“1,2,3 … ανακύκλωσε”

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1

Κουκλοθέατρο – Αναφορά στο θέμα

Η Σούλα, η Ανακυκλωσούλα κα ο Διονύσης , ο Διαχωρίσης επισκέπτονται την τάξη μας και αναλαμβάνουν να συζητήσουν με τα παιδιά για το πρόβλημα των σκουπιδιών και τις προτεινόμενες λύσεις, όπως το τρίπτυχο μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση. Χωρίζουν τα παιδιά σε ομάδες –χαρτοφάγοι, αλουμινάτοι, γυαλικανοί, πλαστικάτοι-με θέμα τα υλικά που ανακυκλώνονται.photofunny.net final 3556747069857652898Κατόπιν, το φορτηγάκι της ανακύκλωσης ξεκινά για τη συλλογή των υλικών. Ανάλογα με το υλικό προς ανακύκλωση πρέπει να κατευθυνθεί στον σωστό κάδο. Για το λόγο αυτό τα παιδιά προγραμματίζουν το σύστημα πλοήγησης (gps)  του φορτηγού. Το παιδί ακούγοντας τον προορισμό -π.χ. “Σήμερα συγκεντρώνουμε αλουμίνιο” -εντοπίζει το τετραγωνάκι (είναι η ίδια βάση που χρησιμοποιούμε και για το beebot) που βρίσκεται ο κάδος με τα αλουμίνια και σε ένα χαρτί σημειώνει τις συντεταγμένες (αριθμός γραμμής, αριθμός στήλης).

code activityΕπέκταση: Φτιάχνουμε το σύμβολο της ανακύκλωσης και τα δικά μας συνθήματα…

aaaaabbbb

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2

Καθαρίζω τη γειτονιά μου

α. Αφού η Σούλα κι ο Διονύσης ‘παίξουν’ μαζί μας για να διαπιστώσουν πόσο καλά θυμόμαστε όσα μας έχουν πει, ο Διονύσης ξαπλώνει να ξεκουραστεί ενώ η Σούλα συζητά λίγο ακόμη με τα παιδιά για την ανακύκλωση . Στη συνέχεια τα σκουπίδια τοποθετούνται στο σωστό κάδο.

1eBeFunky collage 1

β. Από το πρωινό της Α ο Διονύσης -σαν άτακτος που είναι- πήρε τη μπανανόφλουδα για να ρωτήσει τα παιδιά τι μπορεί να την κάνουν. Ειπώθηκαν πολλά ώσπου παρενέβη η Σούλα για να εξηγήσει στα παιδιά τι είναι η κομποστοποίηση… Οπότε, σκεπάζουμε τη μπανανόφλουδα με χώμα και βάζουμε την ταμπελίτσα για να θυμόμαστε που την τοποθετήσαμε ενώ πιο πέρα βάζουμε ένα “θάβουμε” ένα καραμελόχαρτο … Κάνουμε προβλέψεις και σημειώνουμε στο ημερολόγιο πότε θα ξεθάψουμε τα σκουπίδια…

χωρίς τίτλο 2

Επέκταση: “Η Υπόσχεση” της Nicola Davies  από τις εκδόσεις Πατάκη

Η συζήτηση με τη Σούλα για το πόσο πολύ χαρτί σπαταλάμε και η σκέψη πώς τα δέντρα λιγοστεύουν άρα και το οξυγόνο -το τόσο απαραίτητο  για να ζήσουμε- βοήθησε πολύ στο να καταλάβουμε την ΥΠΕΡΟΧΗ …υπόσχεση που η ηρωίδα έδωσε κάποτε – όταν ήταν μικρή και “η καρδιά της τόσο μαραμένη όσο τα νεκρά δέντρα στο πάρκο”…

(Έμπνευση για την προσέγγιση η Βίκυ Ξανθοπούλου και οι προτάσεις της στο σεμινάριο “Παίζουμε σχολείο; Πώς να αγαπήσουν τα παιδιά το διάβασμα”) Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 4 ομάδες και ζωγράφιασν τα βελανίδια, τα βλασταράκια, τα δέντρα και τα λουλούδια που πλημμύρισαν τις πόλεις…

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3

Τα σκουπίδια παιχνίδια;!

Διασκεδάζουμε προωθώντας την ιδέα της επαναχρησιμοποίησης. Κουτιά από παπούτσια, ρολά από χαρτί υγείας, αλουμινένια καπάκια, πλαστικά μπουκάλια χρησιμοποιούνται δημιουργικά …



Λήψη αρχείου

Την επόμενη μέρα ζωγραφίζουμε όποιο/α παιχνίδι/δια μας άρεσε πιο πολύ και τα περιγράφουμε σε αυτούς που έλειπαν…

4

5

Επέκταση: Προωθούμε την ιδέα της επαναχρησιμοποίησης.  Γιατί είναι απαραίτητη;

α. Δίνεται ένα ποτάμι και καλούνται να συμπληρώσουν την εικόνα όπως τη φαντάζονται…

1e 12e3e

Η πραγματικότητα όμως μας προσγειώνει απότομα καθώς τα δέντρα που στέκονταν εκεί για χρόνια, δεν είναι πια. Ο άνθρωπος αποφάσισε πως εκεί έπρεπε να φτιαχτεί ένα φράγμα. Κι έτσι ήρθε το τέλος του δάσους στο Willamette National Forest του Oregon  …   …   …   …  … Βλέπουν τη φωτογραφία με τίτλο “Η σφαγή των δέντρων” και …

Πάει το οξυγόνο. Και τα ζώα θα έφυγαν γιατί οι άνθρωποι τώρα μπορούν να τα βρουν εύκολα .

Νιώθω λύπη για τα δέντρα

Είναι σα να τα σκότωσαν

Θέλω να φωνάξω…

«Σταματήστε, έτσι δε θα παίρνουμε οξυγόνο!»

«Σταματήστε, δε θα υπάρχει γη!»

«Μα δεν ξέρετε ότι από τα δέντρα ζούμε;»

 «Πρέπει να μάθετε όχι να κόβετε τα δέντρα αλλά να τα φυτεύετε»

«Μα γιατί δεν πηγαίνετε τα χαρτιά στην ανακύκλωση αντί  να κόβετε δέντρα;»

β. Συμπληρώνουν το στιγμιότυπο με τον σέρφερ…

6e7e

8

Όμως ο Ινδονήσιος σέρφερ Dede Surinaya δαμάζει ένα κύμα – και μαζί πλαστικά και άλλα σκουπίδια, στην Ιάβα της Ινδονησίας…

γ. Και για να μη συνεχίσουμε να πηγαίνουμε τόσο μακριά- Oregon  & Ιάβα- ας δούμε τι γίνεται έξω από το παράθυρό μας…

τίτλο

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4

Θεατρικό παιχνίδι”Δουλειά μας η ανακύκλωση”



Λήψη αρχείου

Επέκταση:

α. Τα σκουπίδια στη …θέση τους

12

β. Ο Μπούκαλος – πρωταγωνιστής στην ιστορία μας – εκπροσωπεί πλήθος μπουκαλιών. Με αφορμή τη γαλότσα από πλαστικά μπουκάλια- έργο του Tim Gaudreau, γινόμαστε δημιουργικοί…

3e 14e

5 1

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5

Επιδαπέδιο παιχνίδι

Με αφορμή την επικείμενη επίσκεψή μας στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θ. Παπαγιάννη και λαμβάνοντας υπόψη πώς ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί ανακυκλώσιμα υλικά συζητάμε για το φίδι – φύλακα του μουσείου, το δέντρο στην αυλή, το κτίριο του μουσείου που ήταν το σχολείο του και το μέρος στο οποίο συνέβη το περιστατικό που τον καθόρισε καθώς και για τον δράκο που βλέπουμε μόλις μπούμε μέσα στον χώρο. ‘Στήνουμε’ λοιπόν τη μακέτα μας και το μελισσάκι προγραμματίζεται με προορισμό… αυτός καθορίζεται από τη σωστή απάντηση στο αίνιγμα …

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6

Τραγουδώ την ανακύκλωση

α. Φτιάχνουμε μαράκες με ό,τι βρέθηκε στην κουζίνα του σχολείου (φασόλια και μανέστρα), πλαστικά πηρούνια από ένα παλιό αποκριάτικο πάρτυ…

.jpg

…τύμπανα και πιατίνια… Τα παιδιά σκέφτηκαν διάφορους τρόπους : να χτυπήσουν τα τενεκεδάκια μεταξύ τους, με τα ξυλάκια από τα σουβλάκια , με τα αυτοσχέδια πιατίνια, με τα χέρια μέχρι που ο Άγγελος τρύπησε τον φελλό στο ξυλάκι…

IMG 0048 IMG 0047

β. Έτοιμοι για τραγούδι

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7

Επαναχρησιμοποιούμε

Τέχνη για σκουπίδια η μήπως …σκουπίδια για την τέχνη; Έμπνευσή μας ο Θ. Παπαγιάννης -το μουσείο του οποίου θα επισκεφθούμε σε πολύ λίγες μέρες …

.jpg

2

β. Ρίχνουμε το ζάρι και διαλέγουμε όσα πλαστικά ή αλουμινένια σκουπίδια όσα δηλώνει και κατόπιν τα κρεμάμε στην χαλασμένη παλιά ομπρέλα που στηρίξαμε σε ένα πολύ σκληρό ρολό που βρήκαμε πεταγμένο. Δημιουργούμε το δικό μας δέντρο

1

2

γ. Τα παιδιά χωρίζονται σε 3 ομάδες και με τα ίδια υλικά καλούνται να φτιάξουν το δικό τους σκουπιδάνθρωπο και να τον παρουσιάσουν στη συνέχεια…

.jpg

2

…και το ΥΠΕΡΟΧΟ αποτέλεσμα που…

afisa

……………..ΔΙΑΧΥΣΗ…………………την ημέρα της επίσκεψης στο Μουσείο θα δώσουμε ως δώρο στον κ.Παπαγιάννη

DSC00092

-Συμμετοχή στο “Η δύναμη είναι στο πιάτο σου” με αφορμή το ”ξεθάψιμο” της μπανανόφλουδας και του καραμελόχαρτου 2 1/2 εβδομάδες μετά… (Εργαστήριο 2 β)

IMG 0353

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

α.Κατά την αξιολόγηση -όπως αποτυπώθηκε στο φύλλο εργασίας- άρεσαν όλες οι δραστηριότητες αλλά αυτή που ξεχώρισε κατά πλειοψηφία ήταν όταν δούλεψαν σε ομάδες και δημιούργησε η κάθε μία το δικό της έργο.

β. 1,2,3 – στο χέρι μας είναι να πετύχει!

DSCN4618DSCN4616

DSCN4617