Α΄τάξη

Πρώτη φορά στο σχολείο!

kidinschoolΌταν στη ζωή μας έχουμε να αντιμετωπίσουμε μία καινούρια κατάσταση, συνήθως αγωνιούμε για το πώς θα είναι αυτή και για το αν θα μας δυσκολέψει. Έτσι και τα παιδιά, όταν φτάνει η στιγμή να πάνε πρώτη φορά στο σχολείο, έχουν μεγάλη αγωνία για το τι θα συναντήσουν σε αυτό. Θα είναι η πρώτη φορά που θα αποχωριστούν τους γονείς τους για μεγάλο διάστημα, που θα γνωρίσουν καινούρια άτομα, προσπαθώντας να δημιουργήσουν φιλίες και που θα πρέπει να καθίσουν για πολλές ώρες σε ένα θρανίο, υπακούοντας στους κανόνες της δασκάλας. Αυτοί οι φόβοι του παιδιού πολλές φορές δημιουργούν εντάσεις και κλάματα στο σπίτι και φέρνουν τους γονείς σε απόγνωση, αφού οι τελευταίοι δεν ξέρουν πώς μπορούν να καθησυχάσουν το παιδί τους και να του κάνουν τη μετάβαση στο καινούριο περιβάλλον ομαλότερη.

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να προσαρμοστεί;

– Αρχικά, είναι καλό να συζητήσετε μαζί του, ώστε να μάθετε ποιοι ακριβώς είναι οι φόβοι και η αγωνία του. Ακούστε το προσεχτικά και προσπαθήστε να το καθησυχάσετε, χωρίς όμως να υποβιβάσετε τη σημασία όσων σας εκφράζει, καθώς έτσι θα το κάνετε να νιώσει ότι δεν το καταλαβαίνετε και θα κλειστεί στον εαυτό του. Σκεφτείτε ότι κάτι που εσάς μπορεί να σας φαίνεται αστείο, μπορεί να είναι αυτό που τρομάζει περισσότερο το παιδί.

– Μοιραστείτε μαζί του τη δική σας εμπειρία για την πρώτη σας μέρα στο σχολείο, για το πώς νιώθατε αρχικά και πώς ξεπεράσατε τους φόβους σας, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσει ότι τα περισσότερα παιδιά αισθάνονται με τον ίδιο τρόπο, αλλά τελικά τα καταφέρνουν. Αν μάλιστα του διηγηθείτε την ιστορία και κάποιου άλλου παιδιού που ξέρει και συμπαθεί και ξεκίνησε πρόσφατα το σχολείο, το αποτέλεσμα θα είναι ακόμα καλύτερο.

– Κάτι επίσης πολύ βοηθητικό, είναι να επισκεφθείτε μαζί το σχολείο λίγες μέρες πριν ανοίξει και αν είναι δυνατόν, το παιδί να γνωρίσει και τη δασκάλα που θα έχει. Με αυτό τον τρόπο θα εξοικειωθεί τουλάχιστον με το περιβάλλον και θα δει ότι δεν υπάρχει κάτι που πρέπει να φοβάται.

– Εξηγήστε του επίσης τα πάντα γύρω από αυτά που θα συναντήσει στο σχολείο. Τα μαθήματα που θα έχει, το πώς θα κάθονται στην τάξη, πώς θα πρέπει να φέρεται στη δασκάλα και τους συμμαθητές του, πόσα καινούρια πράγματα θα μάθει και άλλα πολλά. Το μυστικό είναι να δείξετε ενθουσιασμό καθώς του τα εξηγείτε, προκειμένου να του τον μεταδώσετε.

– Κάτι που επίσης μπορεί να το γεμίσει με ενθουσιασμό και ανυπομονησία είναι να αγοράσετε μαζί τα σχολικά του. Μπορεί να μην ξέρετε ακόμα πόσα τετράδια θα χρειαστεί, αλλά σίγουρα μπορείτε να αγοράσετε τσάντα ή μολύβια και γόμες με τον αγαπημένο του ήρωα.

– Μια άλλη καλή ιδέα είναι να επινοήσετε ιστορίες ή να του διαβάσετε παραμύθια που αναφέρονται στην πρώτη μέρα διάφορων παιδιών στο σχολείο και τους φόβους που είχαν γύρω από αυτή, αλλά τελικά διαψεύστηκαν. Με αυτό τον τρόπο, το παιδί μπορεί να ταυτιστεί με τον ήρωα του παραμυθιού και να πάρει κουράγιο.

– Όταν φτάσει η πρώτη μέρα για το σχολείο, φροντίστε να το ξυπνήσετε από νωρίς για να μπορέσει να φάει το πρωινό του και να ετοιμαστεί χωρίς άγχος. Στη συνέχεια, συνοδεύστε το στο σχολείο και μπορείτε να περιμένετε λίγο στο προαύλιο μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι, αν αυτό θα το κάνει να αισθανθεί μεγαλύτερη ασφάλεια. Είναι καλό να έχετε συμφωνήσει από πριν το πόσο θα σταθείτε εκεί και να μείνετε σταθεροί σε αυτό. Μη φύγετε ξαφνικά και νωρίτερα, αλλά ούτε και να παραμείνετε παραπάνω από όσο επιτρέπεται, γιατί έτσι η δυσκολία αποχωρισμού θα είναι ακόμα δυσκολότερη τις επόμενες μέρες.

Τέλος, θυμηθείτε ότι τα παιδιά εύκολα αντιλαμβάνονται τα δικά σας συναισθήματα. Γι’ αυτό, αν κι εσείς έχετε αγωνία, προσπαθήστε να την κρύψετε και τελικά να την καταπολεμήσετε, αλλιώς θα μεγαλώσει περισσότερο και η δική του. Οπλιστείτε με αισιοδοξία και υπομονή και σίγουρα θα μπορέσετε να το βοηθήσετε να προσαρμοστεί όσο το δυνατόν καλύτερα.

 

Πηγή:

Γλώσσα Α΄δημοτικού: Πού είναι ο Άρης;

002Παρακάτω θα βρείτε όμορφα παιχνίδια και κουίζ συναδέλφων για την εισαγωγική ενότητα του βιβλίου της Γλώσσας της Α΄τάξης. Επειδή αγαπάμε πολύ να μαθαίνουμε … παίζοντας με όσα φέρνει το διάλειμμα.

Διαδραστικό σχολικό βιβλίο (πατάω πάνω στα κομμάτια του παζλ και ακολουθώ τις οδηγίες)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις -Πού είναι ο Άρης; (1)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις -Πού είναι ο Άρης; (2)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις -Πού είναι ο Άρης; (3)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις – Πού είναι ο Άρης; (4)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις – Πού είναι ο Άρης; (5)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις – Πού είναι ο Άρης; (6)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις – Πού είναι ο Άρης; (7)

 

Παίζω με γράμματα και λέξεις – Πού είναι ο Άρης; (8)

 

 Οι φωνούλες: α ,πα, πι

 

Η φωνούλα: τα

 

Οι φωνούλες : πο, το

 

Οι φωνούλες: ε, λα

 

Οι φωνούλες: νι, με

 

Παιχνίδι μνήμης

 

Παιχνίδι: διάβασε και δείξε

 

Παιχνίδι: σχημάτισε λέξεις

 

Στο ζαχαροπλαστείο ( το γράμμα Αα )

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια όλο χαρά (πα, πι)

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια όλο χαρά (τα)

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια όλο χαρά (πο)

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια όλο χαρά (το)

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια όλο χαρά (λα)

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια όλο χαρά(να, νι)

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια (με)

 

Γραμματάκια στη σειρά για πρωτάκια (επανάληψη)

Να κάνουμε επανάληψη το καλοκαίρι;

111Μια πολύ συχνή ερώτηση από γονείς τώρα που ξεκίνησαν οι καλοκαιρινές διακοπές, το αν θα πρέπει το παιδί να κάνει επανάληψη.Η απάντηση είναι ναι, αλλά με μέτρο! Τα παιδιά έχουν ανάγκη από μέρες ξεκούρασης και ξεγνοιασιάς καθώς όλη τη σχολική χρονιά είναι κι αυτά μέσα στην καθημερινή ρουτίνα του πρωινού ξυπνήματος, του διαβάσματος, της εξέτασης, των εργασιών, των απογευματινών εξωσχολικών μαθημάτων κ.λ.π. 

Καταρχήν τα παιδιά πρέπει να ξεκουραστούν, να χαλαρώσουν και να παίξουν. Το παιχνίδι πρέπει να είναι η κύρια ασχολία τους! Ωστόσο παράλληλα μπορούν να κάνουν κάποιες δημιουργικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Μπορείτε να ωθήσετε τα παιδιά να διαβάσουν εξωσχολικά βιβλία, ιστορίες και παραμύθια. Υπάρχει τόσο μεγάλη ποικιλία διαθέσιμη στα μαγαζιά που καλό είναι να πάτε μαζί με τα παιδιά και εκείνα να διαλέξουν τι θα ήθελαν να διαβάσουν!

 

Υπάρχουν επίσης βιβλία με ασκήσεις επανάληψης για κάθε τάξη, με πιο καλοκαιρινή διάθεση και σχεδίαση – πάλι κι εκεί μπορούν τα ίδια τα παιδιά να διαλέξουν αυτό που τους αρέσει.

 

Αν το παιδί σας έχει κάποια συγκεκριμένη δυσκολία στα θέματα που διδάχτηκε τη σχολική χρονιά μπορείτε να κάνετε ασκήσεις. Θα δώσω μερικά παραδείγματα για να πάρετε κάποιες ιδέες!

 

Εικονικά μαγαζιά

Στήστε μαγαζί στο δωμάτιο του παιδιού! Βρείτε αντικείμενα προς πώληση, κολλήστε πάνω τους τιμές. Κάντε αγοραπωλησίες και διασκεδάστε κάνοντας επανάληψη στις πράξεις και εξάσκηση στη χρήση των χρημάτων.

 

Πρακτικά προβλήματα μαθηματικών

Βάλτε τα παιδιά να μετρήσουν αντικείμενα στο σπίτι, να βρουν το λιγότερο ή το περισσότερο, δείξτε τους στην πράξη τις μονάδες μέτρησης του μήκους και του όγκου παίζοντας με τα σκεύη στην κουζίνα και μετρώντας αποστάσεις με το μέτρο.

Μετρήστε πέτρες και κοχύλια και φτιάξτε με αυτά προβλήματα.

 

Γραπτή και προφορική έκφραση

Περιγραφή με αυτοκόλλητα/εικόνες

Άσκηση: Τι, ποιος, πού, πότε, γιατί

Άσκηση για την ανάπτυξη και βελτίωση της γραπτής έκφρασης

Άσκηση παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου

» Μάντεψε τη λέξη»: Άσκηση για εμπλουτισμό λεξιλογίου

Άσκηση για βελτίωση στη δομή των προτάσεων

Δημιουργία λέξεων και προτάσεων

 

Ανάγνωση

Ασκήσεις ανάγνωσης με αστείες προτάσεις

Άσκηση: Οπτική και ακουστική διάκριση γραμμάτων / δίψηφων με ποτήρια

Άσκηση για δημιουργία και ανάγνωση λέξεων

«Διαβάζουμε μαζί» – Άσκηση για βελτίωση στην ανάγνωση

Καρτέλες ανάγνωσης για σωστό διάβασμα

Διαβάστε βιβλία….αλλιώς! Ιδέες για να αγαπήσουν τα παιδιά το διάβασμα

 

Ορθογραφία

Άσκηση για την ορθογραφία των καταλήξεων

Οικογένειες λέξεων για βελτίωση στην ορθογραφία

Άσκηση για λεξιλόγιο και ορθογραφία: Φτιάχνω το δικό μου Λεξικό

Βρες τη λέξη

Κύκλωσε το σωστό

Το δέντρο των λέξεων

 

Ασκήσεις-Παιχνίδια

Παιχνίδι παρατηρητικότητας με περιοδικά

Το ζάρι των ιστοριών / παραμυθιών

Ιστορίες με ένα βάζο!

Άσκηση-παιχνίδι με ένα χάρτη και φαντασία

 

Κανονίστε μαζί με το παιδί ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων κάποιες μέρες την εβδομάδα. Κάντε την μάθηση ευχάριστη, βασιστείτε στα ενδιαφέροντα του παιδιού σας και βρείτε όμορφες ασκήσεις και εκπαιδευτικά παιχνίδια.

 

Πηγή:Σοφία Τσιντσικλόγλου

Ειδική Παιδαγωγός

paidagwgos.blogspot.gr

Εικονόλεξο φρούτων

Δραστηριότητα συμπλήρωσης κενών κατά την οποία οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα εικονόλεξο φρούτων. Σκοπός της είναι να εισάγει τους μαθητές/τριες στη διαδικασία γλωσσικής παραγωγής. Στόχος της να ταυτίσουν αυτοί τα ονόματα των φρούτων με τις εικόνες τους και να τις γράψουν με τη χρήση εικονικού πληκτρολογίου. Για την έναρξη της δραστηριότητας ο χρήστης/στρια επιλέγει το μανιτάρι στο αριστερό μέρος της οθόνης. Στη συνέχεια εμφανίζεται το εικονόλεξο και το εικονικό πληκτρολόγιο. Ο/η μαθητής/τρια επιλέγει το σωστό γράμμα από το εικονικό πληκτρολόγιο και το μεταφέρει στο εικονόλεξο, ώστε να σχηματίσει το όνομα κάθε φρούτου. Εφόσον η επιλογή είναι σωστή, το γράμμα τοποθετείται στο σταυρόλεξο.

Το παιχνίδι αρχίζει εδώ

Ασκήσεις γλώσσας και μαθηματικών διαδραστικού χαρακτήρα

Ωραίες ασκησούλες για παιδιά α΄δημοτικού ( μερικές φορές αργεί και εννοείται πως χρειάζεται κάποια πρόσθετα)

Πατήστε εδώ για να αρχίσει το παιχνίδι!

Μαθαίνω αφαίρεση

Ευχάριστες δραστηριότητες για την κατανόηση της αφαίρεσης εδώ

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *