ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ

ΠΑΛΙΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Κέντρο και άξονας αυτών των μεθόδων διδασκαλίας είναι ο δάσκαλος.
Αυτός είναι η αυθεντία μέσα στην τάξη που καθοδηγεί και προσφέρει.
Γι΄αυτό οι μέθοδοι αυτές ονομάζονται Δασκαλοκεντρικές. Θεμελιώδης
αρχή αυτών των μεθόδων είναι «η προσαρμογή του μαθητή στο ρυθμό και
στο τρόπο σκέψης που έχει προκαθορίσει ο δάσκαλος.»
Ø Τα βασικά χαρακτηριστικά των μεθόδων αυτών είναι:
Ο απόλυτος προγραμματισμός και η λογικοποίηση. Ο προγραμματισμός
γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην μπορεί να υπεισέλθει η ενεργός
συμμετοχή του μαθητή που θα είχε ως συνέπεια την εκτροπή από την
καθορισμένη πορεία.
Η επανάληψη
Η απομνημόνευση
Η προσφορά όσο το δυνατόν περισσοτέρων γνώσεων.
Ø Η μαθησιακή διαδικασία είναι αποτελεσματική στο βαθμό που οργανώνεται
συστηματικά με βάση τα πορίσματα της ψυχολογίας, τις ειδικές απαιτήσεις
του γνωστικού αντικειμένου και τις ανάγκες των παιδιών στα οποία
απευθύνεται. Η πορεία και η τεχνική της μεθόδου διδασκαλίας ακολουθεί
ένα σύνολο αρχών, που είναι συνεπείς σε μια φιλοσοφία ή θεωρία και
δεδομένου ότι δεν υπάρχει μια γενικά αποδεκτή θεωρία μάθησης, είναι
φυσικό να υπάρχουν διαφορές και στο επίπεδο της διδακτικής μεθοδολογίας.


• ΕΡΒΑΡΤΙΑΝΗ ΜΕΘΟΔΟΣ(J.F. HERBART)
1. Προετοιμασία των μαθητών για να δεχθούν τη νέα γνώση π.χ. με
ανάκληση σχετικών γνώσεων
2. Παρουσίαση και εξήγηση της νέας ενότητας
3. Σύνδεση με τα προηγούμενα
4. Γενίκευση συμπεράσματα
5. Εφαρμογή η νέα γνώση δοκιμάζεται στη πράξη

Τριμερής διδασκαλία
• Χρησιμοποιήθηκε πολύ στην Ελλάδα και ακόμη και σήμερα έχει οπαδούς. Δεν
είναι απόλυτα δασκαλοκεντρική γιατί επιτρέπει και σχετική συμμετοχή του
μαθητή στη διαδικασία της διδασκαλίας. Η τεχνική της είναι πάντα η ίδια και για τη
διδασκαλία οποιουδήποτε μαθήματος ακολουθούνται τρία στάδια: Παρουσίαση,
επεξεργασία, έκφραση.
• Παρουσίαση
Σύνδεση με τα προηγούμενα, παρουσίαση της νέας ενότητας ως συνέχεια της
προηγούμενης.
• Επεξεργασία
Το πιο εκτεταμένο στάδιο και απαιτεί το μεγαλύτερο μέρος της διδακτική ώρας.
Γίνεται η ανάλυση και η διερεύνηση των επιμέρους στοιχείων της νέας ύλης. Ο
δάσκαλος ακολουθεί την πορεία που χάραξε. Οι μαθητές εκφράζουν την γνώμη
τους αλλά η συμμετοχή τους είναι κατευθυνόμενη από το δάσκαλο, ο οποίος
αποτελεί τον κύριο παράγοντα της διαδιακσίας.
• Έκφραση
Ανακεφαλαίωση ώστε να δοθεί πλήρης εικόνα των όσων διδάχθηκαν. Δίνονται
παραδείγματα εφαρμογές για να εμπεδώσουν οι μαθητές τα όσα έμαθαν και να γίνουν γενικεύσεις

ΜΑΘΗΤΟΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
• Βασική αρχή των νέων μεθόδων είναι «η απόλυτη κα συνειδητή
συμμετοχή του μαθητή σε όλη τη διαδικασία της μάθησης»
• Η φιλοσοφία των μεθόδων είναι ότι σε κάθε διδασκαλία πρέπει να
λαμβάνεται υπόψη:
Ø Τι πρέπει να να μαθαίνει ο μαθητής
Ø Τι ενδιαφέρεται να μάθει ο μαθητής
Ø Τι μπορεί να μαθαίνει ο μαθητής
Ø Πως και πότε πρέπει να το μαθαίνει
• Ο δάσκαλος Παρακολουθεί την δραστηριότητα των μαθητών και τους
καθοδηγεί μόνο αν το ζητήσουν.Τους ενθαρρύνει να εκφράζουν τις
απόψεις τους, να παίρνουν μέρος σε συζήτηση, δίνει τη δυνατότητα να
επιλέξουν το πλάνο εργασίας.
• Ο μαθητής Συμμετέχει ενεργά σε όλη τη διαδικασία της διδασκαλίας.
• Η διδασκαλία Έχει ως σκοπό να προσφέρει στον μαθητή τις
απαραίτητες γνώσεις και να τον μάθει να επεκτείνει και να γενικεύει τις γνώσεις μόνος του

