Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση

Αξιοποίηση των «Πηγών» στην Ιστορία

(κατά τη συγγραφή, τη διδασκαλία, την εξέταση)

Α΄ Προοίμιο: (Διευκρινίσεις):

Τι μπορεί να ονομάζουμε πηγή: όλα τα στοιχεία που μας προσφέρουν πληροφορίες για το παρελθόν της ανθρώπινης δράσης είναι πηγές ιστορικές (δυνητικά). Συγκεκριμένα:

  1. Αφηγήσεις γραπτές  από άτομα που έδρασαν σε κάποια  ώρα, ή που αντέδρασαν, ή που  ήταν  παρατηρητές σύγχρονοι, ή που μελέτησαν εκείνη την πράξη μεταγενέστερα (και ίσως παραθέτουν τεκμήρια της έρευνάς τους) και έγραψαν, για να ενημερώσουν.
  2. Κείμενα που γράφτηκαν σε σχέση  προς την πράξη εκείνη, όχι όμως με την πρόθεση  να προσφέρουν αφήγηση – πληροφόρηση, αλλά κείμενα που εγκλείουν πρωτογενείς τις προθέσεις ή διαθέσεις των δρώντων άμεσα ή έμμεσα (π.χ. το κείμενο ενός νόμου, οι συζητήσεις που έγιναν σε σχέση με το νόμο αυτό – ας πούμε το Ιδιώνυμο του 1929 –ίσως και  προεκλογικές εξαγγελίες του Βενιζέλου, το 1928,   για ένα τέτοιο νόμο ως πρόθεση).
  3. Κείμενα που γράφτηκαν ως δευτερογενείς ενέργειες ή παρενέργειες κάποιου περιστατικού, (π.χ. περιστατικά ή κρίσεις που  ακολούθησαν τον παραπάνω νόμο, 4229/1929, το Ιδιώνυμο).
  4. 4. Αφηγήσεις για περιστατικά άλλα, που έμμεσα ανάγονται σε κάποια ιστορική στιγμή, εξέλιξη, φάση, κατάσταση (π.χ. για ένα μετάλλιο που αποδόθηκε σε κάποιον ή κάποιους για τις υπηρεσίες τους, για ένα ανάθεμα που εκφράστηκε για άλλον , για τη δράση του, όπως την είδαν άλλοι-, για ένα ψήφισμα αναμνηστικό μιας ιστορίας, για την ανέγερση ενός  μνημείου π.χ. της προτομής του Ρήγα Φεραίου στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου, του Μνημείου Εθνικής Συμφιλίωσης στην Πλατεία Κλαυθμώνος ,1989). Όλα αυτά δηλώνουν ή υποδηλώνουν   έκφραση των συνειδήσεων εκείνων που προκάλεσαν τα περιστατικά ή παράγγειλαν αυτά τα μνημεία, κτίσματα μνήμης .
  5. Αντικείμενα ή μνημεία που σώζονται  από κάποια ιστορική στιγμή, περίοδο, εξέλιξη, ίσως και πριν  από την επινόηση της γραφής. (π.χ. εργαλεία , τοιχογραφίες ή άλλα έργα τέχνης).

  1. Φωτογραφικά ή ηχητικά τεκμήρια (ντοκουμέντα), που έχουμε για μια χρονική περίοδο – μετά από τις αντίστοιχες εφευρέσεις: της φωτογραφικής μηχανής και του μαγνητοφώνου –  και φωτογραφίζουν ή ηχογραφούν στιγμιότυπα με τρόπο αυθεντικό, έστω και αν έχουν ληφθεί τυχαία.
  2. Έργα Τέχνης (θεατρικά, αναθηματικά, κινηματογραφικά, ζωγραφικά κλπ.) που ενδέχεται να εκφράζουν ιστορικά βιώματα των δημιουργών άμεσα ή έμμεσα (π.χ. κάποιες κωμωδίες του Αριστοφάνη, που ανάγονται  σε κοινωνικά, πολιτικά, πολεμικά γεγονότα της εποχής του , τελευταίες δεκαετίες του 5ου αι. π.Χ. ).

Ευνόητο ότι η αξιοποίηση των πηγών προϋποθέτει εξακρίβωση της γνησιότητας και αξιοπιστίας τους και   προσεκτική  ερμηνεία τους.

Β΄. Βήματα προς ερμηνεία και αξιολόγηση των πηγών.

Πρώτη, λοιπόν, φροντίδα του ιστορικού είναι η εξακρίβωση της γνησιότητας και αξιοπιστίας της «πηγής».

Διευκρινίζουμε ότι άλλο θέμα είναι η γνησιότητα της πηγής και άλλο η αξιοπιστία, μπορεί λ.χ. να είμαστε βέβαιοι για τη γνησιότητα  ενός Ημερολογίου, όχι όμως  και για την αξιοπιστία των πληροφοριών που μας προσφέρει, γιατί  ενδέχεται κάποιες εγγραφές σε αυτό  να έγιναν για παραπλάνηση εκείνων που θα το διαβάσουν.

Το επόμενο βήμα είναι η ερμηνεία ή εξήγηση της πληροφορίας που έχουμε από μια πηγή γνήσια και αξιόπιστη. Με τον όρο ερμηνεία εννοούμε ότι αναζητούμε το τι ακριβώς είχε στο νου του –αν μπορούμε αυτό να το προσεγγίσουμε γνωσιακά- όταν ενεργούσε αυτός που έδρασε. Με τον όρο εξήγηση εννοούμε ότι αναζητούμε τα αντικειμενικά αίτια ή τους αντικειμενικούς λόγους που επηρέασαν τους δρώντες, ώστε να σκέπτονται και να δρουν έτσι που έδρασαν.

Δυο δείγματα πηγών από την πολιτική ζωή της χώρας κατά το 1928-29:

Σε προεκλογικό λόγο στη Θεσσαλονίκη (1928) ο Ελευθέριος Βενιζέλος είπε ανάμεσα σε άλλα:

«Θα στηρίξωμεν ακόμη αποτελεσματικώτερον το κοινωνικόν καθεστώς δια της  επιβαλλομένης αμέσου και ριζικής μεταρρυθμίσεως του εκπαιδευτικού μας συστήματος….»[1].

Και το 1929,  με εισηγητή τον Υπουργό Κων. Ζαβιτσάνο, προώθησε το νόμο  4229/1929, γνωστό ως «ιδιώνυμο». Στο άρθρο 1 διαβάζουμε: «Όστις  επιδιώκει την εφαρμογήν  ιδεών εχουσών ως τελικόν σκοπόν την δια βιαίων μέσων ανατροπήν του κρατούντος  κοινωνικού καθεστώτος …τιμωρείται…»[2]

Σε σχέση προς αυτά:

  • Δεν έχουμε αμφιβολίες για τη γνησιότητά τους (πρόκειται για κείμενο δημοσιευμένο επίσημα σε Φ.Ε.Κ. την 25 Ιουλίου του 1929).
  • Έχουμε ίσως κάποιον προβληματισμό για την αξιοπιστία τους: ποιον ακριβώς σκοπό επιδίωκε με το πρώτο (κείμενο προεκλογικό) και με το δεύτερο (κείμενο νομοθετικό), αν μάλιστα θυμηθούμε ότι, όταν ο Βενιζέλος προωθούσε το «ιδιώνυμο» κατά των αριστερών, οι υποθετικοί αυτοί ανατροπείς του καθεστώτος δεν είχαν καν εκπροσώπηση στη Βουλή.
  • Θα κατανοήσουμε ίσως καλύτερα το «πνεύμα» της  «φιλελεύθερης» πολιτικής ηγεσίας, αν παραθέσουμε άλλες πηγές, συναφείς προς το ίδιο θέμα, αν θυμηθούμε ότι:.

–         Εκείνο τον ίδιο καιρό είχαν κορυφωθεί τα κοινωνικά προβλήματα (προσφυγιά,[3] εργατικό κίνημα[4], ανεργία, οικονομική δυσπραγία ….) και αντίστοιχες ιδεολογικές ζυμώσεις, σε επίπεδο διεθνές και ενδοελληνικό. Τότε (1928) το Σ.Ε.Κ.Ε. (Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδας  που  το 1922  μετονομάστηκε σε ΚΚΕ) συμπλήρωνε   δεκαετία  από την ίδρυσή του και συγκινούσε ιδεολογικά μάζες εργατών, κι ας μην είχε αντίστοιχη εκπροσώπηση στο Κοινοβούλιο.

–         Εκείνο τον καιρό εκδηλώνονται ως εκφραστές της νέας ιδεολογίας για κοινωνική  δικαιοσύνη  κορυφαίοι εκπρόσωποι της πνευματικής ζωής, όπως: Δημήτρης Γληνός, Κώστας Βάρναλης, Νίκος Καζαντζάκης, Μάρκος Αυγέρης, Κωστής Παλαμάς κ.ά.

–         Τότε διασπάστηκε ο Εκπαιδευτικός Όμιλος[5] και μια πτέρυγά του ακολούθησε αριστερή ιδεολογία.

–         Τότε (το 1928) είχε κυκλοφορήσει του Κωστή Παλαμά η ποιητική Συλλογή: Δειλοί και Πικροί στίχοι, από όπου επιλέγουμε μερικούς:

«Εμείς οι εργάτες είμαστε που με τον ίδρωτά μας/ ποτίζουμε τη γη για να γεννά…./εμείς οι εργάτες είμαστε που με τον ίδρωτά μας/ ζυμώνουμε  του κόσμου το ψωμί…[6]

Μέσα σε αυτή την ατμόσφαιρα κοινωνικής αναταραχής και ιδεολογικών ζυμώσεων θορυβήθηκε η ηγεσία της αστικής πολιτικής τάξης και εκφράστηκε προεκλογικά με τρόπο που «πολιτικοποίησε»  πλήρως και την εκπαιδευτική πολιτική με τον προεκλογικό λόγο στη Θεσσαλονίκη, 1928): «Θα στηρίξωμεν ακόμη αποτελεσματικώτερον το κοινωνικόν καθεστώς δια της  επιβαλλομένης αμέσου και ριζικής μεταρρυθμίσεως του εκπαιδευτικού μας συστήματος….».

Γ΄. Αξιοποίηση των πηγών.

.1. Ο ιστορικός, επαγγελματίας ή ερασιτέχνης, έχουμε την προσδοκία ότι  προσπαθεί με βάση τις ποικίλες πηγές (που ενδέχεται να προσφέρουν και αντικρουόμενες πληροφορίες – αξιολογήσεις – ερμηνείες για τα γεγονότα, τα πρόσωπα, τις καταστάσεις) να δώσει μια ενιαία συνθετική αφήγηση, όσο μπορεί πιο αντικειμενική ως πρόθεση και αληθινή ως ουσία.

Ειδικότερα, για επιμέρους γεγονότα (π.χ. ψήφιση ενός νόμου), για καταστάσεις, εξελίξεις και δρώντα πρόσωπα ή κοινωνικές ομάδες  ή λαούς ή ολόκληρο τον κόσμο μας, επιχειρεί να απαντήσει στα ερωτήματα:

  • Τι ακριβώς έγινε .
  • Ποιοι έδρασαν και πώς.
  • Πού έγιναν αυτά και πότε.
  • Γιατί έγιναν όλα αυτά, εκεί, τότε, με αυτό  τον τρόπο.
  • Ποιο αποτέλεσμα είχαν, άμεσο ή έμμεσο [7], χρονικά κοντινό ή απώτερο.

.2. Ο πολιτικός ή ο κοινωνιολόγος, ή κοινωνικός στοχαστής ενδέχεται από την ανάλυση και ερμηνεία και αξιολόγηση των ιστορικών δεδομένων να επιλέγει κάποια που εξυπηρετούν την πολιτική του ή τη θεωρία του ή την ιδεολογία του.

Λογουχάρη, ένας πολιτικός, οπαδός ή συνεχιστής του Βενιζέλου (βενιζελισμού), είναι πιθανό να εμμείνει κυρίως στους λόγους που οδήγησαν σε κείνη τη νομοθετική πράξη για το ιδιώνυμο: γιατί το εργατικό κίνημα είχε αγριέψει και η επαναστατική ιδεολογία που επιχειρούσε να περάσει το Κ Κ Ε,  τότε, αποτελούσε κίνδυνο για την ιθύνουσα κοινωνική τάξη, την αστική.

Ένας αντίπαλός του ενδέχεται να μείνει κυρίως στα αρνητικά στοιχεία που εγκλείει εκείνη η νομοθετική πρωτοβουλία (δίωξη του φρονήματος) και τις αρνητικές του συνέπειες, όπως αυτές διαφαίνονται   στις εξελίξεις (τις οποίες έχουν καταγράψει μελετητές, όπως ο Γ. Κατηφόρης, ο Φ. Κ. Βώρος,  σε δημοσιεύματα τα οποία μνημονεύσαμε στη   σημείωση  2 ).

Ένας Κοινωνιολόγος ή κοινωνικός στοχαστής ή πολιτικός  επιστήμονας ενδέχεται να οδηγήσει σε συμπεράσματα γενικευτικά για το πώς διαμορφώνεται η κοινωνική / πολιτική συνείδηση και δρα με κριτήριο τα συμφέροντα των ατόμων  και των κοινωνικών ομάδων / τάξεων / εθνών…Και να επικαλεστεί  στο σημείο τούτο την παρατήρηση του Marx: « δεν είναι η συνείδηση που διαμορφώνει το κοινωνικό είναι του (ανθρώπου) αλλά τούτο  (το κοινωνικό είναι) διαμορφώνει ή επηρεάζει τη συνείδηση και τη συνειδητή συμπεριφορά του ανθρώπου».

.3. Ο εκπαιδευτικός έχει λόγους  περισσότερους για αντικειμενική  παρουσίαση της Ιστορικής Αλήθειας, με όση μπορεί τεκμηρίωση (πηγές)  για πρόσθετους λόγους, παιδαγωγικούς, όταν και όσο του επιτρέπουν οι σχολικές συνθήκες. Συγκεκριμένα:

.α΄. Παρουσιάζει[8] την ιστορική  πραγματικότητα (γεγονός, ιστορική εξέλιξη, μια ιστορική εποχή, μια στιγμή της).

.β΄. Θυμίζει[9] τα βασικά ερωτήματα αναγνώρισης του θέματος: τι, ποιος ή ποιοι, πότε, πού, πώς, γιατί, με ποιες συνέπειες.

.γ΄. Προχωρεί σε διερεύνηση κυρίως του προ-τελευταίου ερωτήματος,(γιατί), με όση μπορεί αναφορά στις πηγές με στόχους συγκεκριμένους:

  • Κατά πόσο η αφήγηση του βιβλίου ανταποκρίνεται στις πηγές.
  • Πόσο φαίνονται οι πηγές πειστικές.
  • Ποια από τις εκδοχές των πηγών φαίνεται πιο κοντά στην αλήθεια (τα κίνητρα της ανθρώπινης δράσης «κατά το ανθρώπειον», όπως θα  έγραφε  ο Θουκυδίδης) σύμφωνα με όλες τις συναφείς «πηγές», ερμηνείες, παραδοχές.

Στόχοι των ενεργειών του:

Με όλα αυτά γυμνάζει το μαθητικό ακροατήριο:

–         Στην αναζήτηση της αλήθειας,

–         Στην εκτίμηση της αξιοπιστίας των πηγών.

–         Στην εκτίμηση της αντικειμενικότητας του δημιουργού της πηγής,

–         Στην κριτική σκέψη,[10]

–         Στην αξιολόγηση (πηγών, πράξεων, προσώπων, κινήτρων) και την ερμηνεία τους,

–         Στην  προσέγγιση της ιστορικής ζωής και διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης,

–         Στη διαρκή  επισήμανση των κινήτρων της ανθρώπινης δράσης.

–         Προετοιμάζει τους νέους να κατανοούν και ερμηνεύουν  το παρόν, που τους αφορά άμεσα.

Επίλογος .

Ευνόητο  είναι ότι ο εκπαιδευτικός για λόγους ποικίλους αδυνατεί να επιχειρήσει τέτοια ανάλυση για όλα ή για  πολλά από τα γεγονότα (εξελίξεις, καταστάσεις), που συναντά στο σχολικό πρόγραμμα. Επιλέγει κάποια που:

  • Έχει γι’ αυτά προσιτό υλικό (πηγές) και ενημέρωση επαρκή. Ίσως έχει και κάποια πηγή συμπληρωματική για την κατανόηση του βασικού θέματος, π.χ. των επιπτώσεων του Ιδιωνύμου στην Κοινωνική ή ειδικότερα στην Εκπαιδευτική Πολιτική της χώρας.

Δείγμα τέτοιας πηγής: Ο υπουργός Παιδείας σε μια   συνεδρίαση   του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Συμβουλίου  (το 1931)  ανέλυσε την εκπαιδευτική  πολιτική του και κατέληξε, σύμφωνα με το  κλίμα του Ιδιωνύμου,  τότε: «Εκπαιδευτικοί οι οποίοι τυχόν δε συμφωνούν  δικαιούνται βεβαίως  να διατηρούν τας πεποιθήσεις των, αλλά ουχί και τας θέσεις των». (Δημ. Γληνός, Εκλεκτές Σελίδες, τομ. 3 εκδ. «Στοχαστής», σελ. 103).

  • Κρίνει ότι ανταποκρίνονται στο  αντιληπτικό επίπεδο του ακροατηρίου του.
  • Υπάρχουν ίσως ειδικές Οδηγίες να ασχοληθεί με αυτά.
  • Εκτιμά ότι μπορεί να επιχειρήσει ανάλυση τέτοια στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος εργασίας.

