«Υγιή παιδιά, Υγιής πλανήτης»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 11 “Πικ νικ στο πάρκο”

DSCN2225

DSCN2536DSCN2537

DSCN2539

DSCN2538

Δεν υπάρχει σχολιασμός, γιατί δε θα είναι επαρκής ώστε να αποδώσει την εμπειρία……………………………………………

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 10 “ΒΓΗΚΕ Η ΜΑΝΟΥΛΑ ΨΩΝΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ- Στο σούπερ μάρκετ”

Καθώς ούτε supermarket μπορέσαμε να πάμε δόθηκε αρχικά το έργο του André Kertész  «Πηρούνι» να το συμπληρώσουμε και να κάνουμε τα σχόλιά μας…

Andre Kertesz The Fork

DSCN2534DSCN2535

Σε 2η φάση δόθηκε ένα μέρος από το έργο του Duane Hanson «Supermαrket lady» για να το συμπληρώσουν όπως το φαντάζονται -χωρίς να δοθεί ο τίτλος…

DSCN2514DSCN2515



Λήψη αρχείου

Ζωγραφίσαμε μια συσκευασία που ψωνίσαμε με τη/τον μαμά/μπαμπά …

DSCN2533

Κι αφού ούτε λαϊκή ούτε supermarket  καταφέραμε να επισκεφθούμε κάναμε έναν συνδυασμό στο σουβενίρ – τα φρούτα της λαϊκής σε μία σακούλα υφασμάτινη…

DSCN2516

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 9 “ΕΔΩ ΤΑ ΚΑΛΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ – Στη λαϊκή αγορά”

Επίσκεψη στη λαϊκή δεν μπόρεσε να γίνει αφού οι καιρικές συνθήκες δεν το επέτρεψαν. Τα παιδιά δε γνώριζαν τι είναι η λαϊκή -αν και πολύ κοντά στο σχολείο. Αγοράζουν τα φρούτα και τα λαχανικά από το supermarket.  Είδαμε το έργο του Τέτση “Λαϊκή αγορά”, κάναμε τα σχόλιά μας, πήραμε φρούτα της εποχής και τα βάλαμε στα τελάρα και ανάμεσα σε αυτά κρατήσαμε 4 μήλα για “να μπούμε στη θέση τους”.



Λήψη αρχείου

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 8 “ΟΛΟΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΧΑΜΠΟΥΡΓΚΕΡ – Στη χώρα του Βραδινού”

Αφού παίξαμε ‘κρυφτό με το κρέας’ ένα κομμάτι ψωμί ζήτησε να πάρει μορφή …

DSCN2477DSCN2480

DSCN2478DSCN2479

DSCN2476

…και μετά τις δημιουργίες έκανε την εμφάνισή του ένα χάμπουργκερ. Βάλαμε αγώνα ποιος θα φτιάξει πιο γρήγορα το δικό του ακολουθώντας τη σωστή σειρά στα υλικά….

DSCN2469DSCN2470DSCN2471DSCN2472DSCN2473DSCN2474DSCN2475

…βρήκαμε την προέλευση των συστατικών του, αναπαραστήσαμε την αλυσίδα παραγωγής με το σώμα μας και φτιάξαμε το ντόμινο του χάμπουργκερ και της φακής…

DSCN2481

Έχοντας ως έμπνευση μία αφίσα από καμπάνια της WWF στην οποία ο Β διέκρινε τον ουρακοτάγκο και αναρωτήθηκε τι έκανε μέσα στην πίτσα (αφού δεν ήταν στο προηγούμενο εργαστήρι) δημιουργούμε το δικό μας δίλημμα : χάμπουργκερ ή φακή;

τίτλο 1

DSCN2485DSCN2486

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7 “ΤΡΕΞΕ ΤΡΕΞΕ ΜΙΚΡΟΥΛΗ – Στη χώρα του Απογευματινού”

Ένας ουρακοτάγκος στο μπισκότο μας

Ο Α πρόσφατα επισκέφθηκε το Αττικό Ζωολογικό Πάρκο και μας είπε για κάποια από τα ζώα που είδε. Δεν είδε ουροκοτάγκο, ο οποίος είναι απειλούμενο είδος'(λέξη κλειδί της προηγούμενης ενότητας) Σκεφτόμαστε που ζει, τι τρώει, πώς περνά τις μέρες του, ποια είναι η συμπεριφορά του και ζωγραφίζουμε τι φανταζόμαστε πως κάνει χαρούμενο έναν ουρακοτάγκο…

DSCN2461

DSCN2462

DSCN2463

DSCN2464

Σίγουρα είναι πολύ χαρούμενος όταν πηδάει από κλαδί σε κλαδί, κάνει κούνια στα κλαδιά των δέντρων, απλώνει τα μακριά του χέρια για να πιάσει τις μπανάνες, τρέχει και είναι μαζί  με άλλους ουρακοτάγκους. Οι πολλές καρδούλες είναι ‘γιατί αγαπάει τους ανθρώπους'(Α) ‘αφού είναι και μακρινό μας ξαδερφάκι'(Ε)

Γνωρίζουμε τον μικρό Οντίν και την ιστορία του και παρακολουθούμε το video “Orangutan asks girl for help in sign language”  από το Rainforest Action Network…

Συζητάμε για ό,τι είδαμε και διαπιστώνουμε πώς ο τρόπος που εμείς τρώμε μπορεί να επηρεάσει αυτά τα ζώα…

DSCN2465

DSCN2466

DSCN2467

Αποφασίζουμε να είμαστε πιο προσεκτικοί στην επιλογή των τροφίμων που αγοράζουμε και για απογευματινό φτιάχνουμε τα δικά μας cookies χωρίς φοινικέλαιο…

DSCN2458

…ώστε το δικό μας φαγητό να μη γίνει αιτία κάποιος άλλος να χάσει το σπίτι του…

DSCN2460

DSCN2459 1

Παρακολουθούμε το animation “There’s a Rang-tan in my bedroom” (GreenpeaceCanada)…

…και αποτυπώνουμε στο χαρτί τι γίνεται το φοινικέλαιο

DSCN2483DSCN2484

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6 “ΚΑΘΕ ΠΡΑΓΜΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΟΥ ΚΙ Ο ΚΟΛΙΟΣ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ – Στη χώρα του Μεσημεριανού”

Δημιουργούμε τις δικές μας νόστιμες σαλάτες…

DSCN2454

DSCN2456

DSCN2455 DSCN2457

…και ετοιμάζουμε τη δική μας χρησιμοποιώντας λαχανικά της εποχής…

ηλιος

.jpg

Κι αφού κατανοήσαμε την ‘εποχικότητα’ με τη βοήθεια του ‘ιγκλού’ της Ι που ο παππούς της το έχει με κάτι που μοιάζει με αυτό που έχουμε καλύψει τα μαρούλια μας…

…γίναμε ψαράδες…

DSCN2442

DSCN2443

…μετρήσαμε τις ψαριές μας, κατηγοριοποιήσαμε τα ψάρια μας κι ανακαλύψαμε ποια είναι γονείς και ποια είναι γόνοι αλλά και πως κάποια είναι απειλούμενα είδη – ‘όχι από τους καρχαρίες’, ‘ούτε τα χταπόδια’ αλλά ‘από τους ανθρώπους που τα ψαρεύουν για να τα τρώνε’. Συγκρίναμε τα ψάρια χρησιμοποιώντας την ψαρομεζούρα του λιμενικού και βρήκαμε ποια πρέπει να τα γυρίσουμε γρήγορα στη θάλασσα…

DSCN2445DSCN2446DSCN2447DSCN2448DSCN2449

Είδαμε το σχετικό video της wwf “Άσε το γόνο να γίνει γονιός!”

που αποτέλεσε και το σύνθημα του σουβενίρ – ψαρομεζούρα…

.png

Διαβάσαμε το “Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε” της  Ελένης Χαρατσή – Γιωτάκη από τις εκδ. Μεταίχμιο και το “Η Μιλένα και το φρικτό ψάρι¨της Σώτης Τριανταφύλλου από τις εκδ. Πατάκη

DSCN2451

…και τα κλειδιά μπήκαν κι αυτά στη θέση τους…

DSCN2452

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5 “ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΣΝΑΚ:1-0 – Στη χώρα του Δεκατιανού”

DSCN2415DSCN2416

Καταγράφουμε πόσες από τις τροφές του δεκατιανού μας είναι σπιτικές, έτοιμες (δηλαδή τις αγοράσαμε), πόσοι φέραμε χυμό, νερό και πόσοι φρούτα.  Με τη βοήθεια του video της wwf “Καλύτερα το σπιτικό, παρά το αγοραστό φαγητό” οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ΝΑΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙΚΟ , ΟΧΙ ΣΤΟ ΕΤΟΙΜΟ!

Συζητώντας για το νερό που όλοι είχαν μαζί τους διαπιστώσαμε πως από τους 20 που είμαστε εκείνη την ημέρα οι 19 είχαν παγουρίνο και πως με αυτή την τακτική αφήνουμε μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Θυμόμαστε τι κάνουμε με τα πλαστικά μπουκάλια και καπάκια και το αποτυπώνουμε σε ένα φύλλο εργασίας…

DSCN2421

Βρίσκουμε στον χάρτη τις χώρες προέλευσης τροφών και υπολογίζοντας τις αποστάσεις διαπιστώνουμε πως τα προϊόντα που έρχονται από μακριά έχουν διανύσει πολλά τροφοχιλιόμετρα…

DSCN2417

Βάζουμε σε σειρά τις εικόνες που δείχνουν το ταξίδι της μπανάνας μέχρι εμάς…

DSCN2418DSCN2419

…και με αφορμή τον Hugo Silva σχεδιαστή και εικονογράφο από τη Λισαβόνα, ο οποίος λέει πως «Κάθε εβδομάδα λαμβάνουμε στο γραφείο της εταιρείας ένα καλάθι με φρούτα με μήλα, αχλάδια, πορτοκάλια και μπανάνες. Ξεκίνησα ένα παράλληλο έργο που έχει γίνει εθισμός. Η πρόκληση που έθεσα στον εαυτό μου ήταν να ζωγραφίσω κάτι με μια μπανάνα ως σημείο εκκίνησης. Αυτός ο περιορισμός σχήματος είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα δημιουργική πρόκληση…» (https://www.boredpanda.com/yes-i-draw-on- bananas/?mc_cid=ef1292c84d&mc_eid=9fb74bf4f5&utm_source=gr.pinterest&utm_medium =referral&utm_campaign=organic),      κάνουμε κι εμείς το ίδιο…

DSCN2424DSCN2425

DSCN2426 DSCN2428

DSCN2427

DSCN2423

Θυμόμαστε πως κάποια στιγμή μία μπανάνα λίγο μαυρισμένη είχε χαλάσει τη διάθεση της Α. Τι κάνουμε σε μία τέτοια περίπτωση; Ο Α απάντησε αμέσως “Ε! Τι κάνουμε; Την πετάμε”. Ώρα λοιπόν για το 2ο video  της wwf “Δεν πετάω φαγητό!”

Περιγράφουμε τι είδαμε και οδηγούμαστε σε εναλλακτικές λύσεις: η μπανάνα μπορεί να γίνει χυμός, να μπει σε κέικ ή σε τούρτα. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με ένα μήλο: μια θαυμάσια μηλόπιτα πρότεινε η Α.

DSCN2429DSCN2430

Βέβαια λίγοι είναι αυτοί που προτιμούν το φρούτο στο δεκατιανό τους. Μόλις 6 από τους 24. Αποφασίσαμε λοιπόν 2 φορές την εβδομάδα- Τρίτη & Πέμπτη -να έχουμε φρουτοκολατσιό. Κι επειδή όπως πολύ συχνά λέει η Β “Το ξεχάσαμε κυρία”, ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να μην ξεχνάμε αυτά που λέμε; Να τα γράψουμε φυσικά!

DSCN2412DSCN2413DSCN2414

DSCN2411

Κάθε φρουτοκάρτα και μια υπενθύμιση.

Οι λέξεις κλειδιά μπήκαν τη θέση τους…

DSCN2432

…και ρίξαμε και μια ματιά στα μαρούλια και στα κρεμμυδάκια μας…

DSCN2433

 

 

 

 

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4 “ΠΡΩΙΝΟ ΣΑΝ ΒΑΣΙΛΙΑΣ : Στη χώρα του πρωινού”

Τα παιδιά κατέγραψαν μαζί με τους γονείς τους το πρωινό τους για 3 μέρες. Αφού τα διαβάσαμε, τα οπτικοποιήσαμε και μετρήσαμε πόσοι έφαγαν από κάθε τροφή.

DSCN2016DSCN2017DSCN2018

Το γάλα ήταν ο μεγάλος νικητής και καθώς αναδείχθηκε σε βασιλιά του πρωινού μας , φτιάξαμε ένα τραγούδι -σε ρυθμό ραπ…



Λήψη αρχείου

…που αποτέλεσε και τη βάση του σουβενίρ για αυτό το εργαστήρι – ένα σουπλά…

DSCN2032

Στην αξιολόγηση αποτυπώσαμε τα πλεονεκτήματα του γάλατος ως πρωινό

DSCN2036

Κάποιες από τις τροφές που καταγράφηκαν χρησιμοποιήθηκαν και από τη Mrs Amalia. Ένα σφυρί ήρθε στα χέρια μας για να χτυπήσει η σωστή εικόνα κάθε φορά που η Mrs Amalia έλεγε την τροφή στα Αγγλικά.

 

DSCN2024DSCN2025DSCN2026DSCN2027DSCN2028

Και για αποδείξουμε πόσο καλοί είμαστε, πηδώντας σε κάθε στεφάνι φωνάζαμε στα αγγλικά την τροφή που βλέπαμε…

DSCN2030

Κάπως έτσι τελείωσε και το ταξίδι στη χώρα του πρωινού…

 DSCN2037

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3 “ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ – ΝΟΣΤΙΜΕΣ & ΥΓΙΕΙΝΕΣ: Ο γύρος της Μεσογείου

Αφού ψαχουλέψαμε σε κουτιά, περιγράψαμε και ονομάσαμε τι ήταν αυτό που πιάναμε…

DSCN2002 

…δοκιμάσαμε με κλειστά μάτια διαφορετικές γεύσεις, βάλαμε μπροστά μας την πιατέλα.

DSCN2006

Κι αφού βρήκαμε στον χάρτη τη Μεσόγειο θάλασσα και μιλήσαμε για τα πλεονεκτήματα των χωρών που βρέχονται από αυτή , αρχίσαμε να στήνουμε τη μεσογειακή πυραμίδα…

DSCN2004

DSCN2012

Βέβαια, εκτός από τη μεσογειακή υπάρχει και η περιβαλλοντική πυραμίδα…

DSCN2013

DSCN2021

Διαπιστώνουμε πως όσο ανεβαίνουμε στην πυραμίδα μεγαλώνει και το οικολογικό αποτύπωμα που αφήνουμε με τον τρόπο που τρεφόμαστε. Για αυτό καλό είναι να τρώμε το κρέας με μέτρο…

DSCN2008

DSCN2014

Διαβάσαμε το παραμύθι της Εύης Τσιτιρίδου –Χριστοφορίδου «Η βασίλισσα Καλοφαγού!» (Εκδ. Πατάκη)…

DSCN2019

…και την τοποθετήσαμε ανάμεσα στους Μπαλονάκηδες και τους Μανταλάκηδες, γιατί “πρέπει να είμαστε στη μέση” (Β)

DSCN2035

DSCN2034

Κατά την αξιολόγηση θυμηθήκαμε σε τι μας ωφελεί η κάθε κατηγορία…

DSCN2023

Βάλαμε τα κλειδιά στο βαλιτσάκι μας και στο Διατροφικό Κοσμικό ρολόι

DSCN2020 

…και πήραμε το φρουτοσουβλάκι μας για σουβενίρ.

DSCN2005

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2 “Μια μερίδα πλανήτης παρακαλώ!”

Γίναμε μάγειρες-διαβάσαμε τη συνταγή, σπάσαμε αυγά, ρίξαμε γάλα, γιαούρτι , τυρί, χτυπήσαμε με το μίξερ και μέχρι η ζυμαρόπιτά μας να ψηθεί…

DSCN1972DSCN1973

DSCN1974DSCN1975

…καταγράψαμε όπως μπορούσαμε τα υλικά και τη διαδικασία…

DSCN1983

Όσο η πίτα ψηνόταν σκεφτήκαμε την προέλευση των υλικών και γίναμε γεωργοί και ψαράδες…

DSCN1980

Επειδή όμως θέλαμε να στείλουμε την παραγωγή μας και σε άλλα μέρη της γης ρίξαμε και κάποια χημικά…

DSCN1981

…ήρθε κι η βροχή κι αυτά έφτασαν μέχρι τη θάλασσα. Συνειδητοποιήσαμε πόσο εύκολα μπορούμε να μολύνουμε χώμα και νερό…

Όταν τελικά φάγαμε την πίτα μας …

DSCN1976DSCN1982

…χορτάτοι είδαμε ένα video (Food Miles and Our Spheres)για το πως φτάνει η τροφή στο πιάτο μας και πόσο μακριά μπορεί να πάει. Μπορεί άραγε αυτό να έχει σχέση με τη μόλυνση;

Μιλάμε λοιπόν για το οικολογικό μας αποτύπωμα. Διαπιστώνουμε πως κάτι που χρησιμοποιούμε ή τρώμε μπορεί να έχει έρθει από μακριά αφήνοντας πολλές πατημασιές πίσω του…

DSCN1971

Άραγε η ζυμαρόπιτα που φάγαμε είχε υψηλό ή χαμηλό οικολογικό αποτύπωμα; Τι θα γινόταν εάν η προέλευση των υλικών που χρησιμοποιήσαμε ήταν από άλλες πόλεις της Ελλάδας;

DSCN1986DSCN2000

Για να μην ξεχνιόμαστε λοιπόν φτιάξαμε το δικό μας αποτύπωμα…

DSCN1977 DSCN1984

…κι έγινε το 2ο σουβενίρ μας.

Καθώς η Κ σκέφτηκε πως θα μπορούσαμε αντί να πάρουμε τις ντομάτες από το super market θα ήταν καλύτερα να έχουμε δικές μας γιατί όχι να μη φυτέψουμε μερικά μαρουλάκια και κρεμμύδια στο μπαλκόνι μας;

DSCN1988DSCN1989DSCN1990DSCN1992DSCN1991DSCN1993DSCN1995

Οι λέξεις κλειδιά μπήκαν στο βαλιτσάκι μας και στο Διατροφικό Κοσμικό Ρολόι…

DSCN1996

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1 “Μια σούπερ νόστιμη μέρα”

1. Τα καύσιμά μας

Είναι απαραίτητο να τρώμε σωστά για να έχουμε “καύσιμα” για να λειτουργήσουμε. μα παντομίμα μιμηθήκαμε αργούς και γρήγορους ρυθμούς και κατηγοριοποιήσαμε τις εικόνες με βάση την ενέργεια που χρειαζόμαστε. Ή όπως είπε η Ι το κίτρινο δείχνει πως η μπαταρία μας δε χρειάζεται να είναι πολύ γεμάτη, το πορτοκαλί τη θέλει μέχρι τη μέση αλλά το κόκκινο μας θέλει ‘γεμάτους’ ενέργεια.

DSCN1959 DSCN1966

2. Ακούσαμε και χορέψαμε τον Μάγειρα με τον Μάριο Φραγκούλη και τον Ηλία Μαμαλάκη…

3. …και επισκεφτήκαμε το παλάτι του “Βρέχει το αγαπημένο μου φαγητό” . Όταν προσγειωθήκαμε ξανά στην τάξη ζωγραφίσαμε το πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό μας…

DSCN2003

DSCN1998

DSCN1999

…τα οποία η κ. Πόπη φρόντισε να τα μετατρέψει σε …πίτες (όχι δεν τρώγονται)…

τίτλο

4. Κι αφού διαβάσαμε το “Αλέξη φάε κάτι!” (της Φαλκονάκη Άλισον από τις εκδόσεις Μεταίχμιο)…

DSCN1965

…ήρθε η ώρα για το ταξίδι στη Χώρα της Διατροφής. Ετοιμάσαμε βαλίτσες, τις γεμίσαμε με τις πρώτες λέξεις κλειδιά …

DSCN1963 DSCN1964

DSCN1962

Φεύγοντας πήραμε το 1ο σουβενίρ μας. Ένα μαγνητάκι για το ψυγείο μας.

DSCN1960DSCN1961