Η Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο

Το κρίσιμο και καίριο πάντα ερώτημα είναι : “πώς να κάνω ελκυστικό το μάθημα της Λογοτεχνίας ;” ΄Η, διατυπωμένο κάπως διαφορετικά : “πώς να κινήσω το ενδιαφέρον των παιδιών ,ώστε να μη βαριούνται ;” ή “πώς να τα κάνω να αγαπήσουν αυτόν το πλούτο των συναισθημάτων και των ιδεών που αναβλύζει από το λογοτεχνικό κείμενο ;”

Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Ωστόσο, η σύντομη εμπειρία μου από τη σχολική τάξη και η βραχεία τριβή μου με το μάθημα ,μου έχει διδάξει τα εξής :

1. Οι μαθητές στην κυριολεξία “τρελαίνονται” ,όταν τους δοθεί η δυνατότητα και η ελευθερία να “οπτικοποιήσουν” ένα λογοτεχνικό κείμενο με διάφορους τρόπους (φωτογραφικά,ζωγραφικά κ.ά)

2.Αρέσει πολύ στους μαθητές να διασκευάζουν το κείμενο , πλάθοντας νέους χαρακτήρες, δημιουργώντας μια νέα ιστορία αλλάζοντας τις συμπεριφορές των ηρώων ή δίνοντας διαφορετικό τέλος στην ιστορία του αφηγήματος ή επεμβαίνοντας σε καίρια σημεία της εξέλιξής του. Αν μάλιστα ,το διδασκόμενο κείμενο αποτελέσει πηγή έμπνευσης για μια πρωτότυπη δημιουργία , ακόμη καλύτερα.

3.Βρίσκουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ,όταν ο διδάσκων τους παρακινήσει να “ντύσουν” μουσικά το κείμενο,ακόμη και με πρωτότυπη μουσική.

4.Εκστασιάζονται ,όταν τους δίνεται η δυνατότητα να αναπαραστήσουν ένα ποίημα ή ένα αφήγημα θεατρικά. Η δραματοποίηση είναι ένα από τα αγαπημένα τους “παιχνίδια” ,ούτως ή άλλως. Ακόμη και η παρωδία είναι επιτρεπτή και αποδεκτή ,αρκεί να αποφεύγεται η “ευκολία” και η χυδαιότητα.

Όλα τα παραπάνω και πολλά -ενδεχομένως άλλα – είναι απλές προτάσεις ,για να γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον. Δεν αποτελούν λύσεις του προβλήματος ,αλλά μια προσπάθεια να αναδειχτούν εναλλακτικοί τρόποι, ώστε το μάθημα να αποκτήσει τη θέση που του αξίζει πραγματικά στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Βασική προϋπόθεση ,βέβαια, είναι η αποδέσμευση του εκπαιδευτικού από το άγχος της διεκπεραίωσης της ύλης και η μετρημένη ,αλλά πάνω απ’όλα συνετή εποπτεία των εργασιών των μαθητών.

Και κάτι ακόμη κοινότοπο και… τετριμμένο : μεγαλύτερη σημασία έχει το ταξίδι ,και όχι ο τελικός προορισμός …

Στράτος Τσαγκαρής, Φιλόλογος , ΓΕΛ Αρχαγγέλου

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/504

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση