Εργαστήριο 1 : Νέες τεχνολογίες
α. Δημιουργική χρήση ψηφιακών μέσων
Ο τυχερούλης της ημέρας -που συγχρόνως είναι και ο μετεωρολόγος που θα πει στην τάξη το δελτίο καιρού της ημέρας- τραβά κάθε φορά φωτογραφία από το παράθυρο της τάξης…
Από δύο από τις φωτογραφίες που εκτυπώνουμε θα κρατήσουμε ένα μέρος τους, θα συζητήσουμε για αυτό που παρατηρούμε. Θυμόμαστε τη μέρα που τραβήχτηκε η φωτογραφία και συμπληρώνουμε το κομμάτι όπως εμείς θέλουμε…
Στο διαδίκτυο βρίσκουμε video από τοπικό μέσο που έχει αποτυπώσει τους θυελλώδεις ανέμους της προηγούμενης μέρας, το παρακολουθούμε και συζητάμε για αυτό.
Το θερμόμετρο της τάξης τοποθετείται στο περβάζι ώστε ο μετεωρολόγος την επομένη να καταγράψει τη θερμοκρασία…
Τι θα συμβεί εάν το βράδυ η θερμοκρασία πέσει κάτω από το 0; Βρίσκουμε φωτογραφίες που δείχνουν τον παραλίμνιο δρόμο …
Και η Αλεξάνδρα αναρωτιέται “Δηλαδή θα μπορούσε να παγώσει και η λίμνη;” Το διαδίκτυο θα είναι πάλι ο αρωγός…
…φυσικά θα βρούμε και τις φωτογραφίες στο https://www.mixanitouxronou.gr/anagnorizete-pia-ine-i-limni-pou-echi-pagosi-stous-17-vathmous-kelsiou-ta-pedia-epezan-me-ta-podilata-tous-stin-pagomeni-epifania-ke-piites-eximnousan-tin-fisiki-omorfia-tis/ που δείχνουν τους Γιαννιώτες να κάνουν ποδήλατο και να περπατούν πάνω στην παγωμένη λίμνη…
…και θα τους μιμηθούμε…
…κάνοντας πατινάζ…
Γιατί αν κι έξω ο ουρανός είναι καταγάλανος, λέμε πως έχουμε ήλιο με δόντια;
Επειδή νιώθουμε όπως όταν βάζουμε τα χέρια μας μέσα στον πάγο. Δε θα αντέξουμε και πολύ. Τα χέρια κοκκινίζουν, μουδιάζουν. Είναι σα να μας δαγκώνει ο πάγος…
β. Σχεδίαση με χρήση υπολογιστή
Με αφορμή το παραμύθι του Ο. Ουάιλντ «Ο εγωιστής γίγαντας»(εκδ. ΑΓΚΥΡΑ) αποτυπώνουμε τι βλέπει ο γίγαντας από το παράθυρο του δωματίου του καθώς γερνάει και δεν μπορεί πια να σηκωθεί από το κρεβάτι του. Το ζωγραφίζουμε με δύο τρόπους…
γ. Καιρικά φαινόμενα & Σύνδεση του καιρού με καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων
Η Θάλεια μας παρουσιάζει στην οθόνη του ΗΥ το δελτίο καιρού και θέτει ερωτήσεις για το πως μπορούμε να ντυθούμε ή ποια δραστηριότητα θα κάνουμε…
Τα δελτία ειδήσεων τις τελευταίες μέρες μιλούν για τις χιονοπτώσεις στην Αθήνα και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν. Βρίσκουμε και εκτυπώνουμε εικόνες από το δορυφόρο που απεικονίζουν την κατάσταση στη χώρα…
Οι δυνατότητες της σελίδας μας επιτρέπουν να “δούμε” το κρύο και τη ζέστη σε μια περιοχή – ανάλογα με το χρώμα απεικόνισης.
Κι αφού βλέπουμε πως στα Γιάννενα και το Μέτσοβο το χρώμα είναι απαλό πράσινο (-2 έως 2 Βαθμοί C) τι χρώμα θα φαίνεται σε άλλα σημεία. Μετακινούμαστε στον πλανήτη με τη βοήθεια ενός ποντικιού…
…ντυνόμαστε ανάλογα…
Φτιάχνουμε και παρακολουθούμε το video με τις φωτογραφίες από τα γυάλινα -λόγω παγετού- Γιάννενα…
Είναι ασφαλές να μετακινούμαστε με τον παγετό; Με ποιους τρόπους μπορεί να λιώσει ο πάγος;
Για τους δρόμους όμως τι ισχύει; Θυμόμαστε το αλάτι που είχε λιώσει τον πάγο που κάλυπτε την καρδιά του γίγαντα…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: Ρομποτική
Η Ερωφίλη κρυώνει και χρειάζεται το σκούφο και το κασκόλ της. Στα κουτάκια υπάρχουν σωσίβια, σαγιονάρες, μπικίνι, αδιάβροχο και πολλά άλλα. πρέπει να κατευθυνθεί προς το σωστό κουτάκι.
