Δραστηριότητες που υλοποιήσαμε στο πλαίσιο της “ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ”
Μέσα από μια σειρά ποικίλων και ευχάριστων δραστηριοτήτων τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολική ηλικίας θα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην αλγοριθμική σκέψη και τον προγραμματισμό και συγχρόνως θα γνωρίσουν τις σημαίες διάφορων χωρών.
1η δραστηριότητα: Αρχικά μπορούν να σχεδιάσουν μία επιδαπέδια πίστα με σημαίες από διάφορες χώρες και κάθε φορά να προγραμματίζουν ένα παιδί να φτάσει σε μία συγκεκριμένη σημαία.
2η δραστηριότητα: Δημιουργούμε επιδαπέδιο πίνακα και τοποθετούμε σημαίες διάφορων χωρών. Τα παιδιά προγραμματίζουν το ρομποτάκι Beebot και το οδηγούν στη σημαία της επιλογής τους κάθε φορά. Ακόμη μπορούν να καταγράψουν τον κώδικα της διαδρομής και να τον μοιραστούν με τα συνεργαζόμενα σχολεία ώστε να εξασκηθούν αμφότεροι στη διαδικασία της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης.
3η δραστηριότητα: Τα παιδιά καλούνται να λύσουν τον χρωματικό κώδικα και να αποκαλύψουν τη σημαία που κρύβεται πίσω από αυτόν. Μπορούν να δημιουργήσουν τους δικούς τους κώδικες και να τους μοιραστούν μεταξύ τους ανακαλύπτοντας νέες σημαίες.
Καθημερινά τα συναισθήματα που βιώνουμε είναι ποικίλα ανάλογα τις καταστάσεις. Με αφόρμηση το παραμύθι «Το τερατάκι των Χρωμάτων» (https://www.youtube.com/watch?v=ep-oVIxglF0) σχεδιάστηκε η συγκεκριμένη δράση που δίνει την ευκαιρία στα παιδιά προσχολικής ηλικίας να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα τρίτων π.χ. των συμμαθητών τους αλλά και να εισαχθούν με παιγνιώδη τρόπο στην αλγοριθμική σκέψη και τον προγραμματισμό.
1η δραστηριότητα: Σε επιδαπέδια πίστα τοποθετούνται τα 6 τερατάκια των συναισθημάτων. Τα παιδιά προγραμματίζουν τον εαυτό τους ή τον συμμαθητή τους να οδηγηθεί στο τερατάκι που ταιριάζει με ότι νοιώθει τη συγκεκριμένη στιγμή.
2η δραστηριότητα: Δημιουργούν μια πίστα με τα 6 τερατάκια συναισθημάτων για το Beebot και οδηγούν το ρομποτάκι στο συναίσθημα που νοιώθουν ή στα συναισθήματα που βίωσαν στην τάξη τη συγκεκριμένη μέρα. Καταγράφουν τον κώδικα της διαδρομής και τον μοιράζονται με τα συνεργαζόμενα σχολεία για να εξασκηθούν αμφότεροι στη διαδικασία της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης.
3η δραστηριότητα: Δημιουργούν μια πίστα με τα 6 τερατάκια συναισθημάτων για το Beebot. Υπάρχουν κάρτες που απεικονίζουν μια κατάσταση που προκαλεί κάποιο συναίσθημα. Τα παιδιά τραβούν κάποια κάρτα και οδηγούν το ρομποτάκι στο αντίστοιχο τερατάκι. Καταγράφουν κώδικα της διαδρομής και τον μοιράζονται με τα συνεργαζόμενα σχολεία για να εξασκηθούν αμφότεροι στη διαδικασία της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης.
4η δραστηριότητα: Τα συνεργαζόμενα σχολεία δημιουργούν μια πίστα για το Beebot με εικόνες που απεικονίζουν μία κατάσταση που προκαλεί κάποιο συναίσθημα. Υπάρχουν τα έξι τερατάκια των συναισθημάτων και τα παιδιά καλούνται να οδηγήσουν το κάθε τερατάκι με τη βοήθεια του Βeebot στο τετράγωνο που του ταιριάζει. Καταγράφουν κώδικα της διαδρομής και τον μοιράζονται με τα συνεργαζόμενα σχολεία για να εξασκηθούν αμφότεροι στη διαδικασία της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης.
5η δραστηριότητα: Τα παιδιά δημιουργούν χρωματικούς κώδικες με τα χρώματα που έχει το τερατάκι ανάλογα με το συναίσθημα που νιώθει. Καλούν τους συμμαθητές τους ή τα συνεργαζόμενα σχολεία να λύσουν τους χρωματικούς κώδικες και να δημιουργήσουν το δικό τους πολύχρωμο τερατάκι.
Με αφορμή τα παραμύθια του “Pete the cat” εμπλέκουμε τα παιδιά σε δραστηριότητες προγραμματισμού που αναπτύσσουν την αλγοριθμική σκέψη τους και προάγουν τη συνεργασία. Οι δραστηριότητες είναι unpllugged και με ρομποτάκι.
1η δραστηριότητα: Αρχικά ετοιμάζουμε ένα πρότυπο πλέγμα παιχνιδιού στο πάτωμα. Εκτυπώνουμε τους χαρακτήρες του παραμυθιού τους τοποθετούμε στο πλέγμα. Τα παιδιά καλούνται να φτάσουν σε ένα συγκεκριμένο ήρωα ή να κατευθύνουν ένα συμμαθητή τους. Το ίδιο παιχνίδι το μεταφέρουμε και στην “πίστα” του beebot. Αυτή τη φορά τα παιδιά κατευθύνουν το ρομποτάκι σε ένα συγκεκριμένο ήρωα. Τέλος καταγράφουν τον κώδικα και τον ανταλλάσσουν με συνεργαζόμενα σχολεία . Τα συνεργαζόμενα σχολεία προσπαθούν να λύσουν τους κώδικες.
2η δραστηριότητα: Ετοιμάζουμε έναν επιδαπέδιο χάρτη για beebot και τα παιδιά θα προσπαθήσουν να προγραμματίσουν το beebot να συναντήσει ένα φίλο του Pete. Τα παιδιά κάνουν τα πρώτα βήματα στην υπολογιστική και αλγοριθμική σκέψη. Τέλος θα καταγράψουν τον κώδικα της διαδρομής και θα τον μοιραστούν με τους συνεργάτες τους στη δράση.
3η δραστηριότητα: Τα σχολεία θα δημιουργήσουν ένα παιχνίδι με το ρομποτάκι Beebot και θα προσπαθήσουν να μάθουν ποιον συνάντησε ο “Pete the cat” στον περίπατό του. Κάθε σχολείο θα δημιουργήσει μια κωδικοποιημένη διαδρομή (με κώδικα Beebot). Τα υπόλοιπα σχολεία θα πρέπει να μαντέψουν «Ποιον συνάντησε ο Pete», ακολουθώντας τον κώδικα που τους έδωσαν τα συνεργαζόμενα σχολεία. Όλα τα σχολεία θα συνεργαστούν για να σχεδιάσουν ένα παιχνίδι Beebot. Θα δημιουργήσουν και θα μοιραστούν κώδικες με τα άλλα σχολεία. Οι συνεργάτες τους θα πρέπει να ακολουθήσουν τον κώδικα για να μάθουν την απάντηση. Σε αυτό το παιχνίδι τα παιδιά θα δημιουργήσουν τον πρώτο τους αλγόριθμο και τα πρώτα τους βήματα στην υπολογιστική σκέψη. Αυτό το παιχνίδι θα μπορούσε επίσης να σχεδιαστεί ως μια unpllugged δραστηριότητα (μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα παιδί αντί για ένα ρομποτάκι Beebot).