kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

ΤΙ ΕΓΡΑΦΑΝ ΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΤΟ 2002 ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ – ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Συγγραφέας: kantonopou στις Αύγουστος 26, 2008

********************************************************************* 

 Σχόλιο: Αφιερωμένο σε κείνους που ακόμη δεν λένε να καταλάβουν  ότι το μονιμότερο πράγμα στην χώρα μας , δεν είναι ούτε η εξωτερική πολιτική ούτε η οικονομική αλλά η προσπάθεια αποχριστιανισμού και αποκοπής του λαού μας, με κάθε τρόπο από της ρίζες του.     *********************************************************************  

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 04/09/2002  

ΑΠΟΦΑΣΗ της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων «διχάζει» * Ναι, από επιστήμονες, διαφωνίες από βουλευτές, αντιδράσεις από ΟΛΜΕ, δυσαρέσκεια από Εκκλησία *********************************************************************  

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΩΤΗΡΕΛΗΣ, αναπληρωτής καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών 

Δεν νοείται ελευθερία με υποχρεωτική παρακολούθηση κατηχητικού μαθήματος 

«Η απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων κινείται αναμφισβήτητα προς τη σωστή κατεύθυνση και ως προς τα δύο σκέλη της.

 

Κατά πρώτον, διότι η μη αναγραφή του θρησκεύματος στο απολυτήριο αποτελεί ένα ακόμη βήμα, ύστερα από αυτό των ταυτοτήτων, για το θρησκευτικό αποχρωματισμό των δημόσιων εγγράφων και κατ’ επέκτασιν για την πλήρη εξάλειψη των θρησκευτικών διακρίσεων στη χώρα μας.

 Κατά δεύτερον, σε ό,τι αφορά το μάθημα των Θρησκευτικών, η Αρχή διατυπώνει αυτό που σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα θα έπρεπε να είναι αυτονόητο:

Ότι δεν νοείται ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης με υποχρεωτική παρακολούθηση ενός κατηχητικού μαθήματος Θρησκευτικών.

Μία από τις σημαντικότερες πτυχές της θρησκευτικής ελευθερίας είναι το να δηλώνει ή το να μη δηλώνει κανείς τις θρησκευτικές του και γενικότερα τις κοσμοθεωρητικές του πεποιθήσεις.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η χώρα μας πρέπει επιτέλους να εναρμονιστεί με ένα από τα δύο βασικά μοντέλα που ισχύουν στον ευρωπαϊκό χώρο. Να υιοθετήσει δηλαδή, είτε το σύστημα της υποχρεωτικής μεν, πλην θρησκειολογικής εκπαίδευσης χωρίς κατηχητική εμφύτευση πεποιθήσεων, είτε το σύστημα της γνήσιας προαιρετικότητας, που σημαίνει ότι το μάθημα των Θρησκευτικών, στο μέτρο που είναι κατηχητικό, να το παρακολουθούν μόνον αυτοί που εκδηλώνουν τη σχετική επιθυμία, χωρίς αυτό να συνοδεύεται από οποιαδήποτε «δήλωση πίστεως».

Από τη στιγμή, λοιπόν, που το υπουργείο Παιδείας δεν δείχνει την απαραίτητη τόλμη για τη συνολική μεταρρύθμιση του ισχύοντος συστήματος θρησκευτικής εκπαίδευσης, που μας εκθέτει στον ευρωπαϊκό χώρο – όπου ο κατηχητισμός έχει εγκαταλειφθεί προ πολλού με εξαίρεση τη Δημοκρατία της Ιρλανδίας – είναι παρήγορο ότι μια ανεξάρτητη αρχή πρωτοπορεί και στον τομέα αυτόν ανοίγοντας το δρόμο για μια συνολικότερη διευθέτηση του προβλήματος.

Θα ήταν βέβαια διαφορετικά τα πράγματα αν η κυβέρνηση, και συνολικότερα ο πολιτικός κόσμος, είχαν επιλέξει να εντάξουν τα σχετικά ζητήματα σε μια συνολικότερη συνταγματική αναθεώρηση των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας, η οποία θα ήταν αμοιβαία επωφελής και για τα δύομέρη». 

*********************************************************************   

ΝΙΚΟΣ ΤΣΟΥΛΙΑΣ, πρόεδρος ΟΛΜΕ 

«Δεν μπορεί να παράγει εκπαιδευτική πολιτική η Αρχή Προστασίας» 

 

«Όσον αφορά τη διδασκαλία του μαθήματος πρέπει να υπάρχουν τα θρησκευτικά για όσους ενστερνίζονται αυτή τη θρησκευτική αντίληψη με τα κρατούντα χαρακτηριστικά (Ορθοδοξία) που έχει η εκπαίδευση και προσδιορίζονται και από το Σύνταγμα, που μιλά για την καλλιέργεια και του θρησκευτικού φρονήματος των παιδιών. Στις περιπτώσεις που έχουν άλλο θρήσκευμα, πρέπει σαφώς να λαμβάνεται μέριμνα ώστε να μη δημιουργείται πρόβλημα με την απαλλαγή τους, όπως προσδιορίζεται από το εκπαιδευτικό σύστημα.

Οποιαδήποτε συζήτηση για αλλαγές σ’ αυτά τα ζητήματα αφορά και το Συνταγματικό Χάρτη της χώρας αλλά και την εκπαιδευτική νομοθεσία, να μην πηγάζουν δηλαδή από τις τεχνικές της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Το υπουργείο Παιδείας πρέπει να διαμορφώνει τις εκπαιδευτικές πολιτικές με τα συντεταγμένα όργανα, που έχουν την κύρια άσκηση της εκπαιδευτικής πολιτικής.

Εάν πάμε σε μια λογική ότι μπορεί ο μαθητής λ.χ. να επιλέγει τη διδασκαλία ή όχι των Θρησκευτικών, λόγω μιας διαφορετικής κοσμοθεωρητικής αντίληψης, τότε θα μπορούσε η συζήτηση να επεκταθεί και σε άλλα μαθήματα (Φιλοσοφία, Ιστορία).

Δεν μπορεί να παράγει εκπαιδευτική πολιτική η Επιτροπής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Επιθυμούμε βέβαια να προστατεύονται τα παιδιά ετερόδοξων και αλλόθρησκων, κάτι που σήμερα διασφαλίζεται. Συμφωνούμε ως προς στο θέμα του απολυτηρίου να γράφει μόνο τα μαθήματα χωρίς καμία άλλη αναφορά, εφ’ όσον πρόκειται για εκπαιδευτικό τίτλο και μόνο, που καταγράφει μόνο τη βαθμολογία και όχι το θρησκευτικό στίγμα του μαθητή.

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν μιλά για εναρμόνιση των εκπαιδευτικών πολιτικών σε έναν κοινό άξονα όσον αφορά το περιεχόμενο του σχολείου για τη μέση και κατώτερη εκπαίδευση. Υπάρχει η Αρχή της Επικουρικότητας που προβλέπει την στήριξη των εκπαιδευτικών πολιτικών ιδιαίτερα των περιφερειακών χωρών από την Ευρωπαϊκή Ενωση είτε με λογικές χρηματοδότησης είτε με την ανάδειξη κοινών δεικτών των εκπαιδευτικών συστημάτων, για τα οποία είμαστε θετικοί αφού αφορούν βασικούς στόχους της Ευρώπης για να αναδειχθεί σε κορυφαία οικονομική δύναμη με επενδύσεις στην εκπαίδευση, τα επόμενα χρόνια».
********************************************************************* 

 Ο ενοχλημένος Χριστόδουλος:

Ψυχραιμία… 

Του ΘΩΜΑ ΤΣΑΤΣΗ 

Προβληματισμένοι και ενοχλημένοι δήλωναν χθες στη Σύνοδο οι ιεράρχες για την απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων να απαλειφθεί το θρήσκευμα από τα σχολικά απολυτήρια.

 Οι ίδιοι χαρακτήριζαν προκλητική την απόφαση της Αρχής να… διευκολύνει όσους επιθυμούν να μη διδάσκονται τα Θρησκευτικά.

 Και αυτό με μια απλή δήλωση, επικαλούμενοι τις γενικότερες φιλοσοφικές τους πεποιθήσεις, χωρίς να προβαίνουν σε καμία περαιτέρω διευκρίνιση και φυσικά ανακοίνωση του θρησκεύματος.

Οι μητροπολίτες θεωρούσαν πολύ κακή συγκυρία τη δημοσιοποίηση του θέματος, λίγο καιρό πριν από τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές.

Και αυτό ενώ πληροφορήθηκαν ότι η απόφαση έχει ληφθεί από τις 25 Ιουνίου, δηλαδή πριν από δύο μήνες και όχι τις προηγούμενες ημέρες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη χθεσινή συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ήταν περισσότερο από ενοχλημένος.

Ωστόσο συνέστησε στους άλλους ιεράρχες να υπάρξει ψύχραιμη αντίδραση και όχι βιαστική.

Το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να αναθέσει στον ειδικό σύμβουλο της Ιεράς Συνόδου και επίτιμο αντιπρόεδρο του Συμβουλίου Επικρατείας, Αναστάσιο Μαρίνο, τη σύνταξη γνωμάτευσης με την οποία θα επιχειρείται να δοθεί απάντηση στην απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Η γνωμάτευση, που θα είναι και η βάση της απάντησης της Ιεράς Συνόδου, αναμένεται να γίνει γνωστή σήμερα, ενώ κάποια μέλη της Συνόδου χθες επικαλούνταν ακόμη και το Σύνταγμα.

Σύμφωνα με τους ίδιους, το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 16 του Συντάγματος ξεκαθαρίζει το ζήτημα της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών καθώς αναφέρει: «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».

 Ο αρχιεπίσκοπος ήθελε επίσης να πληροφορηθεί τη θέση της κυβέρνησης για το θέμα που ήρθε στη δημοσιότητα χθες.

Ωστόσο στη Σύνοδο κάποιοι ιεράρχες έλεγαν ότι η απόφαση για την απάλειψη του θρησκεύματος και από τα απολυτήρια είχε ήδη ληφθεί από καιρό.

Υποστήριζαν ότι την είχε προαναγγείλει ο πρωθυπουργός πέρυσι τέτοια εποχή στη Θεσσαλονίκη, όταν είχε ερωτηθεί αν πρόκειται να απαλειφθεί το θρήσκευμα από όλα τα δημόσια έγγραφα και είχε απαντήσει «δεν κάνουμε συμβιβασμούς με τα ανθρώπινα δικαιώματα», αφήνοντας το θέμα ανοιχτό.
*********************************************************************

 Αντιδρούν 6 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ

 Οχι μόνο αντιτίθενται στην απόφαση της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων για τη μη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών διά απλής δηλώσεως, αλλά για να υποστηρίξουν την άποψή τους παραθέτουν και απόσπασμα από το «Λαμπριάτικο Ψάλτη» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη που προφανώς γράφτηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Πρόκειται για έξι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που βρίσκονται συνήθως απέναντι στις επιλογές της κυβέρνησης Σημίτη.

Οι κύριοι Σ. Παπαθεμελής, Π. Κρητικός, Ε. Κοντομάρης, Π. Κουρουμπλής, Κ. Σπυριούνης και Ν. Κατσέλη θεωρούν ότι η απόφαση της Αρχής «προσβάλλει βάναυσα τις ευαισθησίες των Ελλήνων πολιτών και έρχεται ως φυσική συνέπεια και άλλων επιλογών της περιόδου αυτής στο ίδιο μήκος κύματος» (εννοώντας προφανώς την κατάργηση αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες).

Αντί άλλης ερωτήσεως προς τον υπουργό Παιδείας Π. Ευθυμίου παραθέτουν το απόσπασμα του Α. Παπαδιαμάντη: «Το ελληνικόν έθνος των δούλων, αλλά ουδέν ήττον και το ελεύθερον έχει και θα έχει διά παντός, ανάγκην της θρησκείας του».

* Στον αντίποδα η βουλευτής του ΣΥΝ Μ. Δαμανάκη υποστηρίζοντας προφανώς την απόφαση, ρωτά τον υπουργό Παιδείας πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει την απόφαση σχετικά με τη μη αναγραφή του θρησκεύματος στα απολυτήρια των σχολείων και τη διαδικασία απαλλαγής μαθητών από το μάθημα των θρησκευτικών.

* Η Ανανεωτική Εκσυγχρονιστική Κίνηση της Αριστεράς αναφερόμενη στην απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για τη μη αναγραφή του θρησκεύματος στα σχολικά απολυτήρια και την απλοποίηση της απαλλαγής από τα Θρησκευτικά, μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Το υπουργείο Παιδείας οφείλει αμέσως να ανταποκριθεί θετικά στην υλοποίηση της ορθής σύστασης της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων» και συνεχίζει: «Σε ένα σύγχρονο κράτος, το μάθημα των Θρησκευτικών ως μάθημα όχι γνωστικό αλλά βιωματικό και κατήχησης, μέσω του οποίου ασκείται ουσιαστικά προσηλυτισμός, δεν μπορεί να έχει θέση στην εκπαίδευση. Πρέπει ή να καταργηθεί ή να γίνει προαιρετικό, χωρίς να βαθμολογείται και να εξετάζεται, ή να μετεξελιχθεί σε θρησκειολογία…».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 04/09/2002 

Πηγή : http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=04.09.2002,id=87418136,95177368,43523416,57893592,8287064,14080216,21573208?/p>

Αφήστε μια απάντηση