“Μικροί μετεωρολόγοι”

Εργαστήριο 1 : Νέες τεχνολογίες

α.   Δημιουργική χρήση ψηφιακών μέσων

Ο τυχερούλης της ημέρας -που συγχρόνως είναι και ο μετεωρολόγος που θα πει στην τάξη το δελτίο καιρού της ημέρας- τραβά κάθε φορά φωτογραφία από το παράθυρο της τάξης…

DSCN2785DSCN2786DSCN2787DSCN2788DSCN2791DSCN2795

Από δύο από τις φωτογραφίες που εκτυπώνουμε θα κρατήσουμε ένα μέρος τους, θα συζητήσουμε για αυτό που παρατηρούμε. Θυμόμαστε   τη μέρα που τραβήχτηκε η φωτογραφία και συμπληρώνουμε το κομμάτι όπως εμείς θέλουμε…

DSCN2811DSCN2810

DSCN2812DSCN2813

Στο διαδίκτυο βρίσκουμε video από τοπικό μέσο που έχει αποτυπώσει τους θυελλώδεις ανέμους της προηγούμενης μέρας, το παρακολουθούμε και συζητάμε για αυτό.

Το θερμόμετρο της τάξης τοποθετείται στο περβάζι ώστε ο μετεωρολόγος την επομένη να καταγράψει τη θερμοκρασία…

DSCN2809 DSCN2948

DSCN2853DSCN2836

Τι θα συμβεί εάν το βράδυ η θερμοκρασία πέσει κάτω από το 0; Βρίσκουμε φωτογραφίες που δείχνουν τον παραλίμνιο δρόμο …

1ο

Και η Αλεξάνδρα αναρωτιέται “Δηλαδή θα μπορούσε να παγώσει και η λίμνη;” Το διαδίκτυο θα είναι πάλι ο αρωγός…

παγωμενη

…φυσικά θα βρούμε και τις φωτογραφίες στο  https://www.mixanitouxronou.gr/anagnorizete-pia-ine-i-limni-pou-echi-pagosi-stous-17-vathmous-kelsiou-ta-pedia-epezan-me-ta-podilata-tous-stin-pagomeni-epifania-ke-piites-eximnousan-tin-fisiki-omorfia-tis/ που δείχνουν τους Γιαννιώτες να κάνουν ποδήλατο και να περπατούν πάνω στην παγωμένη λίμνη…

2

…και θα τους μιμηθούμε…

DSCN2865 1DSCN2866 1

…κάνοντας πατινάζ…

Γιατί αν κι έξω ο ουρανός είναι καταγάλανος, λέμε πως έχουμε ήλιο με δόντια;

DSCN2799

Επειδή νιώθουμε όπως όταν βάζουμε τα χέρια μας μέσα στον πάγο. Δε θα αντέξουμε και πολύ. Τα χέρια κοκκινίζουν, μουδιάζουν. Είναι σα να μας δαγκώνει ο πάγος…

DSCN2803 1DSCN2807DSCN2802

β. Σχεδίαση με χρήση υπολογιστή

Με αφορμή το παραμύθι του Ο. Ουάιλντ «Ο εγωιστής γίγαντας»(εκδ. ΑΓΚΥΡΑ) αποτυπώνουμε τι βλέπει ο γίγαντας από το παράθυρο του δωματίου του καθώς γερνάει και δεν μπορεί πια να σηκωθεί από το κρεβάτι του. Το ζωγραφίζουμε με δύο τρόπους…

DSCN2860DSCN2863DSCN2870

DSCN2917

γ. Καιρικά φαινόμενα & Σύνδεση του καιρού με καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων

Η Θάλεια μας παρουσιάζει στην οθόνη του ΗΥ το δελτίο καιρού και θέτει ερωτήσεις για το πως μπορούμε να ντυθούμε ή ποια δραστηριότητα θα κάνουμε…

DSCN2849    DSCN2851

DSCN2850     DSCN2847

Τα δελτία ειδήσεων τις τελευταίες μέρες μιλούν για τις χιονοπτώσεις στην Αθήνα και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν. Βρίσκουμε και εκτυπώνουμε εικόνες από το δορυφόρο που απεικονίζουν την κατάσταση στη χώρα…

DSCN3019

Οι δυνατότητες της σελίδας μας επιτρέπουν να “δούμε” το κρύο και τη ζέστη σε μια περιοχή – ανάλογα με το χρώμα απεικόνισης.

Κι αφού βλέπουμε πως στα Γιάννενα και το Μέτσοβο το χρώμα είναι απαλό πράσινο (-2 έως 2 Βαθμοί C)  τι χρώμα θα φαίνεται σε άλλα σημεία. Μετακινούμαστε στον πλανήτη με τη βοήθεια ενός ποντικιού…

DSCN3018

…ντυνόμαστε ανάλογα…

DSCN3071

Φτιάχνουμε και παρακολουθούμε το video  με τις φωτογραφίες από τα γυάλινα -λόγω παγετού- Γιάννενα…

https://vimeo.com/670806103

Είναι ασφαλές να μετακινούμαστε με τον παγετό; Με ποιους τρόπους μπορεί να λιώσει ο πάγος;

DSCN2838DSCN2839

Για τους δρόμους όμως τι ισχύει; Θυμόμαστε το αλάτι που είχε λιώσει τον πάγο που κάλυπτε την καρδιά του γίγαντα…

3

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: Ρομποτική

Η Ερωφίλη κρυώνει και χρειάζεται το σκούφο και το κασκόλ της. Στα κουτάκια υπάρχουν σωσίβια, σαγιονάρες, μπικίνι, αδιάβροχο και πολλά άλλα. πρέπει να κατευθυνθεί προς το σωστό κουτάκι.