Μέθοδος DEWEY (Learning by doing)
Ένθερμος υποστηρικτής του παιδοκεντρικού συστήματος της μάθησης, θεωρείται
εισηγητής της βιωματικής μεθόδου, όπου η ενεργητική συμμετοχή του μαθητή
βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Η τεχνική που προτείνει ακολουθεί τα εξής βήματα:
1. Εμπειρία έλεγχος των προηγουμένων εμπειριών
2. Σύνδεση προσφέρονται οι καλύτερες εμπειρίες, ώστε να καλυφθούν τα κενά
και να επέλθει σύνδεση με τα προηγούμενα
3. Ταξινόμηση Προσδιορίζονται και ταξινομούνται ιεραρχικά τα στοιχεία της
νέας ενότητας
4. Σχεδιασμός της διδακτική πορείας και εκτέλεση με βάση το προηγούμενο
στάδιο
5. Επαλήθευση ελέγχεται η νέα γνώση με βάση τις προηγούμενες εμπειρίες
6. Αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας
Σε όλα τα στάδια επιμένει στη ενεργό συμμετοχή του μαθητή και όχι στη μετάδοση
γνώσεων, αποθήκευση γνώσεων. Η διδασκαλία είναι συμμετοχική και λαμβάνει
υπόψη την αλληλεπίδραση των παιδιών μεταξύ τους, με το δάσκαλο και με το αναλυτικό πρόγραμμα

Τo μοντέλο Gagne
• Θεωρεί ότι η διδασκαλία είναι μια διαδικασία που καθοδηγείται
μεθοδικά αλλά διακριτικά και βασίζεται σε μια ιεραρχημένη ανάλυση
του τελικού στόχου σε απλούστερους. Ο σχεδιασμός του μαθήματος
που προτείνει είναι ενδεικτικός και όχι υποχρεωτικός.
• Φάση 1η Διερεύνηση σκοπός να πληροφορηθεί ο εκπαιδευτικός για
τις προηγούμενες γνώσεις των μαθητών και ν αντιληφθούν οι μαθητές
το θέμα και την κατεύθυνση της μάθησης.
• Φάση 2η Κατευθυνόμενη εργασία ο εκπαιδευτικός προσφέρει μικρές
ασκήσεις που σκοπό έχουν να προκαλέσουν ειδικές απαντήσεις που
οδηγούν στο στόχο.
• Φάση 3η Έκφραση οι μαθητές εκφράζουν και ανταλλάσσουν τις
απόψεις τους.
• Φάση 4η Ελεύθερη εργασία οι μαθητές αναλαμβάνουν πιο
πολύπλοκες εργασίες. Αποκτούν εμπειρίες στην προσπάθειά τους να
βρουν το δικό τους τρόπο λύσης και ανακαλύπτουν σχέσεις ανάμεσα
στα αντικείμενα μελέτης.
• Φάση 5η Ολοκλήρωση οι μαθητές συνοψίζουν τι έχουν μάθει

ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
• Ο κύριος άξονας των μεθόδων αυτών είναι η συνεργασία των
μαθητών με το δάσκαλο και των μαθητών μεταξύ τους.
Ø Ο δάσκαλος δεν τηρεί μια αυστηρά οργανωμένη διδασκαλία με
προκαθορισμένη πορεία και ρυθμό. Δεν είναι όμως απλός θεατής της
μαθησιακής διαδικασίας. Συνεργάζεται με τους μαθητές,
καθοδηγώντας τους όταν κρίνει ότι είναι απαραίτητο ή ότν το
ζητήσουν οι ίδιοι. Στις συμμετοχικές μεθόδους υπάρχει ισορροπία
μεταξύ της παρέμβασης του δασκάλου και της ελεύθερης συμμετοχής
των μαθητών.
Ø Ο μαθητής με τη διαδικασία που ακολουθείται, δεν αποκτά μόνο
γνώσεις, αλλά αναπτύσσει και ικανότητες που του επιτρέπουν να
ερευνά στηριζόμενος στις δυνάμεις του. Συνεργάζεται με τους
συμμαθητές του και το δάσκαλο.
Ø Η διδασκαλία δεν αποβλέπει μόνο στη μετάδοση γνώσεων, αλλά
στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή.

ΜΟΝΤΕΛΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Ø Μοντέλο διδασκαλίας είναι μία σχηματοποιημένη απόδοση της
διδακτικής διαδικασίας.
• Κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες
1. Μοντέλα επεξεργασίας πληροφοριών
Κατατάσσονται αναφορικά με το ποιος είναι ο κύριος παράγοντας της
διδακτικής διαδικασίας:
a) Δασκαλοκεντρικά μοντέλα
b) Μαθητοκεντρικά μοντέλα
c) Αλληλεπίδρασης δασκάλου-μαθητών
Επίσης κατατάσσονται σχετικά με τη σταθερότητα των όρων του μοντέλου
Σε σταθερά μοντέλα και Ασταθή
Σταθερά μοντέλα: η πορεία διδασκαλίας έχει σχεδιασθεί και οι πιθανές
παρεκκλίσεις έχουν προβλεφθεί από τους σχεδιαστές
Ασταθή μοντέλα, στα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη οι απρόβλεπτοι
όροι της διδασκαλίας

1. Μοντέλα ανάπτυξης προσωπικών χαρακτηριστικών
2. Μοντέλα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων
3. Μοντέλα ανάπτυξης αγωγής συμπεριφοράς

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/273

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση