Καταναλωτές ειδήσεων…
Παρακολουθούμε πάντα, μέσα από τις τηλεοράσεις και λιγότερο από τον Τύπο, τις κυριότερες ειδήσεις που έρχονται από όλο τον κόσμο και από τη χώρα μας, χωρίς να υποψιαζόμαστε πώς φτάνουν ως εμάς αυτές που διοχετεύουν τα μεγάλα πρακτορεία. Το αυτό συμβαίνει και με τις φωτογραφίες και τις τηλεοπτικές εικόνες.
Η συγκέντρωση των μέσων ενημέρωσης και ο έλεγχος τους γίνεται πολυεθνικός και διεθνιστικός. Συνεπώς, εν πολλοίς, θα πρέπει ο επαρκής αναγνώστης και θεατής να διαβάζει πίσω από τα γραφόμενα τι κρύβεται και να βλέπει πέρα από τις εικόνες που του βομβαρδίζουν την όραση.
Δεν θα ασχοληθούμε με την αξιολόγηση και τη σειρά επιλογής και παρουσίασης των γεγονότων και των ειδήσεων, αυτό έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες: τι πουλάει, τι εντύπωση προκαλεί, πόσο σκανδαλίζει, πόσες διαφημίσεις προσελκύει και ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί και πάντα εξαρτάται από την πολιτική θέση, ανοικτή ή κρυφή, που ισχύουν τα συγκροτήματα στον κόσμο με τις κυβερνήσεις ή με τα αντιπολιτευτικά κόμματα. Το πρόβλημα βρίσκεται πλέον αλλού, υπάρχει έλλειμμα πίστης, δηλαδή η αξιοπιστία έχει κλονιστεί.
Οι ειδήσεις εκπίπτουν, κανείς δεν συνταράζεται και δεν αντιδρά, κι όλοι περιορίζονται στην κατανάλωση τους.
Η χρησιμοποίηση τους είναι φανερό ότι γίνεται καταπώς βολεύει αυτούς που βρίσκονται στην εξουσία και γι’ αυτό πλασάρονται ή, αλλιώς, σερβίρονται κατά το δοκούν και αναλόγως, πάντοτε στο πλαίσιο της ενημέρωσης που αντέχει το σύστημα, με μια κάποια αναλογικότητα, προφανώς για να υπάρχει γενική ικανοποίηση…
Κάποια γκαρσόνια-δημοσιογράφοι αναλαμβάνουν τον ρόλο και βρίσκουν τη μέθοδο, ελκυστικώ τω τρόπω ή προκλητικώ, να διεκπεραιώσουν τη δουλειά επ’ ωφελεία όλων των παραγόντων που αποτελούν και συναρτούν τη βιομηχανία ενημέρωσης.
Η χειραγώγηση και η ποδηγέτηση και ο έλεγχος ή ο καθορισμός της λεγόμενης κοινής γνώμης συντελούνται με τέτοιον τρόπο που προπαντός οι τηλεθεατές – καταναλωτές – πελάτες νομίζουν ή νόμισαν πως άκουσαν ή πρόλαβαν να δουν, συνηθισμένοι ή εθισμένοι να πληροφορούνται διαρκώς και να μένουν μονίμως απληροφόρητοι, μπουχτισμένοι και μπουκωμένοι από ό,τι τους σερβίρεται και να μη χορταίνουν τη θεαματοποιημένη κοινωνία, όπου βρίσκουν την αντανάκλαση της ζωής τους στην οθόνη, διασκεδάζοντας με τα χάλια και την ηλιθιότητα της πολιτιστικής γκλαμουριάς που βασιλεύει.
Ακόμα και οι διαχειριστές – επαγγελματίες υπάλληλοι των μέσων βρίσκονται ζουρλαμένοι από την ένταση και σε πλήρη σύγχυση. Οι εκδοχές και οι πηγές είναι πολλές, αλλά η αλήθεια είναι μία, καθώς και η αδιάψευστη πραγματικότητα, που ευτυχώς τους πονάει…
Εν τω μεταξύ, τα πράγματα χειροτερεύουν και η κοινή γνώμη δέχεται τα τετελεσμένα του χρόνου και της ιστορίας, που ναι μεν γράφεται από τους ισχυρούς και τους νικητές, αλλά και από τους λαούς, που δεν έχουν πάθει αμνησία, ανουσία, ακρισία και πλήρη αναισθησία και εξακολουθούν να σκέπτονται και να αντιστέκονται.
Ήδη βρισκόμαστε σ’ αυτή την καμπή της ιστορίας και η αντιφατικότητα των μέσων ενημέρωσης αποκαλύπτει το αδιέξοδο των κυρίαρχων και, προπαντός, των Αμερικανών, που αναγκάζουν τους στρατιώτες τους στο Ιράκ να στέλνουν επιστολές στις αμερικανικές εφημερίδες για να πουν πόσο καλά περνάνε ως απελευθερωτές στη Μεσοποταμία, ξεριζώνοντας τους πανάρχαιους φοίνικες για να εκδικηθούν τους Ιρακινούς γεωργούς, που υποτίθεται καλύπτουν τους τρομοκράτες, μιμούμενοι τους Ισραηλίτες, που δεν ξεριζώνουν μονάχα τα λιόδεντρα και τα αμπέλια της Παλαιστίνης, αλλά και με τα τανκς ισοπεδώνουν τα σπίτια των Παλαιστινίων.
Και είναι πολλά τα τρέχοντα – διατρέχοντα, και οι ειδήσεις – επαναληπτικές καραμπίνες πάντα την ίδια ώρα σκάνε διαφορετικές και ίδιες από το ένα κανάλι στο άλλο, και η ζωή να γλιστράει, να απαξιώνεται, και στο μεταξύ ο πόλεμος πάσης φύσεως και μορφής να συνεχίζεται μέχρι να αφυπνιστούμε και να απελευθερωθούμε.
Δημήτρης Παπαχρήστου, Συγγραφέας , Εφημερίδα «Έθνος», 18-10-2003
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Να γραφεί η περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.
(Μονάδες 25)
2. Να βρείτε τεκμήρια , με τα οποία ο συγγραφέας υποστηρίζει τις θέσεις του.
(Μονάδες 10)
3. Ποια είναι η θέση / άποψη του συγγραφέα ; Να την εντοπίσετε και να τη σχολιάσετε σε μια παράγραφο , που θα αναπτύσσεται με τη μέθοδο της αιτιολόγησης ή τη μέθοδο του αιτίου/ αποτελέσματος.
(Μονάδες 10)
4. Με ποια συλλογιστική πορεία αναπτύσσεται το κείμενο ; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας.
(Μονάδες 5)
5. Να βρείτε τις διαρθρωτικές λέξεις με τις οποίες συνδέει τις απόψεις/ ιδέες του ο συγγραφέας.
(Μονάδες 5)
6. χειραγώγηση , διαρκώς, αποκαλύπτει : να γραφεί από ένα συνώνυμο κι ένα αντώνυμο για κάθε μια από τις παραπάνω λέξεις και να γραφούν λεκτικά σύνολα σε συνδυασμό με αυτές.
(Μονάδες 5)
7. «Οι ειδήσεις εκπίπτουν, κανείς δεν συνταράζεται και δεν αντιδρά, κι όλοι περιορίζονται στην κατανάλωσή τους. » : Να σχολιαστεί η άποψη αυτή και να συνδεθεί με τις μεθόδους προπαγάνδας που στην εποχή μας επιχειρείται μέσω των Μ.Μ.Ε. (σε 2 παραγράφους / 150-200 λέξεις)
(Μονάδες 40)
Σχόλια Αναγνωστών-Επισκεπτών