DSCN3091DSCN3092

Τοποθετούμε τουβλάκια εκεί που περπάτησε…

DSCN3095DSCN3096

Κι αφού το δοκιμάσουμε όλοι με διαφορετικές διαδρομές… όπως η Βάλια που κινήθηκε προς τα πίσω

DSCN3097

…εισάγουμε και τα καρτελάκια που  δείχνουν την κίνησή μας στο χώρο. Ο Βασίλης επαναλαμβάνει την κίνηση και κάθε φορά επιλέγει τη σωστή κάρτα και η κίνηση “αποτυπώνεται’…

DSCN3102DSCN3103

Όταν αρχίσαμε να το καταφέρνουμε, μια νέα επιφάνεια έκανε την εμφάνισή της και εμείς πάλι από την αρχή…

DSCN3106DSCN3107

Τώρα τις μετακινήσεις δεν τις κάναμε εμείς αλλά μία μέλισσα που την οδηγήσαμε στο χώρο και ανάλογα με τα τετράγωνα που περπατούσε βάζαμε τα βελάκια…

DSCN3108

…κι όταν το καταλάβαμε κι αυτό ήρθε η ώρα να γίνουμε προγραμματιστές και η μέλισσα – το beebot, να φύγει μόνο του…

DSCN3109DSCN3113

…και το beebot τα πήγε τέλεια όσες φορές κι αν το προγραμματίσαμε κι ακόμη ψάχνουμε να δούμε ποιος είναι πιο πολύ ενθουσιασμένος από το αποτέλεσμα!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

βίντεο με…

Μελίνα

Μαζεύουμε τις χιονονιφάδες από το 1-6 σχεδιάζοντας τη διαδρομή σταδιακά… και το ‘λάθος’ γίνεται ευκαιρία για να το ξανακάνουμε …

DSCN3202DSCN3203DSCN3205

DSCN3208DSCN3209DSCN3210

https://vimeo.com/674453873

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: STEM

α. Διατύπωση ερωτημάτων & εξαγωγή συμπερασμάτων κατόπιν διερεύνησης μέσω αναπαράστασης, δοκιμής & επαλήθευσης

Κι ενώ -με αφορμή την ημέρα απελευθέρωσης της πόλης μας- συγκρίνουμε το πριν και το τώρα σε διάφορα σημεία που φωτογράφισαν τα παιδιά, από το ανοιχτό παράθυρο ακούγεται η δυνατή βροχή και η Αλεξάνδρα αναρωτιέται “Λέτε να πλημμυρίσουμε;”

Ευκαιρία λοιπόν να δούμε εάν είναι πιθανό ή όχι κάτι τέτοιο…

Μία από τις φωτογραφίες που μας είχαν εντυπωσιάσει πριν λίγες μέρες είχε κάνει τον Χρήστο να πει “Είναι λες κι όλα έχουν πλημμυρίσει”

.png

Με ό,τι υλικό υπάρχει στην τάξη προσπαθούμε να αποτυπώσουμε την εικόνα…

DSCN3507 1

Κι αν θέλουμε να περάσουμε απέναντι κατεβάζουμε τη γέφυρα για να μη βραχούμε… Το ποταμάκι κυλάει από κάτω και χύνεται στη λίμνη

DSCN3509

Σήμερα έχει γίνει δρόμος που κατεβαίνει στο μώλο, αυτοκίνητα περνούν, πολλά σπίτια έχουν χτιστεί…

.pngDSCN3510

Πώς να αναπαραστήσουμε τη βροχή; Η Ινώ πρότεινε να κάνουμε ό,τι κι ο Φλεβάρης με το κρασί – να ανοίξουμε τρύπες με μια οδοντογλυφίδα σε ένα μπουκάλι νερό…

DSCN3511

Το νερό της βροχής πέφτει και πάλι πάει στη λίμνη – “Αφού είναι κατηφόρα” σύμφωνα με την Αλεξάνδρα και τη Βασιλική.

‘Χτίζουμε’ μερικά σπίτια πιο πέρα από το κέντρο της πόλης και βλέπουμε τι γίνεται… Βουλιάζουν και η Ινώ αρχίζει να χτίζει έναν τοίχο γύρω τους… “Έτσι θα προστατευτούν”

DSCN3514DSCN3515

Όμως τα σπίτια πλημμυρίζουν … Ο ψηλός τοίχος κρατάει το νερό μέσα…

DSCN3516

Μία νέα ιδέα προκύπτει… Να χτίσουμε τα σπίτια πιο ψηλά…να βάλουμε και μία κατηφόρα

DSCN3518DSCN3519DSCN3520

Να βάλουμε πολλές πέτρες και χώμα για να φτάσουμε την πόλη και να μην είναι τα σπίτια χαμηλά…

DSCN3522DSCN3523

Έτσι, το νερό θα πέφτει στη λίμνη…

β. Κατασκευή βροχόμετρου

12

DSCN3540DSCN3539

Μετά από κάποιες μέρες χωρίς βροχή τι θα συμβεί;

“Το νερό θα γίνει αέριο” είπε η Αλεξάνδρα “γιατί θα ζεσταθεί” συμπλήρωσε ο Βαγγέλης και θυμηθήκαμε τις μορφές του νερού…

DSCN2834DSCN2825DSCN2826

DSCN2832DSCN2833

DSCN2822DSCN2824