Εργαστήρια δεξιοτήτων – Αξίες ζωής στην εκπαίδευση
Εργαστήριο δεξιοτήτων<Αξίες ζωής στην εκπαίδευση>
Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη.
Από το εργαστήρι δεξιοτήτων με θεματική <Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη> ,επιλέξαμε να ασχοληθούμε με το διεθνές πρόγραμμα <Αξίες ζωής στην εκπαίδευση>.Το πρόγραμμα αυτό προέκυψε από την ανάγκη να μειωθεί η αρνητική επίδραση στα παιδιά από την αυξανόμενη βία ,τα κοινωνικά προβλήματα, και την έλλειψη σεβασμού προς τους άλλους.
Σκοπός του εργαστηρίου ήταν η καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών, η κατανόηση από τα παιδιά εννοιών που συνδέονται με τις ανθρώπινες αξίες, και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς.
Μέσα από δραστηριότητες, ιστορίες, συζητήσεις, βιωματικά παιχνίδια ρόλων ,εργασίες και κατασκευές ,τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με αξίες όπως: Συνεργασία , Αγάπη, Φιλία Ειρήνη -Επίλυση συγκρούσεων Ευγένεια-Καλοσύνη , Ενσυναίσθηση-Αποδοχή της διαφορετικότητας.
Αρχή σχολικής χρονιάς και ξεκινήσαμε με δραστηριότητες Συνεργασίας.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Βρήκαμε το ζευγαράκι μας αφού ενώσαμε τα κομμάτια από τις καρδιές μας ,και στην συνέχεια ενώσαμε διάφορα μέλη του σώματος μας, παρουσιάσαμε τον φίλο μας, και ζωγραφίσαμε μαζί του.
Παρακολουθήσαμε το animation<the power of teamwork>,το οποίο παρουσιάζει πέντε διαφορετικές ιστορίες για την δύναμη της ομαδικής εργασίας και παίξαμε ψηφιακό παιχνίδι.
Διαβάσαμε το παραμύθι<Του σκοινιού τα μανταλάκια> του Αντώνη Παπαθεοδούλου,το είδαμε και σε βίντεο. Συζητήσαμε για την αξία της ομαδικότητας, πόσα πράγματα μπορεί να καταφέρει ο άνθρωπος όταν δουλεύει ομαδικά, σε σύγκριση με το πόσα μπορεί να πετύχει μόνος του,
Αφού παρακολουθήσαμε το παραπάνω βίντεο, παίξαμε σε ομάδες κι ατομικά παιχνίδια οπτικοκινητικού συντονισμού. Ποια ομάδα θα απλώσει πρώτη τα μανταλάκια της κι σε σειρά κάθε ένας με μόνο δύο δαχτυλάκα να το κρεμάσει στην απλώστρα.
Στη συνέχεια δοκιμάσαμε στην πράξη. Πρώτα ο καθένας ξεχωριστά και μετά με την ομάδα του να μεταφέρουν ένα παγκάκι, ένα τραπέζι, η ένα κουτί παιχνιδιών .
Παίξαμε παιχνίδια ταχύτητας με μανταλάκια, και μέσα από ψυχοκινητικές δραστηριότητες και ομαδικά παιχνίδια, ανακαλύψαμε την σημασία της συνεργασίας.
Κάναμε και ένα φύλλο εργασίας ,όπου τα παιδιά ζωγράφισαν τα μανταλάκια δίνοντας τα χαρακτηριστικά των φίλων τους. Στην συνέχεια ζωγράφισαν τι μπορούν να καταφέρουν όλοι μαζί.
ΦΙΛΙΑ
Για να ενισχύσουμε περισσότερο τους δεσμούς ανάμεσα στα μέλη της ομάδας μας ασχοληθήκαμε με την Φιλία. Διαβάσαμε το παραμύθι<Ο Ερρίκος ψάχνει για ένα φίλο>(Hannan Ray) και προβληματιστήκαμε για το τι είναι ο φίλος. Πως κάνουμε φίλους; Τι τους χρειαζόμαστε; Πως θέλουμε να είναι ο φίλος μας; Πως να μας συμπεριφέρεται; και με ποιο τρόπο δείχνουμε την φιλία μας. Τα παιδιά εξέφρασαν τις εμπειρίες και τις ιδέες τους και στην συνέχεια ζωγράφισαν σε φύλλο εργασίας τον φίλο τους και τι τους αρέσει να κάνουν μαζί του.
