους εκπαιδευτικούς και τους παριστάμενους μαθητές. Η ημέρα μας ξεκίνησε με την παράδοση της σημαίας στη σημαιοφόρο και στο τμήμα των παραστατών, ενώ οι παριστάμενοι μαθητές τραγούδησαν τον Εθνικό Ύμνο. Στη συνέχεια οι μαθητές των τάξεων Α, Β & Γ εισήλθαν στις αίθουσες για να υλοποιήσουν δραστηριότητες που είχαν επιμεληθεί οι εκπαιδευτικοί. Ενδεικτικά, μια ομάδα παιδιών, αφού παρακολούθησαν βίντεο σχετικά με την εθνική μας εορτή, όπου μέσω animation αποτυπώνονταν αδρομερώς τα ιστορικά γεγονότα, κατά τρόπο εύληπτο για την ηλικία τους, στη συνέχεια τραγούδησαν επετειακά τραγούδια και κατασκεύασαν αλεξιπτωτιστές που έπεφταν από αεροπλάνα και φανταράκια που κρατούσαν στα χέρια τους την ελληνική σημαία. Τέλος φωτογράφισαν τις δημιουργίες τους φωνάζοντας όλοι μαζί “ΟΧΙ” και “ΖΗΤΩ η Ελλάδα!!”
Σε ένα άλλο τμήμα, στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου, τα παιδιά υπό την επιμέλεια της εκπαιδευτικού επισκέφθηκαν τη σελίδα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και ασχολήθηκαν με τα εκπαιδευτικά ψηφιακά παιχνίδια που προσφέρει. Εμπλούτισαν τις γνώσεις τους με κύριο θέμα τη “σημαία”, διαβάζοντας τις πληροφορίες, παίζοντας διάφορα κουίζ, αντιστοιχίες και τέλος σχεδίασαν τη δική τους ψηφιακή σημαία.
Οι μαθητές των τάξεων Δ, Ε & ΣΤ ήταν προγραμματισμένο να μεταβούν στην αίθουσα εκδηλώσεων, με στόχο μια συμμετοχική παρακολούθηση των βασικών γεγονότων που σχετίζονται με την επέτειο και όλα όσα ακολούθησαν κατά τα χρόνια της Κατοχής. Ατυχώς όμως επιβεβαιώθηκε η γνωστή ρήση πως «αν κάτι μπορεί να πάει στραβά, θα πάει» και η ξαφνική δυσλειτουργία της κονσόλας ήχου ανέτρεψε ολοκληρωτικά τον σχεδιασμό μας που, μέσω σύντομων ιστοριών και βίντεο, στόχευε στην αποσαφήνιση των καίριων ιστορικών γεγονότων όπως η απόρριψη του ιταλικού τελεσιγράφου, η νικηφόρα ελληνική αντεπίθεση, η εμπλοκή της Γερμανίας στον πόλεμο και η Κατοχή και οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι Έλληνες με έμφαση στην πείνα.
Παρ’ όλες όμως τις τεχνικές δυσχέρειες ελπίζουμε πως οι μαθητές μας, έστω και κατ’ ελάχιστον, ξεκαθάρισαν στη σκέψη τους το πλαίσιο της επετείου, καθώς αποσπάσματα που προβλήθηκαν, όπως «Η πορεία προς το μέτωπο», διασύνδεσαν το περιεχόμενο της εκδήλωσης με τα σχολικά τους βιβλία, ενώ δυο σατυρικά κινηματογραφικά αποσπάσματα έθεσαν και αναίρεσαν ταυτόχρονα τις αντιφάσεις για το τι γιορτάζουμε σήμερα και ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι κατακτημένοι Έλληνες κατά τη διάρκεια της Κατοχής.
Υ.Γ.1:
Σε επιτροπή που παρουσιάστηκε σε Γερμανό στρατηγό για να διαμαρτυρηθεί για την επισιτιστική τραγωδία του λαού της Αθήνας, εκείνος απάντησε:
“… Οι Έλληνες πρέπει να γνωρίζουν τούτο:
Οι πλούσιοι θα πεινάσουν.
Οι φτωχοί θα πεθάνουν.
Οι Γερμανοί θα νικήσουν!…”
Πέρα από τον ηρωισμό, τα βάσανα και τις κακουχίες του πολέμου, επιλέξαμε την πείνα της Κατοχής για να οριοθετήσουμε τη φετινή μας επέτειο. Αρκεί κανείς να αναλογιστεί πως οι στρατιωτικές απώλειες στον πόλεμο 1940-41 ήταν περίπου 14.000 αξιωματικοί και οπλίτες ενώ οι απώλειες από την πείνα προσδιορίζονταν περίπου στις 300.000 ανθρώπους.
Υ.Γ. 2: Για όποιον ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί για τις θυσίες της Ελλάδας στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο είναι κατατοπιστικό το ακόλουθο άρθρο που παραπέμπει στην επίσημη αποτύπωση της κατάστασης, γνωστή ως “Έκθεση Δοξιάδη”.