‘Η διημερίδα ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ διεξήχθη σε δύο φάσεις
- την 12.12.2024 στο Αμφιθέατρο του Δημαρχείου Περιστερίου (Α μέρος της διημερίδας) (Καραθεοδωρή 1, Περιστέρι)
και την
- 13.12.2024, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της ΔΙ.Δ.Ε. Γ΄ Αθήνας (Β μέρος της διημερίδας)
********************************************************
12/12/2024 και ώρα 12.00 π.μ.
Οι γυναίκες μαθηματικοί έχουν διαδραματίσει έναν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη των μαθηματικών και γενικότερα της επιστήμης, παρά τις κοινωνικές προκλήσεις και τα εμπόδια που συχνά αντιμετώπισαν. Ήταν ιδιαίτερη τιμή, την 12/12/2024 και 12 π.μ. να υποδεχθούμε στην διημερίδα «ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ» δύο ξεχωριστές προσωπικότητες, οι οποίες με την αφοσίωση και το έργο τους στα Μαθηματικά όχι μόνο προάγουν την επιστήμη, αλλά εμπνέουν και τις επόμενες γενιές να τολμήσουν, να δημιουργήσουν και να διαπρέψουν. Είμαστε ευγνώμονες που είχαμε την ευκαιρία να μοιραστούμε την ομορφιά των Μαθηματικών μέσα από τη δική τους σκέψη και εμπειρία: την κ. Χριστίνα Φίλη, τ. Καθηγήτρια της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, (ΣΕΜΦΕ)ΕΜΠ- Μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας της Ιστορίας των Επιστημών και την κ. Λεώνη Ευαγγελάτου-Δάλλα, Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Μαθηματικών, ΕΚΠΑ. Τιμή και χαρά για την ημερίδα μας η παρουσία της κ. Αθηνάς Καλαμπόκα, που ήρθε από την Ηλεία για να υποστηρίξει με την ομιλία της, την ημερίδα μας! Ευχαριστούμε πολύ τους συναδέλφους Μαθηματικούς που παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την ημερίδα. Θα ήταν παράλειψη αν δεν ευχαριστούσα από καρδιάς τον κ. Σακκά , για την άψογη διαχείριση εικόνας και ήχου στο Αμφιθέατρο του Δημαρχείου Περιστερίου!
********************************************************
Χριστίνα Φίλη, τ. Καθηγήτρια της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, (ΣΕΜΦΕ) ΕΜΠ- Μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας της Ιστορίας των Επιστημών
Εισήγηση: Γυναίκες και Μαθηματικά
Συνοπτικό Βιογραφικό σημείωμα της κ. Χριστίνας Π. Φίλη: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΙΛΗ
Άρθρο της κ. Φίλη ανοικτό στο διαδίκτυο Fili_Xristina_for_Caratheodory_2023_site
********************************************************
Λεώνη Ευαγγελάτου-Δάλλα, Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
Εισήγηση: Η πορεία μιας Μαθηματικού από την Ευκλείδεια Γεωμετρία στην Γεωμετρία των Fractals.
Συνοπτικό Βιογραφικό σημείωμα της κ. Λεώνης Ευαγγελάτου-Δάλλα: Λεώνη Ευαγγελάτου-Δάλλα
Η Βιβλιοθήκη ΣΘΕ σε συνεργασία με το Τμήμα Μαθηματικών προσφέρει δωρεάν Διαδραστικό, Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Σχολεία με τίτλο “Μαθηματικές +αντήσεις”. Εκπαιδευτικό υλικό και φωτογραφικό υλικό (δείτε εδώ) (https://drive.google.com/drive/folders/1j9cXK5yALgI0ffzs7HNxUx45bYiSvqFG )
********************************************************
Αθηνά Καλαμπόκα, Μαθηματικός Φροντιστηριακής Εκπαίδευσης, Ειδική Γραμματέας Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας
Εισήγηση: Γυναίκες Μαθηματικοί, Μαθηματικά και γυναίκες! Διαγωνισμοί, βραβεία, διακρίσεις!Kαλαμπόκα Αθηνά
********************************************************
Σταυρούλα Πατσιομίτου, Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μαθηματικών, Δ.Δ.Ε. Γ΄ Αθήνας
Εισήγηση:Δυναμική διαδρομή στην Δυναμική Ευκλείδεια Γεωμετρία
Κάνοντας μια προσπάθεια διασύνδεσης ανάμεσα στις προσωπικές μου ανακαλύψεις και τη διαχρονική φιλοσοφία των μαθηματικών θα αναφερθώ στον Πουανκαρέ : “Η επιστήμη είναι χτισμένη από γεγονότα όπως ένα σπίτι είναι χτισμένο από πέτρες· αλλά ένας σωρός από γεγονότα δεν είναι επιστήμη, όπως ένας σωρός από πέτρες δεν είναι σπίτι.”
(Science is built up with facts, as a house is with stones. But a collection of facts is no more a science than a heap of stones is a house.”
― Science and Hypothesis)
Θέλω να πιστεύω ότι στις εργασίες μου, οι ιδέες και τα δεδομένα ενώνονται, όπως οι πέτρες που χτίζουν ένα σπίτι, για να δημιουργήσουν μια νέα δυναμική διαδρομή στη γεωμετρία που αναδεικνύει μια νέα προοπτική.
Ενδεικτικό βίντεο από την παρουσίασή μου [πρώτη φορά το 2005 και στη συνέχεια το 2007 στο διεθνές συνέδριο ICTMT8 στο Hradec Kralove (http://fim.uhk.cz/ictmt8/vypis/?a=69)] που αφορά μοντελοποιήσεις fractal γεωμετρικών αντικειμένων και την πρωτότυπη διαισθητική προσέγγιση των εννοιών ακολουθίας, ορίου, απειροελαχίστων και αθροίσματος απείρων όρων γεωμετρικής προόδου.
Ενδεικτικό άρθρο
Patsiomitou, S. (2023b). A brief review on my studies: managing the complexity on using Linking Visual Active Representations (LVAR) International Journal of Scientific and Management Research. Volume 6 Issue 05 (May) 2023, pp. 1-33. http://doi.org/10.37502/IJSMR.2023.6501
********************************************************
13/12/2024 και ώρα 12.00 π.μ.
Ήταν ιδιαίτερη τιμή, την 13/12/2024, να υποδεχθούμε στην διημερίδα «ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ» μια ακόμα ξεχωριστή προσωπικότητα τον κο Δημήτριο Χασάπη, Ομότιμο Καθηγητή Μαθηματικής Εκπαίδευσης του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ, ο οποίος μας παρουσίασε αποσπάσματα της μονογραφίας του, «Γυναίκες μαθηματικοί στο περιθώριο της ιστορίας: πορτρέτα τριάντα πέντε πρωτοπόρων γυναικών μαθηματικών, οι οποίες σε διάφορες ιστορικές περιόδους, χώρες και πολιτισμούς, υπερβαίνοντας εμπόδια και προκαταλήψεις, συνέβαλαν καθοριστικά στην εξέλιξη της επιστήμης. Τον ευχαριστούμε θερμά, όπως και την κ. Λεώνη Ευαγγελάτου-Δάλλα,Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Μαθηματικών, ΕΚΠΑ η οποία μας τίμησε με την παρουσία της , ενισχύοντας καθοριστικά τη συζήτηση που αναπτύχθηκε.
Δημήτριος Χασάπης, Ομότιμος Καθηγητής Μαθηματικής Εκπαίδευσης του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ΕΚΠΑ
Εισήγηση:«Γυναίκες μαθηματικοί στο περιθώριο της ιστορίας», (παρουσίαση μονογραφίας)
Συνοπτικό Βιογραφικό σημείωμα του κ. Δημητρίου Χασάπη: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΧΑΣΑΠΗΣ
Ενδεικτικό απόσπασμα του έργου του κ. Δημητρίου Χασάπη:
Η ανάπτυξη της μαθηματικής γνώσης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κοινότητα μέσα στην οποία το νόημα των νέων μαθηματικών αντικειμένων και πρακτικών γίνεται θέμα συζήτησης και η σημασία τους ανάγεται σε ζήτημα διαπραγμάτευσης και τελικά αποδοχής ή απόρριψης. Οι δυνατότητες και οι ευκαιρίες των γυναικών να καθιερωθούν ως ακαδημαϊκοί ή και ως ερευνήτριες μαθηματικοί εξαρτώνται, σε μεγάλο βαθμό, από την πρόσβασή τους σε αυτή την κοινότητα και την αποδοχή τους από αυτή. Φαίνεται, όμως, ότι η διαδικασία πρόσβασης και αποδοχής είναι διαφορετική για τις γυναίκες από ό,τι για τους άνδρες. Οι αιτίες είναι πολλαπλές, αντικειμενικές ή και υποκειμενικές, αλλά πάντα κοινωνικά κατασκευασμένες. […] Ο πρώτος και πολύ καθοριστικός λόγος για τον οποίο αποκλείστηκαν οι γυναίκες από τα μαθηματικά είναι ιδεολογικός· είναι οι βαθιά ριζωμένες και ευρέως διαδεδομένες προκαταλήψεις, σύμφωνα με τις οποίες οι γυναίκες δεν διαθέτουν τις νοητικές ικανότητες για να σπουδάσουν μαθηματικά και να επιδοθούν στη μαθηματική έρευνα.
Περίληψη της εισήγησης του κ. Δημητρίου Χασάπη:
Στην εισήγηση παρουσιάζονται ιστορικά παραδείγματα και σχολιάζεται ο σεξιστικός λόγος, ο οποίος εξέφρασε και παράλληλα εδραίωσε ιστορικά το κοινωνικό στερεότυπο της αρνητικής σχέσης του γυναικείου φύλου με τα μαθηματικά. Σε μια τέτοια λογική, ένας όχι αμελητέος αριθμός μαθηματικών, ερευνητών ή εκπαιδευτικών, πιστεύουν ότι στην ιστορία των μαθηματικών υπήρξαν ελάχιστες γυναίκες με αξιοσημείωτη συμβολή στην ανάπτυξη τους, μια πεποίθηση την οποία ενισχύουν τα βιβλία της ιστορίας των μαθηματικών τα οποία αναφέρονται σε τρείς ή τέσσερες γυναίκες μαθηματικούς από την αρχαιότητα μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα. Στην εισήγηση προβάλλεται, έμμεσα αλλά σαφώς, η αναγκαιότητα αποδόμησης των σεξιστικών προκαταλήψεων μέσα από πρακτικές της μαθηματικής εκπαίδευσης, χωρίς όμως να υπαγορεύονται «διδακτικές συνταγές».
********************************************************
Σταυρούλα Πατσιομίτου, Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μαθηματικών, Δ.Δ.Ε. Γ΄ Αθήνας
Εισήγηση: Ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση των Μαθηματικών: οι άνδρες διοικούν και οι γυναίκες διδάσκουν;
Στο χρόνο που είχα διαθέσιμο, συζήτησα αποσπάσματα δικών μου ερευνητικών μελετών τα οποία με οδήγησαν σε συμπεράσματα, όπως, ότι: «η κυριαρχία των ανδρών στις θετικές επιστήμες εμφανίζει αισθητή μείωση τα τελευταία χρόνια, γεγονός που αναδεικνύει μια θετική προοπτική για την ενίσχυση της θέσης των γυναικών στον τομέα αυτό. Γενικότερα, παρατηρείται μια τάση μετάβασης σε ανώτερο επίπεδο της «θεωρίας» «οι άνδρες διοικούν και οι γυναίκες διδάσκουν», καθώς ολοένα και περισσότερο οι γυναίκες τείνουν να διεκδικήσουν, να αναλάβουν και να διαχειριστούν το σύνθετο και πολυεπίπεδο επιστημονικό/επιμορφωτικό έργο υποστήριξης των εκπαιδευτικών και οι άνδρες τη γενική ευθύνη διοίκησης και ελέγχου στην εκπαίδευση. Περισσότερα στη μονογραφία μου
Πατσιομίτου, Σ. (2020δ). Διαμόρφωση της «Θεωρίας» φύλου στην εκπαίδευση: επικρατούσες τάσεις. Εκδόσεις Αγγελάκη. Αθήνα. ISBN: 978-960-616-171-1 (300 σελίδες) Το βιβλίο διανέμεται δωρεάν ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτύου στον ακόλουθο σύνδεσμο