Διαβάσαμε το βιβλίο της Γιολάντας Τσορώνη- Γεωργιάδη <Δως μου το χέρι σου>. Ένα βιβλίο που μεταφέρει το μήνυμα της αλληλεγγύης .Συμφωνήσαμε πως είναι καλύτερο να βρίσκουμε λύση στις διαφωνίες μας, και να δίνουμε το χέρι στους φίλους μας όταν το χρειάζονται. Ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε από την ιστορία.
Φτιάξαμε την συνταγή της φιλίας. Συζητήσαμε ποια είναι τα υλικά που πρέπει να έχει μια φιλία και τα καταγράψαμε. Τα παιδιά είπαν διάφορες ιδέες: Να αγαπάμε, να μην λέμε ψέματα, να βοηθάμε, να παίζουμε μαζί, κ.λπ. Όλα αυτά τα γράψαμε σε μια μεγάλη καρδιά και γύρω κολλήσαμε τα πολύχρωμα χεράκια μας.
Προβληματιστήκαμε όμως και για το τι μπορούμε να κάνουμε όταν μαλώσουμε με τον φίλο μας. Αφορμή για συζήτηση μας έδωσε το παραμύθι < Το Τικ και το Τακ> της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη, όπου δύο καλοί φίλοι τσακώνονται και η καρδιά τους έσπασε στα δυο.
Αναφέραμε τις δικές μας εμπειρίες με τους φίλους μας, και ζωγραφίσαμε τι μπορούμε να κάνουμε όταν μαλώσουμε με ένα φίλο μας, και τι κάνει την δική μας καρδιά να πονάει.
ΕΥΓΕΝΙΑ
Η αφορμή για να ασχοληθούμε με την αξία αυτή έγινε με την ιστορία <Η Μόνα η χελώνα, σε καινούργιο σχολείο>.Το παρακολουθήσαμε σε βίντεο .
Στην συνέχεια συζητήσαμε για τον τρόπο που αντιμετώπισε η Μόνα την δυσκολία της για την άσχημη συμπεριφορά κάποιων συμμαθητών της, και για τα συναισθήματα που ένοιωθε με τα λόγια τους. Στην διάρκεια του παραμυθιού κάθε φορά που της έλεγαν κάτι άσχημο τσαλακώναμε μια κόκκινη χάρτινη καρδιά .Είδαμε στην πράξη ότι η καρδούλα της πληγώθηκε, ‘’τσαλακώθηκε’’ με τις άσχημες λέξεις, και η πληγή αυτή μπορεί να μην φαίνεται αλλά μένει βαθιά μέσα στην καρδιά μας.
Ζωγραφίσαμε σκηνές της ιστορίας
Αποφασίσαμε να λέμε στο σχολείο μας μόνο όμορφες ευγενικές λέξεις που δεν πληγώνουν τους άλλους.
Παρακολουθήσαμε το βίντεο <Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε>
Καταγράψαμε λέξεις που πονούν, θεραπεύουν ,και χαμογελούν, και τις κολλήσαμε σε ένα μεγάλο χαρτόνι.
Τις Κάναμε και σε ψηφιακή μορφή.
Παίξαμε ένα παιχνίδι, όπου ξεχωρίζαμε τις ευγενικές λέξεις από τις χάρτινες καραμέλες και τις ρίχναμε σε ένα καλαθάκι.
Κάναμε μια ομαδική εργασία <Το βάζο με τα γλυκά λογάκια>
Και αντίστοιχη σε φύλλο εργασίας όπου γράψαμε και κολλήσαμε μόνο ευγενικές λέξεις.
Τέλος κάναμε και μια κατασκευή τον κύριο Ευγενή και την κυρία Ευγένεια
Μάθαμε ένα τραγούδι για τις ευγενικές λέξεις.
ΕΙΡΗΝΗ – ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ
Μέσα από το εργαστήριο αυτό μάθαμε πως θα επιλύουμε ειρηνικά τις συγκρούσεις και τις διαφορές μας ,και πως θα προσπαθούμε να δίνουμε λύση μόνοι μας στα προβλήματά μας Δημιουργήσαμε το χαλί της ειρήνης και της συμφιλίωσης. Τα παιδιά συζητάνε με ποιον φίλο αισθάνθηκαν φόβο/θυμό, κάθισαν στο χαλί συζήτησαν, είπαν τι αισθάνθηκαν, τι θα θέλανε να ακούσουν ,και στο τέλος δίνουν τα χέρια της συμφιλίωσης.
Συζητήσαμε για το «τι δεν μου αρέσει να μου κάνουν» και για «το τι θέλω να κάνουν οι άλλοι για μένα». Καταγράψαμε τις απαντήσεις μας και κάναμε φύλλο εργασίας.
Παρακολουθήσαμε σε βίντεο το παραμύθι της Μαρίας Κουτσανοπούλου < Τα χέρια δεν χτυπάνε τα χέρια αγαπάνε)
Καθώς και το τραγούδι «Χέρια σαν και αυτά» των Lokomondo
Στην συνέχεια αναφέραμε τα όμορφα πράγματα που κάνουν τα χέρια μας, τα καταγράψαμε
Κάναμε ένα φύλλο εργασίας και μια κατασκευή <Το βιβλίο των δικών μας χεριών>,όπου τα παιδιά ζωγράφισαν όλα αυτά που κάνουν τα δικά τους χέρια.
Προβληματιστήκαμε για το πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε λεκτικά και χωρίς βία αυτόν που αρπάζει το παιχνίδι μας ,μας σπρώχνει, μας πειράζει η μας κοροϊδεύει. Μάθαμε τα βήματα αντιμετώπισης μέσα από μικρές ιστορίες σε εικόνες.
Βάλαμε τις κάρτες στην σειρά
Προσπαθώντας να κατανοήσουμε τα συναισθήματα των φίλων μας ,παίξαμε βιωματικά παιχνίδια ρόλων με γαντόκουκλες, φτιάχνοντας δικά μας σενάρια.
Παρακολουθήσαμε και ένα βίντεο για την λεκτική και σωματική βία, και είπαμε ότι αν στο τέλος δεν μπορούμε να λύσουμε μόνοι μας το πρόβλημα ,θα πρέπει οπωσδήποτε να μιλήσουμε σε έναν ενήλικα.
ΣΕΒΑΣΜΟΣ- ΑΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Στην ενότητα αυτή παρακολουθήσαμε το βίντεο της ιστορίας<Η Αργυρώ γελάει> σε διασκευή της Γεωργίας Κοκκινάκη.
Στην συνέχεια προβληματιστήκαμε και συζητήσαμε για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Είπαμε ότι τα παιδιά αυτά μπορούν να κάνουν αν το θέλουν πολλά πράγματα όπως και εμείς ,αρκεί να προσπαθήσουν. Ότι ακριβώς ισχύει και για εμάς. Απλώς το κάνουν με ένα διαφορετικό τρόπο. Γιατί όλοι είμαστε ίσοι και διαφορετικοί.
Ζωγραφίσαμε κάποια από τα όμορφα πράγματα που κάνει η Αργυρώ ,και κάναμε και μια εργασία για το πως μπορούμε να παίξουμε στην τάξη με παιδιά που έχουν προβλήματα κινητικά και όρασης.
Στο τέλος ακούσαμε και μάθαμε το πολύ όμορφο τραγούδι<Όπου υπάρχει αγάπη>





















































































































