(Κι εγώ ομολογώ ότι πολύ λίγα από τα θέματα Ιστορίας του 20ου αιώνα μπορώ να  προσεγγίσω με τον τρόπο που παρουσίασα το Ιδιώνυμο)[11] .

Φ. Κ. Βώρος

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

.α΄ Πρόταση για μια σύντομη συνθετική εργασία:

«Με βάση τις διάσπαρτες αποσπασματικές πληροφορίες για το Ιδιώνυμο, που περιλαμβάνονται στο άρθρο τούτο, παρακαλώ γράψετε τι γνωρίζετε σεις για το Ιδιώνυμο, Ειδικότερα:

  • Τι ήταν.
  • Γιατί νομοθετήθηκε.
  • Κατά τι διαφέρει από τη συνήθη ποινική νομοθεσία (διώκεται το φρόνημα, όχι η πράξη).
  • Πώς χρησιμοποιήθηκε στην Ελληνική Κοινωνία.
  • Γιατί, άραγε, ο Γ. Κατηφόρης έδωσε στο έργο του τον τίτλο Νομοθεσία των Βαρβαρων;
  • Σε τι διαφέρει, άραγε, το Ιδιώνυμο ως δίωξη του φρονήματος από άλλους ποινικούς νόμους; (Δείτε την επόμενη παράγραφο)
  • Ο υπουργός Παιδείας του 1931 ως Αρχηγός Κόμματος το 1962-63 βροντοφώναζε σε προεκλογικές συγκεντρώσεις: «Το φρόνημα είναι ελεύθερον, διώκεται μόνον  η πράξις, η παράνομος πράξις». Υπάρχει μήπως διαφορά στις διακηρύξεις του τις αρχικές (1931) και μεταγενέστερες (1962-63); Ποια;

.β΄. Δείγμα αξιοποίησης «πηγών» σε συγκεκριμένη ενότητα σχολικού βιβλίου (Β. Σκουλάτου- Ν. Δημακόπουλου- Σ. Κόνδη, τόμος Γ΄ για την Γ΄ Λυκείου), για να ασκείται ο μαθητής  και στον τρόπο εξετάσεων.

Στις σελίδες 21-29 του παραπάνω βιβλίου αναλύεται το θέμα: Η πρώτη διακυβέρνηση του Βενιζέλου και το μεταρρυθμιστικό της έργο (1910-12).

Σύνοψη του περιεχομένου:

–         Ο στρατιωτικός Σύνδεσμος έκανε το γνωστό  Κίνημα στο Γουδί (Αύγουστος 1909). Κάλεσαν το Βενιζέλο ως πολιτικό σύμβουλο κι εκείνος τους είπε: «…» (α΄ κείμενο του Γ. Ασπρέα).

–         Ο Βενιζέλος  αποκρούει τις σκέψεις για Βουλή Συντακτική, προτείνει Αναθεωρητική. Έτσι κερδίζει έμμεσα και την εύνοια του βασιλιά (κείμενα β΄, γ΄ επίσης του Γ. Ασπρέα,  και κείμενο δημόσιας ομιλίας του Βενιζέλου, σελ. 24-25 του βιβλίου των μαθητών).

–         Ο Βενιζέλος καλείται στην Πρωθυπουργία (αρχές Οκτώβρη 1910) και προωθεί αναθεώρηση του Συντάγματος (1911), με όποιες έκρινε αναγκαίες και εφικτές μεταρρυθμίσεις. Εδραιώνει τη θέση του και…επαναφέρει το Διάδοχο και τους πρίγκιπες στο στρατό. Επικρίνεται γι’ αυτό από πολλούς και  από τον Αλέξανδρο Παπαναστασίου και το Νικόλαο  Ζορμπά, αρχηγό του Στρατιωτικού Συνδέσμου. (Σχετικά κείμενα στις σελίδες 27-28).

Για να αξιοποιήσω τις πηγές για την επίτευξη των στόχων  που  μνημόνευσα παραπάνω (σελ. 6), ετοιμάζω ερωτήσεις όπως οι παρακάτω:

–         Ποιες περιστάσεις έφεραν το Βενιζέλο στην πολιτική σκηνή;

–         Ποια η στάση του Βενιζέλου έναντι του Στρατιωτικού Συνδέσμου;

–         Ποια τα βασικά πολιτικά – πολιτειακά ζητήματα για τη Βουλή του 1910; (Αναθεωρητική – Συντακτική …)

–         Ποια η επιλογή του Βενιζέλου;  (Πού και πώς εκφράστηκε;);

–         Αυτή η επιλογή μήπως ευνόησε το Βενιζέλο στις σχέσεις του με τα Ανάκτορα; Παρακαλώ αναλύσετε την άποψή σας.

