Κριτήριο Αξιολόγησης Έκθεσης Β’ Λυκείου Εσπερινού Λυκείου

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ B’ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΛΥΚΕΙΟ

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

Οι διαφορές ανάμεσα στους νέους και στους μεγαλύτερους

[…] Ή διαφορά βέβαια αντιλήψεων και νοοτροπίας ανάμεσα στους νέους και τους ώριμους είναι ένα γεγονός πού παρατηρείται λίγο – πολύ σε κάθε εποχή. Εντούτοις στους καιρούς μας το συνηθι­σμένο αυτό γεγονός έχει πάρει διαστάσεις ασυνήθιστες. Γι’ αυτό και αξίζει να γίνει κάποιος ιδιαίτερος λόγος εδώ πάνω στο θέμα τούτο.

Είναι φυσικό οι νέοι να εμφανίζονται πιο ασυμβίβαστοι, πιο ορμητικοί, πιο προοδευτικοί. Όπως και οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι να είναι πιο μετριοπαθείς, πιο συγκρατημένοι, πιο συντηρητικοί. Εκείνο ωστόσο, πού δεν είναι φυσικό είναι ή ένταση που υπάρχει σήμερα όχι μόνο στη διαφορά νοοτροπίας, αλλά ακόμη και στις σχέσεις μεταξύ των νέων και των μεγαλυτέρων.

Ας προσπαθήσουμε να βρούμε τα αίτια. Είναι ενοχλητικό για τον άν­θρωπο, και μάλιστα για το νέο άνθρωπο, να σκέφτεται πώς ό,τι έχει ο ίδιος και ό,τι βλέπει γύρω του ανήκει στις προηγούμενες γενιές. Αισθάνεται την ανάγκη της ανεξαρτησίας από το παρελθόν και της ανανεώσεως, αν είναι δυνατό, των πάντων. Κατά συνέπεια δεν μπορεί να είναι κανένας αρνητικός στην ψυχολογική αυτή στάση των νέων. […]

Εί­ναι γνωστό ότι οι καιροί μας αποτελούν μιαν εποχή μεταβατική. Παλιές αξίες δοκιμασμένες μέσα στο διάβα των αιώνων φαίνονται να κλονί­ζονται. Ή αδυναμία φυσικά δε βρίσκεται στις αξίες καθ’ εαυτές, πού είναι ασάλευτες και διαχρονικές: βαραίνουν τους φορείς τους, συγ­κεκριμένα τους ανθρώπους της ώριμης ηλικίας, οι οποίοι δε στάθηκαν ικανοί να υποστηρίξουν τις αξίες αυτές και να τις βελτιώσουν. Γι’ αυτό, αν οι νέοι περιφρονούν στο σημείο τούτο τους ώριμους και τους θε­ωρούν υποκριτές και ανακόλουθους, δεν έχουν άδικο. Αυτή είναι ή ευθύνη της παλιάς γενιάς.

Υπάρχει όμως και ή ευθύνη της νέας γενιάς. Καταρχήν δεν αρνεί­ται κανένας τις αρετές της και προπαντός τον ενθουσιασμό και την ειλικρίνεια της. Ας δούμε όμως από πιο κοντά τα πράγματα. Αμφισβη­τούν οι νέοι σήμερα τους θεσμούς, το κατεστημένο. Υπάρχει ωστόσο και η ένσταση: Ενώ εκείνο πού πρωταρχικά χρειάζεται είναι να στρω­θούν στη μελέτη και να μορφωθούν σοβαρά και υπεύθυνα, για να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις της αλλαγής, οδηγούνται σε μια εύκολη κριτική, επιδιώκουν την ευχάριστη και άνετη ζωή και δεν κάνουν πιο εντατικές τις σπουδές τους.. Οι κοινωνίες εντούτοις αλλάζουν μόνο με σκληρή δουλειά και όχι με την εύκολη ζωή και την καλοπέραση.[…]

[Κείμενο ελαφρά διασκευασμένο]

Ι. Α. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να γραφεί η περίληψη του κειμένου σε 70-90 λέξεις περίπου.

[Μ 25]

2. «οι νέοι περιφρονούν στο σημείο τούτο τους ώριμους και τους θεωρούν υποκριτές και ανακόλουθους» : να σχολιάσετε την άποψη αυτή με ανάπτυξη επιχειρημάτων σε μια παράγραφο 60 περίπου λέξεων.

[Μ 10]

3.Να γράψετε τους πλαγιότιτλους της 2ης και της 3ης παραγράφου.

[Μ 10]

4. Με το 2ο συνθετικό των παρακάτω λέξεων να σχηματίσετε 2 (δυο) νέες σύνθετες λέξεις : διάλογος , εντατικοποίηση, ελπιδοφόρα, αποτελούν, διαστάσεις

[Μ 10]

5. Να γραφεί από ένα συνώνυμο για κάθε μια από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου : εμφανίζονται, ενοχλητικό, αισθάνεται, περιφρονούν, σοβαρά

[Μ 5]

6. Οι νέοι έρχονται αντιμέτωποι μ’ έναν κόσμο γεμάτο προβλήματα που κληρονομούν από τους μεγαλύτερους. Ποια είναι τα σημαντικότερα από αυτά τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν ; Να τα περιγράψετε σ’ ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα 400-500 λέξεων.

[Μ 40]

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/343

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση