ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ

ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2010-2011

Εισηγητής : Στράτος Τσαγκαρής

Α.ΚΕΙΜΕΝΟ

Στίχοι 21-40

Ἀντιγόνη
οὐ γὰρ τάφου νῷν τὼ κασιγνήτω Κρέων
τὸν μὲν προτίσας, τὸν δ᾽ ἀτιμάσας ἔχει;
Ἐτεοκλέα μέν, ὡς λέγουσι, σὺν δίκης
χρήσει δικαίᾳ καὶ νόμου κατὰ χθονὸς
ἔκρυψε τοῖς ἔνερθεν ἔντιμον νεκροῖς·                        25
τὸν δ᾽ ἀθλίως θανόντα Πολυνείκους νέκυν
ἀστοῖσί φασιν ἐκκεκηρῦχθαι τὸ μὴ
τάφῳ καλύψαι μηδὲ κωκῦσαί τινα,
ἐᾶν δ᾽ ἄκλαυτον, ἄταφον, οἰωνοῖς γλυκὺν
θησαυρὸν εἰσορῶσι πρὸς χάριν βορᾶς.                     30
τοιαῦτά φασι τὸν ἀγαθὸν Κρέοντα σοὶ
κἀμοί, λέγω γὰρ κἀμέ, κηρύξαντ᾽ ἔχειν,
καὶ δεῦρο νεῖσθαι ταῦτα τοῖσι μὴ εἰδόσιν
σαφῆ προκηρύξοντα, καὶ τὸ πρᾶγμ᾽ ἄγειν
οὐχ ὡς παρ᾽ οὐδέν, ἀλλ᾽ ὃς ἂν τούτων τι δρᾷ,          35
φόνον προκεῖσθαι δημόλευστον ἐν πόλει.
οὕτως ἔχει σοι ταῦτα, καὶ δείξεις τάχα
εἴτ᾽ εὐγενὴς πέφυκας εἴτ᾽ ἐσθλῶν κακή.
Ἰσμήνη

τί δ᾽, ὦ ταλαῖφρον, εἰ τάδ᾽ ἐν τούτοις, ἐγὼ
λύουσ᾽ ἂν είθ’ άπτουσα προσθείμην πλέον;              40

Β.ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να μεταφραστούν οι στίχοι 21-30

[Μονάδες 30]

2.Να σχολιάσετε σύντομα τους στίχους 27-28 : ποιον ηθικό νόμο παραβιάζει ο Κρέων και ποιες οι συνέπειες αυτής της παραβίασης σύμφωνα με τις αρχαίες δοξασίες ;

[Μονάδες 15]

3.Ποια είναι η ψυχική κατάσταση της Αντιγόνης στους στίχους 21-38 ; Ποια είναι η στάση της απέναντι στον Κρέοντα και με ποιο εκφραστικό μέσο διαφαίνεται αυτή ;

[Μονάδες 15]

4.Να αναφέρεται ονομαστικά τα «κατά ποσόν» και τα «κατά ποιόν» μέρη της Τραγωδίας.

[Μονάδες 10]

5.Να βρείτε την ετυμολογική συγγένεια των παρακάτω λέξεων με λέξεις του κειμένου : χρήμα, διακήρυξη,  όψη, δράμα ,φύση

[Μονάδες 10]

6.Να μεταφέρετε τις παρακάτω λέξεις στον τύπο που ζητείται :

τάφου : γενική πληθυντικού

δίκη : αιτιατική πληθυντικού

αγαθόν : δοτική πληθυντικού

εμέ : ονομαστική πληθυντικού

ευγενής : γενική πληθυντικού

δρα : γ’ ενικό πρόσωπο αορίστου

έχει : γ’ πληθυντικό πρόσωπο ενεστώτα

λέγουσι : β’ ενικό πρόσωπο αορίστου β’.

δείξεις : β’ πληθυντικό πρόσωπο μέλλοντα

πέφυκας : γ’ πληθυντικό πρόσωπο παρακειμένου

[Μονάδες 10]

7.Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι παρακάτω όροι του κειμένου :

Κρέων  , κατά χθονός, τον αγαθόν, το πραγμ’[α] , εν πόλει

[Μονάδες  10]

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/721

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση