ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Το σχολείο διακρίνεται από έντονο ευρωπαϊκό προσανατολισμό με συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά προγράμματα τα οποία υλοποιήθηκαν στο παρελθόν και εξακολουθούν να υλοποιούνται μέχρι σήμερα. Συγκεκριμένα: Το πρόγραμμα Comenius ξεκίνησε το 1995 και απευθύνεται σε σχολικές κοινότητες από την προσχολική έως και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και επιδιώκει να αναπτύξει την κατανόηση μεταξύ διάφορων ευρωπαϊκών πολιτισμών, μέσω ανταλλαγών και συνεργασίας σχολείων από διαφορετικές χώρες.

Το Comenius στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης, στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασής της και στην προώθηση της κινητικότητας και της εκμάθησης γλωσσών. Υποστηρίζει συνεργασίες μεταξύ σχολείων σε θεματικούς τομείς κοινού ενδιαφέροντος και πολυμερείς συμπράξεις .

Το 4ο Γυμνάσιο Κοζάνης από το 1997 μέχρι και το 2008 συμμετείχε στα παρακάτω Ευρωπαϊκά προγράμματα καθώς και σε απλές ανταλλαγές μαθητών μέσω αδελφοποιήσεων με σχολεία της Ευρώπης.

  1. 1996-1999: πρόγραμμα Comenius, (Ελλάδα, Γαλλία, Ολλανδία, Ιταλία, Ρουμανία.).
  2. 1996-1997: πρόγραμμα Lingua “Θέσεις για μελλοντικούς καθηγητές Ξένων Γλωσσών” -Υποδοχή βοηθού από τη Γαλλία.
  3. 1999-2000: Πρόγραμμα Lingua (Ελλάδα, Γαλλία) και Πρόγραμμα “Σωκράτης Comenius” με μαθητική κινητικότητα 27 μαθητών/τριών και 2 εκπαιδευτικών.
  4. 2000-2001: Πρόγραμμα Comenius (Ελλάδα, Ολλανδία, Ισπανία, Νορβηγία, Ουγγαρία) και αδελφοποίηση με το κολλέγιο Jacques Monod στην πόλη Caen της Γαλλίας με μαθητική κινητικότητα 12 μαθητών και 2 εκπαιδευτικών.
  5. 2001-2002: Πρόγραμμα “Νεολαία για την Ευρώπη” (Ελλάδα, Γαλλία) στο Κολλέγιο Jacques Monod στην πόλη Caen με 16 μαθητές και 2 εκπαιδευτικούς.
  6. 2002-2003 : το σχολείο συμμετείχε σε προγράμματα ανταλλαγών μαθητών και καθηγητών με τη Γαλλία και την Ιταλία ( αδελφοποίηση).
  7. 2003-2004: πρόγραμμα «Ευρωπαϊκό έτος Εκπαίδευσης μέσω του Αθλητισμού Δήμου Καλαβρίας-Ιταλία.
  8. 2003-2004: το σχολείο επιχορηγήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για επίσκεψη του Ευρωκοινοβουλίου στις Βρυξέλλες.
  9. 2004-2005: εκπαιδευτική ανταλλαγή (Ελλάδα, Ιταλία-Βέλγιο).
  10. 2005-2006: εκπαιδευτική ανταλλαγή (Ελλάδα, Ιταλία, Βέλγιο).
  11. 2006-2007: εκπαιδευτική ανταλλαγή (Ελλάδα, Ιταλία, Βέλγιο).
  12. 2007-2008: εκπαιδευτική ανταλλαγή (Ιταλία, Βέλγιο).

Κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας εκπονήθηκαν πολλές εργασίες, είτε στο πλαίσιο επιχορηγούμενων προγραμμάτων είτε με δαπάνες των συμμετεχόντων και του σχολείου. Μετακινήθηκαν περίπου 300 μαθητές και 20 καθηγητές του σχολείου. Μαθητές και καθηγητές αλληλοφιλοξενούνταν κατά τη διάρκεια των ανταλλαγών που ήταν επτά(7) ημερών, εκτός του προγράμματος Lingua που προέβλεπε ανταλλαγή 15 ημερών. Έγιναν πολλές εκδηλώσεις στο χώρο του σχολείου και σε κεντρικά σημεία της πόλης, αλλά και στις συνεργαζόμενες χώρες (θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις εργασιών, μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις).

2011: Εκπαιδευτική επίσκεψη μαθητών/τριών της Β΄ και Γ΄ τάξης  και εκπαιδευτικών  στο CERN στην Ελβετία

2014 – 2015: Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Κωνσταντινούπολη στο πλαίσιο προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων ( Η επίδραση της πολίτικης κουζίνας στις διατροφικές συνήθειες των Κοζανιτών με τον ερχομό των προσφύγων) με τη συμμετοχή 44 μαθητών/τριών και 4 εκπαιδευτικών.

2018-2019: Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Ιταλία με 43 μαθητές/τριες και 5 εκπαιδευτικούς μετά από πρόσκληση του Διεθνούς Οργανισμού διαστήματος ESA – ESRIN στην πόλη Froscati της Ιταλίας

2019 – 2020:

  1. Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τη συμμετοχή 49 μαθητών/τριών και 5 εκπαιδευτικών
  2. Εκπαιδευτική επίσκεψη 49 μαθητών/τριών και 5 εκπαιδευτικών στο Ελληνικό Γυμνάσιο – Λύκειο Βούπερταλ της Γερμανίας μετά από πρόσκλησή τους όπου και πραγματοποιήθηκε αδελφοποίηση των δύο σχολείων.

2023:

  1. Έγκριση και συμμετοχή του σχολείου μας στο Διαπιστευμένο Σχέδιο Μαθησιακής Κινητικότητας ΚΑ1, Τομέας Σχολικής Εκπαίδευσης, Erasmus+ 2023 με Θέμα: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ και  Κωδικό: 2023-1-EL01-KA121-SCH-000146694 ως μέλος της Κοινοπραξίας που υλοποιείται με συντονιστή την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας.
  2. Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Κινητικότητας Εκπαιδευτικών Erasmus+ το 2023 υποδοχή στο σχολείο μας δέκα εκπαιδευτικών από την πόλη Goniądz της Πολωνίας.
  3. Εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας στο πλαίσιο της αδελφοποίησης του σχολείου με το ελληνικό σχολείο “Αθηνά».

 

2024 – 2025

Στο πλαίσιο του Διαπιστευμένου Σχεδίου Κινητικότητας Erasmus+ KA1 2023 (2023-1-EL01-KA121-SCH-000146694) της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, (μέλος της κοινοπραξίας το 4ο Γυμνάσιο Κοζάνης) υλοποιήθηκαν με επιτυχία οι εξής ενδιαφέρουσες δράσεις:

  • Μαθητική Κινητικότητα στην Πορτογαλία: Μια ομάδα εννέα μαθητών και μαθητριών της Γ΄ Γυμνασίου, συνοδευόμενη από τις εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, την υποδιευθύντρια Κουρκούτα Στεργιανή και τη φιλόλογο Ζορμπά Ματίνα, ταξίδεψε στο Αβέιρο της Πορτογαλίας από τις 20 έως τις 24 Μαΐου 2024. Η κινητικότητα αυτή επικεντρώθηκε στην εφαρμογή των Ψηφιακών Τεχνολογιών στη Μαθησιακή Διαδικασία, προσφέροντας πολύτιμες εμπειρίες και νέες προσεγγίσεις.
  • Επιμόρφωση στην Ισπανία: Η Διευθύντρια του σχολείου μας, Άννα Κρανιώτη, συμμετείχε σε ένα δυναμικό πρόγραμμα Courses and Training στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, από τις 5 έως τις 10 Αυγούστου 2024. Το θέμα της επιμόρφωσης ήταν η «ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη σχολική τάξη με κριτική σκέψη», εφοδιάζοντάς την με καινοτόμες ιδέες για την εκπαιδευτική πρακτική.
  • Δραστηριότητα Job Shadowing στην Ισπανία: Η εκπαιδευτικός του σχολείου μας, Ζορμπά Ματίνα (ΠΕ02), συμμετείχε στην παρακολούθηση μαθημάτων στη Βαλένθια της Ισπανίας, από τις 7 έως τις 11 Απριλίου 2025. Η δραστηριότητα αυτή της επέτρεψε να παρακολουθήσει και να ανταλλάξει γνώσεις με συναδέλφους σε ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Η παραπάνω συμμετοχή σε Διαπιστευμένο Σχέδιο Κινητικότητας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας 2023-1-EL01-KA121-SCH-000146694 αποδεικνύει για το σχολείο μας ότι:

  1. Τέθηκαν οι βάσεις για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασης της διδασκαλίας και της μάθησης, καθώς και η εξωστρέφεια του σχολείου.
  2. Συνέβαλε στην υποστήριξη της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, όσο και στη βελτίωση των γνώσεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την υιοθέτηση στάσεων και την ενίσχυση των παιδαγωγικών πρακτικών στη διδασκαλία.
  3. Εδραίωσε συνεργασίες και επαφές με εκπαιδευτικούς άλλων ευρωπαϊκών χωρών μέσα από την ανταλλαγή απόψεων αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικών συμπράξεων στα πλαίσια νέων ευρωπαϊκών προγραμμάτων.