Τοποθετούμε τουβλάκια εκεί που περπάτησε…
Κι αφού το δοκιμάσουμε όλοι με διαφορετικές διαδρομές… όπως η Βάλια που κινήθηκε προς τα πίσω
…εισάγουμε και τα καρτελάκια που δείχνουν την κίνησή μας στο χώρο. Ο Βασίλης επαναλαμβάνει την κίνηση και κάθε φορά επιλέγει τη σωστή κάρτα και η κίνηση “αποτυπώνεται’…
Όταν αρχίσαμε να το καταφέρνουμε, μια νέα επιφάνεια έκανε την εμφάνισή της και εμείς πάλι από την αρχή…
Τώρα τις μετακινήσεις δεν τις κάναμε εμείς αλλά μία μέλισσα που την οδηγήσαμε στο χώρο και ανάλογα με τα τετράγωνα που περπατούσε βάζαμε τα βελάκια…
…κι όταν το καταλάβαμε κι αυτό ήρθε η ώρα να γίνουμε προγραμματιστές και η μέλισσα – το beebot, να φύγει μόνο του…
…και το beebot τα πήγε τέλεια όσες φορές κι αν το προγραμματίσαμε κι ακόμη ψάχνουμε να δούμε ποιος είναι πιο πολύ ενθουσιασμένος από το αποτέλεσμα!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
βίντεο με…
Μαζεύουμε τις χιονονιφάδες από το 1-6 σχεδιάζοντας τη διαδρομή σταδιακά… και το ‘λάθος’ γίνεται ευκαιρία για να το ξανακάνουμε …
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: STEM
α. Διατύπωση ερωτημάτων & εξαγωγή συμπερασμάτων κατόπιν διερεύνησης μέσω αναπαράστασης, δοκιμής & επαλήθευσης
Κι ενώ -με αφορμή την ημέρα απελευθέρωσης της πόλης μας- συγκρίνουμε το πριν και το τώρα σε διάφορα σημεία που φωτογράφισαν τα παιδιά, από το ανοιχτό παράθυρο ακούγεται η δυνατή βροχή και η Αλεξάνδρα αναρωτιέται “Λέτε να πλημμυρίσουμε;”
Ευκαιρία λοιπόν να δούμε εάν είναι πιθανό ή όχι κάτι τέτοιο…
Μία από τις φωτογραφίες που μας είχαν εντυπωσιάσει πριν λίγες μέρες είχε κάνει τον Χρήστο να πει “Είναι λες κι όλα έχουν πλημμυρίσει”
Με ό,τι υλικό υπάρχει στην τάξη προσπαθούμε να αποτυπώσουμε την εικόνα…
Κι αν θέλουμε να περάσουμε απέναντι κατεβάζουμε τη γέφυρα για να μη βραχούμε… Το ποταμάκι κυλάει από κάτω και χύνεται στη λίμνη
Σήμερα έχει γίνει δρόμος που κατεβαίνει στο μώλο, αυτοκίνητα περνούν, πολλά σπίτια έχουν χτιστεί…
Πώς να αναπαραστήσουμε τη βροχή; Η Ινώ πρότεινε να κάνουμε ό,τι κι ο Φλεβάρης με το κρασί – να ανοίξουμε τρύπες με μια οδοντογλυφίδα σε ένα μπουκάλι νερό…
Το νερό της βροχής πέφτει και πάλι πάει στη λίμνη – “Αφού είναι κατηφόρα” σύμφωνα με την Αλεξάνδρα και τη Βασιλική.
‘Χτίζουμε’ μερικά σπίτια πιο πέρα από το κέντρο της πόλης και βλέπουμε τι γίνεται… Βουλιάζουν και η Ινώ αρχίζει να χτίζει έναν τοίχο γύρω τους… “Έτσι θα προστατευτούν”
Όμως τα σπίτια πλημμυρίζουν … Ο ψηλός τοίχος κρατάει το νερό μέσα…
Μία νέα ιδέα προκύπτει… Να χτίσουμε τα σπίτια πιο ψηλά…να βάλουμε και μία κατηφόρα
Να βάλουμε πολλές πέτρες και χώμα για να φτάσουμε την πόλη και να μην είναι τα σπίτια χαμηλά…
Έτσι, το νερό θα πέφτει στη λίμνη…
β. Κατασκευή βροχόμετρου
Μετά από κάποιες μέρες χωρίς βροχή τι θα συμβεί;
“Το νερό θα γίνει αέριο” είπε η Αλεξάνδρα “γιατί θα ζεσταθεί” συμπλήρωσε ο Βαγγέλης και θυμηθήκαμε τις μορφές του νερού…