–         Πώς εκδηλώθηκε αυτή η εύνοια; (Πρωθυπουργία τον Οκτώβρη του 1910).

–         Από πλευρά Βενιζέλου: προωθήθηκαν ποικίλες μεταρρυθμίσεις και……επαναφορά των πριγκίπων στο στράτευμα. Ποια  η Κριτική  από τον Αλ. Παπαναστασίου και τον Ν. Ζορμπά.

–         Συνοπτικά : Ποια η πολιτική σταδιοδρομία του Βενιζέλου από το Φθινόπωρο του 1909 ως το Μάρτιο του 1912 (που τερματίστηκε  το έργο της Αναθεωρητικής);

–         Ποιους τύπους Βουλής διακρίνετε (Τακτική Νομοθετική / Έκτακτη Αναθεωρητική – Συντακτική), Ποια διαφορά βλέπετε;

Με τέτοιες ερωτήσεις επιδιώκουμε :

–         παρεμβολή των πηγών στη μαθησιακή διαδικασία

–         βαθύτερη κατανόηση της αφήγησης των συγγραφέων

–         συνεχή άσκηση των μαθητών στους παιδαγωγικούς στόχους  που προαναφέραμε (σελ. 6)

–         διαρκή άσκηση των μαθητών στους τρόπους εξέτασης που θα αντιμετωπίσουν.

Αυτονόητο ότι εδώ περιοριστήκαμε στις πηγές που μας έδωσαν οι συγγραφείς.

.γ΄ Δείγμα ερωτήσεων για καλύτερη σπουδή κάποιου κειμένου.

Οι ερωτήσεις που δίνουμε παρακάτω είναι ενδεικτικές ως προς την κατεύθυνση  και το πλήθος, όλες όμως υπηρετούν ένα κύριο στόχο:

Στρέφουν την προσοχή προς το διδασκόμενο κείμενο για βαθύτερη διείσδυση στο περιεχόμενό του και ενδεχόμενα και βελτίωσή του γλωσσική, εννοιολογική, συλλογιστική.  Τελική επιδίωξη πάντως είναι να εθίζονται τα παιδιά να ερευνούν μόνα τους με τρόπο ανάλογο κάθε κείμενο που διαβάζουν  και να διατυπώνουν ανάλογες απορίες και προτάσεις.

Ευνόητο ότι ο δάσκαλος  αξιοποιεί τόσες ερωτήσεις  όσες του επιτρέπει ο χρόνος και επιλέγει ο ίδιος ποιες  και με ποια προτεραιότητα και σε ποιες παραγράφους του κειμένου του.

..α΄ Αντιγράφω από το βιβλίο Ιστορίας (για την γ΄ τάξη Λυκείου) σ. 21:   «Ο Βενιζέλος αντιτάχθηκε στην ιδέα να τεθεί πολιτειακό ζήτημα….Συμφωνήθηκε να προκηρυχθούν εκλογές για Αναθεωρητική Βουλή…».

Ερωτήσεις:

–  Τι σημαίνει, άραγε, πολιτειακό  ζήτημα;

–  Ποιοι το έθεταν  και από ποιες αφορμές;

–  Γιατί ο Βενιζέλος  αντιτάχθηκε; Με ποια επιχειρήματα; Ποιοι, άραγε ένιωθαν  άνετα ακούγοντας την  άποψη του Βενιζέλου;

–  Ποια σχέση υπάρχει ανάμεσα στις δυο προτάσεις που αντιγράψαμε παραπάνω (για πολιτειακό ζήτημα ή Αναθεωρητική Βουλή); Εκφράζουν απόψεις  ομόρροπες ή αντίρροπες;

–    Ποια από αυτές τελικά επικράτησε και με ποιες συνέπειες για την πολιτική ζωή της χώρας;

Μπορείτε να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις, άμεσα, με όσα γνωρίζετε τώρα,  ή  (καλύτερα)  αφού διαβάσετε όλη την ενότητα, σελ. 21-29.

.β΄. Μεταφέρω από το βιβλίο Αρχές Φιλοσοφίας ( Β΄ Λυκείου, Θεωρητική Κατεύθυνση) σελ. 17-18:

Ο συγγραφέας, με αφετηρία τη Φιλοσοφία του Παρμενίδη, επιχειρεί να διευκρινίσει έναν όρο της Λογικής: την έννοια. Και γράφει ανάμεσα σε άλλα:
«Αναφερόμενοι στην «έννοια» ενός όντος  θα πρέπει να εννοούμε μια σύντομη περιγραφή, όπου περιλαμβάνονται τα βασικά χαρακτηριστικά του. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της γάτας;….Η έννοια της γάτας είναι παρούσα σε κάθε γάτα  χωριστά και  παραμένει η ίδια όσες μεταβολές και υποστεί στη φυσική της κατάσταση….»

Ερωτήματα  Απορίες (το χωρίο τούτο απαιτεί ερωτήσεις κατανόησης και  διευκρίνισης των εννοιών):

–         Η παρουσίαση της έννοιας είναι κατ’ ανάγκη περιγραφή;

Αν πρόκειται για την έννοα της ισότητας ή της δικαιοσύνης , ποια περιγραφή θα δώσετε; (Μήπως είναι πιο σωστό να μιλάμε για καταγραφή βασικών γνωρισμάτων);

–         Η έννοια της γάτας είναι παρούσα στη γάτα ή στον εγκέφαλο που νοεί;

–           Παραμένει πάντα ίδια η έννοια ή τροποποιείται η νοητή αυτή εικόνα ανάλογα με τα δεδομένα που βρίσκει ο νους, όταν διαμορφώνει και εγγράφει  μια έννοια; Αν μιλήσουμε για την έννοια  «μέσα επικοινωνίας του ανθρώπου» είναι σήμερα τα ίδια με εκείνα που είχαμε πριν 20 χρόνια; Σήμερα εντάσσουμε στην έννοια αυτή και τα: κινητά τηλέφωνα και το Διαδίκτυο (Internet), διαμέσου του δικού μας ηλεκτρονικού υπολογιστή. Μπορούμε να πούμε παραμένει ίδια η αρχική έννοια;

–         Τι γνώμη έχετε; Θέλετε να τροποποιήσετε τον ορισμό που έδωσε ο συγγραφέας για τον όρο έννοια; (Για διευκόλυνση μόνο παραθέτουμε τον ορισμό που έχει γράψει ένας ειδικός, ο Θεοφ. Βορέας:   (Λογική, σελ. 48): «έννοια είναι καθολική παράστασις περιλαμβάνουσα τα κύρια γνωρίσματα ενός  ή πλειόνων αντικειμένων (ομοειδών), δια των οποίων (γνωρισμάτων) εκφράζεται η ουσία αυτών» (των αντικειμένων).

Copyright © 2002 F. K. Voros

url: www.voros.gr e-mail: info@voros.gr



[1] Τάσου Μιχαλακέα, Ιστορική Σύνθεσις, σελ. 630. Β. Σκουλάτου κ..α  Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη, τ. Γ΄ για την Γ΄Λυκείου, σελ. 206, όπου οι συγγραφείς καταχωρίζουν και το απόσπασμα από εκείνη την Ιστορική Σύνθεση, σελ. 630.

[2] Γ. Κατηφόρη , Νομοθεσία των Βαρβάρων. Ο συγγραφέας αναφέρεται γενικότερα  στα νομοθετήματα του τύπου αυτού –δίωξη του φρονήματος  – πριν και μετά το Ιδιώνυμο (του 1929), σ. 64-76.

Παύλου Πετρίδη, Πολιτικές Δυνάμεις και Συνταγματικοί Θεσμοί στη Νεότερη Ελλάδα 1844-1936, σελ. 170-176, Εκδόσεις Σάκκουλα ,1983.

Περιστατικά επίκλησης ή εφαρμογής του Ιδιωνύμου (από 1931 ως 1974) στο άρθρο του Φ. Κ. Βώρου, «Από την Ιστορία της Ελληνικής Εκπαίδευσης: Ένα Κεφάλαιο Μεγαλείου και Οδύνης » (περιοδικό «Εκπαιδευτικά», τ. 14).

[3] Φ. Κ. Βώρου, κ.α. Ιστορία από τις Πηγές (ειδικά στο κεφ. «Μικρασιατικός Πόλεμος» 1918-1923) σελ. 384-396. Επίσης Ι. Ε.Ε., τ.  ΙΕ΄ σελ. 246-47.

Και : Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, Η Έξοδος.

Γρηγορίου Δαφνή, Η Ελλάς μεταξύ  των δύο Πολέμων, Β΄ σελ.94-97.

[4] – Δ. Λιβιεράτου, Κοινωνικοί Αγώνες στην Ελλάδα (1924-1931): Από την Καταφρόνια μια καινούργια αυγή.

– Γρηγ. Δαφνή, ο.π. 91-94.

– Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή» (Κ.Κ.Ε.)Η Πρώτη Δεκαετία

[5] Ο Εκπαιδευτικός Όμιλος είχε ιδρυθεί αρχές του 20ού αι.   από εκπαιδευτικούς που ζητούσαν μεταρρυθμίσεις, γλώσσα δημοτική…(Δελμούζος, Γληνός, Τριανταφυλλίδης…) Οι ιδεολογικές ζυμώσεις της δεκαετίας του 1920 προκάλεσαν έντονες τριβές και στους κόλπους του Ομίλου. Κρίθηκαν στα πλαίσια έντονων συζητήσεων σε συνέδριο των μελών το 1927. Εκεί εκδηλώθηκε διάσταση – διάσπαση ανάμεσα σε κείνους που συντάχθηκαν με το Δελμούζο και κείνους , τους περισσότερους,   που ακολούθησαν το Γληνό (Λεπτομέρειες στο: Θεοφάνης Δ. Χατζηστεφανίδης, Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης 1821-1986, σελ. 178-188.

[6] Ενδεικτικοί οι στίχοι του Κ. Παλαμά, ο οποίος δεν ήταν ούτε πολιτικός, ούτε κοινωνιολόγος, αλλά ευαίσθητος  για την κοινωνική δικαιοσύνη ποιητής. Και  συνέχιζε: Στου κόσμου τους θησαυριστές, το βιος σου, εργάτη, / νόμοι στο τρώνε αδικητές, χωρίς ντροπή/…Δικαιοσύνη, βρόντηξε, και  λάμψε, Προκοπή».

[7] Πρόκειται   για 6 ερωτήματα γνωριμίας με μία ιστορική πραγματικότητα (ένα ιστορικό γεγονός):τι, 4π (ποιος, πού, πότε, πώς), γιατί. Οι Άγγλοι έχουν αντίστοιχα: five Ws plus one h (πέντε w και ένα h): what, who, where, when how, why.

[8] Με όποιον τρόπο διδακτικής πρακτικής έχει επιλέξει για  εκκίνηση  ο ίδιος.

Λογουχάρη:

α΄. Ανακοινώνει: «Το θέμα μας σήμερα, κατά το πρόγραμμα είναι»:…..

β΄. Έχει ίσως προϊδεάσει το ακροατήριό του σε προγενέστερη συνάντηση λέγοντας: «διαβάστε τις σελίδες α-β του βιβλίου σας, όπου το θέμα ψ, το οποίο θα μας απασχολήσει την Τετάρτη».

γ΄. Έχει αναθέσει στη μαθήτρια Άννα και στο μαθητή Ονούφριο να παρουσιάσουν  αντίστοιχα μία σελίδα από το βιβλίο του Γ. Κατηφόρη ή το άρθρο του Φ. Κ. Βώρου (μνημονεύτηκαν στη  σημ. 2).

δ΄. Επισκέπτεται μαζί με τους μαθητές του ειδικό  site στο διαδίκτυο (Internet), όπου δρόμοι πολλοί με ποικίλες  πληροφορίες «πηγές» για το θέμα που ερευνούν ο δάσκαλος και οι μαθητές του…..

[9] Π.χ. το Ιδιώνυμο ως νόμο 4229/1929, τις εξελίξεις από το 1918…1929, που οδήγησαν σε αυτή τη νομοθετική δράση, την ελληνική κοινωνία από τα πρώτα βήματα αστικής τάξης – εκβιομηχάνισης ως …το Μεσοπόλεμο, τη στιγμή της συζήτησης στη Βουλή και της τελικής ψήφισης και δημοσίευσης του νόμου τον Ιούλιο  του 1929.

[10] Φ. Κ. Βώρου, Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης, κεφ. ε΄, ζ΄.

[11] Ένα δείγμα τέτοιας διερεύνησης επιχείρησα για άλλους λόγους,  αλλού: Τρόποι Σπουδής και Διδασκαλίας της Ιστορίας, σελ. 304-349, όπου τα θέματα:

.α΄ «Πώς και γιατί υπογράφτηκε το Γερμανοσοβιετικό  Σύμφωνο» (του 1939)».

.β΄. «Η Βρετανική Πολιτική στην Ελλάδα κατά την Κατοχή (1942-44) και ο θάνατος του Δημ. Ψαρρού» (άνοιξη 1944).

.γ΄. «Διερεύνηση μιας ανακρίβειας: Ποιος υπόγραψε το «επονείδιστο διάταγμα» παύσης χιλιάδων εκπαιδευτικών το 1946-47;»

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/1123

Αφήστε μια απάντηση